Zima (počasí, oblékání)

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Průpravné cvičení s bílou stuhou
– lze použít hudební doprovod (Labutě, Bloudím lesem, Prosinec – Svěrák, Uhlíř)
– úklony, přímivé cviky, zvedání nohou přes stuhu, v lehu na břiše, v kleku atd.
– cvičení na hudbu podle vlastní fantazie

⇒ PH: Průpravné cvičení s:
– OBRUČEMI – obruč představuje sněhovou kouli
– s BÍLÝM PAPÍREM A NÁSLEDNĚ S PAPÍROVOU KOULÍ
– v úvodu cvičení s listem papíru = kus ledu, zamrzlá louže, lyže apod.
– běh, aby papír na břiše/ruce/noze nespadl
– dej na papír nos, břicho, zadeček…
– poté vytvořit zmačkáním kouli, se kterou cvičit další průpravné cviky

⇒ PV+PH: Na sněhové vločky
– děti si vyrobí vločky (nápodoba práce učitelky při skládání) a nůžkami vystříhávají různé obrazce
– svou vločku si umístí na koberec tak, aby byly rovnoměrně rozmístěné od sebe
– obměna hry: židličkovaná, děti tancují kolem vloček za doprovodu hudby
– vloček je o 1-2 méně než je dětí
– vypnutí hudby, každý si najde 1 vločku a stoupne si vedle ní
– na koho vločka nezbude, jde si sednout ke stolečku
– postupné odebírání vloček

⇒ PH: Na Mrazíka
– koho se Mrazík dotkne, ten ztuhne (=štronzo)

⇒ PH: Mráz a sluníčko
– pomůcky: papírové sluníčko (popř. hudba na CD)
– pokud děti nevidí sluníčko, jsou ztuhlé a zmrzly
– jakmile začne sluníčko vykukovat, děti roztávají a začínají se pohybovat

⇒ PH: Na sluníčko a rampouchy
– všechny děti představují rampouchy, koho se honič=sluníčko dotkne, ten roztaje (lehne si na zem, nebo odchází ke stolečku)

⇒ PH: Na sněhové mraky
– trhání papírů, na povel vyhazování=sněží

– každé dítě si vytvoří svou sněhovou kouli zmačkáním novinového/kancelářského papíru
– 1) dotýkání, hlazení se koulí
– 2) kreslíme s koulí ve vzduchu její tvar
– 3) dotkneme se koulí nosu a rychle odsuneme: „Jé, studí!“
– 4) sedneme si, opřeme se předloktím o zem, chytneme kouli mezi chodidla, nohy skrčíme – natáhneme
– 5) leh, kouli položíme na nárty, ruce podél těla, zvedáme a pokládáme hlavu
– 6) koulíme kouli od nártů po nohách až k bradě, pomalý přechod do lehu a zpět do sedu
– 7) sed, pokrčené nohy, kutálíme kouli po nohama, kolem celého těla
– 8) sed,  umístění koule na bříško, vzepřením o chodidla zvedáme bříško, pomalu se vracíme do sedu
– 9) uchopíme kouli chodidly a hladíme ji nohama
– 10) klek na čtyřech, foukání do koule
– 11) stoj na jedné noze, přendat kouli horním obloukem z jedné ruky do druhé, stoj na druhé noze-opakovat
– 12) stoj, volné vyhazování  a chytání koule 
13) položit se na záda, kouli položit na bříško, zhluboka dýchat

⇒ PH: Běh mezi vločkami
– na signál trianglu najít libovolnou vločku a dotknout se jí nosem

⇒ PH: Sněhuláci
– děti si nejprve vytvoří skupiny po 3
– dítě= malá koule (stojí)
– dítě prostřední koule (dřep)
– dítě=největší koule (sedí)

 ⇒ PH: Pozor, sněhová koule
– pomůcky: míč
proměníme se ve sněhuláky, utvoříme kruh a sedneme si
zvolíme 1 sněhuláka, který se pohybovat uvnitř kruhu
ostatní sněhuláci se ho budou snažit zasáhnout sněhovou koulí
komu se to podaří, vymění si se sněhulákem uvnitř kruhu místo

 ⇒ PH: Ušlapaná zimní cestička
– pomůcky: kancelářské papíry (pěnové destičky)
dětem vytvoříme cestu z papírů
papíry by měly být od sebe různě vzdálené, aby cesta byla různě obtížná
je dobré ostatní děti rozmístit kolem cesty, aby vždy papíry vrátily na své místo

 ⇒ PH: Eskymácká módní přehlídka
– pomůcky: oblečení dětí, CD s hudbou
dle počtu dětí utvoříme skupinky cca po 5 dětech
ve skupince si určí model – Eskymák
skupinky mají vymezený čas, kdy si mohou doběhnout do šatny pro co nejvíce oblečení (kromě eskymáků)
čas při oblékání nestopujeme
cílem je na Eskymáka navléknout co nejvíce oblečení
týmy si poté stoupnou na stranu, jednotliví Eskymáci se na hudbu projdou  po herně tam, otočí se a jdou zpět (jako na přehlídce
                  – modely vyvoláváme, obecenstvo fandí
poté vyvoláváme jednotlivé modely, svlékáme z nich oblečení a společně s dětmi počítáme počet kusů oblečení

⇒ PH: Ztratilo se oblečení
– pomůcky: oblečení dětí
– rozneseme bundy, čepice, rukavice po místnosti
– vyzveme děti, aby začali hledat své oblečení
– kdo první najde své oblečení a obleče se, vyhrává

⇒ PH: Maxišála
– ze všech dětských šál svazováním vytvořit maxi dlouhou šálu

 ⇒ PH: Rukavice
– pomůcky: rukavice dětí
děti si ze šatny přinesou rukavice, položí je na určené místo a odchází si sednout na židličku
učitelka rukavice promíchá a rozhází je po herně
snaží se, aby stejné rukavice neležely u sebe
děti si stopnou na startovní čáru (před kobereček)
úkol: na povel vyběhnou a co v nejkratším čase musí najít své rukavice, obléct si je a sednout si opět na židličku
– další činnost: vyhledat ve třídě 2 stejné předměty (mohou se lišit barvou, ale ne tvarem)

PH: Lepidlo slepilo
– „Maminka dala do pračky špinavé prádlo a zapomněla vyndat z kapsy lepidlo. Všechno prádlo se slepilo.“
– učitelka hraje na klavír/tamburínu a děti pobíhají v prostoru (prádlo v pračce)
– poté přestane hrát a řekne: „ Lepidlo slepilo trička!“ – děti se ve dvojicích k sobě přitisknou tričky a drží
– učitelka poté řekne: „Lepidlo povolilo… teď!“

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Jak vzniká vločka
– pomůcky: proužky papírů ze čtvrtky (1 dítě: 6 proužků, z toho 4 dlouhé, 8 krátkých), vytvořené předlohy vloček nakreslené fixem
– kombinace předkládáme dětem od nejjednodušších po složitější (dva pruhy vedle sebe, kříž, vločka atd.)
– děti sedí tak, aby dobře viděly na učitelku, ta postupně ukazuje předlohy a děti z proužků papírů skládají vyobrazený symbol

⇒ DH: Největší, menší, nejmenší
– motivace sněhulákem, který má 3 koule od největší po nejmenší
– děti rozdělíme so skupin dle stolečků
– každá skupina má přinést určenou věc ve třech velikostech (autíčka, pastelky, hrnečky, knížky, plyšáci, kostky, panenky) = společná kontrola

⇒ DH: Skládání oblečení
– pomůcky: kalhoty, mikiny dětí
– nejprve učitelka správně ukáže, jak skládáme dané oblečení
– poté skládají děti a pí. uč. kontroluje jejich práci
– kdo složil správně, donese si oblečení zpět do šatny

DH: Kufřík plný oblečení
– poznat a pojmenovat oblečení

DH: Hledej stejné ponožky
– určení dvojic

⇒ DH: Balíme se na hory
Odjíždíme! – každé dítě utíká po signálu d šatny si sbalit věci, donese si 3-4 kusy svého oblečení, které je nejdůležitější pro pobyt v zimě
Vybalujeme – je potřeba mít hodně oblečení, když něco promokne a mít o něm přehled = třídění oblečení dle druhu
– třídění oblečení ve skupinách podle barev¨
Odjezd – komu se podaří najít a odnést všechny své svršky co nejrychleji zpět do šatny?

