Jaro-příroda

HRY

Pohybové

⇒ PH: Vyháníme zimu

  • hra se hraje jako: Na rybičky a rybáře
  • 1 dítě (= zajíček), které vyhání zimu, stojí proti dětem
  • ostatní děti představují zimu (= sníh)-prsty napodobují sněžení
  • po odříkání říkanky běží zajíček proti ostatním a snaží se někoho chytit
  • koho chytne, ten se stane jeho pomocníkem (= dalším zajíčkem)
  • navazujeme na pohádku o krtkovi a skřivánkovi, kteří přivolávali jaro

Zimo, zimo, táhni pryč,

nebo na tě vezmu bič!

Odtáhnu tě za pačesy

za ty hory, za ty lesy.

Až se vrátím nazpátek,

svleču zimní kabátek.

 

⇒ PH: Sluníčko rozpouští sníh

  • učitelka drží sluníčko (loutka, papírové, na tyčce,…)
  • děti představují sněhové vločky
  • učitelka= jarní sluníčko honí děti
  • když se sluníčko dotkne sněhové vločky, ta se rozpustí (sedne, či lehne si na zem)
  • v závěru zavoláme: „Hurá, jaro je tu!“

 

⇒ PH: Ztvárnění síly slunce během roku

  • děti stojí v prostoru herny
  • předvádíme dané slunce pohybem
  • Slunce v létě – stoj, paprsky = pravá paže ukazuje nahoru a levá dolů, vyměnit; do stran, předpažit a zapažit
  • Slunce na podzim – klek, paprsky = paže pokrčené v lokti, dlaně v pěst, střídání paží nahoru, dolů, vpřed, vzad, vlevo, vpravo
  • Slunce v zimě – leh
  • Slunce na jaře – protáhnutí, zívnutí; klek, paprsky jako v létě
  • následně dětem můžeme ukazovat obrázky sluncí a děti na něj reagují určeným pohybem

 

⇒ PH: Území zimy a jara

  • pomůcky: lano
  • lanem rozdělíme hernu na 2 poloviny (zima x jaro)
  • začínáme na území zimy
    • překřížíme ruce, dlaně dáme na ramena, třeseme se zimou a říkáme: „Brrr, to je zima.“
  • pak přestoupíme do jara
    • dáme ruce v bok, pohupujeme se, tančíme a říkáme: „Tralala, už je teplo!“
  • postupně přecházíme z jara do zimy a zpět
  • u starších dětí: děti se volně pohybují po celé herně a dle toho, v jakém území se nachází, tak podle toho automaticky mění pohyb

 

Smyslové

⇒ SH: Jaro se ještě nevzbudilo

  • děti představují zvířátka, co spí zimním spánkem (spí na koberci)
  • učitelka (= zajíček) chodí po třídě a smutně říká: „Jaro se ještě nevzbudilo, co budeme dělat? Zima nikdy neodejde!“
  • následně se zastaví u některého dítěte (= zvířátka) a pohladí ho, čímž ho vzbudí ze zimního spánku
  • dítě se chytne pí. uč., společně chodí kolem dětí a říkají: „Jaro se ještě…. „
  • po říkance vždy poslední v řadě pohladí a vzbudí další zvířátko
  • takto postupujeme, dokud nevzbudíme všechna zvířátka
  • po probuzení všech zvířátek zavoláme: „Jaro už je tu!“

 

⇒ SH: Kdy je tepleji?

  • pomůcky: 1 kelímek se studenou vodou, 1 kelímek s teplou vodou, lano
  • hra může sloužit pro rozdělení dětí do 2 skupin
  • hra navazuje na hru: Území zimy a jara
  • děti sedí na koberci a postupně chodí k učitelce
  • sáhnou prstem do jednoho z kelímků a určí, zda se jedná o teplou, či studenou vodu – následně odchází v tichosti do daného období (zima x jaro)
  • pořadí kelímků průběžně učitelka zaměňuje

 

