HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Květiny a včelky
– děti sedí v kruhu
– učitelka je květina (v ruce drží květinu), která k sobě láká mrkáním včelky (=děti)
– dítě, na které učitelka mrkla, si s ní rychle vymění místo a stává se květinou (květinu učitelka předá dítěti)
– tato květina pak k sobě láká mrknutím jinou včelku
⇒ PH: Včelky a květiny
– některé děti jsou květiny (stojí) jiné včelky (běhají a bzučí), střídání rolí

SMYSLOVÉ
⇒ SH (hmat): Jak se semínko probouzí
– děti stojí v kruhu, drží se za ruce a mají zavřené oči
– učitelka představuje slunce, které vyšle svůj životodárný paprsek (máčknutí ruky, pohlazení,…)
– děti semínka si tento signál posílají dál a tím se postupně probouzí a otvírají oči
⇒ SH (zrak): Třídění semen
– pomůcky: plastový kelímek pro každého, misky, různé druhy semínek, igelit, obrázky květin
– každé dítě dostane kelímek s jedním semínkem na dně
– na koberci rozprostřeme igelit a na něj položíme různé druhy semen
– děti z nich vybírají jen ten druh semínek, který mají na dně svého kelímku
– po smluvené době si každé dítě spočítá, kolik semínek sebralo
– semínka stejného druhu sesypeme na misku a hádáme, ke kterému obrázku květiny patří
⇒ SH (hmat): Hledej správné semínko, pecku
– dětem dáme hmatovou krabici se semeny a peckami (broskve, meruňka, třešeň, švestka, fazole, kaštan, mango…)
– učitelka ukazuje různá semena a pecky, které děti hledají hmatem v krabici a ty ukážou nad hlavou
– dobré je mít více hmatových krabic pro práci ve skupinkách
⇒ SH (zrak): Skládání rozstříhaného obrázku
– učitelka nakreslí na rub každého dílu rozstříhaného obrázku květiny stejný symbol (kruh, trojúhelník, čtverec, ovál, obdélník)
– děti se rozdělí do skupin a vyberou si jeden geometrický tvar
– hledají po třídě části obrázku s tímto geometrickým tvarem, obrázek sestaví a květinu pojmenují
⇒ SH (čich): Jak rostlina k sobě láká včelky?
– pomůcky: obrázky cca 6 květin, vůně
– učitelka 1 obrázek navoní ( je potřeba ho neumisťovat do blízkosti ostatních, aby neovoněl další a děti nebyly zmatené)
– obrázky položíme na koberec s mírnými rozestupy vedle sebe
– děti si sednou do řady, učitelka k sobě volá vždy 2 děti, které mají za úkol očuchat všechny obrázky a poté jít učitelce pošeptat, jaká květina voní
– předem si s dětmi všechny květiny pojmenujeme
⇒ SH (čich): Poznávačka rostlin čichem
– učitelka nejprve žáky naučí vnímat vůni rostlin – část rostliny se rozemne mezi prsty a přivoní se k nim
– je potřeba všechny upozornit, aby žádné rostliny nechutnali, ani neolizovali prsty pro případ, že by narazili na nějaký jedovatý druh
– poté učitelka nasbírá aromaticky zajímavé a výrazné rostliny a společně je určí
– nakonec připravíme z určených druhů poznávačku, děti chodí se zavázanýma očima od rostliny k rostlině a poznávají je po čichu
⇒ SH (zrak): Co zapomněl zahradník? (kimova hra)
– učitelka dětem ukáže několik obrázků se zahradnickým náčiním, obrázky pojmenujeme
– učitelka obrázky pak zakryje a jeden obrázek odebere
– děti mají za úkol přijít na to, který obrázek chybí
⇒ SH (sluch): Co kvete na písmeno S?
– jmenování květin (možnost zrakové opory, kdy před dětmi bude například 10 květin na obrázku)
⇒ SH (sluch): Květinová ozvěna – učitel řekne šeptem a děti zopakují nahlas
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Najdi květinu
– pomůcky: kartičky květin-stejné druhy vícekrát (obr. mohou být černobílé)
– děti se pohybují volně po třídě mezi obrázky květin
– uč. řekne jméno květiny, děti ji musí najít a stoupnout si k ní
– ztížit úkol může tím, že řekne: „Najdi květinu, která je fialová.“ (u černobílých obrázků)
⇒ DH: Na květiny
– pomůcky: obrázky květin (pampeliška, podběl, tulipán, violka, petrklíč, sněženka) – vícekrát
– před činností si zopakujeme názvy daných květin
– každé dítě dostane jeden obrázek
– třída se stane zahrádkou, děti sedí na bobečku, představují semínka květin
– učitelka: „Na naší zahrádce vykvetly samé pampelišky…“ se děti s obrázkem pampelišky vztyčí a ukáží obrázek (děti vstanou a pak si zase sednou na bobek)
– učitelka postupně jmenuje všechny druhy květin
⇒ DH: Poznávání živých rostlinek
– s dětmi při vycházce natrháme rostliny (mohou přinést i děti z domova)
– rostliny rozprostřeme na koberec na látku, děti chodí v kruhu kolem nich a říkají říkanku:
– „Znám já velkou zahradu a v ní každý kout, pojď si ke mně, Janičko (Filípku, Matýsku, Andulko..), něco utrhnout.“
– jmenované dítě ukáže na některou z bylinek, kterou pozná a řekne její jméno
⇒ DH: Na spáče
– „Jsme zakletí skřítci a probudíme se vždy, když…“
– děti mají hlavy položené na stole a probudí se vždy, když uslyší název nějaké rostliny, která se pěstuje na např. na poli, na zahradě
– obměna: děti se probudí, když plodina bude mít červenou barvu
⇒ DH: Učíme se číst podle kytiček (motorické čtení)
– vytvoříme si kartičky, na které nakreslíme symbol 3 kytiček (tulipán, kopretina, poupátko růže)
– každý symbol nakreslíme samostatně na kartičku, každý druh na několik kartiček
– nejdříve se naučíme číst každou kartičku zvlášť – „čteme“ pohybem dlaně
– tulipán = položení otevřené dlaně celou plochou na podložku
– kopretina = položení sevřené dlaně na podložku
– poupátko růže = položení sevřené dlaně kolmo k podložce
– děti čtou rytmickým pokládáním dlaní podle symbolů
– po zvládnutí tvoříme složitější řady, kdy se některé symboly v řadě opakují
⇒ DH: Početní květiny
– pomůcky: podklady pro počítací květiny, PET víčka
– cíl: orientace v číselné řadě do 6, opakování barev
– děti mohou pracovat samostatně, či ve dvojicích
– do středu podkladu děti položí 1 PET víčko, kterým určí barvu budoucí květiny
– následně pokládají další vršky jako okvětní lístky mimo základ tak, aby počet přiložených vršků v navazující řadě odpovídal početnímu údaji
⇒ DH: Na slabiky
– učitelka drží obrázky květin, na koberci jsou rozmístěné kartičky s 1-4 tečkami
– zvolí dítě, které určí název květiny, to vytleská, řekne počet slabik a danou květinu umístí ke kartičce s daným počtem puntíků (slabik)
⇒ DH: Herbář
– sběr kytiček, bylinek
– lisování (kopřiva, pampeliška, violka, heřmánek, hluchavka, kopretina,…)
⇒ DH: Sejeme/sázíme
– pomůcky: obrázky rostlin, sáčky od semínek, semínka (hrách, kukuřice, pšenice….)
– SEmínka SEjeme, SAzeničky SÁzíme
– dětem ukazujeme obrázky či reálné předměty (semínka, sáčky od semínek)
– smluveným pohybem ztvární, zda se rostlina seje nebo sází
– např.: kukuřice, mrkev, brambory
⇒ DH: Činnosti na zahradě (pantomima)
– pomůcky: obrázky (rýč, motyka, sázecí kolík, konev, hrábě…)
– ukazujeme obrázky nářadí, které potřebujeme k práci na zahradě
– děti pohybem ztvárňují, jak je používáme
– obměny: obrázek ukážeme jen jednomu dítěti, který pohybem ztvární danou činnost, ostatní hádají, co právě dělá
⇒ DH: Zasaď, utrhni (počty)
– pomůcky: pletené/papírové jednobarevné květiny
– “ Na zahrádce jsme zasázeli 3 květiny.“ = vybrané dítě vezme 3 květiny a umístí je na koberec
– „Na zahrádce jsme zasadili 5 modrých / 3 žluté /1 červenou…“
– „Utrhni 3 modré květiny. Kolik modrých ještě zbylo na zahrádce?“
⇒ DH: Dej do květináče (počty)
– Dej do zeleného květináče 3 semínka. Do žlutého květináče 5 semínek. Ze zeleného uber 1 semínko. V kterém květináči je víc semínek?
DRAMATICKÉ
⇒ Dramatizace: Od semínka ke květině
– učitelka vypráví příběh o semínku, které se promění v květinu
– semínko (=děti schoulené v klubíčku, zavřené oči)
– sluníčko nás šimrá (=otevřeme oči)
– začalo pršet (=děti pohybují hlavou)
– vystrkují kořínky (=protahujeme se)
– 1 list (=natáhneme 1 ruku, pohybujeme dlaní, prsty)
– 2. list (=přidáme 2. ruku)
– tvoří se rostlinka (=stoupneme si, pohybujme rukama, prsty)
– květ (=spojení dlaní)
– sluníčko dlouho svítí (=uvadáme)
– prší (=květina se narovnává)
– kousla nás housenka (=schoulení, chytáme se tam, kam nás kousla)
– bouřka, vítr (=chvějeme se a hýbeme ze strany na stranu)
– krásně voníme (=usmějeme se-KONEC)
⇒ Na zahradníka
– učitelka = zahradník drží v ruce konvičku, děti = semínka/sazeničky sedí v kruhu
– zahradník začne pěstovat květiny tak, že je musí zalít, aby vyrostly
– nad kým nakloní konvičku, začne pomalu vstávat do stoje
LOGOPEDICKÁ CVIČENÍ
⇒ Fonační cvičení : Včelí bzukot
– děti se nadechnou nosem a při výdechu bzučí jako včelky bzzzz,co nejdéle
– dát ruku na hrudník, aby citily vibrace
⇒ Dechové cvičení : Odkvétají pampelišky – foukání do bublifuků
⇒ Artikulační cvičení: Poupě se otvírá – sevřít rty pevně k sobě = zavřené poupě a pak pomalu rozevírat do širokého úsměvu = rozkvetlá květina
⇒ Pohádka květiny – děti mění hlas podle emocí květiny – smutná, veselá, překvapená…
⇒ Šepot květin – děti opakují po učitelce květiny potichu
MANIPULAČNÍ
⇒ Věnečky z pampelišek
⇒ PV: Sejeme bylinky
– děti si z domova přinesou malé květináče
– učitelka koupí různé bylinky (petržel, pažitka, majoránka, máta, bazalka) a zeminu na bylinky
– děti rukama naplní květináč zeminou, udusají, učitelka jim do dlaně nasype pár semínek, které umístí na zeminu, posypou lehkou vrstvou země a po dokončení všech, si každý zalije svůj květináč
– každý den se budou děti o své bylinky starat a pozorovat je, jak rostou
⇒ Pokus s pampeliškou
ŘÍKANKY, BÁSNIČKY
Pampelišky
Kde se vzaly, tu se vzaly,
pampelišky v trávníčku,
ke sluníčku obracejí
svojí zlatou hlavičku.
Kde se vzali, tu se vzali
motýlkové, včeličky,
přiletěli, zulíbali
pampeliškám hlavičky.
Kdy má pampeliška svátek (M. Černík)
Kdy má pampeliška svátek?
Nadarmo se ptáte.
Přeci od jara až do léta.
Potom odkvétá.
Módní oděv (Zuzana Pospíšilová)
Květiny se předhánějí
v tom, zda módní oděv mají.
Třeba bílé kaly
stále nosí šály.
Nejkrásnější halenky
mívají prý pomněnky.
Zato květy leknínů
mají radši mikinu.
A bezové keříky
nosí hezké svetříky.
Roztomilé sedmikrásky
mají různé módní pásky.
Fialové fialky
nosívají korálky.
A zvonivé konvalinky
potrpí si na sukýnky.
V louce snad jen bodláky
obléknou si tepláky
a sportovec vřes
má nejradši dres.
Jarní psaní
Už nám na zelené stráni
píše jaro první psaní,
slova skládá z pampelišek
podbělů a sasanek,
sluníčko mu z modrých dálek
nakukuje do stránek.
Usmívá se, vidí v nich
háčky z křídel motýlích,
čárky žížal, tečky včel,
na kterých se třpytí pel …
Ani vítr nelení,
hned se pouští do čtení,
a najednou hvízdne přísně:
“I když píšeš krasopisně,
co ty kaňky, kde se vzaly?“
Jaro vzdychlo a jen píplo:
“Krtci mi je udělali!“
Jarní
Táta včera na venku,
našel první sněženku,
vedle petrklíč,
zima, už je pryč!
Sedmikráska
Když sluníčko vychází,
sedmikráska vstává.
Načeše si obočí,
na motýlky mává.
Když sluníčko zapadá,
sedmikráska chřadne,
ke spánku se ukládá do postýlky chladné.
Semínko
V zemi malé semínko
spinká jenom malinko.
Sluníčko když zasvítí,
začne pěkně klíčiti.
Klíčí stále výš a výš,
až poupátko uvidíš.
A pak z toho poupěte
nádherný květ vykvete.
Zahradník
O zahradu kdo se stará,
musí z jara pilný být.
Kypřit půdu, potom zasít,
záhon zalít, pohnojit.
Pak už roste zeleniny,
kytky kvetou stromy též.
Třešně už se červenají,
pro jahody už si běž.
Na podzim pak zase tu je
jablek, švestek plný sad.
O zahradu když pečuje
zahradník, co má ji rád.
ROZUMOVÁ VÝCHOVA
⇒ RV: Když se řekne jaro, tak mě napadne…
– podávání například květiny- kdo ji má, má slovo
– hádanka na pozornost: Kdo řekl: květinu?
⇒ RV: Co roste na louce?
– celou větou: „Na louce roste….(název květiny)“
– kdo odpoví, dostane malý obrázek květiny (už nemusí dále odpovídat)- cíl: aby obrázek měl každý, jména květin se neopakovaly
– následně se učitelka dětí ptá, co mají na získaném obrázku za květinu – kdo odpoví, vrátí kartičku učitelce
⇒ Rýmujeme s květinou – hledáme rýmy: květina= hrdina, lístek- písek, růže = kůže
⇒ RV: Květiny v záhoně
– pomůcky: obrazová dokumentace květin, hnědá látka
– látku rozprostřeme na zem (= záhon)
– učitelka ukáže květinu, děti ji pojmenují
– kdo ji chce položit na záhon, musí říct, jaké písmeno slyší na začátku
⇒ RV: Nástroje zahradníka
– pomůcky: konvička, květináč, zahradnická lopatka, motyčka, velký kus látky
– na koberec připravíme konvičku, květináč, lopatku a vše zakryjeme nepozorovatelně látkou
– děti si sednou do kruhu kolem látky
– nejprve děti hádají, co by tam mohlo být schované, později je necháme si přes látkou sáhnout na předměty a dále hádat, co by tam mohlo být
– odkrytí, pojmenování předmětů + k čemu se používají a kdo je používá (zahradník)
⇒ Pokus: Za jakých podmínek se semínka probouzí
– pomůcky: 4 plastové vaničky od tvarohu, vata, rychle rostoucí semínka např. řeřichy, jarního osení
– „Co potřebuje, aby vyrostla?“ (světlo, teplo, vodu, vzduch, živiny)
– všechny semínka umístíme do vaničky na vatu
– 1. vanička – nezaléváme, na okně; 2. vanička – zaléváme, na okno; 3. vanička- zaléváme, umístění do tmy, 4. vanička – zaléváme, venku
– pozorujeme, co se stane se semínky během týdne
⇒ Pokus: Jak pijí květiny? (obarvení karafiátů, kopretin)
– pomůcky: bílé květiny, skleničky s vodou, potravinářské barvy nebo inkoust
– „Voda je pro květiny nezbytná, bez ní by uschly. Ověříme si, že je tomu tak.“
– učitelka připraví tolik skleniček s vodou, kolik je stolečků
– do řady vedle sebe umístí skleničky a postupně vodu obarvuje (žlutě, červeně, zeleně, modře), poté do každé vloží 1-3 květiny a každou skleničku umístí na stolečk, aby mohly děti pozorovat postupné obarvování květin
⇒ RV: Pampeliška
– složení pampelišky (=puzzle)
– potom jednotlivé části rostliny pojmenováváme (kořen, stonek, poupě,…)
– přesvědčíme se, že květ, stonek nebo listy výrazně barví – nakreslíme pampeliškou opravdovou pampeliškou
– při vycházce si všímáme, jak se květy pampelišky liší ráno, v poledne, když prší nebo svítí sluníčko
⇒ RV: Léčivé bylinky
– mnoho rostlin je zdravých či léčivých, přestože pohledu zahradníka se jedná o plevel
– naše babičky se v bylinkách vyznaly, věděly, která bylinka je na který neduh
– v truhlíku můžeme vypěstovat pažitku, mátu, libeček, petržel, tymián, šalvěj, levanduli, medvědí česnek, majoránku, oregano
– kopřiva dvoudomá – mladé listy se dají jíst v salátu, nádivce, podporují růst vlasů, pomáhá proti zánětům
– měsíček lékařský – z květů se připravuje čaj třeba na bolení břicha
– heřmánek pravý – čaj léčí rýmu, nachlazení, záněty a odřeniny
– kostival lékařský – mast z kořenu pomáhá při otocích kloubů, pohmožděninách a zlomeninách
– šalvěj lékařská – listy se mohou použít jako koření do jídla, proti zánětům, bolesti v krku, proti pocení
– meduňka lékařská – čaj na spaní nebo bolest břicha, listy lze použít do limonády i salátů
– mochna husí, bez černý, růže šípková, bříza bělokorá, jitrocel, levandule, ostružiník….
⇒ RV: Co děláme na zahrádce
– Kdo je to zahradník? Co zahradník dělá?
⇒ RV: Býložravci a vegetariáni
– zvířata živící se rostlinami jsou býložravci
– lidi, kteří se živí jen rostlinou stravou a nejedí maso, jsou vegetariáni
⇒ RV: Návštěva zahradnictví
HÁDANKY
Veškeré hádanky na téma: KVĚTINY najdete ZDE
POHÁDKY
⇒ Jak zasadili semínko (Příběhy z pařezové chaloupky – V. Čtvrtek)
⇒ Jak přišly na svět pampelišky – Irena Galová a Zdenka Krejčová
PÍSNIČKY
⇒ HV: Šel zahradník do zahrady
– diskuse: O kom píseň je? Jaké měl zahradnické nářadí? O jakých rostlinách se zpívá?
– poslech písně beze slov (karaoke verze, rozdělení dětí do 2 skupin, na jakou skupinu učitelka ukáže, tak ta řekne smluvené slovo (zahradník /s motykou)- rychlé střídání
⇒ HV: Čížečku, čížečku (na vyvození sejeme)
⇒ HV: Pampeliška
⇒ HV: Petrklíč – noty ke stažení
⇒ CD: Jaro (Dáda Patrasová)
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PL: Spojování stejných květin – ke stažení ZDE
⇒ PL: Od semínka k rostlince – ke stažení ZDE
⇒ PL: Vývoj pampelišky – ke stažení ZDE
⇒ PL: Semínka pampelišky – ke stažení ZDE
⇒ PL: Jarní květy – ke stažení ZDE
⇒ PL: Najdi 7 čtyřlístků – ke stažení ZDE
⇒ PL: Kytky – vyšívané obrázky – ke stažení ZDE
⇒ PL: Květinová zahrádka – ke stažení ZDE
⇒ Grafomotorika: Květiny jedním tahem – ke stažení ZDE
⇒ Grafomotorika: Zalévání květin konvičkou
⇒ VV: Utvoř si zahrádku květin z PET víček
– pomůcky: PET víčka
– dětem na koberec rozsypeme mnoho různobarevných víček
– děti mohou pracovat samostatně, ve dvojici, či ve skupině
– úkolem je vytvořit květinu/y a tím utvořit zahrádku PET květin v MŠ
⇒ VV: Květiny z moduritu – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Sedm krás – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Jarničky – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Když sněženky vykouknou z bílého království – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Tulipány z ruliček – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Květiny z moduritu – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Sedm krás – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Jarničky – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Když sněženky vykouknou z bílého království – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Tulipány z ruliček – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Otisk probouzející se přírody – zobrazit výtvarný námět
Dobrý den, jsem nadšená z Vašich krásných stránek. Ráda se v nich inspiruji. Po Velikonocích mě čeká inspekce na téma jarní květinky. Ráda bych použila předlohy pracovních listů na toto téma, jen nevím, jestli bych je od vás mohla získat. Líbí se mi Početní květinky, spojování stejných květin a od semínka k rostlince. Děkuji moc za odpověd a přeji pěkný den. Maruška.
Dobrý den,
děkuji za pochvalu stránek.Použijte následující odkazy (je potřeba na obrázek kliknout, aby se Vám zvětšil ve skutečné velikosti. 🙂
Spojování stejných květin: https://vytvarna-vychova.cz/spojovani-stejnych-kvetin/
Od semínka k rostlince: https://vytvarna-vychova.cz/od-seminka-k-rostlince/
Početní květiny: předlohu naleznete zde: http://dum.rvp.cz/materialy/pocitaci-kvetiny.html
Ráda používám Vaše nápady, je to pro mě velké pomoc. Díky.
Dobrý den,
mockrát děkuji za úžasné nápady. Jsem paní učitelkou teprve od září a tak se teprve učím a hledám jak to dělat co nejlépe. Vaše přípravy a nápady jsou naprosto skvělé. Ještě jednou moc děkuji. Přeji spoustu krásných dní s dětmi. Jistě jsou ze zajímavé práce nadšeni a snad to velké nasazení ocení patřičně i rodiče. Magda