Vánoce

HRY

POHYBOVÉ

PH: Andělský let
– každé dítě dostane z bílého krepáku fáborek (případně 2) = křídla anděla
– děti pomalu létají po prostoru za doprovodu vánočních písní
-na signál rolniček ZMRZNOU, dalším zazvoněním se opět dají do pohybu

⇒ PH: Andělská pošta
– každé dítě  si nakreslí  a vystřihne 1 obláček z tvrdého papíru, protože se proměnily v andílky a musejí se na nebi zabydlet
– potom učitelka přilepí obláčky na podlahu v takových rozestupech, aby přeskakování z jednoho na druhý  nebylo zcela jednoduché
– andělé mají funkci nebeských listonošů a mají rozšířit zprávu, že jsou Vánoce
-ponesou  psaní přes celé nebe  a přitom nesmí šlápnout mimo obláček
– když se tak stane, křídla je opět zanesou na „start“
– pokud chceme hru ještě víc ztížit, pohrajeme si s velikostí zásilky (malá obálka, srolovaný papír, cedule, krabice..)
– hra není soutěživá, cílem je, aby byli všichni andělíčci úspěšní a Vánoce mohly začít

⇒ Andělský mls
– po dobře vykonané práci  se andělíčci shánějí po něčem na zub
– v nebi je ale beztížný stav – pamlsky se proto volně vznášejí
– Jak je dostat do pusy, když má anděl stále plné ruce dobrých zpráv?
– na  provázky do různých výšek uváže učitelka různé ovoce, cukroví a andělíčci, kteří drží za zády obálky, se do nich snaží zakousnout
ti, kteří uspěli, odhání archanděl (= učitelka) pryč, protože by se mohli přejíst a neunesla by je křídla
– hra končí, když se všem dětem podaří alespoň jednou si kousnout

PH: Andělíček a Ježíšek
– důvěra v kamaráda (andílka), který  vede slepého Ježíška (škraboška) přes překážkovou dráhu

PH: Slepujeme linecké
pomůcky: nahrávka vánočních koled
– děti si představí, že jsou cukroví, které potřebujeme k sobě slepit marmeládou
– děti se pohybují v prostoru na hudbu koled
– když koleda přestane hrát, děti se k sobě přilepí dle pokynů (koleny, lokty, hlavou,, bříškem, čelem, nosem atd.)

PH: Přebalování Ježíška
pomůcky: látková plena, jednorázová plena, panenka
– položíme miminko před dítě a společně přebalíme Ježíška oběma druhy plenek

PH: Kdopak mi to tady loupe perníček? 
– baba honí děti, koho se dotkne, stává se babou – opakování dle zájmu dětí


PH: Perníkový taneček
– tanec „perníčků“ na vánoční koledy
– při zvuku rolniček zpozornění, reakce na slovo smluveným pohybem určující tvar perníčku
– např.: KOLEČKO = ruce sepnout před sebou, ANDĚLÍČEK= zapažit, HOUBA = dřep, ruce na hlavu; STROMEČEK = vzpažit, spojit ruce do střížky

PH: Vánoční cvičení s padákem
– běh, lezení v rytmu koled (např. Pásli ovce Valaši) a na „štronzo“ schování se pod padák (do ovčína)
– podbíhání pod padákem podle jmen („Ježíšek čte jména dětí na dopisech“)
– hledání barvy na padáku (různě zabalené dárky)

SMYSLOVÉ

SH: (hmat): Poznej symbol Vánoc podle hmatu
– pomůcky: kartonové šablony (kometa, stromeček, andělíček, podkova)
– děti sedí v kruhu, učitelka vyzve vždy 4 děti, kdy za zády podle hmatu poznávají , co drží v ruce

SH (chuť): Ochutnávači cukroví
pomůcky: 3 druhy cukroví (rohlíčky, kokosky, perníčky)
– děti zavřou oči a ochutnávají cukroví
– hádají, které druhy cukroví ochutnaly, které bylo první, druhé, poslední?

SH (chuť): Ochutnávka různých druhů ořechů, sušeného ovoce 

SH (zrak, čich): Voňavé Vánoce
– poznávání zrakem a čichem vůně Vánoc (posílání mističek s badyánem, skořicí, hřebíčkem, mandarinkou, jablkem) 

SH (zrak): Jaké cukroví tam nepatří?
– do řad připravíme obrázky stejného cukroví, jen jedno se bude lišit
– dítě by mělo odlišný tvar vyhledat a ukázat
– obrázky cukroví lze připevnit na tabuli nebo opatřit suchým zipem a připevnit na koberec

DIDAKTICKÉ

DH: Skládání slov
pomůcky: různá písmena, nadepsaná slova s obrázky (JEŽÍŠEK, OSEL, KOMETA, ANDĚL, BETLÉM..)
– děti si před sebe rozloží písmena a vzorová slova
– vyberou si slovo z písmen složí slova a kusí slova přečíst

DH: Přiřazování geometrických tvarů „Co skrývají dárečky?
– (kruh = hodiny, kolo, poklička, talíř..)

DH: Vánoční úklid (orientace v prostoru)
– připravíme si bedýnku hraček, které budou děti po jednom uklízet na jejich správná místa
– případně lze dle našich pokynů: „Vezmi červené auto a dej ho pod poličku s plyšáky.“

DH: Třídění ozdob
– do krabice připravíme různé druhy ozdob
– děti mají za úkol je třídit podle druhu (slaměné, skleněné, sušené ovoce,..) do připravených košíčků

DH: Do Betléma (orientace na ploše)
– připravíme si betlém s figurkami
– děti dotváří betlém dle našich pokynů – Vyber ovečku a dej ji k ohrádce. Vyber kravičku a dej ji před ovečku….

DH: Zdobíme stromeček
– podle instrukcí zdobíme vánoční stromeček, co máme ve třídě
– Například: dvě červené ozdoby, tři modré, případně lze zapojit i pojmy nad, pod, vedle, červenou velkou, modrou malou…

DH: Co k Vánocům nepatří? 
– nachystáme si obrázky nebo i předměty vánočních i nevánočních věcí a činností
– společně s dětmi určujeme, co k Vánocům patří a co nikoliv

DH: Najdi dárek
– různě barevné a velké dárky z papíru, které dle instrukcí učitelky děti hledají a umisťují pod stromeček
– velký, menší, nejmenší, největší + barvy

DECHOVÉ

Foukání do lodiček
– pomůcky: 2 lodičky z vlašské skořápky a svíčky, podlouhý podtáč pod květináč, voda
– učitelka položí každou lodičku na opačnou stranu, určí 2 děti, které si lehnou na bříško a foukají lodičky proti sobě, aby se potkaly
– vystřídání všech dětí

MANIPULAČNÍ

Prasátko (odraz světla)
– pomůcky: zrcátko, baterka
– najdeme tmavší koutek a pomocí zrcátka se snažíme vytvořit odlesk na zdi
– děti se mohou snažit doputovat na určité místo (projít s ním po stropě, posadit na lustr/konkrétní hračku)

Lovíme ryby na magnet

Vykrajování perníčků, pokládání na plech

PAMĚŤOVÁ

Pexeso
– připravíme si dvojice obrázků vztahující se k Vánocům ( svíčka, stromeček, kapr, dárek, prasátko)
– hledáme shodné dvojice

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ Brainstorming: Co se Vám vybaví pod pojmem Vánoce?
– vymyslet co nejvíc pojmů týkající se Vánoc (stromeček, cukroví, dárky, koledy…)

– děti jmenují a učitelka zakresluje na tabuli

KK: Co si přeju od Ježíška?
– posílání dárky/vánoční ozdoby a sdělování jednoho svého přání

KK: Jak to u nás probíhá na Štědrý den
(jaké tradice dodržují, zda jdou na procházku, navštěvují příbuzné)

  Ukázka: Rozkrajování jablíčka včetně objasnění

KK: Co skrývají dárečky?
-pomůcky: dárečky ve tvaru čtverce, obdélníku, kruhu, oválu, trojúhelníku
– pojmenování tvaru a vymýšlení, co by v nich mohlo být zabaleno

⇒ Zvyky a tradice

  • Adventní věnec (živý věnec = symbol věčného života, adventní čas trvá 4 neděle, proto má taky věnec 4 svíčky a každou neděli se zapálí 1, poslední neděli hoří všechny 4 svíčky)
    Adventní kalendář (cíl: zkrátit čekání na Vánoce)
  • Betlém, jesličky (betlém byl hlavní symbol, vytlačil ho stromeček; Ježíšek v jeslích, Marie, Josef, tele, pastýři se stády a 3 mudrci; betlémy ze dřeva, papíru, keramiky)
  • Dárky (jen symbolický význam, kdysi děti dostávaly jablíčka, ořechy, sladké perníky, děti  bohatších rodin – pozlacený šperk, parfém, minci, sušené vonné bylinky)
  • Házení střevíce (špička k nám – zůstaneme doma u maminky, ke dveřím odejdeme, až budeme velcí)
  • Ježíšek (přináší dárky všem hodným lidem, zejména dětem;  24.12. – přišel na svět – naděje na lepší časy)
  • Jmelí (větvička jmelí; čím více bílých bobulek, tím větší štěstí čeká domácnost)
  • Koledy (kdysi chodili děti = koledníci koledovat, aby si něco přivydělali, zpívali koledy)
  • Lití olova (Nad plamenem se roztaví kousek olova, které se posléze najednou vylije do nádoby s vodou. Podle tvaru, do kterého olovo ve vodě ztuhne se usuzuje, co dotyčného čeká. Lze také položit otázku a z olovo číst odpověď.)
  • Ovoce na vánočním stole (+ sušené ovoce a ořechy)
  • Rozkrajování jablíčka (Po štědrovečerní večeři  by si měl každý rozkrojit jablko napříč – kolmo na stopku. Pokud tam bude hvězdička, čeká nás zdraví  a štěstí. Pokud je jádřinec červavý, lze očekávat nemoc. Pokud místo hvězdičky jsou jadérka uspořádaná do  křížku , hrozí nám to nejhorší. Lze předejít výběrem zdravého, velkého jablka.
  • Ryba ( nejčastěji kapr)
  • Skořápkové lodičky (Několik vlašských ořechů rozdělíme a do vyprázdněných polovin skořápek se připevní malá svíčka a zapálí se. Lodičky se vypustí do větší nádoby s vodou. Když vydrží dlouho svítit, čeká majitele dlouhý a šťastný život. Jestliže se lodička pustí na volnou vodu, dotyčný se vydá na cesty, drží-li se při břehu, zůstane doma.)
  • Stromeček (kdysi si ho mohli dovolit jen bohaté rodiny, nezdobil se, poté se začal zdobit ovocem, ořechy, papírovými ozdobami; vánoční stromeček = jedle, smrk, borovice)
  • Štěstíčka
    nakreslíme základní 4 obrázky (hračky, kamarádi, čtyřlístek, pejsek=zvířátko)
    dle toho, co si vytáhneme, to se nám splní
    hračky (dostaneme to, co jsme si přáli od Ježíška
    pejsek (dostaneme v nejbližší době nějaké zvířátko)
    kamarádi (budeme mít hodně kamarádů, co nás budou mít rádi)
    štěstí (cokoliv si budeme přát, se nám splní)
    děti z tašky vyndají jednu a poté ji vrátí zpět
    každá učitelka si vymyslí vlastní obrázky – libovolné
  • Šupina pod talířem
  • Vánoční květina
  • Vánoční pohledy (motivy jesliček, vánočního stromečku, andělíčci, Tři králové, zasněžené krajinky)
  • Vánoční vůně ( purpura, pomeranč, citron, jablko, skořice, hřebíček
  • Zlaté prasátko (pokud se vydržíme celý Štědrý den postit, večer se nám jeví zlaté prasátko, které zaručí hojnost na celý příští rok)
 

