Zimní sporty

HRY

POHYBOVÉ

⇒ Běh s olympijským ohněm

⇒ Zimní olympiáda ve třídě
– každé dítě najde ve třídě schované číslo, to si překreslí na velký papír (číslo sportovce, které každé ráno připevníme dětem na triko)
skoky na lyžích = skok z místa
bruslení = na nohy igelitové pytlíky a klouzat (slalom)
hokej = střelba na branku
curling = koštětem namést kuličku z novin na vyznačené místo
lyžování = chůze na lyžích na dřevěných prkýnkách po koberci po vytyčené trase, slalom mezi překážkami
jízda na lopatách na koberci

⇒ Pohybová improvizace zimních sportů
– ztvárnění sportů a radovánek bez rekvizit – hokej, bruslení, krasobruslení, lyžování, koulování, stavění sněhuláka atd.

⇒ PH: Koulovaná (soutěž)
pomůcky: kancelářské papíry – 2ks pro dítě, lano
– děti zmačkáním papírů vyrábějí sněhové koule
– třída je lanem rozdělena na dvě poloviny
– děti jsou rozděleny do dvou skupin a každé družstvo je na jedné polovině třídy
– každé dítě má dvě sněhové koule
– na povel se družstva začnou navzájem koulovat
– na další povel se hra zastaví a učitelka spočítá počet koulí na obou polovinách třídy zvlášť
– družstvo, které má na své polovině méně koulí, vyhrává

 

⇒ PH: Cvičení se sněhovou koulí, s kroužky v barvách světadílů
– běh, pochod s koulí – přehazování z jedné ruky do druhé různými způsoby – koule studí…..

⇒ PH: Cvičení v tělocvičně
– chůze a přeskoky po kladině, skoky na trampolíně, kotouly vpřed-dopomoc i nácvik

⇒ PH: Aktivity venku
– bobování, jízda na lopatách, pytlích
– koulení sněhových koulí, stavění sněhuláka, koulování
– hod sněhovou koulí

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Letní a zimní sporty
– obrázky – třídit sporty na letní a zimní
– kartičky schované po třídě
– můžeme kartičky třídit dle shodné prvopočáteční hlásky

⇒ DH: Jaké zimní sporty známe?
– jmenování zimních sportů, rytmizace, určení 1. hlásky ve slově

⇒ DH: Načiní zimních sportů
– po třídě rozmístíme obrázky náčiní (brusle s/bez puku, snowboard, boby, běžky, sjezdové lyže, sáňky)
– děti k nim přebíhají podle toho, jaký sport uslyší

⇒ DH: Jak jde krasobruslař na tréning
– učitelka vypráví příběh
– krátkými větami učitelka příběh zopakuje a píše na tabuli symboly ve sledu děje, děti kreslí podle názoru (jde tam – šipka ve směru chůze, jde do schodů – šipka nahoru, ze schodů – šipka dolů, obejde stadion – šipka do kruhu, sedne si – tečka, bruslí – šipky ve směru jízdy, výskok – “šipka blesk” a jde domů – šipka směřující zpět, protože příběh končí);
– děti poskládají pás papíru na 1/2, 1/4, 1/8, do každého dílu samostatně kreslí symboly tak, jak učitelka opakuje příběh;
– učitelka převypráví podle záznamu na tabuli, děti “čtou”, každé podle svého záznamu

⇒ DH: Přiřazování náčiní ke sportovcům
– přiřadit náčiní se sportovcem

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ RV: Zimní hry a sporty
– Sportujete? Jaké oblečení volíme? Co se ti líbí na sportování?
– Jaké zimní sporty znáš, co se k nim používá? Sleduješ sport v televizi, na stadionu?
– využíváme demonstrační obrázky: Hry a sport dětí
– ukázka obrázků, jejich pojmenovávání, upevňování na tabuli

⇒ RV: Olympijská vlajka 
– pomůcky: kartičky v barvách olympijských kruhů z jedné strany bílé a z druhé barevné, kruhy z olympijské vlajky, tištěná olympijská vlajka
– po herně rozmístíme barevné kartičky bílou stranu nahoru
– každé dítě si najde 1 kartičku a jde si sednout ke stolu, kde je umístěná stejně barevná kartička (rozdělení do 5 skupin)
– „Co mají tyto barvy společného?“- jedná se o barvy kruhů umístěných na olympijské vlajce
– ukázka vlajky, objasnění symboliky – každý kruh symbolizuje jeden světadíl Modrý kruh– Evropa, Žlutý kruh – Asie, Černý kruh – Afrika, Zelený kruh – Austrálie, Červený kruh – Amerika (připevnění kruhů na světadíly)
– děti mají za úkol vybrat z každé skupiny svého zástupce, ten dostane kruh v barvě své skupiny, jejich úkolem (5ti dětí) je na tabuli poskládat z kruhů vlajku dle vzoru
– vzor z tabule sundáme a necháme pouze vytvořenou vlajku, podle které budou děti vybarvovat PL s olympijskými kruhy

⇒ RV: Olympiáda
– co to je, kde vznikla, její symboly (vlajka-kruhy, hymna, oheň, pochodeň, slavnostní přísaha sportovců a rozhodčích)
– z jakých disciplín se skládá? skeleton (=sjezd v ledovém korytě na nízkých saních v leže na břiše hlavou napřed), boby, rychlobruslení, krasobruslení, lední hokej, curling (=kerling, hráči se snaží dopravit po ledu své kameny do vyznačeného prostoru, mají speciální boty a koště, kterým před jedoucím kamenem zametají led-zpomalování kamene) běh na lyžích, skoky na lyžích, snowboarding
– Jak dlouho trvají?

⇒ Charakteristické vlastnosti sportovců
– vytrvalost, cílevědomost, houževnatost, sport musí bavit, trpělivost, bojovnictví, vůle po vítězství, překonávání překážek atd.
–  jména některých sportovců

⇒ RV: Který ze sportů patří/nepatří do olympijských her?
– po rozhovorech o OH a přiřazování náčiní ke sportovcům
– obrázky máme upevněné na tabuli spolu s vlajkou OH
– které sporty (radovánky) se neobjevují na olympijských hrách?
– boby-bobování, sáně-sáňkování
– vyřazení obrázků z tabule

⇒ RV: Piktogramy – symboly sportů
– hádáme a popisujeme obrázky (symboly) sportů v piktogramech

⇒ RV: Co ke sportům potřebujeme
– jmenování vybavení potřebných k danému sportu
– bruslení-brusle, hokej-brusle, hokejka, puk, branky, chrániče, helma atd.

⇒ Rozhovor: Úrazy při sportu
– Co udělám, když se zraním? Co udělám, když se zraní kamarád?
– popisujeme obrázky s jednotlivými druhy úrazů (ruka, hlava, noha, loket, koleno)

⇒ Šprýmy rýmy
– děti mají k dispozici následující rýmy:
– brusličky – dětičky, na kopečku – na bobečku, sáně – ze stráně, kruhy – stuhy, pojedu – na ledu
– z uvedených rýmů se děti snaží vytvořit jednoduchý krátký verš (např. ve školce na kopečku jezdí děti na bobečku)

HÁDANKY

SÁNĚ
Čtyři nožky,
dvě nožky,
v zimě běží,
v létě leží.

 

SÁNĚ, BOBY
Z kopce samy sněhem sviští,
děti na nich sedí, piští.
A do kopce popros tátu –
vytáhne je na špagátu.

BRUSLE
V zimě se prý vidět dají
boty, které nože mají.
A kde je jich nejvíce?
Na zamrzlém rybníce.

 

LYŽE
Kdo po sportu v zimě touží,
tomu ta dvě prkna slouží.
Stačí k botám připevnit
a můžeme jet či jít.

BÁSNIČKY, ŘÍKANKY

Hokej
Zabruslím si na ledu,
protože to dovedu.
Umím hrát i hokej.
Černý je puk,
Já do něj ťuk,
On ani muk.

 

Zimní sporty (Josef Křešnička)
Sáňkoval jsem na stráni
a spadl jsem ze saní.
Co zbývalo potom mámě?
Sušila mě.

Když jsem jezdil na lyžích,
za svetrem mě studil sníh.
Modrý zimou šel jsem k mámě.
Sušila mě.

Jak dopadlo koulování?
Nechci o tom mluvit ani.
Utíkal jsem domů k mámě.
Sušila mě.

Sportovec
Ať je zima nebo mráz,
nebojí se žádný z nás.
Ať si mrzne, ať je zima,
zimní sporty, ty jsou prima.


Na saních
Na kopci se třpytí sníh,
děti jezdí na saních.
Tváře mají červené,
nos i uši studené.
Nikomu to nevadí,
dál ve sněhu dovádí.


Bruslení
Bruslím, bruslím po ledu,
báječně to dovedu,
nesmím spadnout ani jednou
pojďte bruslit všichni se mnou.

Brusle
Je to bota jako jiná,
zespodu má brusli.
Není ale vůbec líná,
jezdit se s ní musí.
Po zamrzlém rybníku
nebo taky řece,
v zimě, v každém mrazíku,
to ví každý přece.

Sáňky
Tlačím sáňky do svahu,
chce to velkou odvahu.
Sjet, panečku, tenhle kopec
může jenom správný borec.
A ten, kdo se svahu bojí,
ten ať raděj pěšky chodí.


Lyže
My jsme dvě sestřičky
na Vaše nožičky,
ale nesmíš zapomenout
ani na tyčky.
Jezdíme z kopečka,
nemáme kolečka.

PÍSNIČKY

⇒ Česká hymna
⇒ Splašená lyže

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ Omalovánky: Zimní radovánky ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Stavění sněhulákake stažení ZDE

⇒ PL: Olympijská vlajka ke stažení ZDE
⇒ Bludiště: Olympijský běh ke stažení ZDE
⇒ PL: Zimní sporty ke stažení ZDE
⇒ PL: Zimní sporty, oblékání ke stažení ZDE
⇒ PL: Kdo bude první ke stažení ZDE
⇒ PL: Lyžař – 7 rozdílů ke stažení ZDE
⇒ PL: Dokresli lyžaře
ke stažení ZDE

⇒ VV:  Ledová plocha podrobnosti o námětu ZDE
⇒ VV:  Bruslaři
podrobnosti o námětu ZDE

⇒ PV+VV: Výroba sportovních náčiní
– pochodeň – obalení papírové ruličky/PET lahve alobalem, stříhání PET láhve, zdobení, vytrhávání  bar. papíru, kompletace tavnou pistolí
– olympijská vlajka, státní vlajka ČR
– brusle
– lyže
– malování temperou na karton, stříhání, připevnění gumy
– hokej – výroba puků z krabičky od sýrů, malba černou temperou

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *