Včely, vosy, čmeláci, sršni

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Včelky sbírají pyl
– vyrobíme si 4 květiny – z papíru, přičemž prostředek bude tvořit (vyjímatelný) plastový kelímek
– od každého stolečku vybereme 1 zástupce = květina, která si sedne na židli na koberci a v ruce drží kelímek ve tvaru kytky
– do každého kelímku dáme pyl = papírová kolečka (aspoň 1 cm v průměru) či lehounké polystyrénové kuličky (o průměru aspoň 7 mm – aby se nevcucly do brčka)
– ostatní děti (=včelky) dostanou brčka, a přes ně přisají papírové kolečko či kuličku a za stálého sání, aby vytvořily podtlak – jinak jim kulička odpadne – přenesou pyl do úlu do plástve
– jakmile ani jedna květina nebude mít žádný pyl, hra končí, lze spočítat, kolik každá skupina nasbírala pylu

⇒ PH: Děti sají nektar
– do skleniček nalijeme vodu (=sladkou šťávu)
– děti dostanou brčka a mají za úkol nektar z květů nasát do brčka
– konec brčka v puse ucpat jazykem a nektar v brčku tak donést do úlu, kde jej vypustí do plástve (tvořené několika miskami, nejlépe šestibokými)
– 1 stůl = 1 sklenička = 1 skupina, přenášení do misky umístěné na začátku koberce na stole

⇒ PH: Pozor, vosy
– pomůcky: obruče pro každé dítě
– každé dítě (= včela) má svůj úl, ve kterém si hlídá med
– několik dětí představuje vosy, kteří nemají svůj úl a chtějí se zmocnit úlu včel – ty z úlu vylétají na louky opylovat květiny
– na zvolání: „Pozor vosy“ všechny včelky letí zpět do úlu, vosy se snaží využít situace a obsadit úl
– děti, na které se úl nedostane, v další hře představují vosy

PH: Úly
– pomůcky: číslice nebo tečky
– děti chodí volně po třídě, bzučí, mávají křidélky
– učitelka ukáže číslo a děti utvoří skupinky včel (= úly) dle zadaného počtu

⇒ PH: Na louku (židličkovaná)
– pomůcky: židle, obrázky vos, včel, sršáňů, čmeláků – vícekrát
– učitelka rozmístí do kruhu židle, jejichž počet je menší, než je počet dětí
– rozdělíme děti na 4 skupiny (vosy, včely, sršně a čmeláky)
– děti sedí na židlích, jedno dítě uprostřed zvolá: „Včely (sršně, vosy, čmeláci) letí”
– všechny děti označené jako včely poletují vně kruhu
– na zvolání: „Včely do úlu” si děti sednou
– na koho nevyšla židle, vyvolá další skupinu a hra se opakuje

⇒ PH: Barevné květy
– děti =včelky, které sbírají z květů pyl a přináší ho do úlu
– na zemi jsou rozmístěny různobarevné papírové čtverce, které představují pyl
– děti na předem pomluvený pokyn „Včelky leťte a přineste sladký nektar”, sbírají čtverce, kromě barvy červené, hnědé, šedé a černé (tyto barvy včely vnímají černě)
– hra končí vysbíráním určených barev

⇒ PH: Pavouk a včely
– pomůcka: lano
– lanem vymezíme kruh – pavučinu, v jejím středu je pavouk
– ostatní děti – včelky přebíhají přes pavučinu sem a tam a pavouk je chytá
– vítězí poslední včelka, která se nenechala chytit
– přebíhající včely mohou dotykem sedící chycenou včelu vysvobodit

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Třešňové a bylinkové včeličky (ČICH)
– pomůcky: voňavé olejíčky odlišné vůní (aloe, káva)
– utvoříme kruh, děti zavřou oči a nastaví za zády dlaň
– každému dítěti pomocí štětce ovoníme ruku vonným olejíčkem – snažíme se vůně střídat tak, aby vůně byly vyvážené k počtu dětí
motivace: „Teď si zahrajeme na včeličky. Ty se liší tím, že každá sbírá med z jiného druhy květin. Musí mít velmi dobrý čich, aby poznala, kde daná květina roste. Naším úkolem je se najít dle vůně, tím vytvoříme kávové a aloeové včeličky.“
– děti si přičichnou ke své ruce a dle toho si jdou stopnou ke dveřím (aloe) nebo ke stolu (káva)
– Kde vás je více, méně?

⇒ SH: Jak rostlina k sobě láká včelky? (ČICH)
– pomůcky: obrázky květin, vůně
– učitelka po třídě rozmístí obrázky květin, přičemž jednu z nich tajně navoní
– děti obrázky zkoumají čichem
– jakmile někdo najde voňavý obrázek, odejde nenápadně k učitelce a pošeptá jí místo, kde je obrázek (nebo název květiny), pak si sedne na židličku
– při více dětech je dobré děti pouštět na koberec po skupinkách

⇒ SH: Ochutnávání medu (CHUŤ)
– lze vytvořit s dětmi i pampeliškový med (společné sbírání pampeliškových květů)

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Rozpoznávání druhů květin
– po místnosti rozmístíme obrázky různých druhů květin, přičemž se každý druh vícekrát opakuje (počet obrázků = počet dětí)
– učitelka zvolá: „Včelky sbírají sedmikráskový/pampeliškový/fialkový med apod.“
– děti hledají daný obrázek, kdo najde, ukáže ho učitelce a jde si s ním sednout na své místo
– hra končí ve chvíli, kdy na louce není žádná květina ani včelička

⇒ DH: Puzzle z 6ti-úhelníků
– z kartonu si vytvoříme 7 šestiúhelníků pro jedno puzzle
– na tuto sestavu nakreslíme motiv týkající se včel (např. opylování)
– puzzle můžeme rozdat do skupin, děti po složení popisují, co na obrázcích vidí

⇒ DH: Včelky a čmeláci
– pomocí hry přiblížíme dětem rozdíl mezi včelami a čmeláky co se týče opylování květů:
          včelky mají pouze krátký sosáček, proto mohou pít šťávu pouze z mělčích, nehlubokých květů (pampeliška, sedmikráska, šípková růže)
          čmeláci se svými dlouhými sosáky dostanou i do tak hlubokých květů, jako je jetel, zvonky
– vyrobíme z papíru květy, doprostřed dáme buď mělkou mističku, nebo plastový kelímek
– do misek a kelímků nalijeme buď šťávu (= nektar), nebo tam nasypeme kolečka papíru či malé polystyrenové kuličky (= pyl)
– děti, které představují včely, dostanou krátká brčka, děti představující čmeláky dostanou dlouhá brčka
– děti létají ke květům a sají z nich nektar = sbírají pyl – a ten pak nosí přisátý k brčkům zpět do úlu nebo do čmeláčího hnízda

KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA

⇒ RV: Stavba těla včely
– ukázka na zvětšenině včely
– velké složené oči (k vidění na dálku venku), 3 malá jednoduchá očka (k vidění na blízko, ve tmě v úlu), tykadla (čidla hmatu, čichu a dalších vjemů), lízací ústrojí (kusadla, čelisti, jazýček), 3 páry nohou, 2 páry křídel, žihadlo, pylový košíček

⇒ RV: Včelí rodina
– DĚLNICE – samičky s nevyvinutými pohlavními orgány, jsou nejmenší, je jich v úlu nejvíce, vykonávají spoustu práce v úlu i venku, v létě žijí 4-6 týdnů
TRUBCI – samečci, větší než dělnice, velké oči, tlustý zadeček, nemají žihadlo, krmeny dělnicemi, úkolem je oplození matky, poté umírají, v horkých dnech ochlazují úl máváním křídly a zahřívají včelí plod, na konci léta se o ně dělnice, přestávají starat, vyhání je z úlu (už není práce), umírají.
MATKA – jedna, největší v úle, dlouhý zadeček, má žihadlo ale nebodne nás, denně klade stovky vajíček (až 2000 denně), žije 3-4 roky.
– ve včelstvu je 40 – 60 000 včel, v zimě 10- 20 000
– když se narodí nová matka, polovina včelstva odletí se starou matkou hledat nový domov

