Co rádi jíme

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Cukr, káva, limonáda

  • učitelka bude vyvolávat: Cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum.
  • ostatní stojí na druhé straně herny
  • vyvolávač stojí k dětem zády a říká říkadlo
  • hráči se mezitím snaží přesunout co nejblíž k vyvolávači
  • pozor-až pí. uč. domluví, ihned se otáčí a děti se nesmí ani pohnout, jinak je pí. uč. vrátí na začátek
  • vyhrává ten, který se dostane jako první k vyvolávači

 

⇒ PH: Bublina

  • pomůcky: guma
  • všechny děti se chytnout gumy
  • začínáme tak, že jsme všichni co nejvíc u sebe
  • „Bublina se nafukuje, přitom pěkně vykračuje. (rozpínání bubliny, chůze po směru)
  • Dívejte se děti, jak bublina letí. (na „letí“ zastavíme chůzi)
  • Přiletěla nad náš dům, udělala bác a bum!“ („bác“ = vzpažit ruce, „bum“: na bobeček a pěstičkami udeřit do koberce)

 

 ⇒ PH: Na vitamíny a bacily

  • pomůcky: červený a zelený smajlík J L
  • určíme jedno dítě bacilem ( L), které dotykem ruky děti nakazí nemocí a ti si musí lehnout na koberec
  • dále určíme Vitamín (J), který je naopak dotykem ruky uzdraví a dítě se opět zapojí do honičky
  • nejprve zkusit pouze zapojit bacil a až děti pochopí hru, přidat vitamín

 

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Zkoumání zeleniny hmatem

  • pomůcky: zelenina (pravá, může být i napodobenina)
  • pro menší děti volíme cca 3 druhy zeleniny
  • nejprve posíláme postupně jednotlivou zeleninu po kruhu
  • děti si mají všímat především tvarů, struktury, velikosti (kulatý, protáhlý,.)
  • mezitím učitelka doplňuje informace o dané zelenině
  • následně zveme jednotlivě děti do středu kruhu, podáme jim za zády zeleninu a dítě má uhádnout, jakou zeleninu drží
  • obměny: zeleninu můžeme skrýt do krabice
    • děti mohou mít na očích škrabošky

 

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Na kouzelníka

  • pomůcky: kartičky se zdravou stravou
  • po prostoru herny rozmístíme kartičky
  • děti se volně pohybují po prostoru a učitelka říká formuli:
  • „Čaruji, čaruji. Ještě dnes, ať je tady černý les. A v něm samé…“ (jahody, jablka, mlíčka,…)
  • děti se přemístí k danému obrázku

 

  ⇒ DH: Co mám rád

  • cíl: posílení smyslu pro rytmus
  • děti sedí ve 2 řadách proti sobě
  • jedné řadě rozdáme kartičky s obrázky zdravé stravy
  • dítě, co má kartičku říká: „Já mám rád…“ (např. jablko)
  • protější dítě na něj ukáže a řekne: „Ty máš rád… (jablko“)
  • pokračuje další dvojice proti sobě

 

 ⇒ DH: Věci jsou velké a malé

  • cíl: tvorba zdrobnělin
  • učitelka říká: Velké jablko je _______ (jablíčko) – děti doplní
  • jiný způsob: Malé jablíčko je _______ (jablko)

 

 ⇒ DH: Poznáš mě?

  • pomůcky: obrázky zdravé a nezdravé stravy
  • učitelka rozmístí všechny kartičky na magnetické tabuli, či na zem
  • říká: jedná se o ovoce, které mají rádi opičky, má žlutou barvu,..
  • děti pouze říkají název
  • obrázky jim jen pomáhají při hledání
  • postupujeme od všeobecného ke konkrétnímu

 

 

VÝTVARNÉ AKTIVITY

 ⇒ Grafomotorika: Jablíčko (tvorba kruhů =klubíčka)

  • dítě si vybere barvu voskovky, kterou může mít jablíčko
  • v závěru tmavou barvou přidělá jablíčku stopku a bubáka

 

 ⇒ Grafomotorika: Kutálení jablíčka

= (tvorba dolních oblouků)

Jablíčko se kutálelo,

vůbec nic ho nebolelo.

Kutálí se, kutálí,

to jsme se mu nasmáli.

 kutálení jablíčka

 ⇒ VV: Co rádi jíme – podrobnosti k námětu ZDE

hruška2 jablko

 

 

 

 

 

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ KK: Co nám chutná, co ne?

  • pomůcky: plyšák
  • kdo má plyšáka, má slovo; ostatní mají zamčené pusinky
  • plyšáka si děti posílají postupně po kruhu
  • kolo: „Co nám chutná?“
  • kolo: „Co nám nechutná?“

 

⇒ KK: Roztřídit zdravé jídlo

  • pomůcky: obrázky zdravé i nezdravé stravy, lano, magnetická tabule, magnetky
  • děti sedí okolo kruhu z lana, v jehož vnitřku jsou obrázky
  • kdo vidí něco zdravého, přihlásí se
  • pokud ho učitelka vybere, vstoupí do kruhu, vezme obrázek a pojmenuje ho
  • pokud vybral správně, dostane od učitelky magnetek a jde obrázek umístit na magnetickou tabuli, kde už je namalovaná zavařovací sklenice
  • takto plníme sklenici samým zdravým jídlem

 

⇒ SH: Vytleskávání zeleniny

  • učitelka ukazuje obrázky zeleniny
  • nejdřív ji pojmenujeme a následně vytleskáme

 

⇒ Puzzle ovoce

  • učitelka si na čtvrtku nakreslí a vybarví různé druhy ovoce (např. jablko, hruška, banán)
  • hotové kresby zalaminujeme a rozstříháme dle věku dětí (cca na 4-6 kousků)
  • úkolem dětí je poskládat obrázek
  • pro zrakovou oporu může dát učitelka před děti stejný motiv (=nerozstříhaný)

 

ŘÍKANKY

⇒ Říkanka: Honzík a lívanec

Honzík sedí za pecí, na plotnu se dívá, (palcem a ukazováčkem vytvoříme brýle)

jak tam čerstvý lívanec, veselou si zpívá. (třeme dlaně krouživým pohybem o sebe)

Honzík ani nemuká, sedí pěkně tiše, (ukazováček před ústa)

tenhle je už desátý, devět už je v břiše. (ukážeme 10 prstů, hladíme si břicho)

 

⇒ Správnost výslovnosti písmena J

Já mám jablko,

já se mám,

já ti, Jendo,

jablko dám.

 

POHÁDKY

 ⇒ O zlém Bacilu a hodném Vitaminu

Po světě chodil jeden maličký zlý čaroděj. Jmenoval se Bacil. Byl tak maličký, že ho nikdo nemohl vidět. Ten čaroděj Bacil neměl nikoho rád. Měl rád jen špínu a zimu. Jakmile potkal nějakou holčičku nebo kluka, začal čarovat:

„Čaruji, čaruji svá kouzla zlá,

Ať je ta holka hned nemocná.

Čaruji, čaruji, čáry-fuk,

Ať je hned nemocný i tenhle kluk.“

A v té chvíli začalo holčičku i kluka bolet v krku, dostali teplotu, bolela je hlava a bříško. Zkrátka začali být nemocní. Všechny maminky a tatínkové začali být smutní, protože nemocných dětí bylo stále víc a víc.

„Co se děje s našimi dětmi, že jsou stále nemocné,“ říkali si nešťastní rodiče. „Musíme zavolat chytrou babičku, ta nám vždycky dobře poradila.“

Zavolali tedy babičku a ta jim řekla:

„Vaše děti začaroval zlý čaroděj Bacil. Zavolejte si hodného kouzelníka Vitamina. Ten by vám mohl pomoci.“

Rodiče tedy zavolali hodného kouzelníka Vitamina, která znal velká uzdravovací kouzla. Žil v ovoci a v zelenině a byl velmi, velmi maličký. Jakmile přišel k nemocnému klukovi nebo děvčeti, začal odříkávat svá uzdravovací kouzla:

„Za pomoci vitamínů

Odeženu kašel, rýmu.

Budeš zdravý jako buk,

Ať jsi holka, nebo kluk.“

Děti se začaly rychle uzdravovat, ale musely kouzelníkovi Vitamínovi slíbit, že budou jíst ovoce a zeleninu, protože v nich jsou stále uložena ta velká uzdravovací kouzla, která lidé nazvali po hodném kouzelníkovi vitaminy. A kam se poděl ten zlý čaroděj Bacil?

Odešel tam, kde lidé nejedí ovoce ani zeleninu a neznají jejich uzdravovací moc.

 

  • při pohádce používáme obličejíky (J L)
    • usměvavý= vitamín, zamračený= bacil
  • beseda o vitamínech a bacilech (Z čeho můžeme být nemocní? Jak tomu zabráníme?)

 

 

PÍSNIČKY

⇒ Taneček: Cib, cib, cibulenka

  • nácvik jednoduchého tanečku
  • děti drží ruce v bok a mírnými podřepy se pohybují a otáčí do L a P dle rytmu
  • následně simulují držení děťátka, ruce vzpažit a opět držení dítěte

 

⇒ HV: Tluču mák

  • děti si připraví ruce- jednu ruku dáme v pěst a lehkými údery ťukáme do druhé dlaně
  • takto po celou dobu písně (rozvoj smyslu pro rytmus)

 

⇒ HV: Šel zahradník do zahrady

  • využití pantomimy dle písně

 

⇒ HV: Pekař peče housky


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *