HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Ohýbáme klouby
– „Kromě kostí máme v těle i klouby. Ví někdo, k čemu je potřebujeme? Bez kloubů bychom nemohli ohýbat prstíky, rukou,.“
– ukázka, jak by vypadala ruka bez kloubů (natažená, napnutá, bez pohybu)
– tam, kde můžeme ohýbat tělem, máme kloub
– hýbeme hlavou, rukama, nohama, loktem a vždy si ukazujeme, kde kloub máme
⇒ PH: Svaly
– „Čím jsou kosti pokryty? Co máme pod kůží?“
– uvědomění si svalů-cviky na bříško- ležíme na zádech, zvedneme nohy mírně nad zem (pomůžeme dětem, aby nezvedaly nohy do pravého úhlu)
– „Někdo, kdo chce mít velké svaly a mít sílu, jí nejen maso, ale i cvičí.“
– „Svaly máme i na obličeji, kdybychom je neměly, vypadali bychom takto: (obličej bez výrazu)
– „Nemohli bychom se smát,…“ (usmějeme se, zamračíme, nafoukneme se, vyplazujeme rychle jazyk)- procvičení mimických svalů
⇒ PH: Cesta sušenky v našem těle
– pomůcky: židličky, malé gymnastické kruhy, lano, švihadla, tunel
– ústa: proměníme se v sušenky a představujeme si, jak si nás jazyk převaluje, zuby koušou (skáčeme, hýbeme se ze strany na stranu)
– pár dětí putuje přes krk (jícen) do žaludku (5 dětí)
– žaludek: leh, sudy sem a tam, tření o sebe, rozmělňování
– po švihadlech po jednom přecházíme do tlustého střeva, kde se z nás stává hovínko a konečníkem vycházíme ven
– když je žaludek prázdný, putují další sušenky z úst do žaludku
⇒ PH: Na nemocné
– paní učitelka se stává bacilem (bakterií)
– začíná honička
– koho se bacil dotkne, onemocní a položí se na koberec
⇒ PH: Dotkněte se země
– pomůcky: CD s hudbou
– děti tančí, jakmile hudba přestane hrát, učitelka dá povel: „Dotkněte se země zády!“
– při hře jmenujeme další části těla: „Dotkněte se země dlaněmi, břichem, hlavou, palcem,.“
⇒ Obkreslení kamaráda
– cíl: uvědomění si tvaru těla
– pomůcky: fix, či tužka, velký arch papíru
– vybrané dítě se položí na papír a učitelka ho obkreslí
– sledujeme, jak vypadá obrys našeho kamaráda
– tělo můžeme vybarvit (kluka studenými odstíny, holku teplými) a dále s figurami pracovat
⇒ Skládačka – lidské tělo
– pomůcky: obrázky lidských těl
– na jednotlivé stoly rozložíme obrázky holky a kluka, poté panenku (puzzle)
– děti mají za úkol dle obrázku složit stejné tělo, u druhého úkolu klást rozstříhané části do obrysu panenky
⇒ PH: Chodí bacil okolo
– obměna hry: Chodí pešek okolo
– Chodí bacil okolo, nedívej se na něho, kdo se na něj koukne, toho bacil bouchne!
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Cvičenci
– děti rozdělíme na 2 skupiny (menší počet hadačů a větší sudý počet předváděčů)
– předváděči si vylosují kartičky (od každé jsou 2 – viz příloha), stoupnou si v prostoru stejně jako panáček na obrázku (štronzo)
– 1 hadač vyhledá 2 děti se shodným postojem, nastupuje další hadač
⇒ SH: Poslouchej a ukazuj
– učitelka jmenuje jednotlivé části těla a děti je ukazují na sobě
– obměna: učitelka též ukazuje na sobě jmenované části těla, ale dopouští se chyb – např. řekne hlava, ale ukáže na břicho
– děti se nesmí nechat zmást p. učitelkou a ukázat správnou část těla
⇒ SH: Smysly
ZRAK: Kimovka, hledání určeného předmětu (např. plyšák) po třídě
SLUCH: Slyšitelný učitel
– děti položí hlavy na stůl a zavřou oči
– učitelka vydává zvuky pomocí předmětů, děti ihned hádají
– těžší varianta: učitelka předvede celou sérii zvuků, děti sdělují v pořadí, jakém šly
– zavření dveří, odsunutí židle, nalití čaje, otevření okna, psaní na tabuli, trhání papíru, zvuk piana
+ sluchové pexeso (kinder vajíčka naplněná čočkou, rýží, kamínkem, fazolemi,..)
HMAT: Poznej podle hmatu
– děti sedí v kruhu, učitelka uprostřed
– nejprve dětem ukážeme předměty + pojmenujeme
– předměty dáma do kravice /smyslového pytle, učitelka zve po 1-2 dětech, kteří sahají do pytle a pojmenují, co nahmataly
CHUŤ: Slaná, sladká, kyselá, hořká
– pomůcky: cukr, sůl, ocet/citron, tonik
– každému stolečku dáme na stůl 1 skleničku s vodou
– děti namočí prst a sdělí, co mají za chuť, výměna skleniček
– obměna: zveme děti k sobě, vyberou 1 skleničku, kam namočí prst a sdělí druh chutě
ČICH: Voňavé ručičky
– děti stojí v kruhu, zavřou oči a 1 ruku nastaví a záda
– dětem nanášíme na ruce 2 odlišné vůně (citron x máta /máta x skořice) vatovou tyčinkou namočenou ve vonném oleji
– po nanesení děti otevřou oči, zjistí jak samy voní a vydají se hledat ostatní, kteří voní stejně
– očichají ostatní a pokud jim voní někdo stejně, chytnou se za ruce a hledají spolu
⇒ SH: Cesta bakterií do těla
– pomůcky: 2 šátky, obrázek úst, nosu a poraněné ruky (dobrovolné)
– s dětmi utvoříme kruh (představuje lidské tělo)
– po celou dobu hry se děti drží za ruce
– na 3 místech kruh přerušíme – možnost ho vyplnit obrázky
– na těchto místech mohou bakterie proniknout do těla
– vybereme vždy 2 děti = bakterie, kterým zavážeme oči, a ty po hmatu hledají místo, kterým mohou proniknout do kruhu (=lidského těla)
⇒ SH: Tangram panáček
– připravíme si předlohy panáčků v různých polohách sestavených z geometrických tvarů (kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník)
– velikost vzoru a kostek může být v poměru 1:1
– děti buď skládají tvary na předlohu a nebo vedle ní
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Kosti je jich dosti
– nahmatáváme si kosti na těle (lebka, kolem očí, žebra na bokách, páteř)
– „Jsou kosti pevné? Dají se zlomit?“ (přiblížíme si nebezpečí, při nichž si můžeme kost zlomit)
⇒ DH: Popisujeme Kostíka
– lebka, hrudní koš, pánev, páteř
– vždy ukážeme na našem Kostíkovi a zároveň hledáme kost na našem těle
⇒ DH: Dotkni se …
– ukazování jednotlivých částí svého těla
– dotkni se nosu, kolene, brady, krku…
⇒ DH: Putování vzduchu do plic
– pomůcky: 2 velké kruhy (popř. velký obrázek plic), 50 koleček (25 bílých a 25 černých)
– budeme znázorňovat nádech čistého vzduchu do plic (BÍLÁ KOLEČKA) a výdech znečištěného vzduchu z plic (ČERNÁ KOLEČKA)
– učitelka si připraví 2 kruhy a do nich vloží 25 černých koleček (na počet dětí)-viz obr.
– každému dítěti dáme 1 bílý puntík
– děti utvoří 2 družstva stojící v řadě za sebou
– děti postupně dojdou k plícím, položí bílé kolečko a vezmou si černé, se kterým odchází zpět
⇒ DH: Přiřazování obrázků ke smyslům
– děti sedí v kruhu, uprostřed 5 kruhů
– děti si z krabičky sáhnou pro 1 obrázek, pojmenují, co na něm vidí, ukážou ostatním a polží na smysl, kterým dokážeme nejvíc vnímat
⇒ DH: Bolavý zoubek
– pomůcky: obrázky jídla a 2 namalované zuby (jeden se směje, druhý pláče)
– děti pokládají jídlo na zuby (čokoládu na uplakaný zub, jablíčko na usmívající se)
MANIPULAČNÍ
⇒ Manipulace s náplastí
– nastříháme kousky náplastí
– jako pacienty použeme jeden druhého
– děti necháme odlepovat kousky náplastí a přilepit na předem dané místo – místa dětem jednotlivě určujeme
⇒ Zuby (modelování)
– modelujeme z modelíny dáseň a do ní zapichujeme bílé fazolky jako zoubky
⇒ Cvičenci (hra se špejlemi) – děti dle předlohy (ke stažení ZDE) skládají panáčka z brček (špejlí) a plastového víčka
⇒ Silueta kamaráda ze stavebnice
– rozdělení dětí do 2 skupin, zvolení zástupců, kteří si lehnou, roztáhnou ruce anohy
– zbytek dětí kolem jejich těla pokládá menší dílky stavebnice a vytvoří tak siluetu dítěte
⇒ Pokus: Proč je mytí rukou mýdlem důležité?
– do talířků/misek nalijte vodu 💧a nasypte do nich trochu černého pepře🧂
– nejdřív ať tam děti strčí prst, aby zjistily, že se na něj přichytí zrnka pepře (=bacily🪳)
– pak si namočí prst do jaru (jde to i s tekutým mýdlem,🧼 ale efekt není takový 🤔) a ťuknou opět do hladiny vody. Děti tak uvidí, jak mýdlo bacily odpuzuje.🤩
– vysvětlení pokusu pro učitelky: Saponát naruší povrchové napětí vody a odtlačí pepř ke straně
ŘÍKANKY
Všechny říkanky a básničky k tématu: LIDSKÉ TĚLO najdete ZDE
PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PL: Smysly – ke stažení ZDE
⇒ PL: Orgány v těle – ke stažení ZDE
⇒ PL: Jak kluci rostou – ke stažení ZDE
⇒ PL: Jak holky rostou – ke stažení ZDE
⇒ PL: Hřeben (svislé čáry) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Hřeben (svislé, vodorovné, šikmé čáry) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Jak o sebe lidé pečují – ke stažení ZDE
KOMUNIKATIVNÍ KRUH
⇒ KK: Pepíček Hadráček
– pomůcky: loutka na ruku (libovolná)
– „Děti, náš Pepíček pláče? Přijdete na to proč?“ (protože nemá Mařenku)
– navedeme: „Podívejte, jak se mu hýbou sami ručičky, hlava,.“
– „A teď ho uděláme veselým a nasadíme si ho na ruku. Ted už může tleskat, hýbat hlavou jak chceme my.“
– vysvětlení: ruka představuje kostru v našem těle, kdybychom jí neměli, byli bychom jak hromádka kůže a svalů, nemohli bychom stát, chodit, sedět
⇒ KK: Ukázka kostry
– pomůcky: Kostra Kostík (vytisknout-části složit jako puzzle, slepit, podlepit čtvrtkami a poté vystřihnout)
– vyzveme dítě k sobě a před něj přiložíme naší papírovou kostru
– „Podívejte se, když si odmyslíme oblečení, tak takhle vypadá naše Kristýnka.“
– ukázka na více dětech
-nebo lze ukázat kostru
⇒ KK: Části těla
– děti by na svém těle měly ukázat: hlavu, vlasy, čelo, nos, oči, obočí, tváře, uši, ústa, rty, zuby, jazyk, bradu, krk, ramena, ruce, loket, dlaň, prsty, nehty, hruď, prsa, břicho, pupík, pas, záda, zadeček, nohy, stehno, koleno, lýtko, patu, prsty, chodidlo.
⇒ KK: Diskuse
– Které části těla jsou dvojené a která jenom jedna?
– vyjmenuj alespoň 5 částí hlavy
– pojmenování prstů – učitelka ukazuje prsty, děti pojmenovávají /učitelka říká názvy prstů a děti ukazují
– ukaž: pravou/levou nohu, ruku
⇒ KK: Smysly
– Hele, hele, copak to tu asi je, hele,hele copak to tu je….
– děti sedí v kruhu, učitelka je v ně, zpívá a vždy pak položí 1 smysl (smysly s obrázky ke stažení výše u DH)
– OKO umožňuje vidět, smysl se nazývá ZRAK (zakryjeme si oči)
– UCHO umožňuje slyšet, smysl se nazývá SLUCH (učitelka říká něco bez zvuku, děti odhadují,co to bylo za slovo)
– NOS umožňuje cítit, smysl se nazývá ČICH (objasnění, že cítíme jídlo, ale i že něco “smrdí”)
– RUCE nám umožňují vnímat tvar a povrch věcí, smysl se nazývá HMAT (pošimráme se, zaťukáme o ruce..)
– na JAZYKU máme chuťové pohárky, které nám umožnují vnímat CHUŤ
⇒ KK: Kdo žije zdravě?
– ten co ponocuje, jí ovoce a zeleninu, dívá se na TV, sportuje, pije limonádu, směje se… – děti ukazují smajlíky 🙂 🙁
⇒ KK: Jak se bacily chtějí dostat do těla
– ústy (když si nemyjeme ruce a strkáme si je do úst, ovoce-zeleninu z obchodu)
– nosem (když je vzduch plný bacilů, někdo kýchá a nedává si ruku přes pusu)
– poraněnou kůží
– „ Když máme v těle víc vitamínů a méně baterií – jsme zdraví nebo nemocní?“
⇒ Vydržíme nedýchat?
– pomůcky: balonek
– „Co se stane, když si zacpeme nos?“ (demonstrace)
– zkoušíme, kdo vydrží déle bez vzduchu
– objasnění, proč potřebujeme dýchat
– nejdříve si položíme ruku na prsa a vnímáme zdvíhání hrudníku
– poté učitelka demonstruje na balonku, jak se plíce nafukují a vyfukují
⇒ KK: Lékárnička
– co do lékárničky nepatří?
– pojmenování věcí + k čemu slouží
– můžeme si ukázat skutečné předměty, co doktor potřebuje – manipulace dětí s nimi+ vážení, měření, porovnávání
POHÁDKY
⇒ Děravý zoubek (Eduard Petiška)
⇒ Fialová pohádka: Modřiny Fanka a Alžběta z knihy: Barevné pohádky a hříčky
⇒ Pepíček se bojí paní doktorky (Maňásková scénka) – Kamínky, s.29
⇒ Proč si musím čistit zuby? (Katie Daynes)
PÍSNIČKY
⇒ Hlava, ramena, kolena, palce s ukazováním
⇒ Moje tělo (s pohybem) – noty ke stažení ZDE
Pingback: Moje mléčné zoubky: Motivační sešit plný aktivit - Výtvarná výchova