Domácí, hospodářská zvířata

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Kočičí rozcvička
– učitelka v roli: “Dobrý den, já jsem kočka Modroočka z Kocourkova a slyšela jsem, že tu jsou samé šikovné děti. Jsem tu správně?  Dneska si spolu zacvičíme. A jak to děti, že nemáte vousky jako kočičky a kocourci?”nakreslení vousů černou tužkou na oči
– ukažte mi, jaké máte drápky
– tancování do rytmu na píseň: Malé kotě
– Jdeme chytat myši – chůze, rozhlížení po myších; vidíme psa – chůze po špičkách, abych si nás nevšimnul; utíkáme před psem, opět chůze a hledání myší; spatření myši – plazení, zvedneme se a běžíme za myší, dřep – utekla, dřep – každý jsme chytli svou myšku
– po jídle se kočička umyje jazýčkem – jednu/druhou nohu = přitahujeme k tělu

Cvičení s/bez stužky (= ocásku)
– foukání do stužky
– klek, jednu ruku upažit, druhou rukou stužkou uděláme čelné kruhy
– sed, stužku si přendáváme za zády z ruky do ruky
– leh na zádech, zvedání zadečku a pod ním přendávaní stuhy z jedné ruky do druhé
– kočičky spí na zádech, probudí se, protáhnou se, zívnou
– otočíme se na bok, upažit a unožit, opakovat i na druhou stranu
–  klek na čtyřech, natahování nohy
– prohýbání v zádech = Kočka ani muk, prohne se jak luk. Vyhrbí se, zavrčí ostré drápky vystrčí.
–  vytrávilo nám = lížeme mlíčko

⇒ PH: Kočičí ocásky
– rozdání ocásku = stužky každé kočičce, která si ho dá za kalhoty
– úkolem každé kočky je získat co nejvíce ocásků a to tak, že se je bude snažit vzít ostatním kočkám
-ocásky mohou brát jen kočky, mají-li samy ocásek
– kdo ztratí ocásek, odchází ze hry s ocásky, které ukořistil
– na konci spočítání, kdo nasbíral nejvíce ocásků

⇒ PH: Barevná klubíčka pro kočičky
– učitelka košík a v něm barevná klubíčka, s kterými si všechny kočičky moc rády hrají
– učitelka vyndává jedno klubíčko po druhém – pojmenování barvy+ kde se barva objevuje ve třídě
– rozdání klubíček dětem – cvičení s klubíčky (přendávání z ruky do ruky, kolem těla, nadhodit a chytit, vyhodit, nechat spadnout a klubíčko najít a zamotat)

PH: Kdo první chytne myšku?
– děti nebo učitelka vyrobení jednoduchých 5 myšek ze čtvrtky, vpředu vytvoříme děrovačkou dírku, kterou provlečeme provázek z klubíčka a připevníme
– soutěžíme po 5 dětech stojící vedle sebe na startovní čáře, rozmotání klubíček s myší
– na signál se snaží děti co nejrychleji k sobě přitáhnout myšku tím, že zamotávají klubíčko

⇒ PH: Dokud píseň zní, pejsci  běhají
– jakmile začne píseň hrát, vyběhnou pejskové ze svých boud
– běhají tak dlouho, dokud učitelka nevypne hudbu
po vypnutí se musí všichni pejsci vrátit do své boudy (dle barvy své kosti)
– opakujeme, lze využít písně, kde se o psech zpívá ( Pejsek leze ze vrátek, Kočka leze dírou, Skákal pes...)

⇒ PH: Na psí boudy
– děti stojí u svých boud s barevnou kostí v ruce
– na procházku půjdou ti pejsci s kostí, kterou bude držet učitelka nad sebou
– učitelka může držet i více barevných kostí nad sebou, tu kterou schová, tak ti pejsci se vždy musí vrátit do boudy

⇒ PH: Psí cvičiště
– překážková dráha (prolézání tunelem, plazení, chůze po provaze/lavičce, slalom mezi kuželi, přeskakování překážek

⇒ PH: Najdi zvíře dle charakteristiky
pomůcky: obrázky domácích zvířat (kohout, kráva, prase, králík, kůň)
– po herně jsou rozmístěné obrázky zvířat
– učitelka dětem dává otázky, které se týkají určitého zvířete
   – např. ráno nás budí, můžeme na něm jezdit, žije v chlívku, jeho mláďátka se nazývají telátka,.)
– děti přebíhají k danému obrázku dle jejich odpovědi (nebo chodí ukazovat na tabuli)

 

MANIPULAČNÍ

⇒ Dojíme kravičku
– vezmeme gumovou rukavici, prostřihneme nůžkami/jehlou špičky prstů a naplníme mlékem (= vemínko)
– každé dítě si zkusí podojit kravičku, nadojené mléko vypijeme

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Kdo je za dveřmi v chlívku?
– pomůcky: deka, obrázky domácích zvířat
– dvojice dětí jde za dveře
– 2 děti drží deku (dveře chlívku)
– 1 dítě je schované za dekou a v ruce drží obrázek nějakého domácího zvířete
– dvojice dětí přijde a na signál spadne deka dolů
– které dítě řekne název zvířete, vyhrává a jde za deku

⇒ DH: Poznávání zvířat
– vytleskávání názvů, určení 1. hlásky ve slově

⇒ DH: Přiřazování zvíře + mládě
pomůcky: lano, obrázky zvířat a jejich mláďat
– sedíme okolo lana, uvnitř kruhu jsou obrázky zvířat a mláďat
– dítě, které vidí jakoukoliv dvojici, jde do kruhu, vyjme ji a pojmenuje
– pokud je to správně, dvojice dáme pryč z kruhu

⇒ DH: Mláďata
– dítě psa je PEJSÁTKO
– dítě koně KOŇÁTKO
– dítě krávy KRAVÁTKO
– dítě vepře VEPŘÁTKO
– dítě ovce OVČÁTKO
– dítě kvočny KVOČŇÁTKO
– dítě jelena JELEŇÁTKO
– dítě žáby ŽABÁTKO
– Je to tak – anebo není? Jak se správně jmenují?

⇒ DH: Statkář
pomůcky: obrázky (např. strom, dům, statkář, prase, kráva..)
– práce na tabuli a nebo na zemi v ploše
– přikládání obrázků dle našich pokynů – najdi krávu  a dej ji vedle stromu / najdi prasátko  a dej ho mezi strom a dům

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Na mňoukavou kočku
– děti utvoří kruh
– 1 dítě je uprostřed a má zavřené oči (ty si zakrývá ještě dlaněmi)
– učitelka v tichosti vybere 1 dítě, na které ukáže a to mňoukne
– pokud ho dítě pozná, vymění si místa
– obměna: kočku lze nahradit jakýmkoliv jiným zvířetem (pes, kráva)

⇒ SH: Jaká je kočka?
– snažíme se najít co nejvíce přídavných jmen (hladká, jemná, chlupatá, černá,.)
– kočičky mají rády drbání, hlazení
– jednotlivé aktivity demonstrujeme navzájem na kamarádovi (dvojice)

⇒ SH: Hledání kostí
– po třídě schováme různě barevné kosti vytvořené z papíru
– každé dítě si najde 1 kost
– po třídě jsou rozmístěné obruče, kdy každé z nich je 1 barevná kost
–  dítě, které má např. modrou kost si půjde stoupnout k obruči, kde je modrá kost
– lze navázat PH: Dokud píseň zní a Na psí boudy 

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ RV: Rozhovor o pohádce
– pomůcky: pohádka: O koťátku, které zapomnělo mňoukat
– „Jak se cítilo koťátko, když plakalo?“
– „Mělo hlad? Měli jste někdy hlad?“
– proměníme se v kočičky, které mají hlad
– nápodoba smutné, hladové, veselé kočičky
– koťátko potkalo kocourka a ten jí poradil tu správnou řeč
– zkusíme zamňoukat jako koťátko, jako velký kocour
– hospodyně přinesla mlíčko
– nápodobujeme lízání, hladíme si najedené bříško

⇒ RV: Chování ke zvířatům (scénky)
– „Jak bychom se měli chovat ke zvířátkům?“
– demonstrace 2 odlišných situací (dobré x špatné)
– vybereme 4 děti (2 páry), kterým vysvětlíme, co mají dělat
– dvojice představuje pána a psa
– v jednom případě se pán chová k psovi špatně a v druhém dobře (hladí ho)
– ostatní děti mají za úkol poznat, co je špatně

⇒ RV: O psech
– Máte pejska? Jsou všichni pejskové stejní?
– Jaké znáš rasy pejsků? A jména?
– Je pejsek hračka? Proč lidé chovají pejsky?
– Proč si musíme pořádně rozmyslet, než si pořídíme domů zvířátko? (nelze odložit jako stavebnice, musíme mít čas a chuť se už o něj vždycky dobře starat)
– Jak se o pejska staráš? Co když onemocní? Co pejskové jedí?
– Existuje psí školka? Co to je psí útulek? Proč jsou zvířátka v útulcích?
– Může být cizí pes nebezpečný?
– Je dobré tahat pejska, kočku za ocas?
– Myslíš, že zvířátka nic necítí, jako například bolest  nebo smutek?
– Co uděláš, když uvidíš na ulici toulavého pejska?
– Co nosit sebou na vycházky? ((igelitový pytlík)  a co mít sebou  v dopravních prostředcích? (košík na čumáku, na vodítku)

⇒ RV: Hospodářská a domácí zvířata
– užitek zvířat ( vejce, maso, mléko, vlna)
– Která chováme venku a které doma? (pes, kočka, morče, andulka)

⇒ RV:  Jaké bys chtěl/a zvířátko, a proč? 

POHÁDKY

⇒ Pohádka: Začarovaný les (František Hrubín)
⇒ Pohádka: Jak si kočka Modroočka kupovala klobouk (Jindřich Balík)
 Dramatizace: Poučná pohádka pro malá čuňátka
 Dramatizace: O koťátku, které zapomnělo mňoukat

PÍSNIČKY

⇒ Popěvky – zvířatake stažené ZDE
⇒ Taneček koucourek a myške stažení ZDE
⇒ Slepičí tanečekke stažení ZDE
⇒ Berany, berany, duc
ke stažení ZDE
⇒ Máme rádi zvířatake stažení ZDE
⇒ Pejsek ke stažení ZDE
⇒ Courálek ke stažení ZDE
⇒ Krávy, krávyke stažení ZDE

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

PL: Domácí, hospodářská zvířata ke stažení ZDE
⇒PL: Vesnice zvířátek ke stažení ZDE
⇒PL: Kde je moje mláďátko
ke stažení ZDE
⇒PL: Housata a kuřata
ke stažení ZDE
⇒PL: Kde kdo bydlí
ke stažení ZDE
⇒PL: Dárky pro zvířátka
ke stažení ZDE
⇒PL: Kráva – puzzle
ke stažení ZDE
⇒PL: Počet zvířecích nohou
ke stažení ZDE

⇒VV: Jaká jsi, kočko? podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Kočky kam se podíváš podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Domácí mazlíčci  – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Myší svět podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Mimikry podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Optický dezén zvířatpodrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Tak uvidíš zlaté prasátkopodrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Kohouti, slepičky a kuřátka – podrobný popis námětu ZDE

⇒ Kresba kočičky
Namotáme klubíčko,
do něj menší jablíčko.
Přilepíme uši,
ať to kočce sluší.
Potom ještě očka,
ať se kouká, kočka.
Pak nosánek, kníry,
má kocourek milý.
Ocáskem si zacvičí,
náš kocourek kočičí.

⇒ Skládanka – PES

ŘÍKANKY A BÁSNIČKY

S blechou v pelechu
Vím to jen od známých psů z doslechu,
jaké je to žít s partou blech v pelechu:
Pes je pro blechu tím, čím je pro psa kost,
s tím žádný pes nehne, to je skutečnost.

 Když ale pán nechá psíka o hladu,
i blechy hned mají špatnou náladu.
Pokoušou ho, až má rudé puchýře!
Každý se má dobře starat o zvíře…


Blecha a veš
Vandrovala bleška,
potkala ji veš:
Kam ty, milá tetka,
kam ty vandruješ?
Vandruju já na parádu
pantátovi do rukávu,
mám tam být už dnes.


Každý mluví tak, jak umí
Každý mluví tak, jak mluví,
když se pustí do řečí –
žluva mluví řečí žluví,
prase řečí prasečí.


Každý mluví, jak ho těší,
jak se komu uráčí –
blecha mluví řečí bleší,
tučňák řečí tučňáčí.

Každý mluví tak, jak musí,
jak mu jazyk dovolí –
husa mluví řečí husí,
buvol řečí buvolí.

Každý mluví tak, jak umí,
jak se učil od mala –
hlavně když se dorozumí
člověk, pes i žížala!


Povídám neplechu
Povídám první neplechu:
lezla kočka na střechu,
žuchla jako tvrdý brouk
jedné paní na klobouk.

Čekali vrabci na střeše,
kdy se kočka vykřeše:
druhý den tam byla zas,
spadla psovi na ocas.

Povídám druhou neplechu:
prskal křeček na blechu,
že mu leze po břiše
ve svátečním kožiše.

Křičeli vrabci na křečka,
že to blecha nepřečká:
druhý den tam byla zas,
rafla křečka za ocas.

Naše kočka strakatá
Naše kočka strakatá,
měla čtyři koťata.
Jedno mourek, druhé bílé,
třetí žluté, roztomilé,
A to čtvrté strakaté,
Po mamince okaté.

Koťata
Bumtarata na vrata
máme čtyři koťata,
první mňouká, druhé přede,
třetí hajat nedovede.
A to čtvrté prská,
ocáskem si mrská.


Kokršpanělé
Na procházce včera v neděli
potkal jsem dva kokršpaněly.
Nemluvili česky ani španělsky,
ale víš jak? Přece kokršpanělsky!

Kokršpanělština to je prima řeč,
málokdo ji umí
Vrr! Haf! Haf Haf! Heč!

Proč to říkám? Aby všichni věděli,
že mám kamarády – kokršpaněly.


No, tohle!
Stříhali ovečku, stříhali,
kožíšek chudince sebrali.
Pořád se schovává za vrata,
stydí se, že je moc nahatá.


Křečkovo zaměstnání
Jeden křeček z legrace
začal chodit do práce.
Přehrabával piliny,
v pauze četl noviny.


Tylim bum!
Tylim bum! Tylim bum!
Začal hořet kozí dům.
Koza oknem vyskočila,
oči vykulila.
Macek na zvon zvoní,
k ohni všecky honí.
Slípka s vědry, samý chvat,
letí domek polívat.
Kohout běží, nedýchá,
se žebříkem pospíchá.
Tylim bum! Tylim bum!
Zachránili kozí dům!

Blecha
Spadla blecha do trní
a ta druhá vedle ní.
Škrabaly se po břichu,
poznaly se po čichu.

Fouká, fouká (F. Kábele)
Fouká venku, fouká,
Haf se z boudy kouká.
Fanda volá na Hafa,
ať vstane  a zahafá.
Hafá Haf, že nevstane,
až to foukat přestane.

Slepičky
Pročpak mají slepičky
tolik tenké nožičky?
Pročpak asi, proč?
Pro slepičí kvoč!


Kozy
Koza s pěti kůzlaty
stojí smutně za vraty.
Copak byste kozy chtěly?
Prosíme jen trochu zelí.


Kráva
Naříkala stará kráva:
přestala mi chutnat tráva.
Letos bude špatné léto,
nebudu vám dávat mléko.
Do zimy se uzdravím
a pak vám mléko nadojím.


Husa (E. Frynta)
Chlubila se husa huse,
že se vezla v autobuse,
až si celé hejno hus
vypůjčilo autobus.

Autobus byl nový zbrusu,
nebo alespoň po výbrusu,
ale teď je plný trusu –
tak dopadly pokusy
s autobusy pro husy.


Tati, kup  mi pejska (Jiří Žáček)
Tati, kup mi pejska!
Nejlepší je štěně.
Budu ho brát na procházku
třeba stokrát denně.

Naučím ho štěkat –
pro mě to nic není.
On mi bude na oplátku
radit při učení.

HÁDANKY

Pije mlíčko, mňouká, přede,
ale nitku neupřede.
V noci vidí každou skrýš,
neujde jí ani myš.
(kočka)
  
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

2 názory na “Domácí, hospodářská zvířata”

  1. Pingback: U nás na statku | Výtvarná výchova

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *