HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Masopustní štronzo
– reakce na slovní pokyn
– když vedoucí hry zavolá: „maso„, tak se děti pohybují, na zvolání „pust“ se zastaví, ustrnou v pohybu
⇒ PH: Medvědí honička
– děti utvoří kruh, drží se za ruce
– jedno dítě je v roli medvěda a sedí v dřepu uprostřed (může mít masku medvěda)
– ostatní děti v kruhu chodí do rytmu říkanky
„Ty medvěde chlupatý,
co máš kožich na paty,
rychle, rychle utíkej,
všechny si nás pochytej.
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,
už nás začni honit. Teď!“
– na poslední slovo se všichni rozběhnou a medvěd je honí
– chycený se stává medvědem a hra se opakuje
⇒ PH: Cvičení motivované masopustem
– pomůcky: mašle z krepáku ( červené, modré, žluté, zelené)
– cíl: poznávání částí těla
– děti si vyberou jednu z barevných mašliček
– zdobíme mašlí různé části těla – hlavu, koleno, rameno, noc, krk, zadeček,..
– děti přikládají na dané části těla mašličku
– obměna: místo krepáku lze vyrobit třepotalku ( rozstříhaná igelitová taška s PET víčkem uvnitř /na držení a svázání)
⇒ PH: Šašek honí mašličky
– pomůcky: krepové mašličky pro každé dítě
– šašek honí děti, koho se dotkne, ten mu odevzdá mašličku
– šašek je pak odkládá u učitelky a honí další děti
– kdo už mašličku nemá, kde si sednout na určené místo
– vyhrává ten, který zůstane ve hře poslední
⇒ PH: Padák s balónky a míčky
– vyhazování balonků do vzduchu, trefování míčků do díry
⇒PH: Posílání míčků – štafeta
– děti utvoří 2 stejně početná družstva a sednou si za sebou
– před a za řadu každého družstva umístíme obruč
– do přední obruče vložíme 10 míčků (počítáme)
– úkolem dětí je přemístit míčky zepřední obruče do zadní a to tak, že první vezme míček, podá ho kamarádu za sebou a hned bere další z obruče
⇒ PH: Na ševce
– všechny děti si zují bačkorky a dají je na hromadu doprostřed herny
– učitelka boty míchá a přitom hru zároveň motivuje:
– „Já, švec, Vám opravil všechny bačkorky, ale jsem nepořádný a všechny se mi v dílně pomíchaly a teď nevím, které jsou čí.“
– na slovní pokyn se všichni vrhnou k hromadě bačkor a snaží se co nejrychleji najít své a ty si následně co nejdříve obout
⇒ PH: Židličková
– pomůcky: židličky (o 1 méně než je dětí), hudba
– židle poskládáme do kruhu těsně vedle sebe sedátky směrem ven
– když začne hrát hudba, všichni tancují
– jakmile hudba přestane, musí si všichni sednout na některou židli
– na koho nezbude, ten ze hry vypadává a odebere s sebou jednu židli
⇒ PH: Tance
– Honky tonky
– Medvěd tančí, přitom bručí
– Hlava, ramena
⇒ Námětová hra: Na jarmark
– pomůcky: makety rohlíků, koláčků, ovoce, malé papírky (=peníze), nákupní košíky
– nejprve předvede uč. v roli prodavače, jak by obchod měl probíhat
– poté určíme prodavače, rozmístíme je po herně
– zbytku dětí rozdáme peníze
– v průběhu hry dohlížíme na průběh (zdravení, slušná komunikace)
– zpětně vybíráme od prodejců peníze zpět, aby hra neskončila předčasně
⇒ PH: Karnevalové hry
- Míčková – Vytvoříme dvojice, které si mezi čela dají míček. Jejich úkolem je tancovat při hudbě s míčem mezi čely a nepomáhat si rukama. Komu míč spadne, vypadává ze hry.
