HRY
POHYBOVÉ
⇒ Běh s olympijským ohněm
⇒ Zimní olympiáda ve třídě
– každé dítě najde ve třídě schované číslo, to si překreslí na velký papír (číslo sportovce, které každé ráno připevníme dětem na triko)
– skoky na lyžích = skok z místa
– bruslení = na nohy igelitové pytlíky a klouzat (slalom)
– hokej = střelba na branku
– curling = koštětem namést kuličku z novin na vyznačené místo
– lyžování = chůze na lyžích na dřevěných prkýnkách po koberci po vytyčené trase, slalom mezi překážkami
– jízda na lopatách na koberci
⇒ Pohybová improvizace zimních sportů
– ztvárnění sportů a radovánek bez rekvizit – hokej, bruslení, krasobruslení, lyžování, koulování, stavění sněhuláka atd.
⇒ PH: Koulovaná (soutěž)
– pomůcky: kancelářské papíry – 2ks pro dítě, lano
– děti zmačkáním papírů vyrábějí sněhové koule
– třída je lanem rozdělena na dvě poloviny
– děti jsou rozděleny do dvou skupin a každé družstvo je na jedné polovině třídy
– každé dítě má dvě sněhové koule
– na povel se družstva začnou navzájem koulovat
– na další povel se hra zastaví a učitelka spočítá počet koulí na obou polovinách třídy zvlášť
– družstvo, které má na své polovině méně koulí, vyhrává
⇒ PH: Cvičení se sněhovou koulí, s kroužky v barvách světadílů
– běh, pochod s koulí – přehazování z jedné ruky do druhé různými způsoby – koule studí…..
⇒ PH: Cvičení v tělocvičně
– chůze a přeskoky po kladině, skoky na trampolíně, kotouly vpřed-dopomoc i nácvik
⇒ PH: Aktivity venku
– bobování, jízda na lopatách, pytlích
– koulení sněhových koulí, stavění sněhuláka, koulování
– hod sněhovou koulí
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Letní a zimní sporty
– obrázky – třídit sporty na letní a zimní
– kartičky schované po třídě
– můžeme kartičky třídit dle shodné prvopočáteční hlásky
⇒ DH: Jaké zimní sporty známe?
– jmenování zimních sportů, rytmizace, určení 1. hlásky ve slově
⇒ DH: Načiní zimních sportů
– po třídě rozmístíme obrázky náčiní (brusle s/bez puku, snowboard, boby, běžky, sjezdové lyže, sáňky)
– děti k nim přebíhají podle toho, jaký sport uslyší
⇒ DH: Jak jde krasobruslař na tréning
– učitelka vypráví příběh
– krátkými větami učitelka příběh zopakuje a píše na tabuli symboly ve sledu děje, děti kreslí podle názoru (jde tam – šipka ve směru chůze, jde do schodů – šipka nahoru, ze schodů – šipka dolů, obejde stadion – šipka do kruhu, sedne si – tečka, bruslí – šipky ve směru jízdy, výskok – “šipka blesk” a jde domů – šipka směřující zpět, protože příběh končí);
– děti poskládají pás papíru na 1/2, 1/4, 1/8, do každého dílu samostatně kreslí symboly tak, jak učitelka opakuje příběh;
– učitelka převypráví podle záznamu na tabuli, děti “čtou”, každé podle svého záznamu
⇒ DH: Přiřazování náčiní ke sportovcům
– přiřadit náčiní se sportovcem
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ Diskuse: Sport
– Sportuješ? K čemu je dobrý sport? (posiluje tělo i mysl, dobrá fyzická kondice, hned se nezadýchají, lépe se cítí, mají lepší nápadu)
– Jaký sport se ti líbí?
– Jaký sport děláš/chtěl bys dělat?
⇒ RV: Zimní hry a sporty
– Sportujete? Jaké oblečení volíme? Co se ti líbí na sportování?
– Jaké zimní sporty znáš, co se k nim používá? Sleduješ sport v televizi, na stadionu?
– využíváme demonstrační obrázky: Hry a sport dětí
– ukázka obrázků, jejich pojmenovávání, upevňování na tabuli
⇒ RV: Olympijská vlajka
– pomůcky: kartičky v barvách olympijských kruhů z jedné strany bílé a z druhé barevné, kruhy z olympijské vlajky, tištěná olympijská vlajka
– po herně rozmístíme barevné kartičky bílou stranu nahoru
– každé dítě si najde 1 kartičku a jde si sednout ke stolu, kde je umístěná stejně barevná kartička (rozdělení do 5 skupin)
– „Co mají tyto barvy společného?“- jedná se o barvy kruhů umístěných na olympijské vlajce
– ukázka vlajky, objasnění symboliky – každý kruh symbolizuje jeden světadíl – Modrý kruh– Evropa, Žlutý kruh – Asie, Černý kruh – Afrika, Zelený kruh – Austrálie, Červený kruh – Amerika (připevnění kruhů na světadíly)
– děti mají za úkol vybrat z každé skupiny svého zástupce, ten dostane kruh v barvě své skupiny, jejich úkolem (5ti dětí) je na tabuli poskládat z kruhů vlajku dle vzoru
– vzor z tabule sundáme a necháme pouze vytvořenou vlajku, podle které budou děti vybarvovat PL s olympijskými kruhy
⇒ RV: Olympiáda
– co to je, kde vznikla, její symboly (vlajka-kruhy, hymna, oheň, pochodeň, slavnostní přísaha sportovců a rozhodčích)
– z jakých disciplín se skládá? skeleton (=sjezd v ledovém korytě na nízkých saních v leže na břiše hlavou napřed), boby, rychlobruslení, krasobruslení, lední hokej, curling (=kerling, hráči se snaží dopravit po ledu své kameny do vyznačeného prostoru, mají speciální boty a koště, kterým před jedoucím kamenem zametají led-zpomalování kamene) běh na lyžích, skoky na lyžích, snowboarding
– Jak dlouho trvají?
⇒ Charakteristické vlastnosti sportovců
– vytrvalost, cílevědomost, houževnatost, sport musí bavit, trpělivost, bojovnictví, vůle po vítězství, překonávání překážek atd.
– jména některých sportovců
⇒ RV: Který ze sportů patří/nepatří do olympijských her?
– po rozhovorech o OH a přiřazování náčiní ke sportovcům
– obrázky máme upevněné na tabuli spolu s vlajkou OH
– které sporty (radovánky) se neobjevují na olympijských hrách?
– boby-bobování, sáně-sáňkování
– vyřazení obrázků z tabule
⇒ RV: Piktogramy – symboly sportů
– hádáme a popisujeme obrázky (symboly) sportů v piktogramech
⇒ RV: Co ke sportům potřebujeme
– jmenování vybavení potřebných k danému sportu
– bruslení-brusle, hokej-brusle, hokejka, puk, branky, chrániče, helma atd.
⇒ Rozhovor: Úrazy při sportu
– Co udělám, když se zraním? Co udělám, když se zraní kamarád?
– popisujeme obrázky s jednotlivými druhy úrazů (ruka, hlava, noha, loket, koleno)
⇒ Šprýmy rýmy
– děti mají k dispozici následující rýmy:
– brusličky – dětičky, na kopečku – na bobečku, sáně – ze stráně, kruhy – stuhy, pojedu – na ledu
– z uvedených rýmů se děti snaží vytvořit jednoduchý krátký verš (např. ve školce na kopečku jezdí děti na bobečku)
HÁDANKY
SÁNĚ Čtyři nožky, dvě nožky, v zimě běží, v létě leží.
SÁNĚ, BOBY | BRUSLE V zimě se prý vidět dají boty, které nože mají. A kde je jich nejvíce? Na zamrzlém rybníce.
LYŽE |
BÁSNIČKY, ŘÍKANKY
Hokej Zabruslím si na ledu, protože to dovedu. Umím hrát i hokej. Černý je puk, Já do něj ťuk, On ani muk.
Zimní sporty (Josef Křešnička) Když jsem jezdil na lyžích, Jak dopadlo koulování? | Sportovec Na saních Bruslení | Brusle Je to bota jako jiná, zespodu má brusli. Není ale vůbec líná, jezdit se s ní musí. Po zamrzlém rybníku nebo taky řece, v zimě, v každém mrazíku, to ví každý přece. Sáňky Lyže |
PÍSNIČKY
⇒ Česká hymna
⇒ Splašená lyže
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ Omalovánky: Zimní radovánky – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Stavění sněhuláka – ke stažení ZDE
⇒ PL: Olympijská vlajka – ke stažení ZDE
⇒ Bludiště: Olympijský běh – ke stažení ZDE
⇒ PL: Zimní sporty – ke stažení ZDE
⇒ PL: Zimní sporty, oblékání – ke stažení ZDE
⇒ PL: Kdo bude první – ke stažení ZDE
⇒ PL: Lyžař – 7 rozdílů – ke stažení ZDE
⇒ PL: Dokresli lyžaře – ke stažení ZDE
⇒ PL: Kam jede lyžař? – ke stažení ZDE
⇒ VV: Ledová plocha – podrobnosti o námětu ZDE
⇒ VV: Bruslaři – podrobnosti o námětu ZDE
⇒ PV+VV: Výroba sportovních náčiní
– pochodeň – obalení papírové ruličky/PET lahve alobalem, stříhání PET láhve, zdobení, vytrhávání bar. papíru, kompletace tavnou pistolí
– olympijská vlajka, státní vlajka ČR
– brusle
– lyže – malování temperou na karton, stříhání, připevnění gumy
– hokej – výroba puků z krabičky od sýrů, malba černou temperou