HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Nerozpojitelný mrak
– držíme se všichni za ruce v kruhu (= mrak)
– v tomto spojení provádíme jednoduché cviky (dřepy, leh na záda i na břicho, klek, sed, výskoky, přelézání překážek)
⇒ PH: Na blesk a hrom
– děti stojí v kruhu
– určíme 2 děti = BLESK a HROM
– blesk se dotkne hromu a začíná honička (hrom honí blesk)
⇒ PH: Vítr a mraky
– utvoříme skupinky cca po 3 dětech, chytneme se za ruce = MRAK
– plujeme po obloze = točíme se a chodíme po prostoru
– učitelka = VÍTR a děti = MRAKY říkají říkanku: „Plujeme si po obloze, je nám tu všem tuze dobře.“
– jakmile se vítr dotkne kohokoliv ze skupiny=mráčku, mráček se rozfoukne – děti se rozdělí a chodí po prostoru (již mlčí)
– hra končí, kdy na obloze není ani jeden mráček a pí. uč. jediná odříkává říkanku
⇒ PH: Povětrnostní podmínky
– Prší – rozevíráme deštníky
– Louže – děti chodí po místnosti a překračují velké kaluže
– Bouřka – a pak náhle zahřmí – tlesk a zakřičíme PRÁSK a zakryjeme si uši
– Sněží – mneme si prsty o sebe a pokládáme je pomalu na zem
– Vítr – cloumá s nimi vítr – kolébáme se dopředu, dozadu
– Vichřice – vítr zesílil – chytíme se něčeho, aby nás neodnesl
– Mlhavo – chodíme opatrně po místnosti a rukama tápeme před sebou
⇒ PH: Mrak honí dráčky
– děti (=dráčci) mají stuhu (= ocas) zastrčený za kalhotami
– učitelka (nebo 1 dítě) dráčky honí, koho dostihne, tomu ocásek vezme
⇒ PH: Vítr a listy
– děti = listy, učitelka = vítr
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,
fijúúú, leťte, listy, teď!
Děti začnou běhat v prostoru, dokud učitelka nedá pokyn
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,
zastavte se, listy, hned!
⇒ Průpravná logopedická cvičení
– Byl jednou jeden velký mrak, který chtěl mít celou oblohu pro sebe a dělal vše proto, aby zabral co největší část – nafukujeme, nadouváme tváře
– každého, kdo se na obloze objeví, se snaží zahnat silným fouknutím – hluboký nádech – rychlý výdech FU
– aby si nás mráček na obloze nevšiml, musí usnout – šššš
-už usnul – FU- FU
– chceme draka draka rozveselit, děláme legrační obličeje – špulení rtů, nafukování tváří, přelévání vzduchu, otvírání a zavírání úst se rty do kulata/doširoka/rovnými
– mrak se dal do smíchu a jak se smál, byl menší a menší – chi-chí, cho- chó, chu-chú, cha chá, che-ché, nádech a na výdech chééééé, cháááá….
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Hromové tleskání
– pomůcky: tiché karty s počasím
– sedíme v kruhu, uprostřed máme rozložené jednotlivé karty
– nejprve vysvětlíme a zkusíme, jaké pohyby se pojí k danému počasí
– poté karty obrátíme lícem dolů
– vždy ukážeme na jedno dítě, které otočí 1 kartu (při této hře vůbec nemluvíme, dorozumíváme se pohyby)
– společně předvádíme dané počasí
– až některé dítě obrátí bouřkový mrak, začneme co nejrychleji tleskat a zakryjeme si uši
– uvedené dítě poté zamíchá karty a hra začíná od znovu
– slunce – paží naznačíme kruh s paprsky
– mírný déšť – lehké bubnování do koberce
– liják – pořádné bušení
– sněhová vločka – kroužek spojením palce a ukazováčku
– krupobití – bušení pěstmi do země
– vánek – lehké kolébání ze strany na stranu
– vichřice – otáčení těla
– mlha – zakrýt oči, či oběma rukama odhánět od sebe
– duha – oblouk ve vzduchu
– blesk – klikatá čára ve vzduchu, tlesk (hrom)
⇒ SH: Jak je slyšet hrom
– „Když prší, někdy uvidíme blesk a za chvilku slyšíme HROM. Tomu se říká BOUŘKA.
– „Co je blesk, a co je bouřka? Blesk napodobit nedovedeme, ale hrom ano.“
– „Nejprve je slyšet ráno, která slábne, až není slyšet nic.“
– hra na klavír – hluboký tón – posloucháme, jak postupně slábne- sedíme s dětmi v kruhu
– ukázka: učitelka zakřičí ŘACH, při dalším opakování slova ŘACH ubírá na intenzitě hlasu, až úplně šeptá
– učitelka zakřičí slovo ŘACH, dítě vedle ní opakuje slovo trochu slaběji, další dítě ještě slaběji, až slovo není skoro slyšet
⇒ SH: Vánek, vítr a vichřice
– pomůcky: 3 obrázky různých druhů větrů (vánek, vítr, vichřice), píšťalka
– „Co je vánek, vítr, vichřice? Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?“
– „Který obrázek byste přiřadili k vánku? Větru? Vichřici?“
Hra č. 1
– děti se pohybují po herně za doprovodu píšťalky
– tiché pískání – pomalý krok, střední pískání – rychlejší chůze, pískot – běh
Hra č. 2
– po herně upevníme obrázky: vánek, vítr, vichřice
– děti naslouchají intenzitě píšťalky
– dle toho jakou intenzitou píšťalkou zní, běží k příslušnému obrázku v herně ve výšce dětských očí
⇒ SH: Kimova hra: Které počasí chybí?(zrak)
– pomůcky: obrázky počasí, látka
– děti přizveme k obrázkům, aby se na ně podívaly, poté všichni odejdou a např. dívají se ven z oken
– učitelka jeden obrázek otočí a vše zakryje látkou
– děti hádají, jaké počasí chybí
– několikrát opakujeme
– + děti si samy řekly, že tyto obrázky ještě nebyly a hru chtěli dohrát
⇒ SH: Zvuky kapek
– pomůcky: 2 stejné krabičky (kinder vajíčko, filmovka) s rozdílným obsahem (rýže, fazole)
– učitelka zachrastí a děti reagují na daný zvuk smluveným pohybem
⇒ SH: Jemné a silné zvuky kapek
– pomůcky: filmovky, vajíčka od kinder vajíček, od šumivých tablet pro každé dítě 1 ks
– příprava učitelky: polovinu krabiček naplní rýží (malé kapky) a druhou polovinu fazolemi (velké kapky)
– děti sedí v kruhu, uprostřed krabičky – každé dítě si vezme 1
– sluchem rozliší její obsah a přidá se ke skupině velkých nebo malých kapek – cíl každé skupiny je být co nejrychleji pohromadě
– odložení krabiček zpět doprostřed kruhu, zamíchání, hru opakujeme
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Draci z geometrických tvarů
– učitelka vytvoří 4 papírové draky ze čtverce, obdélníku, kruhu, trojúhelníku + ke každému připevní delší provázek
– draky umístíme na koberec vedle sebe
– každé dítě najde ve třídě jednu mašličku (geo tvary papíru) a tu dá na ocas správnému drakovi
⇒ DH: Diktát
– každé dítě dostane pruh papíru + tužku
– učitelka diktuje počasí a děti zakreslují (jednoduše) za sebou (jasno, prší, bouřka, zataženo, duha , sněží..)
– následná kontrola
⇒ DH: Dešťové kapičky (počty)
– učitelka vytvoří ze čtvrtky několik mraků + kapičky
– děti sedí v kruhu, mraky položené uprostřed
– učitelka vyvolává po jednom a zadává úkoly: polož na mrak 3 kapičky, přidej tolik kapek, aby jich zde bylo 5… polož tolik kapek, aby jich měly všechny mraky stejně…
⇒ Manipulační hra: Připni drakovi mašličku na ocas – kolíčky
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ Kalendář počasí
– pomůcky: tabule, barevné křídy
– na tabuli si připravíme jednoduchou tabulku s názvy dní od pondělí do pátku, kam budeme v průběhu týdne zakreslovat počasí (slunce; mráček; slunce s mráčkem,… )
– pokud chceme sledovat počasí po celý rok, je dobré vytvořit barometr a každý den otočit ručičkou na počasí, které je venku
⇒ RV: Okno počasí
– učitelka vyrobí rám okna (např. z rámečku + potravinářské folie)
– každý den ráno si sedneme do kruhu, učitelka zatočí lahví
– na koho ukáže hrdlo, tomu předá učitelka okno počasí, kterým se podívá ven a řekne jaké je venku počasí
⇒ RV: Počasí – pojmenovávání obrázků
– pomůcky: obr. počasí (JASNO, POLOJASNO, ZAMRAČENO, SNĚŽÍ, PRŠÍ, BOUŘKA)
– cíl: nácvik správného názvosloví (NE sluníčko, ale JASNO,…)
⇒ RV: Jaké počasí máš nejraději?
– pomůcky: obrázky počasí, sluníčko na tyči
– sedíme na židličkách ve 2 řadách nebo v kruhu
– před námi máme obrázky všech druhů počasí
– kdo drží sluníčko – má slovo a řekne, které počasí má nejraději
– dbáme na správné názvosloví
⇒ RV: Jaký vítr bys chtěl být?
– sedíme v kruhu, před učitelkou
– hovoříme na téma: „Jak silným větrem bys chtěl být a co bys dělal?“
– +většina vichřicí, aby odfoukla střechy, domy, auta
⇒ RV: K čemu slouží vítr?
⇒ RV: Pokus a objasnění: Dešťový mrak
– Kde se bere dešťová voda?
– mycí houbu si děti představí jako velký dešťový mrak
– ponoříme ji do vody a nyní zmáčkneme – tak nějak vytéká z mraků déšť
– je-li mrak příliš obtěžkán vodou, shodí jí část dolů a už prší!
⇒ RV: Otázky
– Umíte vyrobit draka? Z čeho se vyrábí?
– Můžete draka pouštět u domu?
– Kdo ještě umí létat? Vyjmenujte nějaké ptáčky.
– Co jsou tažní ptáci? Kam létají? Umíš některé z nich vyjmenovat?
⇒ Pexeso draků – ke stažení ZDE
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ VV: Větrník
– pomůcky: čtverce ze čtvrtky, špendlíky, silnější špejle, korálky, nůžky, akvarelové barvy, štětce, kelímky na vodu
– postup:
– namalujeme nejprve jednu, poté druhou stranu čtverce barvami
– nastřihneme po úhlopříčkách všechny 4 strany do 2/3
– učitelka propíchne špendlíkem 4 růžky a spojí je ve střed
– děti si vyberou 2 korálky, které na špendlík navléknou
– učitelka špendlík zapíchne do špejle
⇒ PL: Prší, svítí sluníčko, sněží – ke stažení ZDE
⇒ PL: Drak – kreslíme osmičky – ke stažení ZDE
⇒ PL: Drak – geometrické tvary – ke stažení ZDE
⇒ PL: Drak – kruhový tvar – ke stažení ZDE
⇒ PL: Draci – 10 rozdílů – ke stažení ZDE
⇒ PL: Padající listí – ke stažení ZDE
⇒ PL: Obrázkové sudoku – počasí
⇒ PL: Prší (grafomotorika)
⇒ PL: Grafomotorika: Kreslení kapiček – ke stažení ZDE
⇒ PL: Grafomotorika: Počasí (šikmé čáry) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Nakresli, jaké je počasí – ke stažení ZDE
⇒ PL: Spočítej deštníky a mráčky – ke stažení ZDE
POHÁDKY
⇒ Pohádka s demonstrací: Mráček a počasí
– pomůcky: obrázky počasí (JASNO, POLOJASNO, ZAMRAČENO, PRŠÍ, SNĚŽÍ, BOUŘKA), kniha: Rok s krtkem s. 64-65
– při četbě pohádky ukazujeme dětem jednotlivé obrázky
– slouží pro zapamatování odborných názvů počasí
PÍSNIČKY
⇒ HV: Když prší (Ať si prší, ať si leje, nám to nevadí….)
⇒ HV: Prší, prší jen se leje
⇒ HV: Na podzim
⇒ HV: Sluníčko a mraky
– na melodii: Měla babka
Sluníčko se rozzlobilo na dva velké mraky.
Mraky chtějí na oblohu, slunce tam chce taky.
Nakonec se domluvili, že se budou střídat.
Chvíli prší a hned zase slunce teplo přidá.
HÁDANKY
Běží, běží oblohou, Kdo to sviští na strništi, | Slunce v dešti kreslí most Když měsíc po nebi utíkal do dálky, Černá duchna nebem letí, |
ŘÍKANKY
Říkanka: Déšť Vítr Podzimní usínání Den se krátí, noc se dlouží, Příroda se k spánku chystá, Podzim (Radek Malý) Září, říjen, listopad, to jsou pěkní bratři! Chvíli teplo, chvíli chlad. Síly mají za tři! Natřou stromy na strakato, pak jim sfouknou listí. Semhle louže, tamhle bláto – Nejsou zrovna čistí… Jsou to bratři, jak se patří. Od léta až do zimy chtěl bych taky všecko natřít, chtěl bych samé prázdniny! | Ťuká, ťuká deštník
Drak (Jiří Žáček) Drak (O. Syrovátka) Vítr (V. Maršíček) | Deštník Vítr Předpověď počasí |
Výborný pomocník pro všechny učitelky mateřské školy.
Mnoho zajímavých inspirací. Eva