HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Nasloucháme tepu srdce
– nejdříve se ujistíme, zda děti ví, kde mají srdíčko
– zahřátí – poslouchání tepu
– rozhovor: „Kdy nás u srdíčka hřeje a kdy nás srdíčko bolí?“
⇒ PH: Magnet
– volný pohyb po třídě
– na slova: „Magnetem se stává“ děti zpozorní a poslouchají, čí jméno bude řečeno
– jméno, které učitelka vysloví, se stává magnetem
– děti si připraví ukazováček a jemně se všichni daného dítěte dotknou
– dáváme pozor, aby děti pomalu přistupovaly k magnetu a lehce se ho dotkly
⇒ PH: Bublina
Velké kolo uděláme,
protože se rádi máme.
Kdo si s námi nechce hrát,
může v koutě tiše stát.
Bublina se nafukuje,
přitom pěkně vykračuje.
Dívejte se děti, jak bublina letí.
Přiletěla před náš dům,
udělala bác a bum.
⇒ Gymnastika mluvidel
– dáváme pusy, ulizujeme rty, přejíždíme jazykem po zubech, špulíme rty, nafukujeme tváře a propícháváme je jako balonky
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Kuba řekl
– pokud před větou zazní: „ Kuba řekl“ děti pokyn splní
– pokud zazní pouze: „lehněte si“, pokyn nesplníme
⇒ SH: Hra na ozvěnu
– děti stojí na koberci a naslouchají
– vybrané dítě jde do koupelny a zavolá libovolné slovo – ostatní opakují
– pro lepší pochopení začne učitelka
– děti neměly problém vymýšlet slova (=dívaly se na obrázky na věšácích :D)
⇒ SH: Co se ve třídě změnilo?
– úkolem je poznat co se změnilo a hračky uklidit na správné místo
– vybereme 2-3 děti, které zůstanou ve třídě, zvolí si hračku, kterou přemístí
– zbytek dětí se schová např. v umývárně
⇒ SH: Poznej dle hlasu kamaráda
– pomůcky: šátek
– děti sedí u stolečku
– vybranému dítěti zavážeme oči šátkem
– učitelka ukáže na libovolné sedící dítě na židličce, ten na dítě zavolá jménem
– úkolem je poznat, jaký kamarád volal
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Jakou barvu mají tvé oči?
– pomůcky: míček, popř. zrcátko
– sedíme v kruhu, začíná pí. uč.
– dítě se představí a řekne, jakou barvu mají jeho oči (pokud neví, může se podívat do zrcátka a nebo mu to řeknou ostatní)
– kdo má míček, má slovo (míč podáváme postupně po kruhu)
⇒ DH: Kamarádi
– děti se pohybují volně po prostoru na rytmus bubínku
– při rychlém zabubnování mají děti rychle vytvořit dvojice (trojice, čtveřice, pětice,..)
⇒ DH: Místo po mé pravé ruce
– Místo po mé pravé ruce je volné a sedne si na něj Andulka, protože se na mě dnes pěkně usmála.
– Kdo seděl vlevo od Aničky, teď říká: Místo po mé pravé ruce je volné a sedne si na něj…., protože…
⇒ DH: Jména kamarádů
– každé dítě si vybere jméno svého kamaráda – učitelka mu dané jméno napíše na kus papíru
– dítě spočítá, z kolika písmen se skládá jeho jméno, dle toho si vezme daný počet koleček, které nalepí na pruh papíru a do jednotlivých koleček napíší písmena podle předlohy
⇒ DH: Věž kamarádů
– pomůcky: roličky z toaletního papíru, fotografie dětí, lepidlo, nůžky
– každé dítě si vezme 1 ruličku a přilepí si na ní svůj obličej, který si vystřihl z (černobílé) fotografie
– děti postaví ruliček co nejvyšší věž
– děti mohou pracovat jako celá třída, nebo se rozdělit do skupin
– Která věž je nejvyšší? Kdo je pod Aničkou? Kdo je nad Pepíčkem?
⇒ DH: Hádej, hádej hadači
– pomůcky: větší hrací kostka s vkládacími kapsami na jednotlivých plochách, fotky nebo značky dětí
– učitelka vybere 6 značek nebo fotek dětí a vloží je do kapes na hrací kostce
– jedno dítě hodí kostkou a ostatním popisuje, kdo mu padl bez použití jména nebo značky dítěte ( je to kluk, má hnědé vlasy, při obědě sedí u stolečku s Aničkou..)
– ostatní děti hádají
MANIPULAČNÍ
⇒ Kolíčkové jméno
– každé dítě si na pruh papíru napíše velkými tiskacími písmeny své jméno
– jména si děti mezi s sebou vymění, dětem rozdáme kolíčky, na kterých jsou napsaná písmena
-děti si vyberou ty, které obsahují písmena ze jména na jejich vzoru a ty připnou na papír
KOMUNIKATIVNÍ KRUH
⇒ KK: Teorie slušného chování
– když o něco žádáme, musíme vždycky poprosit
– za každou laskavost bychom měli poděkovat
– když někam vstoupíme, kde jsou ostatní lidé, sluší se pozdravit a to nahlas, aby nás všichni slyšeli
– na lidi, které zdravíme, bychom se měli dívat a usmát
– dospělým říkáme “Dobrý den” a dětem “Ahoj”
– pokud se známe jménem, použijeme ho i při pozdravu: Ahoj, Martine!
– u lidí, které známe podle jejich funkce, použijeme funkci při pozdravu: “Dobrý den, paní učitelko!”
– správně by měl vždy pozdravit mladší (dítě) staršího (dospělého) a muž ženu
– pokud někoho zdravíme podáním ruky, pevně stiskneme vždy pravou ruku a díváme se přitom vzájemně do očí
– Co uděláš, když se chystáš zívnout? Kýchnout? (mohli bychom prsknutím nakazit kamarády)
– Je slušné u jídla srkat a mluvit s plnou pusou?
– Co řekneš když: Vejdeš do místnosti/budeš chtít podat tužku/když ti dá kamarád dárek/když omylem na kamaráda hodíš písek?
– My dospělý některým tykáme a jiným vykáme. Víš proč? (tykáme lidem, co dobře známe-kamarádi, příbuzní) a vykáme cizím lidem i paní učitelkám.
⇒ Rozhovor: Kamarád
– Co se ti vybaví, kdy se řekne kamarád?
– Jaký je dobrý kamarád? Co můžeme udělat proto, abychom byly dobrými kamarády?
– Jak se ke kamarádům chováme?
– Co s kamarády můžeme dělat?
– Jak se ke kamarádovi nesmím chovat a jak se kamarád nesmí chovat ke mně?
– Komu a proč pomáháme?
– Jsme všichni stejní? V čem se lišíme?
⇒ KK: Kdo je můj nejlepší kamarád?
– pomůcky: plyšák
– předáváme si plyšáka a říkáme si, kdo je náš nejlepší kamarád a proč
⇒ KK: Umíme se chovat?
– demonstrační obrázky
– zaměřit se na lidi a říci, co dělají špatně (v parku, na ulici)
⇒ KK: Posíláme si pohlazení
– ve směru hodinových ručiček pohladíme postupně kamaráda po hlavě
– reflexe: zklidňující činnost, vedla rozvíjení vztahů
– pojmenování částí ruky (dlaně, prsty, nehty, názvy prstů)
– pí. uč.: „Ukažte mi malíček, ukazováček,…“
⇒ KK: Pravidla povidla – Mimoňská pravidla
– Proč máme pravidla? Co je srdíčkové pravidlo, uklízecí?
⇒ KK: Emoce
– Co jsou to emoce? Jaké emoce máme vůči kamarádům: přátelství, radost, kamarádství, tolerance, hněv, soucit, láska, stud.
ŘÍKANKY
Dobrý den Dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den. Ručičky jsou na tleskání a nožičky na dupání. Dobrý den, dobrý den, dneska zlobit nebudem. Básnička na ztišení Ztišovací Ve školce si děti hrají vzájemně si pomáhají. Nestrpí tu žádné rvačky, žalobníky, posměváčky. Jen Pepa to trochu kazí, po Edovi polštář hází. Jejich věčnéé špitání ruší děti ze spaní. | Posadí se hodná holka Posadí se hodná holka, posadí se hodný kluk. Pak si oba pěkně lehnou, leží tiše, ani muk. Na zádíčkách leží holka, na zádíčkách leží kluk. Pak na bříška překulí se, leží tiše, ani muk. Na bobečku sedí holka, na bobečku sedí kluk, pak na špičky vytáhnou se, zvednou ruce, ani muk. Kamarádi kolem světa Po světě je jako smetí spousta různých malých dětí. Někde žluté, hnědé, bílé, všude ale stejně milé. V Česku nebo Africe, hrát je baví velice. Opravdový kamarád Opravdový kamarád má tě vždycky stejně rád. Ať máš úspěch, nebo ne, on při tobě zůstane. Kouzelná slovíčka Učila mě babička dvě kouzelná slovíčka. Když si něco budeš přát, řekneš: „Prosím, já bych rád.“ Až se splní to, co chceš, slovem „díky“ děkuješ. Ta dvě slova kouzelná sama plní přání tvá. | Kamarád, kamarád Kamarád, kamarád, to je ten, (ukážeme na kamaráda) co mě má rád. (položíme ruku na srdce) Pomůže mi, poradí po vláskách mě pohladí. (pohladíme kamarády vedle sebe v L i P) Kamarád, kamarád, to je ten, koho mám rád. Pomůžu mu, poradím, po zádech ho pohladím. Všichni jsme tu kamarádi, protože se máme rádi. Nálady Je to ale záhada tahle naše nálada. Když je smutek, tečou slzy, zklamání to často mrzí. Radost, tu nám úsměv zdobí, mračí se ten, kdo se zlobí. Cizí pán Na zastávce cizí pán volá: „Peťo, já Tě znám! Chceš bonbón a čokoládu? Pojď se mnou na limonádu!“ „Ne, ne, já mám jiný plán,“ říká Péťa sobě sám. „Toho pána neznáme – je hodný anebo ne?“ Proto na nic nečekejme, za maminkou utíkejme! |
PÍSNIČKY
⇒ Píseň: Zpívejme, zpívejme – noty k písni ke stažení ZDE
⇒ Píseň: Začínáme spolu
⇒ Píseň: Dobrý den si zpíváme (melodie z Abeceda anglicky)
– Dobrý den si zpíváme, Elišku (Vojtíka, Aničku..) tu vítáme
– (vždy se děti na dotyčného podívají a zamávají mu/jí)
– obměna písně: Dobrý den si zpíváme, tak na sebe máváme/tak na sebe se díváme/tak si zatleskáme
⇒ Píseň: Ty a já
⇒ Píseň: Přátelství je jako zlatá brána
⇒ Píseň: Nálada mezi kamarády
– píseň doprovázená pohybem na melodii: Chodím po Brodwayi
1) Když jsi kamarád, tak tleskej rukama, (tlesk, tlesk)
Když jsi kamarád, tak tleskej rukama. (tlesk, tlesk)
Refrén:
Když náladu máš, je ti dobře,
když náladu máš, tleskej rukama. (tlesk, tlesk)
2) Když jsi kamarád, tak dupej nohama, (dup, dup)
Když jsi kamarád, tak dupej nohama. (dup, dup)
Refrén:
Když náladu máš, je ti dobře,
když náladu máš, dupej nohama. (dup, dup)
3) Když jsi kamarád, tak luskej prstama, (lusk, lusk)
Když jsi kamarád, tak luskej prstama. (lusk, lusk)
Refrén:
4) Když jsi kamarád, tak pozdrav se s námi, (čau, čau)
Když jsi kamarád, tak pozdrav se s námi. (čau, čau)
Refrén:
5) Když jsi kamarád, tak dělej to naráz, (tlesk, tlesk, dup, dup, lusk, lusk, čau, čau)
Když jsi kamarád, tak dělej to naráz. (tlesk, tlesk, dup, dup, lusk, lusk, čau, čau)
Refrén:
POHÁDKY
⇒ Pohádka: Malý princ – ke stažení ZDE
– úryvek z knihy na rozvoj mezilidských vztahů
– otázky k textu:
– Čeho se liška bála? (lovců)
– Po čem liška toužila? (aby si jí malý princ ochočil)
– Co znamená slovo ochočit? Máte doma zvířátko, které je ochočené?
– Po čem toužil princ?
– Jak můžeme dávat lidem najevo, že je máme rádi?
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PV: Náramek přátelství
– pomůcky: barevná brčka nastříhaná na 1 cm dílky, gumička
– navlékání brček na gumičku, výroba náramku pro kamaráda
⇒ PL: Znáš Šimonovy přátele? – ke stažení ZDE
– počítání čepic, mašlí, brýlí
– čísla se zapisují pomocí teček
⇒ PL: Jak se správně chováme? – ke stažení ZDE
⇒ PL: Kdo se nechová jako kamarád – ke stažení ZDE
⇒ PL: Kdo se zachoval špatně – ke stažení ZDE
⇒ PL: Jak poprosit a poděkovat – ke stažení ZDE
⇒ PL: Seřaď kamarády od nejmenšího po největší
⇒ VV: Portrét kamaráda
– pomůcky: vytištěné černobílé fotografie dětí na A4, eurofolie, štětce, temperové barvy
– každé dítě si vybere portrét kamaráda, vloží ji do eurofolie a vymaluje ji
Výborné, líbí se mi názvy pravidel.
DobrýýýHezky sepsané.Skoro vše znám i víc,ale nejsem schopná to takhle hezky sepsat..Opsala jsem si říkanky,jsou fakt dobrý,použiju je.Ostatní znám,Mám i další vyzkoušené nápady k tématu,S vámi bych chtěla pracovat,moc dobrýýýý.
Přidávám hru
sedíme v kroužku, držíme se za ruce a říkáme
Na zemi spolu sedíme a za ruce se všichni držíme, popřejeme si hezký den, ať je každý spokojen, ať se máme všichni rádi, vždyť jsme přece kamarádi!!