Didaktické

⇒ DH: Zařazování obrázků k ročním obdobím

  • pomůcky: obrázky jara, léta, podzimu a zimy, jednotlivé obrázky charakterizující předměty, děje pro jednotlivá roční období; lano
  • z lana utvoříme kruh, dovnitř umístíme 4 obr. (jaro, léto, podzim, zima)
  • na jiné místo rozprostřeme obrázky s různými předměty, ději pro daná období
  • každé dítě si vezme 1 obrázek a posadí se kolem kruhu
  • děti postupně říkají, co vidí na obrázku a k jakému období by ho zařadily – obrázek poté vloží na obrázek daného ročního období

 

 

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ KK: Počasí na jaře

  • pomůcky: obrázky Sluncí pro jednotlivá roční období (viz. níže)
  • chodíme s celou skupinou postupně k jednotlivým obrázků; popisujeme si, co se na obrázcích děje a přiřadíme k nim názvy ročních dob
  • léto: sluníčko má hodně síly, velké množství dlouhých paprsků; při velkém teplu se objevuje bouřka, sluníčko má radost z tepla – směje se
  • podzim: sluníčko začíná být unavené, už tolik nehřeje, zívá, paprsky jsou kratší, je jich méně, doprovázejí ho dešťové mraky
  • zima: sluníčko už nemá skoro žádnou sílu, hřeje velmi málo (zima a mráz), má kraťounké paprsky, doprovází ho sněhové mraky.
  • jaro: sluníčko začíná nabírat sílu, začíná hřát, roztává sníh; paprsky se prodlužují, je jich více, objevují se první jarní deštíky
    • navážeme na hru: PH: Ztvárnění síly slunce během roku
roční období - léto roční období - podzim
roční období-zima roční období - jaro

 

⇒  KK: Co se děje na jaře?

  • volná diskuse o tom, co se na jaře děje
    • tráva se zelená, začínají se objevovat první kytičky, raší stromy, ptáci přilétají z teplých krajin, sluníčko více hřeje, rodí se nová mláďata,..

 

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ VV: Dopis sluníčku podrobnosti k námětu ZDE

sluníčko Dopis sluníčku 2

 

 

 

 

 

⇒ VV: Paleta podzimu, zimy a jarapodrobnosti k námětu ZDE

Paleta podzimu, zimy a jara

ŘÍKANKY

⇒ Deštík

Ťuká, ťuká deštík

na barevný deštník.

Ťuká, ťuká prstíkem,

kdo je pod tím deštníkem?

To jsem já, panenka,

máčí se mi sukénka.

Tebe nechci, kapičko,

já mám radši sluníčko.

 

⇒ Jarní

Táta včera na venku

našel první sněženku.

Vedle petrklíč,

zima už je pryč.

 

 

PÍSNIČKY

⇒ Na jaře

Na jaře-noty

⇒ Deštík

 Deštík - noty

POHÁDKY

 

⇒ Jak krtek a skřivánek přivolali jaro

  • pomůcky: Rok s krtkem, Miroslava Sloupková, str. 146
  • četba pohádky a její rozbor (postavy + děj)
    • Jaké postavy v pohádce vystupovaly?
    • Povedlo se zajíčkovi zahnat zimu? (NE)
    • Komu se to povedlo? (skřivánkovi)
    • Co udělal skřivánek? (zazpíval sluníčku písničku)

 

Literatura:

SLOUPKOVÁ, Miroslava. Rok s krtkem. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-7367-775-6.


2 komentáře u „Jaro-příroda“

  1. Děkuji za veškeré uvedené nápady a inspirace. Nejednou mně pomohly nebo výrazně navedly na to, co jsem potřebovala.
    Mám jen malou prosbu (asi i dost malichernou, omlouvám se) – v rozumové výchově tohoto tematického plánu s názvem „Počasí na jaře“ u obrázků sluníček není aktivní to „letní“ na zvětšení a řádné vytištění. Moc prosím, nešlo by s tím něco udělat? Jsou velmi povedená a mít je kompletní by bylo víc než prima :-) Děkuji a děkuji i za to, že s námi sdílíte své nápady a postupy!

    1. Dobrý den, moc děkuji za dobrou připomínku, sama bych si ji určitě nevšimla. Proto tu je možnost napsat komentář, ať už s poznámkou, prosbou, či nápadem.. :) Chyba napravena, teď již obrázek slunce na léto jde po kliknutí zvětšit a následně vytisknout. Jsem velmi ráda za kladné reference, které mě vždy zahřejí u srdce, i já Vám tedy děkuji. :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *