HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Včelky sbírají pyl
– vyrobíme si 4 květiny – z papíru, přičemž prostředek bude tvořit (vyjímatelný) plastový kelímek
– od každého stolečku vybereme 1 zástupce = květina, která si sedne na židli na koberci a v ruce drží kelímek ve tvaru kytky
– do každého kelímku dáme pyl = papírová kolečka (aspoň 1 cm v průměru) či lehounké polystyrénové kuličky (o průměru aspoň 7 mm – aby se nevcucly do brčka)
– ostatní děti (=včelky) dostanou brčka, a přes ně přisají papírové kolečko či kuličku a za stálého sání, aby vytvořily podtlak – jinak jim kulička odpadne – přenesou pyl do úlu do plástve
– jakmile ani jedna květina nebude mít žádný pyl, hra končí, lze spočítat, kolik každá skupina nasbírala pylu
⇒ PH: Děti sají nektar
– do skleniček nalijeme vodu (=sladkou šťávu)
– děti dostanou brčka a mají za úkol nektar z květů nasát do brčka
– konec brčka v puse ucpat jazykem a nektar v brčku tak donést do úlu, kde jej vypustí do plástve (tvořené několika miskami, nejlépe šestibokými)
– 1 stůl = 1 sklenička = 1 skupina, přenášení do misky umístěné na začátku koberce na stole
⇒ PH: Pozor, vosy
– pomůcky: obruče pro každé dítě
– každé dítě (= včela) má svůj úl, ve kterém si hlídá med
– několik dětí představuje vosy, kteří nemají svůj úl a chtějí se zmocnit úlu včel – ty z úlu vylétají na louky opylovat květiny
– na zvolání: „Pozor vosy“ všechny včelky letí zpět do úlu, vosy se snaží využít situace a obsadit úl
– děti, na které se úl nedostane, v další hře představují vosy
⇒ PH: Úly
– pomůcky: číslice nebo tečky
– děti chodí volně po třídě, bzučí, mávají křidélky
– učitelka ukáže číslo a děti utvoří skupinky včel (= úly) dle zadaného počtu
⇒ PH: Na louku (židličkovaná)
– pomůcky: židle, obrázky vos, včel, sršáňů, čmeláků – vícekrát
– učitelka rozmístí do kruhu židle, jejichž počet je menší, než je počet dětí
– rozdělíme děti na 4 skupiny (vosy, včely, sršně a čmeláky)
– děti sedí na židlích, jedno dítě uprostřed zvolá: „Včely (sršně, vosy, čmeláci) letí”
– všechny děti označené jako včely poletují vně kruhu
– na zvolání: „Včely do úlu” si děti sednou
– na koho nevyšla židle, vyvolá další skupinu a hra se opakuje
⇒ PH: Barevné květy
– děti =včelky, které sbírají z květů pyl a přináší ho do úlu
– na zemi jsou rozmístěny různobarevné papírové čtverce, které představují pyl
– děti na předem pomluvený pokyn „Včelky leťte a přineste sladký nektar”, sbírají čtverce, kromě barvy červené, hnědé, šedé a černé (tyto barvy včely vnímají černě)
– hra končí vysbíráním určených barev
⇒ PH: Pavouk a včely
– pomůcka: lano
– lanem vymezíme kruh – pavučinu, v jejím středu je pavouk
– ostatní děti – včelky přebíhají přes pavučinu sem a tam a pavouk je chytá
– vítězí poslední včelka, která se nenechala chytit
– přebíhající včely mohou dotykem sedící chycenou včelu vysvobodit
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Třešňové a bylinkové včeličky (ČICH)
– pomůcky: voňavé olejíčky odlišné vůní (aloe, káva)
– utvoříme kruh, děti zavřou oči a nastaví za zády dlaň
– každému dítěti pomocí štětce ovoníme ruku vonným olejíčkem – snažíme se vůně střídat tak, aby vůně byly vyvážené k počtu dětí
– motivace: „Teď si zahrajeme na včeličky. Ty se liší tím, že každá sbírá med z jiného druhy květin. Musí mít velmi dobrý čich, aby poznala, kde daná květina roste. Naším úkolem je se najít dle vůně, tím vytvoříme kávové a aloeové včeličky.“
– děti si přičichnou ke své ruce a dle toho si jdou stopnou ke dveřím (aloe) nebo ke stolu (káva)
– Kde vás je více, méně?
