HRY
Pohybové
⇒ PH: Vyháníme zimu
– hra se hraje jako: Na rybičky a rybáře
– 1 dítě (= zajíček), které vyhání zimu, stojí proti dětem
– ostatní děti představují zimu (= sníh)-prsty napodobují sněžení
– po odříkání říkanky běží zajíček proti ostatním a snaží se někoho chytit
– koho chytne, ten se stane jeho pomocníkem (= dalším zajíčkem)
– navazujeme na pohádku o krtkovi a skřivánkovi, kteří přivolávali jaro
Zimo, zimo, táhni pryč,
nebo na tě vezmu bič!
Odtáhnu tě za pačesy
za ty hory, za ty lesy.
Až se vrátím nazpátek,
svleču zimní kabátek.
⇒ PH: Sluníčko rozpouští sníh
– učitelka drží sluníčko (loutka, papírové, na tyčce,…)
– děti představují sněhové vločky
– učitelka = jarní sluníčko honí děti
– když se sluníčko dotkne sněhové vločky, ta se rozpustí (sedne, či lehne si na zem)
– v závěru zavoláme: „Hurá, jaro je tu!“
⇒ PH: Ztvárnění síly slunce během roku
– děti stojí v prostoru herny
– předvádíme dané slunce pohybem
– Slunce v létě – stoj, paprsky = pravá paže ukazuje nahoru a levá dolů, vyměnit; do stran, předpažit a zapažit
– Slunce na podzim – klek, paprsky = paže pokrčené v lokti, dlaně v pěst, střídání paží nahoru, dolů, vpřed, vzad, vlevo, vpravo
– Slunce v zimě – leh
– Slunce na jaře – protáhnutí, zívnutí; klek, paprsky jako v létě
– následně dětem můžeme ukazovat obrázky sluncí a děti na něj reagují určeným pohybem
⇒ PH: Území zimy a jara
– pomůcky: lano
– lanem rozdělíme hernu na 2 poloviny (zima x jaro)
– začínáme na území zimy
– překřížíme ruce, dlaně dáme na ramena, třeseme se zimou a říkáme: „Brrr, to je zima.“
– pak přestoupíme do jara
– dáme ruce v bok, pohupujeme se, tančíme a říkáme: „Tralala, už je teplo!“
– postupně přecházíme z jara do zimy a zpět
– u starších dětí: děti se volně pohybují po celé herně a dle toho, v jakém území se nachází, tak podle toho automaticky mění pohyb
Smyslové
⇒ SH: Jaro se ještě nevzbudilo
– děti představují zvířátka, co spí zimním spánkem (spí na koberci)
– učitelka (= zajíček) chodí po třídě a smutně říká: „Jaro se ještě nevzbudilo, co budeme dělat? Zima nikdy neodejde!“
– následně se zastaví u některého dítěte (= zvířátka) a pohladí ho, čímž ho – vzbudí ze zimního spánku
– dítě se chytne pí. uč., společně chodí kolem dětí a říkají: „Jaro se ještě…. „
– po říkance vždy poslední v řadě pohladí a vzbudí další zvířátko
– takto postupujeme, dokud nevzbudíme všechna zvířátka
– po probuzení všech zvířátek zavoláme: „Jaro už je tu!“
⇒ SH: Kdy je tepleji?
– pomůcky: 1 kelímek se studenou vodou, 1 kelímek s teplou vodou, lano
– hra může sloužit pro rozdělení dětí do 2 skupin
– hra navazuje na hru: Území zimy a jara
– děti sedí na koberci a postupně chodí k učitelce
– sáhnou prstem do jednoho z kelímků a určí, zda se jedná o teplou, či studenou vodu – následně odchází v tichosti do daného období (zima x jaro)
– pořadí kelímků průběžně učitelka zaměňuje
Didaktické
⇒ DH: Zařazování obrázků k ročním obdobím
– pomůcky: obrázky jara, léta, podzimu a zimy, jednotlivé obrázky charakterizující předměty, děje pro jednotlivá roční období; lano
– z lana utvoříme kruh, dovnitř umístíme 4 obr. (jaro, léto, podzim, zima)
– na jiné místo rozprostřeme obrázky s různými předměty, ději pro daná období
– každé dítě si vezme 1 obrázek a posadí se kolem kruhu
– děti postupně říkají, co vidí na obrázku a k jakému období by ho zařadily – obrázek poté vloží na obrázek daného ročního období
ROZUMOVÁ VÝCHOVA
⇒ KK: Počasí na jaře
– pomůcky: obrázky Sluncí pro jednotlivá roční období (viz. níže)
– chodíme s celou skupinou postupně k jednotlivým obrázků; popisujeme si, co se na obrázcích děje a přiřadíme k nim názvy ročních dob
– léto: sluníčko má hodně síly, velké množství dlouhých paprsků; při velkém teplu se objevuje bouřka, sluníčko má radost z tepla – směje se
– podzim: sluníčko začíná být unavené, už tolik nehřeje, zívá, paprsky jsou kratší, je jich méně, doprovázejí ho dešťové mraky
– zima: sluníčko už nemá skoro žádnou sílu, hřeje velmi málo (zima a mráz), má kraťounké paprsky, doprovází ho sněhové mraky.
– jaro: sluníčko začíná nabírat sílu, začíná hřát, roztává sníh; paprsky se prodlužují, je jich více, objevují se první jarní deštíky
– navážeme na hru: PH: Ztvárnění síly slunce během roku
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
⇒ KK: Co se děje na jaře?
– volná diskuse o tom, co se na jaře děje
– tráva se zelená, začínají se objevovat první kytičky, raší stromy, ptáci přilétají z teplých krajin, sluníčko více hřeje, rodí se nová mláďata,..
ŘÍKANKY
⇒ Deštík Ťuká, ťuká deštík na barevný deštník. Ťuká, ťuká prstíkem, kdo je pod tím deštníkem? To jsem já, panenka, máčí se mi sukénka. Tebe nechci, kapičko, já mám radši sluníčko. |
⇒ Jarní Táta včera na venku našel první sněženku. Vedle petrklíč, zima už je pryč. |
PÍSNIČKY
⇒ Na jaře
⇒ Deštík – noty ke stažení ZDE
POHÁDKY
⇒ Jak krtek a skřivánek přivolali jaro
– pomůcky: Rok s krtkem, Miroslava Sloupková, str. 146
– četba pohádky a její rozbor (postavy + děj)
– Jaké postavy v pohádce vystupovaly?
– Povedlo se zajíčkovi zahnat zimu? (NE)
– Komu se to povedlo? (skřivánkovi)
– Co udělal skřivánek? (zazpíval sluníčku písničku)
Literatura: SLOUPKOVÁ, Miroslava. Rok s krtkem. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-7367-775-6.
Děkuji za veškeré uvedené nápady a inspirace. Nejednou mně pomohly nebo výrazně navedly na to, co jsem potřebovala.
Mám jen malou prosbu (asi i dost malichernou, omlouvám se) – v rozumové výchově tohoto tematického plánu s názvem „Počasí na jaře“ u obrázků sluníček není aktivní to „letní“ na zvětšení a řádné vytištění. Moc prosím, nešlo by s tím něco udělat? Jsou velmi povedená a mít je kompletní by bylo víc než prima :-) Děkuji a děkuji i za to, že s námi sdílíte své nápady a postupy!
Dobrý den, moc děkuji za dobrou připomínku, sama bych si ji určitě nevšimla. Proto tu je možnost napsat komentář, ať už s poznámkou, prosbou, či nápadem.. :) Chyba napravena, teď již obrázek slunce na léto jde po kliknutí zvětšit a následně vytisknout. Jsem velmi ráda za kladné reference, které mě vždy zahřejí u srdce, i já Vám tedy děkuji. :)