⇒ DH: Co začíná na hlásku Z
– dětem ukážeme podobu písma a vyslovíme ji (Z jako zima)
– děti si najdou jeden obrázek schovaný po třídě
– každý řekne, na jakou hlásku začíná
– pokud začíná na hlásku Z, umístí obrázek na tabuli a společně si slovo vytleskáme

⇒ DH: Řazení oblečení dle ročního období
– pomůcky: obrázky oblečení, nakreslené sluníčko, vystřižená vločka
na koberci máme položené sluníčko a vločku, děti sedí na židličkách
učitelka určí dítě, ukáže mu kartičku a to jí řekne, zda se oblečení nosí v létě či v zimě a poté obrázek položí k danému období

⇒ DH: Kam vítr nafoukal barevný sníh?
 „Jsme v kouzelném království, kde kouzelník pro radost všech dětí barví sníh různými barvami“
– děti si vyberou 1 barevné kolečko a rozdělí se do skupin
– pohyb vloček (vznášení) na hudbu
– učitelka dává povely: „Modré vločky napadaly pod stůl…“(pod, nad, vedle…)
– vrácení do tance: „Červené vločky se opět vznášejí.“

⇒ DH: Kresba mraku a sněhových vloček
– každé dítě dostane 1 kancelářský papír a 1 modrou voskovku
úkol: nakreslit mrak a pod něj
1 – 10 sněhových vloček (počítat a vědět, kolik jich mám – ověření)

⇒ DH: Vítr honí sněhové mraky
pomůcky: mraky se sněhovými vločkami ↑
– učitelka se stane větrem, který bude mraky zahánět na různá místa ve třídě
– např.: „Mraky se 4 vločkami odfoukne vítr vedle dveří, mraky s 6 vločkami pod stolečky, na koberec, k barelu, do ložnice
– nejprve rozfoukání všech skupin, poté jejich přemisťování

SMYSLOVÉ

⇒  SH: Sněhová koule
– pomůcky: sněhová koule, rukavice dětí
děti sedí u stolečků, na rukou mají navlečené rukavice
učitelka přinese sněhovou kouli
děti si ji postupně podávají, osahávají
cílem je vnímat, zda je sníh přes rukavice studí, či nikoliv
v druhém kole si děti sundají rukavice
vnímáme, kdy nás sníh více studil, uvědomujeme si, k čemu rukavice slouží
všímáme si sněhu (v rukavicích se rozpouštěl daleko pomaleji, než když se ho dotýkáme se teplými dlaněmi)

 ⇒ SH: Vločky pod lupou
– pomůcky: lupa, sníh, nádobky
do malinkých nádob nandáme sníh
pozorujeme rozmanitost vloček, je potřeba čerstvého sněhu

⇒ SH: Co roztaje dřív?
– pomůcky: 2 víčka se sněhem na každý stoleček, sníh, sůl
jedno víčko necháme a do dalšího nasypeme na sníh větší množství soli
v průběhu výtvarné činnosti sledujeme, která nádoba se sněhem se dříve roztaje
pokus můžeme zkusit i opačně: voda, a voda se solí, kdo vyhraje ve zmrznutí?
potřeba větších mrazů, nádoby umístíme za okno

⇒ SH: Hledáme bílou barvu
úkolem dětí je najít ve třídě bílou barvu
úkol ztížíme tak, že si každý musí najít jiný předmět (ne stejná stavebnice)
po nalezení bílé barvy se jí dotkneme a ukážeme

⇒ SH: Co se změnilo?
– vybereme 2 děti
– ty jdou za dveře, kde si mezi sebou vymění oblečení a ostatní hádají, co se změnilo

MANIPULAČNÍ

Nácvik vázání tkaniček

Iglú
– stavíme z kostek/ze sněhu, kostek cukru – lze si pak zahrát na Eskymáky (zařizování domácnosti, ohniště na pečení ryb)

Zdobíme šálu
pomůcky: vyražené papírové vločky z raznice v různých pastelových barvách ( bílá, světle žlutá, světle a tmavě modrá, světlounce zelená, světle fialová..)
– herně rozprostřeme větší látku , na kterou vysypeme vyražené tvary- úkol dětí: podle barev setřídit do mističek
– poté doprostřed položíme (ideálně jednobarevnou) šálu a děti ji společně ozdobí vločkami


POKUSY

⇒ Experiment: Tání ledu

Led na talířku a v rukou
pomůcky: 2 kostky ledu
– 1 kostku ledu položíme na talířek  a druhou si budeme podávat
– „Co myslíte, která kostka  roztaje dříve?“
– děti si podávají kostku, záleží na nich, jak ji kdo bude dlouho držet
– pozorování, jak z ní pomalu kape voda a jak se kostka zmenšuje
– hádání, u koho se kostka zcela ztratí

Kostky ledu posypané pepřem, solí, cukrem
pomůcky: 3 kostky ledu pro každou skupinu u stolečku
– jednu kostku učitelka posype cukrem, druhou solí, třetí pepřem
– je potřeba dodržet stejné podmínky: stejně velké kostky + stejné množství posypové látky + nedotýkat se kostek
– pokus o vyslovení předpokladu, která kostka roztaje dřív 
– objasnění, k čemu se tato vlastnost soli využívá

⇒ Sníh x voda x led

  1.  Sklenici naplníme sněhem, postavíme ji do tepla a odhadujeme, kolik vody ve sklenici vznikne (plná, poloprázdná, po dně) 
  2. vodu, která vznikla roztáním sněhu můžeme nechat venku / v mrazáku opět zmrznout. Co vznikne teď? Sníh či led? Kolik ledu bude ve sklenici? (o trochu víc než bylo vody)
  3. Nabereme více sklenic sněhu a postavíme je na různě teplá místa – ven, do šatny, herny, na topení. Nejprve odhadujeme a pak pozorujeme, kde sníh roztaje nejdřív a kde nejpozději. Proč? 
  4. Nabereme sníh z různých míst – od silnice, ze zahrady, od lesa. Po roztání pozorujeme, kolik bylo v kterém nečistot. 

⇒ Jak se můžeme ohřát?
– tření rukou o sebe, přikládání na tváře
– rychlý pohyb 
– stání blízko a dál od sebe
–  porovnávání, zda je teplejší židle, na které někdo seděl nebo židlička, na které nikdo neseděl (člověk dokáže vytvořit teplo)


KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA

⇒ KK: Sněhová vločka
Dvě vločky nejsou na světě stejné – každá je jiná, mají nejrůznější tvary, dokonce i trojuhelnkové, některé vypadají jako činka, ale většina má tvar hvězdiček.

⇒ KK: Užitečnost a nebezpečí sněhu
na začátku týdne uvedeme děti do tématu, seznámíme je s plánem
– „V čem je sníh užitečný?“ (zimní radovánky – sáňkování, bobování, koulování, stavění sněhuláka, lyžování, bruslení,…)
– „V čem je nebezpečný?“ (uklouznutí – především u starších lidí, umrznutí, křehký led na rybníce, laviny,…)
u tématu nebezpečí se snažíme vhodnými otázkami navést děti k odpovědi

⇒ KK: Proč se sněhulákovi líbí zima? Co se v zimě děje se sluníčkem
– reakce na pohádku: Krtek a sněhulák z knihy ROK S KRTKEM

KK: Pořád teplo, pořád zima
– povídání si nad obrázky Afriky a Grónska z knihy: Letem světem s Vášou od M. Kotové