⇒ SH: Jak rostlina k sobě láká včelky? (ČICH)
– pomůcky: obrázky květin, vůně
– učitelka po třídě rozmístí obrázky květin, přičemž jednu z nich tajně navoní
– děti obrázky zkoumají čichem
– jakmile někdo najde voňavý obrázek, odejde nenápadně k učitelce a pošeptá jí místo, kde je obrázek (nebo název květiny), pak si sedne na židličku
– při více dětech je dobré děti pouštět na koberec po skupinkách
⇒ SH: Ochutnávání medu (CHUŤ)
– lze vytvořit s dětmi i pampeliškový med (společné sbírání pampeliškových květů)
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Rozpoznávání druhů květin
– po místnosti rozmístíme obrázky různých druhů květin, přičemž se každý druh vícekrát opakuje (počet obrázků = počet dětí)
– učitelka zvolá: „Včelky sbírají sedmikráskový/pampeliškový/fialkový med apod.“
– děti hledají daný obrázek, kdo najde, ukáže ho učitelce a jde si s ním sednout na své místo
– hra končí ve chvíli, kdy na louce není žádná květina ani včelička
⇒ DH: Puzzle z 6ti-úhelníků
– z kartonu si vytvoříme 7 šestiúhelníků pro jedno puzzle
– na tuto sestavu nakreslíme motiv týkající se včel (např. opylování)
– puzzle můžeme rozdat do skupin, děti po složení popisují, co na obrázcích vidí
⇒ DH: Včelky a čmeláci
– pomocí hry přiblížíme dětem rozdíl mezi včelami a čmeláky co se týče opylování květů:
– včelky mají pouze krátký sosáček, proto mohou pít šťávu pouze z mělčích, nehlubokých květů (pampeliška, sedmikráska, šípková růže)
– čmeláci se svými dlouhými sosáky dostanou i do tak hlubokých květů, jako je jetel, zvonky
– vyrobíme z papíru květy, doprostřed dáme buď mělkou mističku, nebo plastový kelímek
– do misek a kelímků nalijeme buď šťávu (= nektar), nebo tam nasypeme kolečka papíru či malé polystyrenové kuličky (= pyl)
– děti, které představují včely, dostanou krátká brčka, děti představující čmeláky dostanou dlouhá brčka
– děti létají ke květům a sají z nich nektar = sbírají pyl – a ten pak nosí přisátý k brčkům zpět do úlu nebo do čmeláčího hnízda
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ RV: Stavba těla včely
– ukázka na zvětšenině včely
– velké složené oči (k vidění na dálku venku), 3 malá jednoduchá očka (k vidění na blízko, ve tmě v úlu), tykadla (čidla hmatu, čichu a dalších vjemů), lízací ústrojí (kusadla, čelisti, jazýček), 3 páry nohou, 2 páry křídel, žihadlo, pylový košíček
⇒ RV: Včelí rodina
– DĚLNICE – samičky s nevyvinutými pohlavními orgány, jsou nejmenší, je jich v úlu nejvíce, vykonávají spoustu práce v úlu i venku, v létě žijí 4-6 týdnů
– TRUBCI – samečci, větší než dělnice, velké oči, tlustý zadeček, nemají žihadlo, krmeny dělnicemi, úkolem je oplození matky, poté umírají, v horkých dnech ochlazují úl máváním křídly a zahřívají včelí plod, na konci léta se o ně dělnice, přestávají starat, vyhání je z úlu (už není práce), umírají.
– MATKA – jedna, největší v úle, dlouhý zadeček, má žihadlo ale nebodne nás, denně klade stovky vajíček (až 2000 denně), žije 3-4 roky.
– ve včelstvu je 40 – 60 000 včel, v zimě 10- 20 000
– když se narodí nová matka, polovina včelstva odletí se starou matkou hledat nový domov
⇒ RV: Vývoj včely
– vývoj včely od vajíčka do smrti trvá 1 – 2 měsíce
– včely narozené na podzim žijí déle – přečkají zimu ž do jara
– královna jediná klade vajíčka, dělnice se o ni celý život starají
– VAJÍČKO – protáhlá buňka dlouhá 1,6 mm
– LARVA – se několikrát denně krmí, za 5 dní se 5 x svlékne a 6. den včely její buňku zavíčkují voskem
– KUKLA – se pomalu mění ve včelu, narostou jí křídla, nohy, sosák a nakonec se prokouše víčkem ven.
– ČISTIČKA – odstraňuje z pláství nečistoty a připravuje buňky, do nichž bude včelí matka klást vajíčka
– KRMIČKA – tvoří v hltanové žláze mateří kašičku, kterou krmí matku a směsí kašičky s medem a pylem larvy
– STAVITELKA – staví plástve, na 1 plástev spotřebuje 300 000 šupinek. Také pracuje jako kuchařka a skladnice – přebírání od létavek nektar a vyrábí z něj med.
