HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Od vajíčka k motýlu
– pomůcky: relaxační hudba
– děti sedí na patách (=vajíčka)
– z vajíček se vyklubou housenky (= plazíme se)
– housenky se zakuklí (=embryo poloha)
– motýl (= vstáváme, naznačujeme roztáhnutí křídel)
– tuhnou nám křídla, usychají (=strnutí)
– létáme
– Jaký motýl jsi? Jakou máš barvu?
⇒ PH: Motýli létají po louce
– když učitelka řekne: “kytička” děti si dřepnou na zem, ruce opřou o zem a sosají nektar, odpočívají
– “letíme” – poletují a hledají další kytičku
⇒ PH: Motýlková
– každý motýlek má svou kytičku, kterou si položí v prostoru herny
– při zvuku hudby děti probíhají mezi kvítky, ale jakmile hudba ustane, vracejí se na svoji kytičku
– na závěr si na svém místečku lehnou, kytičku si položí na bříško a vnímají vlastní dech
– pokud je motýl rychlejší a pokušitele chytne, vybere učitelka nového motýla
– v případě, že to motýl nestihne, nahradí ho kamarád, co mu sedl na místečko
⇒ PH: Mravenčí komůrky
– každé dítě si na koberec přinese židličku = mravenčí komůrka
– děti = mravenci mají za úkol vlézt si pod židličku – do komůrky
– děti chodí mezi židličkami a učitelka říká:
Prší!
Déšť přichází támhle z hůrky.
Mravenci šup do komůrky!
– odebíráme židličky
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Mravenčí čich
– mravenci mají velmi dobrý čich, podle něj rozeznají své druhy mravenců z jiného mraveniště
– se zavázanýma očima (nebo škraboška bez průzorů) poznáváme kávu, kakao, ocet, pomeranč, banán, mýdlo, skořici
⇒ SH: Hra na žlunu
– na talířek (každé dítě má svůj) dáme dětem hrstičku burisonů a děti mají a úkol je sníst jako žluna jí mravence – nalepováním na jazyk
⇒ SH: Co mravencům chutná (pokus)
– nejdříve je potřeba zjistit, kde v okolí se vyskytuje mraveniště
– každé dítě dostane malou kartičku, tu rozdělí tužkou na cca 5 řádků – na začátek každého řádku si nakreslí symboly (jablko, kostka cukru, salám ..)
– na kartičku zaznamenáváme, co mravencům chutná (kde jich je hodně → usměvavý smajlík), co zkoumají (zastaví se a jdou dál → smajlík s rovnou pusou) a co jim nevoní (obejdou bez zájmu → mračící se smajlík)
– vzájemné porovnání výsledků
⇒ SH: Hledání berušek po třídě
– berušky mohou vytvořit děti ze skořápek od ořechů
– berušky schová učitelka nebo děti po třídě a děti je pak hledají
⇒ SH: Na který nástroj cvrček hraje?
– poslech zvuku cvrčka a různých hudebních nástrojů – přiřazení nejvhodnějšího (=housle)
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Hledání vajíček na listech
– pomůcky: malé lístečky s tečkami (1-3)-víc než počet dětí
– lístečky rozmístíme po herně lícem nahoru
– na rubu jsou nakreslené tečky=vajíčka
– ne všechny lístečky skrývají vajíčka
– každé dítě si najde lísteček, kde je schováno vajíčko/vajíčka
– lístečky bez tečky nesbíráme
– povely učitelky: „Zvedněte nad hlavu list se 3 vajíčky,.“
⇒ DH: Vyjmenování obrázků v řadě
– pomůcky: tabule, křídy
– beruška, motýl, včelka a tulipán nakreslené na magnetické tabuli
– procvičujeme pojmy: vedle, před, za, první, poslední
⇒ DH: Beruška 0,1,2,3 tečná
– pomůcky: berušky, magnetky, lano, PET víčka
– z lana uděláme kruh a do něj položíme berušky s magnety (= tečky)
– do tohoto kruhu nesmí nikdo vstoupit
– vybereme dítě, ukážeme na berušku
– dítě na prstech ukáže počet teček, kolik má
– poté si z dlaně učitelky vezme příslušný počet víček a umístí je k berušce
– hru můžeme vícekrát opakovat, aby se vystřídalo více dětí
– obměna: berušky umístíme na tabuli, děti přikládají na berušky magnetky dle pokynů učitelky
⇒ DH: Kolik teček má beruška?
– tiché karty = prsty
– ukážeme na libovolnou berušku lišící se počtem teček
– děti nemluví, pouze na prstech ukazují počet
⇒ PV: Čím se živí housenky?
– pomůcky: 6 stejných litů javoru (2 stejně barvy x 3)
– každý druh housenky se živí jiným druhem listů a podle toho se jmenují
– můžeme říci pro příklad jména některých motýlů + obrázky (babočka bodláková, bělásek ovocný, bělásek zelný, běloskvrnáč pampeliškový)
– po třídě rozmístíme rozstříhané dílky javoru (liší se barvou)
– každé dítě sebere 1 dílek a jde ke stolečku, kde je celý list v dané barvě
– úkolem skupiny je dle předlohy složit list (na šablonu)
⇒ DH: Chytáme motýlky
– pomůcky: obrázky barevných motýlků různých velikostí, plácačky na mouchy, such zip
– příprava: na plácačky nalepíme jednu část suchého zipu, na obrázky motýlků přilepíme do rohu kousky druhé části zipu
– na stolek rozložíme všechny obrázky motýlů
– učitelka dá pokyn: „Kdo první chytne velikého modrého motýla?“
– děti mají za úkol rychle daného motýla vyhledat a plácnout ho tak, aby se přichytil na zip plácačky
⇒ Pexeso hmyzu – ke stažení ZDE
ROZUMOVÁ VÝCHOVA
⇒ RV: Motýli
– nejkrásnější zástupci hmyzu
– tělo je rozděleno na 3 části: hlava, hruď a zadeček
– na hrudi jsou umístěna 4 křídla – na horní straně jsou pestře zbarvena, na spodní mají nenápadné zbarvení
– usedají na květy, sají z nich nektar dlouhými sosáčky a zároveň je opylují
– když motýli sedí na květech, sklapnou křídla dohromady
– samičky snášejí vajíčka, ze kterých se líhnou housenky (ty okusují listy)
– housenka běláska zelného se živí listy zelí, kedluben, květáku; babočka kopřivová klade vajíčka na listy kopřiv, otakárek fenyklový žije na fenyklu, kopru, mrkve
⇒ RV: Cyklus motýla
– pomůcky: kniha s vyobrazeným cyklem motýla
– dětem lehkou formou vysvětlíme, jak probíhá přeměna v dospělého motýla
– motýl nanese vajíčka na list
– z nich se vylíhnou housenky, co se lity živí a okusují je
– poté se zakuklí, kde si připravují barvičku svých křídel
– když už jí mají připravenou, roztrhnout kuklu a vyletí motýl
– demonstrace metamorfózy učitelkou: učitelka si nasadí křídla a nasouká se do závěsného vaku na hračky (zelený, neprůhledný) – HOUSENKA, poté si na sebe vezme hnědý plášť, zapnutý u krku – KUKLA, svléknout vak pod pláštěm, odhození pláště, roztáhnutí křídel – MOTÝL
⇒ RV: Slunéčko sedmitečné neboli beruška
– živí se mšicemi a chrání tak tak rostliny, které mšice vysávají
– slunéčko v nebezpečí vylučuje jedovatou ž(smradlavou) žlutou tekutinu, kterou se brání proti sezobnutí ptáky
– samičky kladou vajíčka, ze kterých se do 10 dní vylíhnou dravé larvy, ty se časem zakuklí a po několika dnech se z nich vylíhne oranžové slunéčko s měkkými krovkami bez teček
– krovky na vzduchu ztuhnou a tečky se udělají a po nějaké době
– na krovkách bývají 2, 3 a více teček
– pod krovkami mají složená křídla, která používají při létání
⇒ RV: Ruměnice pospolná
– má zakrnělá křídla, proto nelétá; saje rostlinné šťávy
-najdeme jí na úpatí stromů, lip, akátů, jírovců či na zdech za slunných dní
– každý jedinec má trochu jiné černočervené zbarvení
– ruměnice = odvozen od červené barvy rumělky, pospolná = pohybuje se ve velkých houfech
⇒ RV: Mravenci
– žijí v koloniích, kde mají rozdělené úlohy (královna, samečci, dělnice- holky, vojáci); samečci žijí jednu sezónu, dělnice a královna několik let
– mraveniště vypadá jako lidské město – staví si i silnice
-mravenčí královna klade každý den bez přestávky ve své komůrce vajíčka, která dělnice lízáním udržují v čistotě
– mravenci brání mšice, od kterých získávají na oplátku medovou šťávu
– dokonce si mšice na zimu schovávají v mraveništi
– kousnutí mravence obecného pálí, ale více nepříjemné je píchnutí žihadlem zrzavých mravenců
– mravenec unese až 30 x více než váží
– mravenci likvidují přemnožené housenky, brouky, mršiny, provzdušňují a mísí půdu
– oblíbenou činností je společné zvracení vzájemně z úst do úst
– nepřáteli jsou žluny, které mravence chytají na lepkavý dlouhý jazyk
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ Omalovánky: Noční motýli- šablony – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Motýl – ke stažení ZDE
⇒ PL: Ahoj, motýlku (časová posloupnost) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Počítej tečky slunéček – ke stažení ZDE
⇒ PL: Najdeš cestu z mraveniště? – ke stažení ZDE
⇒ PL: Cvrček hraje na housličky – ke stažení ZDE
⇒ VV: Kukla motýla – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Noční motýli-můry – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Barevná krása motýlích křídel – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Motýlí křídla – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Sbírka brouků – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Stromožrout – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Fosilie našich brouků – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Mravenci – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Berušky ze skořápek ořechů
– pomůcky: červená a černá tempera, štětce, skořápky od ořechů, šablona těla berušky (z tvrdého černého papíru)
POHÁDKY
⇒ Elinka a Nelinka (Věci, které dobře známe, do říkanky zamícháme – s. 39)
⇒ Ferda Mravenec (O. Sekora)
⇒ Od housenky k motýlkovi (kniha: Zpomal a pozoruj -R. Williamsová)
BÁSNIČKY A ŘÍKANKY
Beruška Beruško, půjč mi jednu tečku, třeba tu, co máš na zadečku. Musím jí napsat za větou, ať se mi slova nepletou. Beruška Na krovky i nad zadeček nakreslila sedm teček. Jedna broučí dceruška která? Přece beruška. Brouk Leze, leze brouk, vítr do něj fouk. Otáčí se dokola, zavolejte doktora. Převalil se brouk. Objednávka (L. Štípalová) Objednali škvoři z došků sto ponožek pro stonožku. Když jim spočte pavouk očka, stonožka se za rok dočká. Motýlek Housenka se zakuklila, má hedvábnou košilku, ( schoulit se v podřepu) počkáme si ještě chvilku. Tak už vyleť, motýlku. (pohupovat se v kolenou) Motýl křídla ukazuje, už je tady blízko. (rozpažit v podřepu) Vzlétne vzhůru, ještě výše, a pak zase nízko. (pomalu do stoje, třepotat prsty) Motýl kolem poletuje, na kytičku sedá, (poskok vpřed, do podřepu) křídly mává na berušku. Copak v trávě hledá? (třepotat rukama) Pracovitý mravenec Mravenec má na pasece po celý den práci přece. Staví palác u borovic, tam je v lese slunce nejvíc. Odpočatá blecha V kožichu si ustlala bleška jedna ospalá. Přelezla k nám do postele, spala tam až do neděle. Vzbudila se k obědu, přeskočila na dědu. Že se dobře vyspala, celý den ho kousala. Moucha Spadla moucha do capoucha, zlámala si koleno, tři neděle naříkala, tuze ji to bolelo. | Marnivá beruška Beruška se parádila, počítala tečky, pak si krovky nablýskala, na nich tečky všecky. Vadila jí jejich barva, chtěla jiná tykadla, kroutila se jako larva, málem špatně dopadla. Jiná křídla, jiné nožky, to si přála beruška. “Ještě štěstí, že to nejde,” smála se jí světluška. “Víš ty, jak bys vypadala? To by byla hrozná věc! Tykadla jak tesařík, nohy jako mravenec!” Naštěstí to měnit nejde, každý je tak, jak má být. Beruška to pochopila. Teď už má konečně klid. Nevydařený výlet Cestovala blecha v pátek autobusem do Benátek. Vlezla v Praze bez pasu řidičovi do vlasů. Chtěla vidět, jak si žijí blechy v slunné Itálii. Neviděla ale nic. Chytili ji u hranic. Mravenec Běhám sem a běhám tam, kamarády zavolám. Sám ten lístek neunesu, ostatní už běží k lesu. Já běžím až nakonec, jsem mrňavý mravenec. Beruška v hospodě Viděli jsme berušku, jak seděla Na Růžku. Napila se piva z bečky, zapomněla si tam tečky. Událost (L. Středa) Předminulý čtvrtek ohlašoval krtek, že pozítří v sobotu za zahradou u plotu skočí moucha z modré výšky na padáku z pampelišky. Přišli vrabci, brouci, včely, zvědaví a rozechvělí, seběhlo se všechno rázem – moucha spadla z mraků na zem, zlomila si nohu v lýtku, krtek volal pro sanitku. | Polámal se mraveneček Polámal se mraveneček, ví to celá obora – o půlnoci zavolali mravenčího doktora. Doktor klepe na srdíčko, potom píše recepis: “Třikrát denně prášek cukru, bude chlapík jako rys.”Dali prášek podle rady, mraveneček stůně dál, celý den byl jako v ohni, celou noc jim proplakal.Čtyři stáli u postýlky, pátý těšil: “Neplakej! Zafoukám ti na bolístku, do rána ti bude hej!” Zafoukal mu na ramínko, pohladil ho po čele – Hop! a zdravý mraveneček ráno skáče z postele. Motýlek Podívejte, milé děti, motýlek k vám právě letí! Posadil se na kytičku a tam počkal na chviličku. Pak křidélky zamával a pak letěl zase dál. Letěl motýlek (F. Kábele) Letěl bílý motýlek kolem mlýnice, viděla ho z mlýna bílá slepice. Slepice se divila, že je také bílý, hned se ptala motýla, kde ho nabílili. Nevítaný host Letí moucha, bzučí, až jí v hlavě hučí. Letí kolem brýlí, sedne si na chvíli. Jen si krátce protře dlaně, spatří buchty, hurá na ně! Za okamžik jediný zaplácnou ji noviny. Ááá bum! |