⇒ KK: Jak se oblékáme v jednotlivých ročních obdobích?
– učitelka říká: „Nosíme v zimě…..“
– říkáme jednotlivá oblečení (šála, sluneční brýle, čepici, svetr, sandály)
– děti oukazují smajlíky 🙂 🙁

⇒ KK: Změny v počasí
– jak vzniká sníh, rampouch, led, mráz

⇒ KK: Co se děje po celý rok
– děti sedí v kruhu, učitelka je v jeho vnitřku a v ruce drží míč
– postupně dětem hází míč a vyslovuje roční období, děti mají říct charakteristiku, co se v dané období děje, co děláme apod.
   – jaro: přílet ptáků, mláďata, vše se zelená, květiny, brouci, Velikonoce
   – léto: teplo, koupeme se, prázdniny, jahody, třešně
   – podzim: padá listí, pouštíme draky, šípek, žaludy, ochlazuje se, jablka
zima: padá sníh, mrzne, stavíme sněhuláky, bobujeme, mráz, čepice

⇒ KK: O Eskymácích
existuje na zemi jedno místo, kde je zima celý rok
povídání o Eskymácích – stejní jako my, ale místo domů mají dům ze sněhu-iglú, místo topení oheň, musí se hodně oblékat,…


PÍSNIČKY

⇒ HV: Rampouch noty ke stažení ZDE
– doprovázená hrou na rolničky, bubínek

⇒ HV: Sněhuláknoty ke stažení ZDE
⇒ HV: Sněží, mráz kolem běží
⇒ HV: Zima
ke stažení ZDE
⇒ HV: Když přijde zima ke stažení ZDE
⇒ HV: Jedna koule, druhá koule 


ŘÍKANKY A BÁSNIČKY

Veškeré ZIMNÍ BÁSNIČKY najde ZDE


HÁDANKY

Z okna visí nanuky,
pro děvčata i pro kluky. (rampouchy


Padá peří, padá z nebe,
jak se třpytí  a jak zebe!
Kdybys na to peří dých,
roztálo by.
Je to…! (sníh)


To je jízda, jen to hvízdá!
Sjedu na nich z každé stráňky – 
jsou to…! (sáňky)

Lehká jako peříčko,
nemá ráda teplíčko.
Tančí něžně, snad i lehce,
roztát v kapku vody nechce.
Potká-li své sestřičky,
svět je bílý celičký. (sněhová vločka)


Přišel k nám bílý kůň,
zalehl nám celý dvůr. (sníh)


Když je venku sníh  a led,
když je venku fujavice,
kam se schová prstů pět?
Do huňaté……! (rukavice)

Přišel k nám host,
spravil nám most
bez sekery bez dláta,
je přec pevný dost. (mráz)


Bez barev a bez palety
na sklo kreslí krásné květy
jeden známý malíř,
nechce za to halíř. (mráz)


Neví, že se nesluší
štípat lidi do uší.
Na okna nám kreslí květy,
zasklí louže kolem nás – 
je to …! (mráz)

 


VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ PL: Sněhulák ke stažení ZDE
⇒ PL: Rukavice 
ke stažení ZDE
⇒ PL: Najdi pár ponožek
 – ke stažení ZDE
⇒ PL: Rukavičky sestřičky ke stažení ZDE
⇒ PL: Co nosíme v létě/v ziměke stažení ZDE
⇒ PL: Vzorované šály ke stažení ZDE
⇒ PL: Postup při oblékání
ke stažení ZDE
⇒ PL: Najdi  chybu v oblékání
ke stažení ZDE
⇒ PL: Co k sobě patří?  ke stažení ZDE
⇒ PL: Ukliď boty do botníkuke stažení ZDE
⇒ PL: Co si oblékneš jako první?ke stažení ZDE
⇒ PL: Vločky ke stažení ZDE
⇒ PL: Ledový zámek-bludiště
 – ke stažení ZDE
⇒ PL: Tři kamarádi
(geometrické tvary) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Sněhulák-sněhové koule
ke stažení ZDE
⇒ PL: Kdepak žijí Eskymáci
ke stažení ZDE
⇒ PL: Kolik koulí má sněhulákke stažení ZDE
⇒ PL: Tři kamarádi ke stažení ZDE

⇒ PV: Sněhulák jinak
– vyrobíme si sněhuláky z obručí, PET víček, toaletních ruliček, stavebnic na koberci
– kolektivní práce dětí

PV: Výroba vloček z papíru

⇒ PV: Rampouch ze špejle a vaty
– pomůcky: vata, lepidlo Herkules, špejle
– po menších kouskách postupně lepíme na špejli vatu

⇒ Grafomotorika: Sněhulák
– začínáme od největšího po nejmenší
– v závěru dokreslíme detaily (obličej, knoflíky, hrnec, koště do ruky)
– práce na tmavém papíře bílou pastelkou
– možnost pozadí dotvořit sněhovými vločkami (obtisky prstů)

Grafomotorika: Bambule na čepici

⇒ PV: Sněhuláci ze slaného těsta
– pomůcky: slané těsto (sůl, hladká mouka, voda), hřebíček, klacíky

⇒ VV: Malování do sněhu
– pomůcky: plastové lahve, tempery (potravinářské barvy), voda, sníh
každé dítě si přinese do školky PET lahev (0,5l)
připravíme barvu (děti si samy vyberou barvičku)
při pobytu venku děti experimentují s barevnou stopou

⇒ VV: Muchláž – Sněhuláci
– pomůcky: 2 x 3 kruhy o různých velikostech, 12 x malé černé kruhy (na oči, knoflíky), 2 x červený nos z papíru=mrkvička, kancelářský papír, černý fix,  – lepidlo, oblečení
– učitelka slepí 3 velké kruhy a přilepí ruce (ovály)
– děti sněhulákovi nalepí oči a knoflíky
– poté trhají papír, muchlají do kuliček a lepí libovolně na sněhuláka

⇒ VV: Společná kresba sněhuláka
– děti po jednom chodí k tabuli a kreslí dle pokynů učitelky
– nakresli největší kouli, menší kouli, oči, ústa z uhlíků, vločky, hrnec apod.

⇒ VV: Sádrové vločky podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Chumelí se, chumelí podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Uhlový sněhulák podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Sněhový závoj zimypodrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Jak mráz maluje na oknapodrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Sněhové vločky ze špachtlí

⇒ VV: Designéři – návrh vzoru pro Eskymáky

⇒ VV: Obarvování sněhu kapátky, dělat bábovky, zmrzliny…
⇒ VV: Průhled srdíčko z hnědé čtvtky + hledat pohledy zimní


POHÁDKY

O dvanácti měsíčkách

4.83/5 (6)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

4 názory na “Zima (počasí, oblékání)”

  1. Opět jsem načerpala nápady,píšu si je a píšu.Např.Sněhuláci,To to zebe,Co se změnilo….i když mám taky fůru svých her.Moc díky,jste tvořivá a nápaditá učitelka,Ode mě si kolagyně taky berou nápady,baví mě hledat furt něco nového,ale klasika ,co znám už od mých začátků převládá.Díky.

    1. Mgr. Žaneta Křížová

      Jsem moc ráda, že čerpáte inspiraci na mých stránkách-přesně z toho důvodu jsou vytvořeny. 🙂 Někdy mě mrzí, že nemám tolik volného času, abych všechny nové hry mohla ihned připsat do jednotlivých týdenních plánů. Až se najde volná chvíle, pokusím se zase pár týdenních plánů více rozšířit o nové nápady. Děkuji za zpětnou vazbu 🙂

  2. Jana Adamcová

    Drahá Žanetka,
    veľmi som Vám vďačná za Vašu inšpiráciu, všetko čo som od Vás skúsila urobiť s deťmi malo úspech. Mám 32 rokov praxe, ale vy ste mi dali a dávate na Vašej stránke veľmi veľa nápadou.
    Ďakujem a prajem všetko dobré.
    S pozdravom Jana.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *