HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Nerozpojitelný mrak
– držíme se všichni za ruce v kruhu (= mrak)
– v tomto spojení provádíme jednoduché cviky (dřepy, leh na záda i na břicho, klek, sed, výskoky, přelézání překážek)
⇒ PH: Na blesk a hrom
– děti stojí v kruhu
– určíme 2 děti = BLESK a HROM
– blesk se dotkne hromu a začíná honička (hrom honí blesk)
⇒ PH: Vítr a mraky
– utvoříme skupinky cca po 3 dětech, chytneme se za ruce = MRAK
– plujeme po obloze = točíme se a chodíme po prostoru
– učitelka = VÍTR a děti = MRAKY říkají říkanku: „Plujeme si po obloze, je nám tu všem tuze dobře.“
– jakmile se vítr dotkne kohokoliv ze skupiny=mráčku, mráček se rozfoukne – děti se rozdělí a chodí po prostoru (již mlčí)
– hra končí, kdy na obloze není ani jeden mráček a pí. uč. jediná odříkává říkanku
⇒ PH: Povětrnostní podmínky
– Prší – rozevíráme deštníky
– Louže – děti chodí po místnosti a překračují velké kaluže
– Bouřka – a pak náhle zahřmí – tlesk a zakřičíme PRÁSK a zakryjeme si uši
– Sněží – mneme si prsty o sebe a pokládáme je pomalu na zem
– Vítr – cloumá s nimi vítr – kolébáme se dopředu, dozadu
– Vichřice – vítr zesílil – chytíme se něčeho, aby nás neodnesl
– Mlhavo – chodíme opatrně po místnosti a rukama tápeme před sebou
⇒ PH: Mrak honí dráčky
– děti (=dráčci) mají stuhu (= ocas) zastrčený za kalhotami
– učitelka (nebo 1 dítě) dráčky honí, koho dostihne, tomu ocásek vezme
⇒ PH: Vítr a listy
– děti = listy, učitelka = vítr
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,
fijúúú, leťte, listy, teď!
Děti začnou běhat v prostoru, dokud učitelka nedá pokyn
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,
zastavte se, listy, hned!
⇒ Průpravná logopedická cvičení
– Byl jednou jeden velký mrak, který chtěl mít celou oblohu pro sebe a dělal vše proto, aby zabral co největší část – nafukujeme, nadouváme tváře
– každého, kdo se na obloze objeví, se snaží zahnat silným fouknutím – hluboký nádech – rychlý výdech FU
– aby si nás mráček na obloze nevšiml, musí usnout – šššš
-už usnul – FU- FU
– chceme draka draka rozveselit, děláme legrační obličeje – špulení rtů, nafukování tváří, přelévání vzduchu, otvírání a zavírání úst se rty do kulata/doširoka/rovnými
– mrak se dal do smíchu a jak se smál, byl menší a menší – chi-chí, cho- chó, chu-chú, cha chá, che-ché, nádech a na výdech chééééé, cháááá….
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Hromové tleskání
– pomůcky: tiché karty s počasím
– sedíme v kruhu, uprostřed máme rozložené jednotlivé karty
– nejprve vysvětlíme a zkusíme, jaké pohyby se pojí k danému počasí
– poté karty obrátíme lícem dolů
– vždy ukážeme na jedno dítě, které otočí 1 kartu (při této hře vůbec nemluvíme, dorozumíváme se pohyby)
– společně předvádíme dané počasí
– až některé dítě obrátí bouřkový mrak, začneme co nejrychleji tleskat a zakryjeme si uši
– uvedené dítě poté zamíchá karty a hra začíná od znovu
– slunce – paží naznačíme kruh s paprsky
– mírný déšť – lehké bubnování do koberce
– liják – pořádné bušení
– sněhová vločka – kroužek spojením palce a ukazováčku
– krupobití – bušení pěstmi do země
– vánek – lehké kolébání ze strany na stranu
– vichřice – otáčení těla
– mlha – zakrýt oči, či oběma rukama odhánět od sebe
– duha – oblouk ve vzduchu
– blesk – klikatá čára ve vzduchu, tlesk (hrom)
⇒ SH: Jak je slyšet hrom
– „Když prší, někdy uvidíme blesk a za chvilku slyšíme HROM. Tomu se říká BOUŘKA.
– „Co je blesk, a co je bouřka? Blesk napodobit nedovedeme, ale hrom ano.“
– „Nejprve je slyšet ráno, která slábne, až není slyšet nic.“
– hra na klavír – hluboký tón – posloucháme, jak postupně slábne- sedíme s dětmi v kruhu
– ukázka: učitelka zakřičí ŘACH, při dalším opakování slova ŘACH ubírá na intenzitě hlasu, až úplně šeptá
– učitelka zakřičí slovo ŘACH, dítě vedle ní opakuje slovo trochu slaběji, další dítě ještě slaběji, až slovo není skoro slyšet
⇒ SH: Vánek, vítr a vichřice
– pomůcky: 3 obrázky různých druhů větrů (vánek, vítr, vichřice), píšťalka
– „Co je vánek, vítr, vichřice? Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?“
– „Který obrázek byste přiřadili k vánku? Větru? Vichřici?“
Hra č. 1
– děti se pohybují po herně za doprovodu píšťalky
– tiché pískání – pomalý krok, střední pískání – rychlejší chůze, pískot – běh
Hra č. 2
– po herně upevníme obrázky: vánek, vítr, vichřice
– děti naslouchají intenzitě píšťalky
– dle toho jakou intenzitou píšťalkou zní, běží k příslušnému obrázku v herně ve výšce dětských očí
⇒ SH: Kimova hra: Které počasí chybí?(zrak)
– pomůcky: obrázky počasí, látka
– děti přizveme k obrázkům, aby se na ně podívaly, poté všichni odejdou a např. dívají se ven z oken
– učitelka jeden obrázek otočí a vše zakryje látkou
– děti hádají, jaké počasí chybí
– několikrát opakujeme
– + děti si samy řekly, že tyto obrázky ještě nebyly a hru chtěli dohrát
⇒ SH: Zvuky kapek
– pomůcky: 2 stejné krabičky (kinder vajíčko, filmovka) s rozdílným obsahem (rýže, fazole)
– učitelka zachrastí a děti reagují na daný zvuk smluveným pohybem
⇒ SH: Jemné a silné zvuky kapek
– pomůcky: filmovky, vajíčka od kinder vajíček, od šumivých tablet pro každé dítě 1 ks
– příprava učitelky: polovinu krabiček naplní rýží (malé kapky) a druhou polovinu fazolemi (velké kapky)
– děti sedí v kruhu, uprostřed krabičky – každé dítě si vezme 1
– sluchem rozliší její obsah a přidá se ke skupině velkých nebo malých kapek – cíl každé skupiny je být co nejrychleji pohromadě
– odložení krabiček zpět doprostřed kruhu, zamíchání, hru opakujeme
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Draci z geometrických tvarů
– učitelka vytvoří 4 papírové draky ze čtverce, obdélníku, kruhu, trojúhelníku + ke každému připevní delší provázek
– draky umístíme na koberec vedle sebe
– každé dítě najde ve třídě jednu mašličku (geo tvary papíru) a tu dá na ocas správnému drakovi
⇒ DH: Diktát
– každé dítě dostane pruh papíru + tužku
– učitelka diktuje počasí a děti zakreslují (jednoduše) za sebou (jasno, prší, bouřka, zataženo, duha , sněží..)
– následná kontrola
⇒ DH: Dešťové kapičky (počty)
– učitelka vytvoří ze čtvrtky několik mraků + kapičky
– děti sedí v kruhu, mraky položené uprostřed
– učitelka vyvolává po jednom a zadává úkoly: polož na mrak 3 kapičky, přidej tolik kapek, aby jich zde bylo 5… polož tolik kapek, aby jich měly všechny mraky stejně…
⇒ Manipulační hra: Připni drakovi mašličku na ocas – kolíčky
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ Kalendář počasí
– pomůcky: tabule, barevné křídy
– na tabuli si připravíme jednoduchou tabulku s názvy dní od pondělí do pátku, kam budeme v průběhu týdne zakreslovat počasí (slunce; mráček; slunce s mráčkem,… )
– pokud chceme sledovat počasí po celý rok, je dobré vytvořit barometr a každý den otočit ručičkou na počasí, které je venku
⇒ RV: Okno počasí
– učitelka vyrobí rám okna (např. z rámečku + potravinářské folie)
– každý den ráno si sedneme do kruhu, učitelka zatočí lahví
– na koho ukáže hrdlo, tomu předá učitelka okno počasí, kterým se podívá ven a řekne jaké je venku počasí
⇒ RV: Počasí – pojmenovávání obrázků
– pomůcky: obr. počasí (JASNO, POLOJASNO, ZAMRAČENO, SNĚŽÍ, PRŠÍ, BOUŘKA)
– cíl: nácvik správného názvosloví (NE sluníčko, ale JASNO,…)
⇒ RV: Jaké počasí máš nejraději?
– pomůcky: obrázky počasí, sluníčko na tyči
– sedíme na židličkách ve 2 řadách nebo v kruhu
– před námi máme obrázky všech druhů počasí
– kdo drží sluníčko – má slovo a řekne, které počasí má nejraději
– dbáme na správné názvosloví
⇒ RV: Jaký vítr bys chtěl být?
– sedíme v kruhu, před učitelkou
– hovoříme na téma: „Jak silným větrem bys chtěl být a co bys dělal?“
– +většina vichřicí, aby odfoukla střechy, domy, auta
⇒ RV: K čemu slouží vítr?
⇒ RV: Pokus a objasnění: Dešťový mrak
– Kde se bere dešťová voda?
– mycí houbu si děti představí jako velký dešťový mrak
– ponoříme ji do vody a nyní zmáčkneme – tak nějak vytéká z mraků déšť
– je-li mrak příliš obtěžkán vodou, shodí jí část dolů a už prší!
⇒ RV: Otázky
– Umíte vyrobit draka? Z čeho se vyrábí?
– Můžete draka pouštět u domu?
– Kdo ještě umí létat? Vyjmenujte nějaké ptáčky.
– Co jsou tažní ptáci? Kam létají? Umíš některé z nich vyjmenovat?
⇒ Pexeso draků – ke stažení ZDE
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ VV: Větrník
– pomůcky: čtverce ze čtvrtky, špendlíky, silnější špejle, korálky, nůžky, akvarelové barvy, štětce, kelímky na vodu
– postup:
– namalujeme nejprve jednu, poté druhou stranu čtverce barvami
– nastřihneme po úhlopříčkách všechny 4 strany do 2/3
– učitelka propíchne špendlíkem 4 růžky a spojí je ve střed
– děti si vyberou 2 korálky, které na špendlík navléknou
– učitelka špendlík zapíchne do špejle
⇒ PL: Prší, svítí sluníčko, sněží – ke stažení ZDE
⇒ PL: Drak – kreslíme osmičky – ke stažení ZDE
⇒ PL: Drak – geometrické tvary – ke stažení ZDE
⇒ PL: Drak – kruhový tvar – ke stažení ZDE
⇒ PL: Draci – 10 rozdílů – ke stažení ZDE
⇒ PL: Padající listí – ke stažení ZDE
⇒ PL: Obrázkové sudoku – počasí
⇒ PL: Prší (grafomotorika)
⇒ PL: Grafomotorika: Kreslení kapiček – ke stažení ZDE
⇒ PL: Grafomotorika: Počasí (šikmé čáry) – ke stažení ZDE
POHÁDKY
⇒ Pohádka s demonstrací: Mráček a počasí
– pomůcky: obrázky počasí (JASNO, POLOJASNO, ZAMRAČENO, PRŠÍ, SNĚŽÍ, BOUŘKA), kniha: Rok s krtkem s. 64-65
– při četbě pohádky ukazujeme dětem jednotlivé obrázky
– slouží pro zapamatování odborných názvů počasí
PÍSNIČKY
⇒ HV: Když prší (Ať si prší, ať si leje, nám to nevadí….)
⇒ HV: Prší, prší jen se leje
⇒ HV: Na podzim
⇒ HV: Sluníčko a mraky
– na melodii: Měla babka
Sluníčko se rozzlobilo na dva velké mraky.
Mraky chtějí na oblohu, slunce tam chce taky.
Nakonec se domluvili, že se budou střídat.
Chvíli prší a hned zase slunce teplo přidá.
HÁDANKY
Běží, běží oblohou, Kdo to sviští na strništi, | Slunce v dešti kreslí most Když měsíc po nebi utíkal do dálky, Černá duchna nebem letí, |
ŘÍKANKY
Říkanka: Déšť Vítr
Podzimní usínání Den se krátí, noc se dlouží, Příroda se k spánku chystá, | Ťuká, ťuká deštník
Drak (Jiří Žáček) Drak (O. Syrovátka)
Vítr (V. Maršíček) | Deštník Vítr
Předpověď počasí |
Výborný pomocník pro všechny učitelky mateřské školy.
Mnoho zajímavých inspirací. Eva