- Výtvarný cíl: zapojení částí lidského těla do výtvarných aktivit
- Výtvarná technika (postup): body-art
- Pomůcky: vodové barvy, štětce, kelímky na vodu, PET-lahve s vodou, obrázky zajímavých vzorů zvířat, reprodukce Victora Vasarelyho, papíry A4, pero, fotoaparát
Motivace a hra
- V úvodu hodiny se zaměříme na optické klamy.Ptáme se žáků na dřívější setkání s nimi, poskytneme jim prostor k jejich slovnímu přiblížení a definování.
- Mezitím rozdáme do dvojic černobílé reprodukce optických iluzí od Victora Vasarelyho.
- Po důkladném pozorování a cílených otázek by měli žáci vypozorovat pohyb, kroucení obrazu, popř. vidiny jiných barev a určit optický klam.
- Vysvětlíme, že se jedná o op-art – zrakové umění.
- Seznámíme se s nejvýraznější osobností op-artu, Victorem Vasarelym a hledáme kontrasty barev na obrázcích i v našem okolí.
Realizace výtvarné činnosti
- Co je skryto v jedné z reprodukcí Victora Vasarelyho?
- Existují další zvířata, jejichž srst, či kůže je tvořena na bázi kontrastu?
- Jací zástupci to jsou a na co jim tyto vzory v přírodě slouží?
- Následuje ukázka tygrů v pojetí V. Vasarelyho.
Vžijeme se do role designéra a pokusíme se vymyslet zcela nový vzor zvířecí srsti pro jakoukoliv část našeho těla, či spolužáka. Uvědomíme si, že op-art je stavěn na liniích, tvaru a kontrastu. Inspirací k tvorbě budou různé fotografie srstí žirafy, tygra, geparda a ukázka obrázků s osvětlením pojmu: body-art=tělové umění, kdy vzor budeme malovat na nahou část těla. V závěru zdokumentujeme nově vzniklý dezén zvířat vložený do prostředí. Ve zbytku času si žáci zahrají na redaktory a napíší poutavý článek o nově objeveném zvířecím druhu a jeho způsobu života.
Závěr
- Pro jaký druh zvířete jste navrhli tento nový vzor?
- Jaký módní doplněk by to mohl být?
- Čteme si vzniklé dětské reportáže ve spojení s vizuální oporou na jejich těle.