- Kloboukový tanec – Děti vytvoří dvojice. Jedna z dvojic dostane klobouk, který si jeden posadí na hlavu. Během tance se snaží klobouku zbavím tím, že ho předávají z hlavy na hlavu jiným dvojícím. Jakmile přestane hudba hrát, ta dvojice, která v tu chvíli má klobouk na hlavě, vypadává ze hry.
- Lžícovaná – nošení ping-pongového míčku na lžíci
- Test hmatu – roztřídění citronů a pomeranče se zavázanýma očima do ošatky. Lze hrát ve dvojicích – soutěž, kdy každý musí sebrat všechny plody od jednoho druhu.
- Papírové stíhačky – házení papírovými vlaštovkami, kdo nejdál dohodí.
- Házíme míčkem na kuželky / klaunovi do pusy
- Namotávání bonbónku uvázaném na provázku na tužku
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Barvy, najděte se!
– pomůcky: krepové mašle ( červené, modré, žluté, zelené)
– hru můžeme využít po cvičení s mašlemi- viz. výše
– děti utvoří skupinky dle shodných barev mašlí
– učitelka skupinky přesune po stranách herny a na zvolání konkrétní barvy se jdou děti proběhnout
– při zvolání jiné barvy se předevšlá skupinka odebere na stranu a jde se proběhnout další barvička
– zrychlování ve střídání barev
⇒ SH: Kdo se skrývá pod maskou
– pomůcky: prostěradlo
– jedno dítě (=hadače) pošleme za dveře, ostatní děti sedí v kruhu
– vybere jedno dítě, které jde doprostřed kruhu a přehodíme přes něj prostěradlo
– přivolaný má zjistit podle hlasu, kdo se pod maskou skrývá
– zeptá se: „Jak se, masko, jmenuješ?“
– odpověď je vždy stejná: „Masopust.“
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Počítání klaunových knoflíků
– pomůcky: obrázky klaunů na A4 (například 5 stejných klaunů), knoflíky
– děti na vyzvání chodí k učitelce, která jim dává pokyny:
– ozdob klauna 3 knoflíky, ukaž na klauna, kde je méně než 4 knoflíky, kde je více než 5 knoflíků atd…
⇒ DH: Skákání po číslech
– pomůcky: 6 kancelářských papírů
– učitelka fixou na každý papír nakreslí puntíky od 1 do 6
– poté je rozmístí na koberec, vždy vyzve 1 díte a dá mu úkol:
– skoč na číslo 2, skoč na číslo, které je větší /menší než 3 apod.)
⇒ DH: Pantomima povolání
– učitelka předvádí povolání
– pro lepší představivost u dětí využíváme pomůcky (malíř = štětec, kadeřník = nůžky, zedník = kostky, zahradník = konvička)
⇒ DH: Porovnávání lžiček
– pomůcky: lžičky, vidličky, plyšáci,.
– navazujeme na pohádku: O třech medvědech
– porovnávání lžiček (dospělá, dětská, čajová), vidliček
– porovnávání plyšáků dětí
– hledáme nejmenšího a největšího
– porovnáváme 2 libovolné: větší x menší
MANIPULAČNÍ
⇒ Plníme jitrnice (mačkání papíru)
– děti plní zmačkaným papírem ustřižené válečky hnědých silonových punčoch
– na konce jitrnic uvážeme uzlíky
⇒ Strakatý
– uvazování fáborků z krepáku na paní učitelku/ kamaráda/ sebe
DECHOVÉ CVIČENÍ
⇒ Nafukujeme balonky pro klauna (dechové cvičení)
ROZUMOVÁ VÝCHOVA
⇒ RV: Za co půjdu na karneval?
– pomůcky: míček (kamínek/ plyšák)
– kdo má míček, má slovo
– děti sedí v kruhu, předávají si míček a sdělují, za co půjdou na karneval
⇒ RV: Co je masopust/karneval?
– též spojen s maskami
– vysvětlení významu: masopust („maso“-„sbohem“), stejný význam má i karneval (dát pryč maso)
– předěl mezi zimou a probouzením jara
– mezi Vánocemi a Velikonocemi- v tomto celém období by se měl dodržovat půst, vyjma těchto 3 dní, kdy je masopust a po něm opět následuje 40denní půst až do Velikonoc
-období hodování, zabijaček, tancovaček a masopustního průvodu
– přiblížení masopustního průvodu,
⇒ RV: Jaké známe masky masopustu?
– tradiční masky: medvěd, kominík, bába s nůší, kobyla, žid, smrt, masky řemeslníků, turci, nevěsta, Strakatý
– možnost ukázat i obrázky pro lepší představu
⇒ Pexeso klaunů – ke stažení ZDE
⇒ Pokus: Samonafukovací balónek
– pomůcky: balónek, ocet, jedlá soda, skleněná lahev (0,5-0,7l), trychtýř, lžička
– do sklenice nalijeme do cca 1/3 ocet
– do balonku vložíme trychtýř a pomocí lžičky do něj nasypeme 2-3 lžičky jedlé sody ( je dobré před pokusem balonek trochu nafouknout, aby byl povolený)
– balonek nasadíme na hrdlo lahve, chytneme balonek a přesypeme sodu
– není potřeba balonek přidržovat, aby neulétl- bude na hrdlu lahve držet pevně bez dopomoci
ŘÍKANKY A BÁSNIČKY
Masopust Šašek Cirkus Haló, děti hola, hola, cirkus nás už z dálky volá. Klaun už láká dětičky na cvičené opičky. Baletka dělá parádu a klaun velkou zábavu. | Kašpárek Brzy bude velký bál | Chystá se tu karneval Karneval Dobré ráno, dobrý den, |
HÁDANKY
Rolničky mu zvoní, skáče elce pelce, pro princenu svoji dělá kotrmelce. (šašek) | Stříháme ji papíru, každý se v ní schová, hned jak si ji nasadím, bude ze mě sova. (maska) |
PÍSNIČKY
⇒ Píseň: Kalamajka
– nácvik písně + seznámení s tanečkem (nácvik výkopu a zátočky)
Kala – výkop pravou nohou
majka – výkop levou nohou
mik mik mik – dup dup dup,
ože – výkop pravou nohou
nil se – výkop levou nohou
kominík – dup dup dup,
vzal si ženu Elišku – zátočky za pravou ruku
v roztrhaném kožíšku – zátočky za levou ruku
⇒ Masopustní – noty ke stažení
⇒ Jemine, domine
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ VV: Masky barev – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Jak šli pejsek s kočičkou na karneval – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Kdo se skrývá za maskou – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Klauni – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Klaun jsem já – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Karnevalová Zoo – masky z písku – zobrazit výtvarný námět
⇒ VV: Karnevalové balonky
– pomůcky: černá voskovka, prstové barvy, polovina čtvrtky A4
– černou voskovkou namalujeme vodorovnou šňůru
– z ní povedou jednotlivé svislé provázky, odkud budou viset balonky
– pomocí prstu a různých barev otiskujeme na konce provázků
⇒Grafomotorika: Velký a malý medvídek
– postupná názorná ukázka před dětmi
– 3 kruhy pod sebou lišící se velikostí
– začínáme hlavou, v závěru doděláme uši a ruce
– vše krouživými pohyby (klubíčko)
– po dokončení vytvoříme malinkého medvídka a vedle největšího
⇒ PL: Karneval-sledování cesty – ke stažení ZDE
⇒ PL: Karneval – ke stažení ZDE
⇒ PL: Šašek – ke stažení ZDE
⇒ PL: Barevný šašek (počítání) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Klaunovy barevné míčky (barvy) – ke stažení ZDE
POHÁDKY
⇒ Tři medvědi – ke stažení ZDE
⇒ Jak to bylo o masopustu (Chaloupka na vršku) – shlédnout na youtube
⇒ Bubáci a hastrmani: Masopust – shlédnout na edu ČT