HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Dostihy (překážková dráha pro koníky)
– přeskočení, kužely na slalom, obruč jako kaluž, lavičku, po které děti přejdou, dvě lana jako cesta,..
⇒ PH: Kočičí rozcvička
– učitelka v roli: “Dobrý den, já jsem kočka Modroočka z Kocourkova a slyšela jsem, že tu jsou samé šikovné děti. Jsem tu správně? Dneska si spolu zacvičíme. A jak to děti, že nemáte vousky jako kočičky a kocourci?” – nakreslení vousů černou tužkou na oči
– ukažte mi, jaké máte drápky
– tancování do rytmu na píseň: Malé kotě
– Jdeme chytat myši – chůze, rozhlížení po myších; vidíme psa – chůze po špičkách, abych si nás nevšimnul; utíkáme před psem, opět chůze a hledání myší; spatření myši – plazení, zvedneme se a běžíme za myší, dřep – utekla, dřep – každý jsme chytli svou myšku
– po jídle se kočička umyje jazýčkem – jednu/druhou nohu = přitahujeme k tělu
⇒ Cvičení s/bez stužky (= ocásku)
– foukání do stužky
– klek, jednu ruku upažit, druhou rukou stužkou uděláme čelné kruhy
– sed, stužku si přendáváme za zády z ruky do ruky
– leh na zádech, zvedání zadečku a pod ním přendávaní stuhy z jedné ruky do druhé
– kočičky spí na zádech, probudí se, protáhnou se, zívnou
– otočíme se na bok, upažit a unožit, opakovat i na druhou stranu
– klek na čtyřech, natahování nohy
– prohýbání v zádech = Kočka ani muk, prohne se jak luk. Vyhrbí se, zavrčí ostré drápky vystrčí.
– vytrávilo nám = lížeme mlíčko
⇒ PH: Kočičí ocásky
– rozdání ocásku = stužky každé kočičce, která si ho dá za kalhoty
– úkolem každé kočky je získat co nejvíce ocásků a to tak, že se je bude snažit vzít ostatním kočkám
-ocásky mohou brát jen kočky, mají-li samy ocásek
– kdo ztratí ocásek, odchází ze hry s ocásky, které ukořistil
– na konci spočítání, kdo nasbíral nejvíce ocásků
⇒ PH: Barevná klubíčka pro kočičky
– učitelka košík a v něm barevná klubíčka, s kterými si všechny kočičky moc rády hrají
– učitelka vyndává jedno klubíčko po druhém – pojmenování barvy+ kde se barva objevuje ve třídě
– rozdání klubíček dětem – cvičení s klubíčky (přendávání z ruky do ruky, kolem těla, nadhodit a chytit, vyhodit, nechat spadnout a klubíčko najít a zamotat)
⇒ PH: Kdo první chytne myšku?
– děti nebo učitelka vyrobení jednoduchých 5 myšek ze čtvrtky, vpředu vytvoříme děrovačkou dírku, kterou provlečeme provázek z klubíčka a připevníme
– soutěžíme po 5 dětech stojící vedle sebe na startovní čáře, rozmotání klubíček s myší
– na signál se snaží děti co nejrychleji k sobě přitáhnout myšku tím, že zamotávají klubíčko
⇒ PH: Dokud píseň zní, pejsci běhají
– jakmile začne píseň hrát, vyběhnou pejskové ze svých boud
– běhají tak dlouho, dokud učitelka nevypne hudbu
– po vypnutí se musí všichni pejsci vrátit do své boudy (dle barvy své kosti)
– opakujeme, lze využít písně, kde se o psech zpívá ( Pejsek leze ze vrátek, Kočka leze dírou, Skákal pes...)
⇒ PH: Na psí boudy
– děti stojí u svých boud s barevnou kostí v ruce
– na procházku půjdou ti pejsci s kostí, kterou bude držet učitelka nad sebou
– učitelka může držet i více barevných kostí nad sebou, tu kterou schová, tak ti pejsci se vždy musí vrátit do boudy
⇒ PH: Psí cvičiště
– překážková dráha (prolézání tunelem, plazení, chůze po provaze/lavičce, slalom mezi kuželi, přeskakování překážek
⇒ PH: Najdi zvíře dle charakteristiky
– pomůcky: obrázky domácích zvířat (kohout, kráva, prase, králík, kůň)
– po herně jsou rozmístěné obrázky zvířat
– učitelka dětem dává otázky, které se týkají určitého zvířete
– např. ráno nás budí, můžeme na něm jezdit, žije v chlívku, jeho mláďátka se nazývají telátka,.)
– děti přebíhají k danému obrázku dle jejich odpovědi (nebo chodí ukazovat na tabuli)
MANIPULAČNÍ
⇒ Dojíme kravičku
– vezmeme gumovou rukavici, prostřihneme nůžkami/jehlou špičky prstů a naplníme mlékem (= vemínko)
– každé dítě si zkusí podojit kravičku, nadojené mléko vypijeme
⇒ Chytni myšku
– papírovou myšku nalepíme na konec provázku dlouhého cca 2 metry
– na druhý konec připevníme klacík, na který dítě namotává provázek a přitahuje myšku k sobě (lze i jako závody ve dvojicích)
⇒ Kravička (vkládání tvarů)
– nakreslíme větší krávu na karton a vystřihneme ji
– na její tělo obkreslíme geometrické tvary (= fleky), které vystřihneme a vymalujeme například hnědě
– dítě poté vkládá tvary do správných otvorů
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Kdo je za dveřmi v chlívku?
– pomůcky: deka, obrázky domácích zvířat
– dvojice dětí jde za dveře
– 2 děti drží deku (dveře chlívku)
– 1 dítě je schované za dekou a v ruce drží obrázek nějakého domácího zvířete
– dvojice dětí přijde a na signál spadne deka dolů
– které dítě řekne název zvířete, vyhrává a jde za deku
⇒ DH: Poznávání zvířat
– vytleskávání názvů, určení 1. hlásky ve slově
⇒ DH: Přiřazování zvíře + mládě
– pomůcky: lano, obrázky zvířat a jejich mláďat
– sedíme okolo lana, uvnitř kruhu jsou obrázky zvířat a mláďat
– dítě, které vidí jakoukoliv dvojici, jde do kruhu, vyjme ji a pojmenuje
– pokud je to správně, dvojice dáme pryč z kruhu
⇒ DH: Mláďata
– dítě psa je PEJSÁTKO
– dítě koně KOŇÁTKO
– dítě krávy KRAVÁTKO
– dítě vepře VEPŘÁTKO
– dítě ovce OVČÁTKO
– dítě kvočny KVOČŇÁTKO
– dítě jelena JELEŇÁTKO
– dítě žáby ŽABÁTKO
– Je to tak – anebo není? Jak se správně jmenují?
⇒ DH: Statkář
– pomůcky: obrázky (např. strom, dům, statkář, prase, kráva..)
– práce na tabuli a nebo na zemi v ploše
– přikládání obrázků dle našich pokynů – najdi krávu a dej ji vedle stromu / najdi prasátko a dej ho mezi strom a dům
⇒ DH: Umíš, pejsku, poslouchat?
– povely: „Pejsku pod stůl“, „Pejsku za židli!“ atd.
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Na mňoukavou kočku
– děti utvoří kruh
– 1 dítě je uprostřed a má zavřené oči (ty si zakrývá ještě dlaněmi)
– učitelka v tichosti vybere 1 dítě, na které ukáže a to mňoukne
– pokud ho dítě pozná, vymění si místa
– obměna: kočku lze nahradit jakýmkoliv jiným zvířetem (pes, kráva)
⇒ SH: Jaká je kočka?
– snažíme se najít co nejvíce přídavných jmen (hladká, jemná, chlupatá, černá,.)
– kočičky mají rády drbání, hlazení
– jednotlivé aktivity demonstrujeme navzájem na kamarádovi (dvojice)
⇒ SH: Hledání kostí
– po třídě schováme různě barevné kosti vytvořené z papíru
– každé dítě si najde 1 kost
– po třídě jsou rozmístěné obruče, kdy každé z nich je 1 barevná kost
– dítě, které má např. modrou kost si půjde stoupnout k obruči, kde je modrá kost
– lze navázat PH: Dokud píseň zní a Na psí boudy
⇒ SH: Koho babička slyšela na dvorku
– děti leží na koberci, mají zavřené oči
– učitelka vypráví příběh o babičce, která v noci slyšela, jak si zvířátka užívají na dvorku
– předvádí zvuky zvířat a děti hádají, o které zvířátko jde
⇒ SH: Kdopak přišel na pastvinu
– děti leží na koberci, mají zavřené oči
– učitelka vypráví příběh o zvířátkách na pastvině
– “Poslouchejte, která zvířátka přišla: „Búúú, mééé, haf.“
– pak se zeptá, která zvířátka přišla a děti mají odpovídat v přesném pořadí
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ RV: Rozhovor o pohádce
– pomůcky: pohádka: O koťátku, které zapomnělo mňoukat
– „Jak se cítilo koťátko, když plakalo?“
– „Mělo hlad? Měli jste někdy hlad?“
– proměníme se v kočičky, které mají hlad
– nápodoba smutné, hladové, veselé kočičky
– koťátko potkalo kocourka a ten jí poradil tu správnou řeč
– zkusíme zamňoukat jako koťátko, jako velký kocour
– hospodyně přinesla mlíčko
– nápodobujeme lízání, hladíme si najedené bříško
⇒ RV: Chování ke zvířatům (scénky)
– „Jak bychom se měli chovat ke zvířátkům?“
– demonstrace 2 odlišných situací (dobré x špatné)
– vybereme 4 děti (2 páry), kterým vysvětlíme, co mají dělat
– dvojice představuje pána a psa
– v jednom případě se pán chová k psovi špatně a v druhém dobře (hladí ho)
– ostatní děti mají za úkol poznat, co je špatně
⇒ RV: O psech
– Máte pejska? Jsou všichni pejskové stejní?
– Jaké znáš rasy pejsků? A jména?
– Je pejsek hračka? Proč lidé chovají pejsky?
– Proč si musíme pořádně rozmyslet, než si pořídíme domů zvířátko? (nelze odložit jako stavebnice, musíme mít čas a chuť se už o něj vždycky dobře starat)
– Jak se o pejska staráš? Co když onemocní? Co pejskové jedí?
– Existuje psí školka? Co to je psí útulek? Proč jsou zvířátka v útulcích?
– Může být cizí pes nebezpečný?
– Je dobré tahat pejska, kočku za ocas?
– Myslíš, že zvířátka nic necítí, jako například bolest nebo smutek?
– Co uděláš, když uvidíš na ulici toulavého pejska?
– Co nosit sebou na vycházky? ((igelitový pytlík) a co mít sebou v dopravních prostředcích? (košík na čumáku, na vodítku)
⇒ RV: Hospodářská a domácí zvířata
– užitek zvířat ( vejce, maso, mléko, vlna)
– Která chováme venku a které doma? (pes, kočka, morče, andulka)
⇒ RV: Jaké bys chtěl/a zvířátko, a proč?
⇒ Pexeso pejsků – ke stažení ZDE
POHÁDKY
⇒ Pohádka: Začarovaný les (František Hrubín)
⇒ Pohádka: Jak si kočka Modroočka kupovala klobouk (Jindřich Balík)
⇒ Dramatizace: Poučná pohádka pro malá čuňátka
⇒ Dramatizace: O koťátku, které zapomnělo mňoukat
PÍSNIČKY
⇒ Popěvky – zvířata – ke stažené ZDE
⇒ Taneček koucourek a myš – ke stažení ZDE
⇒ Slepičí taneček – ke stažení ZDE
⇒ Berany, berany, duc – ke stažení ZDE
⇒ Máme rádi zvířata – ke stažení ZDE
⇒ Pejsek – ke stažení ZDE
⇒ Courálek – ke stažení ZDE
⇒ Krávy, krávy – ke stažení ZDE
⇒ Tři čuníci jdou (J. Nohavica)
⇒ Když jsem já sloužil (s pohybem)
– utvoříme kruh, stoupneme si čelem v bok
– Když jsem já sloužil to první (to druhé, třetí, čtvrté…) zvednou děti ruce a ukážou počet prstů
– vysloužil jsem si kuřátko (kachničku,husičku, vepříka, telátko, kravičku, ..) – učitelka ukáže obrázek zvířete
– má panenka pláče doma v komoře – vztyk, obě pěsti před obličej a kroutíme do stran a napodobujeme pláč
– kuře: podřep a pohyb drobnými krůčky vpřed
– kačka: podřep, drobné krůčky ze stranu na stranu vpřed
– husa: podřep, ruce vzpažíme, pohyb drobnými krůčky ze strany na stranu
– vepř: stoj, roce rozpažíme do stran a kolíbáme pohybem ze strany na stranu
– tele: stoj, otvíráme a zavíráme pusu
– kráva: stoj, rukou napodobujeme jako bychom pili hrníček s mlékem
– vůl: stoj, vzpažíme ruce nad hlavu, bez pohybu
– boty: stoj, pochod na místě do rytmu hudby
– děvčátko: stoj, chytíme se za obě tváře
– má panenka stele postel v komoře: otočíme se do středu kruhu a oběma rukama na sebe zamáváme
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒PL: Domácí, hospodářská zvířata – ke stažení ZDE
⇒PL: Vesnice zvířátek – ke stažení ZDE
⇒PL: Kde je moje mláďátko – ke stažení ZDE
⇒PL: Housata a kuřata – ke stažení ZDE
⇒PL: Kde kdo bydlí – ke stažení ZDE
⇒PL: Dárky pro zvířátka – ke stažení ZDE
⇒PL: Kráva – puzzle – ke stažení ZDE
⇒PL: Počet zvířecích nohou – ke stažení ZDE
⇒PL: Najdi odlišné zvířátko – ke stažení ZDE
⇒ Skládanka – PES
⇒ Modelování kosti pro pejska (z modelíny/hlíny)
⇒PL: Grafomotorika: Vajíčka pro slepičku – ke stažení ZDE
⇒PL: Grafomotorika: Bludiště pro myšku – ke stažení ZDE
⇒VV: Jaká jsi, kočko? – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Kočky kam se podíváš – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Domácí mazlíčci – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Myší svět – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Mimikry – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Optický dezén zvířat – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Tak uvidíš zlaté prasátko – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Kohouti, slepičky a kuřátka – podrobný popis námětu ZDE
⇒ Kresba kočičky
Namotáme klubíčko,
do něj menší jablíčko.
Přilepíme uši,
ať to kočce sluší.
Potom ještě očka,
ať se kouká, kočka.
Pak nosánek, kníry,
má kocourek milý.
Ocáskem si zacvičí,
náš kocourek kočičí.
ŘÍKANKY A BÁSNIČKY
S blechou v pelechu Vím to jen od známých psů z doslechu, jaké je to žít s partou blech v pelechu: Pes je pro blechu tím, čím je pro psa kost, s tím žádný pes nehne, to je skutečnost. Když ale pán nechá psíka o hladu, Blecha a veš Každý mluví tak, jak umí Povídám neplechu Óda na psy (Jiří Žáček) I když se mi psí rasy pletou – však je jich také víc než dost, zkusím to říci jednou větou: Hafani jsou tu pro radost. Pořiďte si psa nebo fenu – polidští děti, ba i vás. Dopřejte si ho za odměnu a život bude plný krás. Za pouhou stravu, za přístřeší ohlídá dům i zahrádku, a ještě ho ta služba těší. Hafan je ctitel pořádku. Přestože pořád něco kouše a v noci vyje na měsíc, pes neublíží ani mouše. A umí toho ještě víc. Hraje si s vámi na honěnou a vyvenčí vás na to šup, nikdy se nepře s vaší ženou a rád jí dojde na nákup. Hafan je věrný přítel lidí, hafan je prostě samý klad. Neválčí, nelže, nezávidí – může vám sloužit za příklad. Psi nepropadnou nikdy skepsi, mají nás rádi ostošest. A za tu psinu, co je se psy, píšu jim ódu na počest! | Naše kočka strakatá Naše kočka strakatá, měla čtyři koťata. Jedno mourek, druhé bílé, třetí žluté, roztomilé, A to čtvrté strakaté, Po mamince okaté. Koťata Kokršpanělé No, tohle! Křečkovo zaměstnání Tylim bum! ZVÍŘÁTKA NA FARMĚ Od kočičky koťátko, pejsek, fena, štěňátko. Od kravičky telátko, kozel, koza, kůzlátko. Od prasátka selátko, beran, ovce, jehňátko. Od koníka hříbátko, kohout, slípka, kuřátko. Hospodaří zdárně na Jéňovic farmě. | Blecha Spadla blecha do trní a ta druhá vedle ní. Škrabaly se po břichu, poznaly se po čichu. Fouká, fouká (F. Kábele) Slepičky Kozy Kráva Husa (E. Frynta) Autobus byl nový zbrusu, Tati, kup mi pejska (Jiří Žáček) Naučím ho štěkat – |
HÁDANKY
Pije mlíčko, mňouká, přede, ale nitku neupřede. V noci vidí každou skrýš, neujde jí ani myš. (kočka) |
Moc dobrý.Vše dělám,ale sepsat to takhle hezky,na to nemám.
Pingback: U nás na statku | Výtvarná výchova