⇒RV: Jak děti slaví Vánoce v jiných zemích

  • Anglie – děti na Štědrý večer ke krbu věší velikou punčochu. V noci se k nim komínem spustí Santa Claus a naplní punčochy dárky.
  • Švédsko – Vánoce se jmenují JUL. Domy jsou ozdobené větvičkami durmanu. Dárky nosí JULBOCK-to je kozel vyrobený ze slámy, který nese dárečky na zádech.
  • Francie – Zde se slaví Vánoce trochu jako karneval. Na Štědrý den se všichni veselí, na hlavách nosí barevní kloboučky a v bytech se rozvěšují ozdobné girlandy. Děti dostávají dárky až na Boží hod vánoční.
  • Itálie – Některé děti dostávají dárky až 6. ledna, na svátek Tří králů. Ale některé děti slaví Štědrý večer stejně jako my, s dárky od Ježíška.
  • Austrálie – Vánoce tam připadají na léto. Slaví se piknikem na pláži. Jak by se Vám líbilo mít stromeček zabodnutý v písku a po rozbalení dárků skočit do moře?

⇒ Narození Ježíška
– Ježíšek se narodil v Betlémě, jeho maminka byla Marie a pěstoun Josef.
– Byli právě na cestách a v hostinci neměli volný pokoj, tak ho maminka ovinula plenkami a místo do kolíbky ho uložila ve chlévě do jeslí.
– O jeho narození se nejdřív dozvěděli pastýři, kteří drželi stráž u svého stáda.  Zjevil se jim anděl a ten jim sdělil, že se narodil spasitel, Ježíš Kristus (syn Boží). Pastýři pak všude tuto novinu rozhlašovali.
–  V té době  viděli 3 mudrcové z východu (tři králové) hvězdu, šli za ní, hvězda šla před nimi, jasně svítila  a zastavila se nad místem, kde bylo děťátko.  Padli na kolena, klaněli se mu a předali mu své dary: zlato, kadidlo a myrhu.
– Od narození Ježíška uplynulo právě tolik roků, kolik píšeme náš letopočet.

⇒ Typické pokrmy na Štědrý den
– vánočka, štóla, vinná klobása, řízek, kuba, rybí polévka, cukroví

⇒ Boží hod vánoční  (25. prosince)
– rodinné návštěvy, slavnostní oběd i večeře
– obvykle se podává husa/kachna/krocan se zelím a knedlíky
– rodinná vycházka do kostela, kde jsou od Štědrého dne vystaveny jesličky

KK: Míchám, míchám těsto na perníčky
– sed v kruhu, míchání rukou před tělem
– postupné ukazování všech  ingrediencí patřící do těsta na perníčky
– ochutnávání medu, přičichávání k perníkovému koření; objasnění, k čemu slouží v těstu jedlá soda, kakao
– před každou další ingrediencí všichni „mícháme“

KOLEDY

⇒ Koleda, koleda, Štěpáne
⇒ Veselé vánoční hody
⇒ Štědrej večer nastal
⇒ Tichá noc
⇒ Jak jsi krásné neviňátko
⇒ Dej Bůh štěstí
⇒ Nesem vám noviny
⇒ Narodil se Kristus Pán
⇒ Půjdem spolu do Betléma (+ seřazení nástrojů na obrázcích, jak jdou v písni za sebou)
⇒ Pásli ovce valaši

VÝTVARNÉ  A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ Grafomotorika: Vánoční ozdoby (kruhy doprava) – ke stažení ZDE
⇒ Grafomotorika: Vánoční ozdoby (dokreslení ozdob) – ke stažení ZDE
Grafomotorika: Dárky (kříž)
⇒ PL: Překvapení ke stažení ZDE
⇒ PL: Počty hvězd, vloček, zvonkůke stažení ZDE
⇒ PL: Ozdoba-šikmé čáry a kruhyke stažení ZDE
⇒ PL: Vybarvování čísel-Vánoceke stažení ZDE
⇒ PL: Pečeme vánočkyke stažení ZDE
⇒ PL: Vánoce jsou tu ke stažení ZDE
⇒ PL: Vánoční školka – (počítání) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Vánoční počítáníke stažení ZDE
⇒ PL: Najdi obrázek (pojmy před, nad, po) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Počítání zvonečků ke stažení ZDE
⇒ PL:  Umíme nakreslit čtverec ke stažení ZDE
PL: Voda pro kapříkyke stažení ZDE
PL: Dárky pro rodinu ke stažení ZDE
PL: Dárkyke stažení ZDE

⇒ Omalovánka: Vánoční stromeček ke stažení ZDE
⇒ VV: Vánoční přání podrobnosti k námětu ZDE
⇒ VV: Tak uvidíš zlaté prasátkopodrobnosti o námětu ZDE
⇒ VV: Vánoční ozdoby
⇒ VV: Štědrovečení talíř (asambláž)

PČ: Dopis Ježíškovi – prohlížení časopisů a stříhání hraček, které by si přály k  Vánocům, lepení do dopisu

POHÁDKY

Nejkrásnější den v roce – Štědrý den (Josef Lada)
Která zvířátka hlídala Ježíška – práce s příběhem ( knihy: Od podzimu do léta pohádka k nám přilétá)

Jak se Ježíšek narodil
– poslech příběhu nad obrázky, jeho následná reprodukce, řazení příběhu dle časové posloupnosti

O perníkové chaloupce (youtube)
– jako hádanka, motivace před pečením vánočních perníčků

Dramatizace: Narození Ježíška v Betlémě 
– postavy: maminka Maruška, tatínek Josef, 3 pastýři s plyšáky(= ovečky) v rukou, 3 Králové (koruny), anděl s papírovou hvězdou v ruce, zvířátka (čepičky), Ježíšek (panenka), hospodský

Scéna 1: Na cestě do Betléma
– vypravěč= učitelka: „Byla jednou jedna noc, kdy se Marie a Josef vydali na dlouhou cestu do města Betléma. Hledali místo, kde by mohli přespat.“
– Marie a Josef pomalu kráčí po scéně, Marie má pod tričkem schovanou panenku
– Josef: „Marie, musíme najít nějaké místo, kde bychom mohli zůstat. Ale všude je plno!“
– Josef zaklepe na dveře
– Hospodský: „Je mi líto, ale nemám volné místo. Zkuste to ve stáji.“
– Marie a Josef odcházejí do „stáje“ .

Scéna 2: Narození Ježíška
– Marie vyndá zpod trička Ježíška (=panenku)
– Vypravěč:: „A tak se v noci v Betlémě narodil malý Ježíšek. V jesličkách spal a zvířátka ho chránila.“
– děti představující zvířátka sepřiblíží a „hřejí“ Ježíška.

Scéna 3: Pastýři na poli
– Vypravěč:“ Na poli byli pastýři, kteří hlídali své ovečky. Náhle se na nebi objevila jasná hvězda a anděl jim zvěstoval radostnou novinu.“
– Anděl: „Pastýři, pojďte do Betléma! Narodil se malý Ježíšek.“
– pastýři se zvednou a vydávají se směrem ke stáji.

Scéna 4: Tři králové
– Vypravěč: „Z dalekých zemí se vydali na cestu tři králové. Vedla je jasná hvězda, která svítila na nebi.“ – anděl drží nad hlavou hvězdu a Králové jdou za ním
– každý Ježíškovi předá nějaký malý dárek

Scéna 5: U jesliček
– všichni jsou v jesličkách , zpěv koledy: Narodil se Kristus Pán“

ŘÍKANKY

Letí Ježíšek
Letí Ježíšek s nadílkou,
kroutí přitom prdýlkou.
Žízeň prý má jako trám,
letí, letí přímo k nám.

 

Zvonění
Až zazvoní zvoneček,
rozsvítí se stromeček.
Dárky leží dokola,
maminka nás zavolá:
„Pojďte, děti, honem sem,
dneska máme Štědrý den!“

Vánoční stromeček (Josef Žemla)
Mnoho stromů na tom světě,
roste po celičký věk,
ale ze všech nejkrásnější
vánoční je stromeček.

Vánoční stromeček (Jiří Žáček)
Zelenej se, jedličko,
narovnej se maličko,
líbíš se mi, vezmu si tě,
budeš vonět v našem bytě.
Dám ti hvězdu na čelo.
Večer bude veselo.
Můžu ti to předem slíbit –
bude se ti u nás líbit.

Vánoce
Dobré ráno, dobrý den,
Vánoce už přišly sem.
Stromeček si ozdobíme,
cukroví si připravíme,
potom spolu u stromku,
pustíme se do dárků.
Koledy si zazpíváme,
dobře se tu všichni máme.

Prosinec
Za prosincem končí rok,
do nového už jen krok.
V prosinci jsou Vánoce
přesně jednou po roce.

 

Baňka
Vezmu baňku, druhou, třetí,
strojím stromek, milé děti.
Nakonec dám prskavky,
co jsem dostal od taťky.
A až stromek zazáří
bude úsměv ve tvářích.

To je dárků, to je krásy,
i v tom malém domečku…
dlouho tady zůstaň s námi,
ty vánoční stromečku.

Vánoce u kaprů
V jedné rybí zátoce
kapři slaví Vánoce.
Stromek mají z rybích řas,
tam co je ta velká hráz.

Pod stromkem jsou balíčky
pro kapry i kapříčky.
Mají dárky? Aby ne!
Jako v každé rodině.

Kapr dá své kapřici
Z nových šupin čepici.
Kapřice má pro tátu
lesklou rybí kravatu.

A kapříkům na ploutvičky
dají teplé rukavičky.
Všichni kolem stromečku
radují se z dárečků.

Strojíme stromeček
Strojíme stromeček,
strojí i dědeček.
Na špičce hvězdička,
strojí i babička.

 

Smrček
I když jsem jen šprček,
říkají mi smrček.
Na Vánoce u lidí,
to se teprv uvidí!
Nazdobí mi větvičky,
budu zářit celičký.

ČŠŽ
Jak vypadá Ježíšek?
Myslíš, že má kožíšek?
Nebo že je jenom v tričku,
když nám dává pod jedličku
ty báječné balíčky?
Myslíš, že je maličký?
Chodí pěšky, nebo letí?
A potěší všechny děti?
A hlavně, kdo nám poví,
kdo dá dárek Ježíškovi?

Vánoční stromeček
Vánoční stromeček
v pokoji stojí,
děti ho po roce
svátečně strojí.

Nahoru hvězdičku,
doprostřed andílka,
dolů jen maličko,
tam bude nadílka.

Dárky
Není vůbec důležité
dostat dárků horu,
hlavní je, že těšíme se
na Vánoce spolu!

HÁDANKY

Kdo nás láká od stolečku?
Kdopak tiše  zazvoní?
Přiláká nás ke stromečku,
sem a tam se ukloní. (zvoneček)

 Vyrostlo na stromě, v hlubokém lese,
ten, kdo má odvahu, dolů ho třese.
Zdobí ho kuličky bílé jak sníh,
co štěstí přináší o Vánocích? (jmelí)

Vánoční jsou nejkrásnější,
Honza  z pece nespadne,
všechno je hned veselejší,
když to dobře dopadne. (pohádky)

Pletu, pletu bez provázků,
mandle se mi smějí,
copy z těsta zavrtí se,
že by utéct chtěly. (vánočka)

Na stole i na stromečku
hned je plno krásy,
světýlka se hlídat musí,
jinak budeš hasit. (svíčky)



·         Na Vánoce pečeme…
·         Pod stromečkem rozbalujeme…
·         Příchod Ježíška ohlašuje…
·         Ozdobami zdobíme…
·         Na stole zapálíme…
·         Zapíváme si….

5/5 (8)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *