Co rádi jíme

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Cukr, káva, limonáda
– učitelka bude vyvolávat: Cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum.
– ostatní stojí na druhé straně herny
– vyvolávač stojí k dětem zády a říká říkadlo
– hráči se mezitím snaží přesunout co nejblíž k vyvolávači
– až pí. uč. domluví, ihned se otáčí a děti se nesmí ani pohnout, jinak je pí. uč. vrátí na začátek
– vyhrává ten, který se dostane jako první k vyvolávači

⇒ PH: Bublina
pomůcky: guma
– všechny děti se chytnout gumy
– začínáme tak, že jsme všichni co nejvíc u sebe
             „Bublina se nafukuje, přitom pěkně vykračuje. (rozpínání bubliny, chůze po směru)
              Dívejte se děti, jak bublina letí. (na „letí“ zastavíme chůzi)
             Přiletěla nad náš dům, udělala bác a bum!“ („bác“ = vzpažit ruce, „bum“: na bobeček a pěstičkami udeřit do koberce)

 ⇒ PH: Na vitamíny a bacily
– pomůcky: červený a zelený smajlík J L
– určíme jedno dítě bacilem ( L), které dotykem ruky děti nakazí nemocí a ti si musí lehnout na koberec
– dále určíme Vitamín (J), který je naopak dotykem ruky uzdraví a dítě se opět zapojí do honičky
– nejprve zkusit pouze zapojit bacil a až děti pochopí hru, přidat vitamín

 

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Zkoumání zeleniny hmatem
– pomůcky: zelenina (pravá, může být i napodobenina)
– pro menší děti volíme cca 3 druhy zeleniny
– nejprve posíláme postupně jednotlivou zeleninu po kruhu
– děti si mají všímat především tvarů, struktury, velikosti (kulatý, protáhlý,.)
– mezitím učitelka doplňuje informace o dané zelenině
– následně zveme jednotlivě děti do středu kruhu, podáme jim za zády zeleninu a dítě má uhádnout, jakou zeleninu drží
– obměny: zeleninu můžeme skrýt do krabice, děti mohou mít na očích škrabošky

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Na kouzelníka
pomůcky: kartičky se zdravou stravou
– po prostoru herny rozmístíme kartičky
– děti se volně pohybují po prostoru a učitelka říká formuli:
   – „Čaruji, čaruji. Ještě dnes, ať je tady černý les. A v něm samé…“ (jahody, jablka, mlíčka,…)
– děti se přemístí k danému obrázku

 ⇒ DH: Co mám rád
– cíl: posílení smyslu pro rytmus
– děti sedí ve 2 řadách proti sobě
– jedné řadě rozdáme kartičky s obrázky zdravé stravy
– dítě, co má kartičku říká: „Já mám rád…“ (např. jablko)
– protější dítě na něj ukáže a řekne: „Ty máš rád… (jablko“)
– pokračuje další dvojice proti sobě

 ⇒ DH: Věci jsou velké a malé
– cíl: tvorba zdrobnělin
– učitelka říká: Velké jablko je _______ (jablíčko) – děti doplní
– jiný způsob: Malé jablíčko je _______ (jablko)

 ⇒ DH: Poznáš mě?
– pomůcky: obrázky zdravé a nezdravé stravy
– učitelka rozmístí všechny kartičky na magnetické tabuli, či na zem
– říká: jedná se o ovoce, které mají rádi opičky, má žlutou barvu,..
– děti pouze říkají název
– obrázky jim jen pomáhají při hledání
– postupujeme od všeobecného ke konkrétnímu

MANIPULAČNÍ

  • Umíš správně nachystat příbor?
  • Jak položíme příbor, když jsme ještě nedojedli?
  • Jak, když už jsme dojedli?

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

 ⇒ Grafomotorika: Jablíčko (tvorba kruhů =klubíčka)
– dítě si vybere barvu voskovky, kterou může mít jablíčko
– v závěru tmavou barvou přidělá jablíčku stopku a bubáka

 ⇒ Grafomotorika: Kutálení jablíčka
= (tvorba dolních oblouků)
Jablíčko se kutálelo,
vůbec nic ho nebolelo.
Kutálí se, kutálí,
to jsme se mu nasmáli.

kutálení jablíčka

⇒ PL: Polévka je grunt (časová posloupnost) ke stažení ZDE 
⇒ PL: Ovoce – řazení
ke stažení ZDE 
⇒ PL: Sběr hub (časová posloupnost)
ke stažení ZDE 
⇒ PL: Rozděl dětem dortyke stažení ZDE
⇒ PL: Správně nachystaný příbor
ke stažení ZDE
⇒ PL: Dokresli ovoce/zeleninu
ke stažení ZDE
⇒ PL: Najdi ovoce a zeleninuke stažení ZDE
⇒ PL: Půlené obrázky ke stažení ZDE
⇒ PL: Které potraviny umýt? ke stažení ZDE

⇒ VV: Co rádi jíme podrobnosti k námětu ZDE

KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA

⇒ RV: Pravidla správného stolování (teorie)
– před jídlem bychom si měli dobře umýt ruce
– při jídle si ústa zlehka otíráme do ubrousku
– než začneme jíst, tak si vzájemně popřejeme dobrou chuť
– u stolu obvykle jíme příborem
– v pravé ruce držíme lžíci a nůž, v levé vidličku (leváci mohou držet naopak)
– s příborem při jídle nikdy nešermujeme
– lokty držíme u těla, nikdy je neopíráme o stůl
– jíme se zavřenými ústy, pokud možno tiše
– snažíme se nemlaskat, hlasitě nehltat, ani necinkat příborem
– nestrkáme nůž do úst, ani ho neolizujeme
– nikdy nemluvíme s plnými ústy
– jestliže potřebujeme něco podat, slušně o to požádáme a potom poděkujeme
– jídlo nekritizujeme, kdo ho vařil, ho připravoval s láskou, urazilo by ho to – pochválíme něco, co nám chutná (např. knedlíky)

⇒ RV: Diskuse: Stolování
– Jak se správně drží příbor?
– Jí se dort rukama?
– Co uděláš, když omylem rozliješ něco na stůl? (omluvit se, poprosit o hadr a utřít)
– Když nám jídlo chutná, je vhodné dát to najevo hlasitým mlaskáním?
– Může se po jídle vylizovat talíř?

– Jak požádáš o přidání?
– Na co se používá ubrousek?
– Scházíte se doma všichni u snídaně a večeře?
– Myslíš, že je správné jíst v posteli?
– Čteš si u jídla?
– Víš, co je to zlozvyk? Má někdo u vás nějaký zlozvyk při jídle?

⇒ RV: Co nám chutná, co ne?
– pomůcky: plyšák
– kdo má plyšáka, má slovo; ostatní mají zamčené pusinky
– plyšáka si děti posílají postupně po kruhu
– 1. kolo: „Co nám chutná?“
– 2. kolo: „Co nám nechutná?“

⇒ RV: Roztřídit zdravé jídlo
– pomůcky: obrázky zdravé i nezdravé stravy, lano, magnetická tabule, magnetky
– děti sedí okolo kruhu z lana, v jehož vnitřku jsou obrázky
– kdo vidí něco zdravého, přihlásí se
– pokud ho učitelka vybere, vstoupí do kruhu, vezme obrázek a pojmenuje ho
– pokud vybral správně, dostane od učitelky magnetek a jde obrázek umístit na magnetickou tabuli, kde už je namalovaná zavařovací sklenice
– takto plníme sklenici samým zdravým jídlem

⇒ RV: Vytleskávání jídla
– učitelka ukazuje obrázky různých jídel
– nejdřív je pojmenujeme a následně vytleskáme

⇒ Puzzle ovoce
– učitelka si na čtvrtku nakreslí a vybarví různé druhy ovoce (např. jablko, hruška, banán)
– hotové kresby zalaminujeme a rozstříháme dle věku dětí (cca na 4-6 kousků)
– úkolem dětí je poskládat obrázek
– pro zrakovou oporu může dát učitelka před děti stejný motiv (=nerozstříhaný)

ŘÍKANKY

Honzík a lívanec
Honzík sedí za pecí, na plotnu se dívá, (palcem a ukazováčkem vytvoříme brýle)
jak tam čerstvý lívanec, veselou si zpívá. (třeme dlaně krouživým pohybem o sebe)
Honzík ani nemuká, sedí pěkně tiše, (ukazováček před ústa)
tenhle je už desátý, devět už je v břiše. (ukážeme 10 prstů, hladíme si břicho)


Správnost výslovnosti písmena J
Já mám jablko,
já se mám,
já ti, Jendo,
jablko dám.

Honza snědl celou husu
Honza snědl celou husu,
pak si mísu buchet vzal,
rukávem si utřel pusu –
to jsem tomu zase dal!
Břicho bolí, to je bída,
půst by zítra přišel vhod.
Honzo, ty by ses měl hlídat,
nevejdeš se do kalhot!


Snídaně, oběd, večeře
Ráno snídani si dáš,
celý den pak sílu máš.
V poledne si k obědu
slízneš hrnek od medu.
A všichni moc dobře víme,
že večer pak povečeříme.
Bumbrlíček (Jiří Žáček)
Já jsem král všech jedlíků,
sloupnu dvacet knedlíků! Než mi začne kručet v bříšku,
pochutnám si na koblížku.
Zakousnu si ještě párek,
pak se vrhnu na ovárek.
Navrch si dám stehno husí,
co mám dělat, jíst se musí.
Už mám bříško jako bečka,
ještě mám chuť na slanečka.
Odvalte mě někam stranou…
U večeře na shledanou!


Není brambor jako brambor
Není brambor jako brambor,
některý je brambůrek,
po některém břicho bolí,
po některém žaludek.
Není zelí jako zelí,
některé je zelíčko,
některé je nemaštěné,
některé jen maličko.

POHÁDKY

⇒ Stříbrná pohádka: Kdo je nejdůležitější (Barevné pohádky a hříčky) – o příborech

PÍSNIČKY

⇒ Taneček: Cib, cib, cibulenka
– nácvik jednoduchého tanečku
– děti drží ruce v bok a mírnými podřepy se pohybují a otáčí do L a P dle rytmu
– následně simulují držení děťátka, ruce vzpažit a opět držení dítěte

⇒ HV: Tluču mák
– děti si připraví ruce- jednu ruku dáme v pěst a lehkými údery ťukáme do druhé dlaně
– takto po celou dobu písně (rozvoj smyslu pro rytmus)

⇒ HV: Šel zahradník do zahrady
   –
využití pantomimy dle písně

⇒ HV: Pekař peče housky

5/5 (1)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *