HRY
POHYBOVÉ
⇒ PL: Můj domek
– děti se rozdělí do dvojic – jedno dítě běhá, druhé představuje dům
– při zvuku písničky vždy jeden kamarád z dvojice pobíhá v prostoru herny a hned jak píseň přestane, doběhne ke svému „domečku“, aby se spolu chytli za ruce
– se začátkem písničky se hra opakuje (výměna rolí)
⇒ PV+DV: Kdo u nás bydlí
– vhodné je mít vytvořené obrázky členů rodiny na malých čtvercových kartičkách (máma, táta, bratr, sestra, miminko, babička, děda, pejsek, kočka…)
– děti dostanou PL, kde je nakreslený jednoduchý domeček
– dítě si chodí ke stolečku, kde jsou na hromádkách jednotliví členové rodiny – vezme si ty, které s nimi bydlí doma, ty přilepí do svého domečku (pokud má 2 sestry, vezme 2 obr. sester)
⇒ PH: Vývoj
– nejprve si děti trochu osvojí tato stádia: miminko (v dřepu), batole (lezení po čtyřech), dítě (vzpřímená pozice na kolenou), dospělý (chůze)
– předpokladem je mít zvládnutou hru: Kámen, nůžky, papír
– na počátku hry jsou všechny děti miminka (pohybují se v dřepu) a jejich cílem je dosáhnout dospělosti
– každý se pohybuje po místnosti pohybem určeným k danému vývojovému stádiu
– když se potkají dvě dítka stejného stádia, střihnou si: kdo vyhraje, posune se o úroveň výš a kdo prohraje zůstává na stejné úrovni
– z koho je dospělák, opouští hru
– hra končí, když je 1/3 dětí mimo hru
⇒ PH: Rosteme
– učitelka ukazuje obrázky jednotlivých členů rodiny, nejprve si jednotlivé pohyby ukážeme, poté už učitelka jen ukazuje nad hlavou obrázky a děti reagují na obr. smluveným pohybem
– miminko – leh, otáčíme se ze strany na strany
– batole – lezení po čtyřech, plazení
– tatínek – rychlá chůze
– babička – pomalá chůze, kulhání
⇒ PH: Nápodoba činností maminky
– vaří, žehlí, pere, vysává, myje nádobí
⇒ PH: Praní prádla
– děti stojí v kruhu a drží se za ruce, každý z nich představuje nějaký kus prádla (lze připnout obrázky na triko)
– děti chodí po kruhu a říkají:
Podívej se, Madlo,
jak se pere prádlo.
Nejdřív prášek máchadlo,
jaké prádlo tě napadlo?
– učitelka řekne nějaký název oblečení: „Svetr“
– děti, které představují svetr, jdou do kruhu a tam běhají – prádlo se pere v pračce , děti jim k tomu tleskají
– učitelka: “Pračka se pomalu dotočí a svetry na šňůru teď“
– děti vyběhnou z kruhu a prsty se zavěsí na pověšenou šňůru
– hru opakujeme, měníme názvy oblečení
⇒ PH: Na tříčlennou rodinu
– děti se rozdělí do skupin po 3 a určí si, kdo z nich bude T-táta, M-máma, D-dítě
– (k učitelce si pak každý dojede pro dané písmeno a připevní si ho na triko)
– všichni běhají v prostoru a na znamení si rodina musí sednout na zem jeden a druhého v pořadí T, M, D
⇒ PH: S kočárkem (překážková dráha)
– připravíme si kočárek a překážky na objíždění do jednoduché dráhy (židličky, stůl, kuželky, bedýnka apod.)
– děti s kočárkem objíždí překážky na cestě
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Rodiny
– učitelka vytvoří domečky papíru, na kterých jsou zakreslené tečky (počet členů v rodině) – od 2 do 6 teček
– děti si spočítají, kolik jich bydlí doma (nezapomenou na sebe) a dle toho si sednou kolem daného domečku
– učitelka se jednotlivých dětí ptá, kolik jich je doma + jmenování, kdo s nimi žije (M, O, bratr, sestra, strejda, teta, babička, děda..)
– Kde je nás nejvíce? Nejméně?
– kolikrát učitelka bouchne do bubínku, tak vstane a projde se rodina s daným číslem a zase se vrátí zpět (popř. odchází ke stolečku, umývárny..)
– obměna: Jděte do domečku č. 5.
⇒ DH: Čtverečky s puntíky
– pomůcky: barevné čtverečky (pro každé dítě 5ks), fixa, lepidlo, proužky papíru
– učitelka předem nastříhá z 5 různě barevných papírů čtverečky
– každé dítě dostane 5 čtverečků různě barevných
– úkol: vzít si 1 libovolně barevný čtvereček a dle zadání učitelky na něj nakreslit 1 puntík (4,2,5,3)
– poté na malý pruh papíru nalepit čtverečky v pořadí: 1,2,3,4,5 (vlivem jiných barev čtverečků se nemohou „opičit“ po druhém)
⇒ DH: Jak jsme staří
– pomůcky: fotky z časopisů různě starých lidí (novorozenec, batole, předškolák, školák, adolescent, dospělý, kmet)
– děti rozdělí fotografie do dvou skupin: DĚTI a DOSPĚLÍ, porovnají, jaká skupina je početnější
– mohou se pokusit seřadit fotografie do řady od nejmladšího po nejstarší
⇒ DH: Kde bys doma hledal…?
– učitelka jmenuje různé předměty a děti říkají, v jaké místnosti by je hledaly
– (pračka, vařečka, toaletní papír, postel, plyšák, hrnec, umyvadlo, boty, židle, kartáček, sklenice, lednička, tričko,..)
SMYSLOVÉ
⇒ Rodina – STÍNY
– děti do skupin u stolečků dostanou hlavy členy rodiny (babička, dědeček, máma, táta, dcera, syn) + stíny
– úkolem je ke každé hlavě přiřadit stín
MANIPULAČNÍ
⇒ Pečujeme o miminko
– svlékání, koupání, přebalování, oblékání
– připravíme si plastové miminko, vaničku s vodou, ručník, plínku, krém, dudlík
– děti se budou střídat v péči o miminko – svlékat ho, koupat, sušit, dávat plenku, mazat krém, oblékat
⇒ Kolíčkování
– pomůcky: kolíčky s písmeny, kartičky s předepsanými slovy a vyobrazením (maminka, tatínek)
– dítě si vybere 1 kartičku, kde je napsaný člen rodiny (případně i k tomu vyobrazen)
– k jednotlivým písmenům připínají kolíčky se stejnými písmenky jako jsou na předloze
⇒ Věšení prádla
– pomůcky: dětské oblečení, koš, šňůra/provaz, kolíčky
– po třídě napneme šňůry na prádlo
– každé dítě vloží do koše 2 své věci ze šatny, které si pořádně prohlédne (tepláčky, ponožky, čepici…)
– učitelka prádlo smíchá, každé dítě pověsí libovolné 2 kusy na šňůru a připevní kolíčky
– očima pak vyhledá své, které si sundá, složí a pěkně uloží zpět na své místo v šatně
⇒ Umývání nádobí
– pomůcky: nádoba s vodou, houbička, dětské nádobí z kuchyňky, utěrka, odkapávač
– dětem napustíme do nádoby vodu, děti ho umyjí houbičkou, odkládají na odkapávač, poté osuší utěrkou a uklízejí zpět do kuchyňky
– ideálně realizovat v umývárně
ŘÍKANKY
NAŠE TETA
Teta Běta na Šumavě
žije prostě, žije zdravě.
Okopává zahrádku
pěkně řádek po řádku.
Pase krávu, kosí pole,
celý den je v jednom kole,
vaří, šije… Ona ví,
co je dobré pro zdraví.
Teta Běta není líná,
zapřáhne i bernardýna.
Zapřáhne ho do kárky,
veze nám dort z polárky.
BYL JEDEN DOMEČEK
Byl jednou jeden domeček,
v tom domečku stoleček,
na stolečku mistička,
v té mističce vodička,
v té vodičce rybička.
Kde je ta ryba?
Kočka jí snědla.
Kde je ta kočka?
V lesích se zaběhla.
Kde jsou ty lesy?
Na prach zhořely.
Kde je ten prach?
Voda ho vzala.
Kde je ta voda?
Volí ji vypili.
Kde jsou Ti voli?
Páni je snědli.
A kde jsou Ti páni?
Na hřbitově zakopáni.
KAŽDÝ MĚ MÁ RÁD
Kde je ouško? Kde je brada?
Maminka tě má moc ráda!
Kde je bříško, paleček?
Má tě rád i dědeček!
Kde je hlava, patička?
Má tě ráda babička!
Kde je pusa, nosíček?
Má tě rád i tatíček!
Kde jsou ruce, očička?
Má tě ráda tetička!
Umíš části těla znát?
Strýček tě má taky rád!
STOJÍ DOMEK U LESÍKA
Stojí domek u lesíka,
(stoj, napjaté ruce sepnout nad hlavu)
vedou k němu schody.
(pochodovat, ruce stále nad hlavou)
Po těch schodech utíkáme
(ruce v bok, běh v prostoru)
k lesu na jahody.
(zastavit se)
Stojí domek u lesíka,
(střecha paží)
budeme tam bydlet.
(do podřepu)
Do domečku dáme stolek
(rozpažit a vstát)
a k němu dvě židle.
(dva dřepy do rytmu)
RODINA
Dobrá ráno, dobrý den,
kdopak já to vlastně jsem.
Máma, táta, babi, děda,
na světě je každý třeba.
Sestru, brášku taky máme,
na hřišti si zaběháme.
Bez nich by svět smutný byl,
sám bych se tu utrápil.
Už vím, kdo jsem, holka-kluk,
ale taky, vnučka-vnuk.
Bubnujeme na buben,
pojďte, děti, pojďte ven.
Bubnujeme bum, bum, bum,
budeme mít nový dům.
A kdo s námi nepůjde,
ten v něm bydlet nebude.
Mamka, taťka, bratr, sestra,
to je celá rodina.
Když se spolu všichni sejdem,
nestačí nám hodina.
Smějeme se, povídáme,
a tak to má správně být.
Škoda jen, že po večeři
už musí mít mamka klid.
Běžím, běžím kupředu,
jak nejlépe dovedu.
Nožičky se běhat učí,
nejdřív mámě do náručí,
od maminky k tátovi,
od babičky k dědovi,
od dědečka na ulici
a z ulice na silnici.
Pak oběhnu celý svět
a vrátím se k mámě zpět.
HÁDANKY
Vaří, pere, žehlí, šije,
koupe děti, hrnky myje,
odpovídá na otázky,
dává pusy z velké lásky. (maminka)
Řídí auto, kdeco spraví.
Co ho baví? Fotbal, zprávy.
Když se vrací po práci,
je pro každou legraci. (táta)
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
Domek, dům, domeček, domov…to jsou sice různá slova, ale všechna znamenají totéž. Místo, kam se rádi vracíme a kde se cítíme v bezpečí. Lidé, ale i zvířata mají svá obydlí, kde je jim dobře. Pejsek spí v boudě, hlemýžď má svoji ulitu, ptáček se vrací ho hnízda….
⇒ KK: O mé rodině
– pomůcky: fotografie rodiny dítěte
– dětem dáme za úkol si přinést fotografii rodiny
– každý pak řekne ostatním své jméno, kolik mu je let, kdo patří do jeho rodiny + ukáže fotku dětem
– v druhém kole můžeme povídání rozšířit o povolání rodičů, zda bydlí v domku/paneláku, zda znají svou adresu, mají doma nějaké zvíře a zda s nimi případně nežijí i prarodiče
⇒ Diskuse: Co v které místnosti doma děláš? Ve které trávíš nejvíc času?
⇒ Rodina
– ukázka demonstrační obrázků, pojmenovávání jednotlivých členů rodiny (nejbližší rodina: matka, otec, děti, sestra, bratr; vzdálenější: babička, dědeček, strýc, teta, bratranec, sestřenice) + rozvinutí o otázky:
– Co je to rodina? Co nám dává?
– Jak se jmenuje tvoje maminka, tatínek…? Jaká je tvoje maminka/tatínek?
– Znáš svoji adresu, kde bydlíš?
– Máš bratříčka nebo sestřičku?
– Sourozenec- proč mladšímu pomáháme a proč staršího posloucháme?
– Trávíš volný čas s babičkou, dědečkem, maminkou, tatínkem?
– Urči, kdo je na obrázku nejstarší, nejmladší.
– Najdi obrázek maminky, tatínka.
– Co je knír? Může ho mít maminka?
– Jak říkáme mamince maminky? (babička) Tatínkovi maminky? (dědeček)
– Kdo je dědeček? (tatínek rodičů)
– Co jsi maminky? (dcera, syn) Co babičky? (vnučka, vnuk)
⇒ KK: Elektřina
– Co vše máme doma na elektřinu? Jak se musíme chovat, když pracujeme s elektrickým spotřebičem nebo nářadím?
– Kde se elektřina vyrábí? (v elektrárnách – vodní, jaderná, tepelná, větrná)
– Jak běží energie – v tureckém sedu utvoříme kruh a chytneme se za ruce. Lehce zmáčkneme ruku kamaráda vedle nás a ten zmáčknutí předá dále po kruhu.
⇒ KK: Kde se berou miminka?
– od seznámení dvou lidí přes početí, vývoj plodu po porod
– doporučená literatura: Jak děti přicházejí na svět
PRACOVNÍ LISTY
⇒ PL: Zamotané rodiny – ke stažení ZDE
⇒ PL: Doma – ke stažení ZDE
⇒ PL: Věci denní potřeby – ke stažení ZDE
⇒ PL: Pokoje v domě – ke stažení ZDE
VÝTVARNÉ AKTIVITY
⇒ Moje rodina a já
– lze použít PL a nebo stačí papír A4, kdy mají děti za úkol nakreslit samy sebe
⇒ VV: Obkreslení ruky + kresba členů rodiny
⇒ VV: Rodinné album
– nakreslit jednotlivé členy rodiny na papír, vystřihnout, nalepit na karton o rozměrech cca 10 x 15 cm.
– svázat kartony k sobě například jutovým provázkem
– nezapomenout na titulní stranu alba (podepsat, ozdobit)
⇒ Rýmované kreslení – Domeček (Zuzana Pospíšilová)
– děti kreslí dle pokynů básničky
Kreslit domek, to je věda,
bez přípravy se to nedá.
Tak si vezmi ostrou tužku,
připrav se na velkou fušku!
Základ domu bývá čtverec,
nezvládne však kotrmelec.
Tak musí jen pevně stát,
na ostatní pozor dát.
Trojúhelník, to je střecha,
na ni komín rychle spěchá.
K domu patří okýnka,
velká, střední, malinká.
Že se vám ten domek líbí?
Dejte pozor, něco chybí.
Slyším, jak dům láteří:
„Nemůžu být bez dveří!“
A už máme znenadání
domek krásný, k pohledání!
PÍSNIČKY
⇒ Muzikantská rodina
POHÁDKY
⇒ Naše rodina – z knihy Dobrodružství Týnky a Pavlíka od Petry Vondrové