- Výtvarný záměr: ztvárnit myš z odpadových, zbytkových materiálů a papíru
- Výtvarná technika (postup): pet-art, prostorová tvorba
- Pomůcky: 0,5 l plastové lahve, temperové barvy, tvrdý barevný papír (černý, šedý, hnědý), čtvrtky, víčka od lahve, tavná pistole, lepidlo Herkules, látky v odstínech černé, hnědé, šedé, bílé-popř. modelína, nůžky, lihový fix
Motivace a hra
- Hádanka – Malá je a stále piští, vyzná se i na smetišti. V díře ve zdi má svou skrýš. Kdopak je to? Přece _ _ _. (myš)
- Pohybová hra: Myš a sýr – Vybereme jednu myš, za kalhoty ji upevníme proužek krepáku (ocásek). Všechny ostatní děti představují sýry. Každý sýr dostane 3 malé žluté kartičky, které sýr symbolizují. Myš chytá sýry. Koho se dotkne, ten jí musí odevzdat 1 sýr (žlutý lísteček) a může běhat dál. Pokud někoho myš chytí 3x a sýr už nemá žádné papírky, stává se z něj myš. Od učitelky dostane poznávací znamení – ocásek a zastrčí si ho za kalhoty. Myši postupně přibývají. Vyhrává zbývající poslední sýr, kterému zbyl nějaký lísteček.
Realizace výtvarné činnosti
Pedagog zbaví lahve etiket a dna. V 1/3 lahve rozřízne podélně otvor pro pozdější zastrčení uší. Oči si děti vytvoří obkreslením plastového víčka na čtvrtku, fixem nakreslí zorničky, vystřihnou a nalepí na lahev. Vousky zhotovíme z černého tvrdšího papíru, kdy si děti vystřihnout 3 slabší proužky, uprostřed je slepí k sobě a učitelka je tavnou pistolí připevní k hrdlu lahve. Ocas může být zhotoven vyválením „žížalky“ z plastelíny anebo proužkem látky, který se přilepí do vnitřku rozříznuté lahve. Pro zhotovení uší si učitelka vytvoří šablonu, kterou si děti obkreslí na barevný karton, vystřihnou a zasunou do naříznutého otvoru na těle. Barva uší by se měla shodovat s barvou ocásku (hnědá, černá, bílá, šedá myš).
Závěr
- Výroba myší díry – Učitelka nebo děti nakreslí na velký kus tvrdšího papíru myší díru, pozadí můžeme doplnit o malbu kamenů, cihel. Myší díru připevníme u země na svislou plochu a pod ni instalujeme vytvořené myšky.
Pingback: Volně žijící zvířata | Výtvarná výchova
Pingback: Zvířata a jejich mláďata | Výtvarná výchova