HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Vyháníme zimu
– hra se hraje jako: Na rybičky a rybáře
– 1 dítě (= slunce), které vyhání zimu, stojí proti dětem
– ostatní děti představují zimu (= sníh)-prsty napodobují sněžení
– po odříkání říkanky běží zajíček proti ostatním a snaží se někoho chytit
– koho chytne, ten se stane jeho pomocníkem (= sluníčko sílí)
– navazujeme na pohádku o krtkovi a skřivánkovi, kteří přivolávali jaro
Zimo, zimo, táhni pryč,
nebo na tě vezmu bič!
Odtáhnu tě za pačesy
za ty hory, za ty lesy.
Až se vrátím nazpátek,
svleču zimní kabátek.
⇒ PH: Sluníčko rozpouští sníh
– učitelka drží sluníčko (loutka, papírové, na tyčce,…)
– děti představují sněhové vločky
– učitelka = jarní sluníčko honí děti
– když se sluníčko dotkne sněhové vločky, ta se rozpustí (sedne, či lehne si na zem)
– v závěru zavoláme: „Hurá, jaro je tu!“
⇒ PH: Zlatá brána (odemykání jarní brány)
⇒ PH: Ztvárnění síly slunce během roku
– děti stojí v prostoru herny
– předvádíme dané slunce pohybem
– Slunce v létě – stoj, paprsky = pravá paže ukazuje nahoru a levá dolů, vyměnit; do stran, předpažit a zapažit
– Slunce na podzim – klek, prsty ztvárňujeme “prší”
– Slunce v zimě – leh/dřep, spíme
– Slunce na jaře – protáhnutí, klek, paprsky jako v létě
– následně dětem můžeme ukazovat obrázky sluncí a děti na něj reagují určeným pohybem
⇒ PH: Území zimy a jara
– pomůcky: lano
– lanem rozdělíme hernu na 2 poloviny (zima- obr. vločky x jaro – obr. květiny)
– začínáme na území zimy
– překřížíme ruce, dlaně dáme na ramena, třeseme se zimou a říkáme: „Brrr“
– pak přestoupíme do jara
– dáme ruce v bok, pohupujeme se, tančíme a říkáme: „Tralala“
– postupně přecházíme z jara do zimy a zpět
– u starších dětí: děti se volně pohybují po celé herně a dle toho, v jakém území se nachází, tak podle toho automaticky mění pohyb… + občas učitelka řekne: štronzo
⇒ Relaxace: Sluníčko
– děti si lehnou na záda hlavami k sobě (vytvoření sluníčka, děti = paprsky)
– 1 dítě je vzhůru, jde se podívat na obzor (prohlédne si spící děti), zda u přichází den
– dotkne se jiného dítěte – výměna

SMYSLOVÉ
⇒ SH: Jaro se ještě nevzbudilo
– děti představují zvířátka, co spí zimním spánkem (spí na koberci)
– učitelka (= zajíček) chodí po třídě a smutně říká: „Jaro se ještě nevzbudilo, co budeme dělat? Zima nikdy neodejde!“
– následně se zastaví u některého dítěte (= zvířátka) a pohladí ho, čímž ho – vzbudí ze zimního spánku
– dítě se chytne pí. uč., společně chodí kolem dětí a říkají: „Jaro se ještě…. „
– po říkance vždy poslední v řadě pohladí a vzbudí další zvířátko
– takto postupujeme, dokud nevzbudíme všechna zvířátka
– po probuzení všech zvířátek zavoláme: „Jaro už je tu!“
⇒ SH: Probouzíme jaro hřejivým slovem
– vytvoříme kruh, 1 dítě (obměňuje se) leží uprostřed
– dítě představuje JARO, zkusíme ho probudit pohlazením + hezkým, milým slovem, co ho potěší, zahřeje u srdce ( + zpětná vazba)
⇒ SH: Kdy je tepleji?
– pomůcky: 1 kelímek se studenou vodou, 1 kelímek s teplou vodou, lano
– hra může sloužit pro rozdělení dětí do 2 skupin
– hra navazuje na hru: Území zimy a jara (necháme lano i obrázky)
– děti sedí na koberci a postupně chodí k učitelce
– sáhnou prstem do jednoho z kelímků a určí, zda se jedná o teplou, či studenou vodu – následně odchází v tichosti do daného období (zima x jaro)
– pořadí kelímků průběžně učitelka za zády zaměňuje
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Zařazování obrázků k ročním obdobím
– pomůcky: obrázky jara, léta, podzimu a zimy, jednotlivé obrázky charakterizující předměty, děje pro jednotlivá roční období (Kalendář přírody I.); lano
– z lana utvoříme kruh, dovnitř umístíme 4 obr. (jaro, léto, podzim, zima)
– na jiné místo rozprostřeme obrázky s různými předměty, ději pro daná období
– každé dítě si vezme 1 obrázek a posadí se kolem kruhu
– děti postupně říkají, co vidí na obrázku a k jakému období by ho zařadily – obrázek poté vloží na obrázek daného ročního období
ROZUMOVÁ VÝCHOVA
⇒ RV: Počasí na jaře
– pomůcky: obrázky Sluncí pro jednotlivá roční období (viz. níže)
– chodíme s celou skupinou postupně k jednotlivým obrázků; popisujeme si, co se na obrázcích děje a přiřadíme k nim názvy ročních dob
– léto: sluníčko má hodně síly, velké množství dlouhých paprsků; při velkém teplu se objevuje bouřka, sluníčko má radost z tepla – směje se
– podzim: sluníčko začíná být unavené, už tolik nehřeje, zívá, paprsky jsou kratší, je jich méně, doprovázejí ho dešťové mraky
– zima: sluníčko už nemá skoro žádnou sílu, hřeje velmi málo (zima a mráz), má kraťounké paprsky, doprovází ho sněhové mraky.
– jaro: sluníčko začíná nabírat sílu, začíná hřát, roztává sníh; paprsky se prodlužují, je jich více, objevují se první jarní deštíky
⇒ PH: Ztvárnění síly slunce během roku
⇒ RV: Co se děje na jaře?
– volná diskuse o tom, co se na jaře děje
– tráva se zelená, začínají se objevovat první kytičky, raší stromy, ptáci přilétají z teplých krajin, sluníčko více hřeje, rodí se nová mláďata,..
⇒ RV: Jaký klíč (věc) odemyká jaro?
– děti sdělí odpověď, jako potvrzení správnosti učitelka ukáže obrázek petrklíče, rozložení slova – PETR – KLÍČ
⇒ RV: Stromy
– jaro – z pupenů se klubou květy a nové listy
– pupeny – lepkavé, pokryté jemnými chloupky
– květy stromů – pozorování v květnu, sladká vůně
– listy – pozorujeme velikost, tvar, uspořádání – rostou samostatně, jindy ve skupinách, vyrábí pro strom živiny, vytvářejí kyslík
⇒ RV: Ptáci vracející se z teplých krajů
– vlaštovka, jiřička, rorýs, břehule
ŘÍKANKY
Na jaře (F. Hrubín) Na jaře, když kvete sad, na světě je každý rád, včelky, housátka, děti, kuřátka, motýli a ptáci, i ti poškoláci, ti se teprv budou hnát na sluníčko ven – na světe je každý rád, když je krásný den.
Lidové říkadlo | Jarní říkadlo (Jiří Žáček) Zimo, zimo, táhni pryč, nebo na tě vezmu bič! Odtáhnu tě za pačesy za hory, za ty lesy, až se vrátím nazpátek, svleču zimní kabátek.
Vlaštovka se vrátila (Jan Čarek) Pod oblaky nahoře Vlaštovička si hnízdo staví: | Deštík Ťuká, ťuká deštík na barevný deštník. Ťuká, ťuká prstíkem, kdo je pod tím deštníkem? To jsem já, panenka, máčí se mi sukénka. Tebe nechci, kapičko, já mám radši sluníčko.
Jarní |
PÍSNIČKY
⇒ HV: Na jaře
⇒ HV: Jaro je tu – ke stažení ZDE
⇒ HV: Petrklíč – ke stažení ZDE
⇒ HV: Deštík – ke stažení ZDE
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PL: Odemykání zámků – ke stažení ZDE
⇒ PL: Zahradní hračky (dokreslování detailu) – ke stažení ZDE
⇒VV: Klíče odemykající jaro – podrobnosti o námětu ZDE
⇒VV: Vítáme jaro – podrobnosti o námětu ZDE
⇒VV: Jarničky – podrobnosti o námětu ZDE
⇒VV: Sněženka podsněžník – podrobnosti o námětu ZDE
⇒VV: Vlaštovky ala noty – podrobnosti o námětu ZDE
POHÁDKY
⇒ Vlaštovka – Ladislav Stehlík (Ladovy veselé učebnice: Ptáci)
⇒ Jak krtek a skřivánek přivolali jaro
– pomůcky: Rok s krtkem, Miroslava Sloupková, str. 146
– četba pohádky a její rozbor (postavy + děj)
– Jaké postavy v pohádce vystupovaly?
– Povedlo se zajíčkovi zahnat zimu? (NE)
– Komu se to povedlo? (skřivánkovi)
– Co udělal skřivánek? (zazpíval sluníčku písničku)
Literatura: SLOUPKOVÁ, Miroslava. Rok s krtkem. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-7367-775-6.
Děkuji za veškeré uvedené nápady a inspirace. Nejednou mně pomohly nebo výrazně navedly na to, co jsem potřebovala.
Mám jen malou prosbu (asi i dost malichernou, omlouvám se) – v rozumové výchově tohoto tematického plánu s názvem “Počasí na jaře” u obrázků sluníček není aktivní to “letní” na zvětšení a řádné vytištění. Moc prosím, nešlo by s tím něco udělat? Jsou velmi povedená a mít je kompletní by bylo víc než prima 🙂 Děkuji a děkuji i za to, že s námi sdílíte své nápady a postupy!
Dobrý den, moc děkuji za dobrou připomínku, sama bych si ji určitě nevšimla. Proto tu je možnost napsat komentář, ať už s poznámkou, prosbou, či nápadem.. 🙂 Chyba napravena, teď již obrázek slunce na léto jde po kliknutí zvětšit a následně vytisknout. Jsem velmi ráda za kladné reference, které mě vždy zahřejí u srdce, i já Vám tedy děkuji. 🙂