– STRÁŽKYNĚ – brání úl před nepřáteli – vosami, sršni i cizími včelami. Za horka funguje také jako klimatizace – větrá pomocí mávání křídel.
– LÉTAVKA – saje nektar, sbírá pyl a opyluje květiny. Nosí do úlu vodu a propolis.
⇒ RV: Jaká je včela?
– učitelka zdůrazní vlastnost včely jakou je pracovitost
– popis včely, včela vidí pouze odstíny barvy žluté, modré a zelené, nevidí červenou
– čím se živí, jak se včely dorozumívají, co to je rojení a atd.
⇒ RV: Užitečnost včely
– opylování: květina láká barvou, vůní a uvnitř květu vytvoří malinkou kapičku sladké šťávy, které říkáme nektar – když včela kvítek opyluje, rostlina okamžitě přestane nektar vylučovat
– včely nejsou jedinými opylovači: včely samotářky, čmeláci, motýli, brouci
– MED – k nasbírání 1 kg medu pracuje 1 112 včel celý svůj život, navštíví přibližně 2,5 milionu květů a nalétají více jak 114 000 km (to je více jak dvakrát kolem světa)
– 2 druhy medu: květový med (nektarový, luční), medovicový med (lesní)
– PROPOLIS – pryskyřice, kterou včely sbírají na pupenech dřevin, slouží jako tmel při spravování prasklin nebo k mumifikaci mrtvých vetřelců. Účinkuje proti bakteriím, virům, zmírňuje bolesti (např. zubů) i zánětlivé stavy. Mast účinná na bradavice a při hojení ran.
– MATEŘÍ KAŠIČKA – bělavá a žlutavá, mírně kyselá látka; včely jimi krmí larvy a matku po celý život. Lidé ji přidávají do léků, krémů, šamponů.
– VČELÍ JED – včely používají ke své obraně a lidé k výrobě léků proti revmatismu nebo alergiím
– VČELÝ VOSK – ze zadečku vylučují dělnice voskové šupinky; včely z něj staví komůrky, kde skladují med, pyl a kde vychovávají vajíčka, larvy, kukly. Lidem se hodí k leštění a impregnaci dřeva i obuvi, využívá se v kosmetice k výrobě krémů, rtěnek a depilačních přípravků, výrobu svíček, malování kraslic
⇒ RV: Včelí a vosí žihadla
– pomůcky: klasická a plstěná jehla, jehelníček
– cílem: vysvětlit rozdíl mezi včelím a vosím žihadlem a skutečnost, proč se včelám po bodnutí s žihadlem utrhne i část zadečku, takže umírají, kdežto vosy ne
– vosí žihadlo: klasická jehla
– včelí žihadlo: plstící jehla, která má po stranách několik šikmých zářezů, fungujících při vytahování jako háčky
– při zapíchnutí do jehelníčku obyčejnou jehlu normálně vytáhneme (jako vosa žihadlo)
– plstící jehla vytáhnout nejde (musíme ji protáhnout skrz) – to včela samozřejmě udělat nemůže, takže ve snaze odletět si utrhne i část zadečku a následně umírá
⇒ Rozhovor: Bodnutí včelou (první pomoc)
– učitelka si s dětmi povídá situaci, kdy může dojít k bodnutí včelou, první pomoci, alergii a prevenci
⇒ RV: Včely – otázky
– Pracují včelky společně nebo každá zvlášť? Proč si musí pomáhat?
– Jak si pomáhají? (předávají si informace o tom, kde co kvete, nosí do úlu pyl a nektar, brání ho proti nepříteli, pečují o královnu.) Jak je tomu u lidí
– Z čeho je med? Vyrábějí ho lidé?
– Jak se vůbec dostane med do skleničky?
– Může jedna včelka přinést všechen med?
– Proč včelky dávají žihadla?
– Proč má včelař klobouk se síťkou a rukavice?_ Víš, jak se jmenuje nádoba, do které se dávají plné rámky s medem, zatočí se s nimi a med pak vyteče ven?
– Jakou chuť má med? S čím jej můžeme jíst? Proč se dává med do čaje? Co je ještě sladké? Je zdravější než cukr? Proč?
– Co nám ještě dávají včely? Co je to propolis a kde se používá? Máte doma kosmetiku s včelími produkty? Viděl si svíčku z včelího vosku?
– Co znamená, že včelka opyluje stromy? Co by se stalo, kdyby je neopylovala?
⇒ RV: Čmeláci
– čmeláci létají pomaleji a hlasitého bručení
– jsou důležití pro opylování květů s dlouhými úzkými kalichy, do kterých se včely nedostanou
– mají rádi hluchavky, jetel, koukol, pažitku, kopr, měsíček, ostrožky, pupalku
– jejich tělo je porostlé chloupky
– čmeláci si budují hnízda v zemi, většinou obsadí opuštěnou noru po myších nebo hraboších
– čmeláčí matka sama založí hnízdo, kam naklade vajíčka, postará se o první larvičky, než se z nich vylíhnou dělnice, její pomocnice
– v novém hnízdě si vyrobí džbáneček, do kterého si nanosí nektar do zásoby
– lidé čmelákům škodí vypalováním a sekáním trávníků a používám chemických prostředků, proto čmeláků stále ubývá
POHÁDKY
⇒ Jan Lebeda: Pohádkové včely
⇒ Kamila Sojková: Dobré ráno na zahrádce
⇒ Včelí medvídci
⇒ U včelky meduňky (z knihy: Dobré ráno na zahrádce – Kamila Sojková)
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PV: Stavba buněk a pláství
– pomůcky: párátka, žlutá modelína nebo vosk
– stavíme s dětmi šestiúhelníky z párátek spojených kuličkami vymodelovanými z vosku/ žluté modelíny
– každé dítě si vyrobí svůj šestiúhelník
– z šestiúhelníků vyrobíme společnou plástev – pospojováním šestiúhelníků dalšími párátky
⇒ Bludiště: Kde bydlí vosa, včela, čmelák? – ke stažení ZDE
⇒ Grafomotorika: Včelka létá kolem květu – ke stažení ZDE
⇒ Grafomotorika: Květiny jedním tahem – ke stažení ZDE
⇒ PL: Opylování – včelí práce – ke stažení ZDE
⇒ PL: Vznik medu (časová posloupnost) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Kde bydlí vosa, včela, čmelák – ke stažení ZDE
⇒ VV: Včely – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Včeličky na plástvích – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Vosí hnízdo – podrobný popis námětu ZDE
PÍSNIČKY
⇒ HV: Včelí medvídci – ke stažení ZDE
⇒ HV: Včelka – ke stažení ZDE
⇒ HV: Let čmeláka
– pustíme si s dětmi nahrávku opravdového letu a bzučení čmeláka
– tuto nahrávku pak porovnáme se skladbou „Let čmeláka“ od Nikolaje Romského-Korsakova
– zkusíme sami s pomocí různých hudebních nástrojů napodobit bzučení čmeláka (či včely, vosy…) při letu
– využít lze i hřebeny, jezdit prstem okolo vinné skleničky s vodou atd.
ŘÍKANKY, BÁSNIČKY
Včelička V sadě kvete kytička, k ní přiletí včelička. Zdrží se jen chvíli, saje nektar, květ opýlí. S ním pak letí vzhůru do včelího úlu. Z nektaru náš dědeček stočí medu hrneček. Včelka Letí, letí včelka, asi takhle velká. Zdraví každou květinku, načechrá jí sukýnku. Letí, letí včelka malá, sedá z květu na květ. Stejně jako loni zjara usmívá se na svět. Říkanka pro poletující včelky Říkanka pro kytičky Na louce | Malý (Jana Pohanková) Mraveneček potkal vosu, dosáhl jí sotva k nosu. Vosa řekla: „Ty jsi malý, snad ti málo jídla dali. Nejedl jsi knedlíky? Vždyť nebudeš veliký!“ Velký Včely Včelí pomsta Včely měly taky hlad. | Kosí historka Žil byl kdysi jeden kos a ten se bál tuze vos. Jenže kosi, jak je známo, řeknou vose: Hele dámo, nebzuč a buď tiše! Mohla bys hned, milá voso, skončit podél, či nakoso, jak svačinka v břiše. Totiž tenhle zvláštní kos, Potom černý ptáček kosí |
HÁDANKY
Sosám sladký nektar z květů, vypadám jak kulička, měl bych myslet na dietu jako pilná včelička. (čmelák zemní) | Včelám se prý podobám, sladký med však nedávám. Po medu se tloustne, chci mít štíhlý pas, žlutočerné pruhy prý jsou v módě zas. Hnízda místo z vosku stavím z papíru, mým larvám a kuklám přímo na míru. (vosa obecná) | Jsem vosa v obřím vydání, každému to strach nahání. Útočit nemívám ve zvyku, ale své hnízdo si ubráním. I když se vám moc nelíbím, lidem jsem prospěšný tím, že kdejaký dotěrný hmyz k večeři si ulovím. (sršeň obecná) |