⇒ RV: Vývoj včely
– vývoj včely od vajíčka do smrti trvá 1 – 2 měsíce
– včely narozené na podzim žijí déle – přečkají zimu ž do jara
– královna jediná klade vajíčka, dělnice se o ni celý život starají
VAJÍČKO – protáhlá buňka dlouhá 1,6 mm
LARVA – se několikrát denně krmí, za 5 dní se 5 x svlékne a 6. den včely její buňku zavíčkují voskem
KUKLA – se pomalu mění ve včelu, narostou jí křídla, nohy, sosák a nakonec se prokouše víčkem ven.
ČISTIČKA – odstraňuje z pláství nečistoty a připravuje buňky, do nichž bude včelí matka klást vajíčka
KRMIČKA – tvoří v hltanové žláze mateří kašičku, kterou krmí matku a směsí kašičky s medem a pylem larvy
STAVITELKA – staví plástve, na 1 plástev spotřebuje 300 000 šupinek. Také pracuje jako kuchařka a skladnice – přebírání od létavek nektar a vyrábí z něj med.
STRÁŽKYNĚ – brání úl před nepřáteli – vosami, sršni i cizími včelami. Za horka funguje také jako klimatizace – větrá pomocí mávání křídel.
LÉTAVKA – saje nektar, sbírá pyl a opyluje květiny. Nosí do úlu vodu a propolis.

⇒ RV: Jaká je včela?
– učitelka zdůrazní vlastnost včely jakou je pracovitost
– popis včely, včela vidí pouze odstíny barvy žluté, modré a zelené, nevidí červenou
– čím se živí, jak se včely dorozumívají, co to je rojení a atd.

⇒ RV: Užitečnost včely
opylování: květina láká barvou, vůní a uvnitř květu vytvoří malinkou kapičku sladké šťávy, které říkáme nektar – když včela kvítek opyluje, rostlina okamžitě přestane nektar vylučovat
– včely nejsou jedinými opylovači: včely samotářky, čmeláci, motýli, brouci
MED – k nasbírání 1 kg medu pracuje 1 112 včel celý svůj život, navštíví přibližně 2,5 milionu květů a nalétají více jak 114 000 km (to je více jak dvakrát kolem světa)
– 2 druhy medu: květový med (nektarový, luční), medovicový med (lesní)
PROPOLIS – pryskyřice, kterou včely sbírají na pupenech dřevin, slouží jako tmel při spravování prasklin nebo k mumifikaci mrtvých vetřelců. Účinkuje proti bakteriím, virům, zmírňuje bolesti (např. zubů) i zánětlivé stavy. Mast účinná na bradavice a při hojení ran.
MATEŘÍ KAŠIČKA – bělavá a žlutavá, mírně kyselá látka; včely jimi krmí larvy a matku po celý život. Lidé ji přidávají do léků, krémů, šamponů.
VČELÍ JED – včely používají ke své obraně a lidé k výrobě léků proti revmatismu nebo alergiím
VČELÝ VOSK – ze zadečku vylučují dělnice voskové šupinky; včely z něj staví komůrky, kde skladují med, pyl a kde vychovávají vajíčka, larvy, kukly. Lidem se hodí k leštění a impregnaci dřeva i obuvi, využívá se v kosmetice k výrobě krémů, rtěnek a depilačních přípravků, výrobu svíček, malování kraslic

⇒ RV: Včelí a vosí žihadla
– pomůcky: klasická a plstěná jehla, jehelníček
– cílem: vysvětlit rozdíl mezi včelím a vosím žihadlem a skutečnost, proč se včelám po bodnutí s žihadlem utrhne i část zadečku, takže umírají, kdežto vosy ne
vosí žihadlo: klasická jehla
včelí žihadlo: plstící jehla, která má po stranách několik šikmých zářezů, fungujících při vytahování jako háčky
– při zapíchnutí do jehelníčku obyčejnou jehlu normálně vytáhneme (jako vosa žihadlo)
– plstící jehla vytáhnout nejde (musíme ji protáhnout skrz) – to včela samozřejmě udělat nemůže, takže ve snaze odletět si utrhne i část zadečku a následně umírá

⇒ Rozhovor: Bodnutí včelou (první pomoc)
učitelka si s dětmi povídá situaci, kdy může dojít k bodnutí včelou, první pomoci, alergii a prevenci

⇒ RV: Včely – otázky
– Pracují včelky společně nebo každá zvlášť? Proč si musí pomáhat?
– Jak si pomáhají? (předávají si informace o tom, kde co kvete, nosí do úlu pyl a nektar, brání ho proti nepříteli, pečují o královnu.) Jak je tomu u lidí
– Z čeho je med? Vyrábějí ho lidé?
– Jak se vůbec dostane med do skleničky?
– Může jedna včelka přinést všechen med?
– Proč včelky dávají žihadla?
– Proč má včelař klobouk se síťkou a rukavice?_ Víš, jak se jmenuje nádoba, do které se dávají plné rámky s medem, zatočí se s nimi a med pak vyteče ven?
– Jakou chuť má med? S čím jej můžeme jíst? Proč se dává med do čaje? Co je ještě sladké? Je zdravější než cukr? Proč?
– Co nám ještě dávají včely? Co je to propolis a kde se používá? Máte doma kosmetiku s včelími produkty? Viděl si svíčku z včelího vosku?
– Co znamená, že včelka opyluje stromy? Co by se stalo, kdyby je neopylovala?

⇒ RV: Čmeláci
– čmeláci létají pomaleji a hlasitého bručení
– jsou důležití pro opylování květů s dlouhými úzkými kalichy, do kterých se včely nedostanou
– mají rádi hluchavky, jetel, koukol, pažitku, kopr, měsíček, ostrožky, pupalku
– jejich tělo je porostlé chloupky
– čmeláci si budují hnízda v zemi, většinou obsadí opuštěnou noru po myších nebo hraboších
– čmeláčí matka sama založí hnízdo, kam naklade vajíčka, postará se o první larvičky, než se z nich vylíhnou dělnice, její pomocnice
– v novém hnízdě si vyrobí džbáneček, do kterého si nanosí nektar do zásoby
– lidé čmelákům škodí vypalováním a sekáním trávníků a používám chemických prostředků, proto čmeláků stále ubývá

POHÁDKY

⇒ Jan Lebeda: Pohádkové včely
⇒ Kamila Sojková: Dobré ráno na zahrádce
⇒ Včelí medvídci
⇒ U včelky meduňky
(z knihy: Dobré ráno na zahrádce – Kamila Sojková)

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

PV: Stavba buněk a pláství
– pomůcky: párátka, žlutá modelína nebo vosk
– stavíme s dětmi šestiúhelníky z párátek spojených kuličkami vymodelovanými z vosku/ žluté modelíny
– každé dítě si vyrobí svůj šestiúhelník
– z šestiúhelníků vyrobíme společnou plástev – pospojováním šestiúhelníků dalšími párátky

⇒ Bludiště: Kde bydlí vosa, včela, čmelák?ke stažení ZDE
⇒ Grafomotorika: Včelka létá kolem květu
ke stažení ZDE
⇒ Grafomotorika: Květiny jedním tahem
ke stažení ZDE
⇒ PL: Opylování – včelí práce
ke stažení ZDE
⇒ PL: Vznik medu (časová posloupnost)ke stažení ZDE
⇒ PL: Kde bydlí vosa, včela, čmelák ke stažení ZDE

⇒ VV: Včelypodrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Včeličky na plástvích
podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Vosí hnízdo
podrobný popis námětu ZDE

PÍSNIČKY

⇒ HV: Včelí medvídci ke stažení ZDE
⇒ HV: Včelka 
ke stažení ZDE

⇒ HV: Let čmeláka
– pustíme si s dětmi nahrávku opravdového letu a bzučení čmeláka
– tuto nahrávku pak porovnáme se skladbou „Let čmeláka“ od Nikolaje Romského-Korsakova
– zkusíme sami s pomocí různých hudebních nástrojů napodobit bzučení čmeláka (či včely, vosy…) při letu
– využít lze i hřebeny, jezdit prstem okolo vinné skleničky s vodou atd.

ŘÍKANKY, BÁSNIČKY

Včelička
V sadě kvete kytička,
 k ní přiletí včelička.
Zdrží se jen chvíli,
saje nektar, květ opýlí.
S ním pak letí vzhůru
do včelího úlu.
Z nektaru náš dědeček
stočí medu hrneček.

Včelka
Letí, letí včelka,
asi takhle velká.
Zdraví každou květinku,
načechrá jí sukýnku.
Letí, letí včelka malá,
sedá z květu na květ.
Stejně jako loni zjara
usmívá se na svět.

 Říkanka pro poletující včelky
My jsme malé včeličky,
opylujeme kytičky.
Pylu vezmeme malinko,
narodí se semínko. 


Říkanka pro kytičky
Přileť, včelko honem k nám,
sladkou šťávu tobě dám.


Na louce
Co dnes mají na práci
motýli a čmeláci?
Políbí se s květinou
a hned letí za jinou.

 Malý (Jana Pohanková)
Mraveneček potkal vosu,
dosáhl jí sotva k nosu.
Vosa řekla: „Ty jsi malý,
snad ti málo jídla dali.
Nejedl jsi knedlíky?
Vždyť nebudeš veliký!“

 Velký
Mraveneček potkal vosu,
dosáhl jí sotva k nosu.
Zaplakal, že chce být velký,
Jako vosy, jako včelky.
Vosu potom na stráni
sezobl kos k snídani.


Včely
Včely bzučí na zahrádce,
všechny mají plno práce.
Letí tam a zase zpět,
úly budou samý med.


Včelí pomsta
Medvěd měl dnes smůlu,
naštval včelky z úlu,
když jim kradl čerstvý med,
co si chtěl dát na oběd.


Včely měly taky hlad.
Plán zněl jasně-bojovat!
Bylo zcela v pořádku,
že ho bodly do zadku.

Kosí historka
Žil byl kdysi jeden kos
a ten se bál tuze vos.
Jenže kosi, jak je známo,
řeknou vose: Hele dámo,
nebzuč a buď tiše!
Mohla bys hned, milá voso,
skončit podél, či nakoso,
jak svačinka v břiše.

 Totiž tenhle zvláštní kos,
ten co se bál tolik vos,
chodil jednou v trávě bos.
Šlápl nohou na tři vosy,
když cucaly z ranní rosy,
a ďobly ho v mžiku!
Do paty, i do palečku,
pod ocáskem do zadečku,
no to vám bylo křiku!

Potom černý ptáček kosí
co zažil ten útok vosí,
začal nosit bačkorky.
Po čase ho další kosi
naučili chytat vosy
a zbyly jen historky.

HÁDANKY

Sosám sladký nektar z květů,
vypadám jak kulička,
měl bych myslet na dietu
jako pilná včelička.
(čmelák zemní)
Včelám se prý podobám,
sladký med však nedávám.
Po medu se tloustne, chci mít štíhlý pas,
žlutočerné pruhy prý jsou v módě zas.
Hnízda místo z vosku stavím z papíru,
mým larvám a kuklám přímo na míru.
(vosa obecná)
Jsem vosa v obřím vydání,
každému to strach nahání.
Útočit nemívám ve zvyku,
ale své hnízdo si ubráním.
I když se vám moc nelíbím,
lidem jsem prospěšný tím,
že kdejaký dotěrný hmyz
k večeři si ulovím.
(sršeň obecná)
5/5 (1)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *