HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Masopustní štronzo
– cíl: reakce na slovní pokyn
– děti jsou v prostoru herny
– když vedoucí hry zavolá: “maso“, tak se děti pohybují, na zvolání “pust” se zastaví, ustrnou v pohybu
⇒ PH: Medvědí honička
– děti utvoří kruh, drží se za ruce
– jedno dítě je v roli medvěda a sedí v dřepu uprostřed (může mít masku medvěda)
– ostatní děti v kruhu chodí do rytmu říkanky
“Ty medvěde chlupatý,
co máš kožich na paty,
rychle, rychle utíkej,
všechny si nás pochytej.
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,
už nás začni honit. Teď!”
– na poslední slovo se všichni rozběhnou a medvěd je honí
– chycený se stává medvědem a hra se opakuje
⇒ PH: Cvičení motivované masopustem
– pomůcky: krepové mašle ( červené, modré, žluté, zelené) – lze výroba dětmi, vázání uzle
– cíl: poznávání částí těla
– děti si vyberou jednu z barevných mašliček
– zdobíme mašlí různé části těla
– ozdobíme hlavu, koleno, rameno, noc, krk, zadeček,..
– děti přikládají na dané části těla mašličku
⇒ PH: Šašek honí mašličky
– pomůcky: krepové mašličky pro každé dítě
– šašek honí děti, musí se dotknout jejich mašličky (u menších dětí stačí těla)
– koho se dotkne, ten mu dá mašličku a novým šaškem se stává chycené dítě bez mašle
⇒ PH: Na ševce
– všechny děti si zují bačkorky a dají je na hromadu doprostřed herny
– učitelka boty míchá a přitom hru zároveň motivuje:
– „Já, švec, Vám opravil všechny bačkorky, ale jsem nepořádný a všechny se mi v dílně pomíchaly a teď nevím, které jsou čí.“
– na slovní pokyn se všichni vrhnou k hromadě bačkor a snaží se co nejrychleji najít své a ty si následně co nejdříve obout
⇒ PH: Židličková
– pomůcky: židličky (o 1 méně než je dětí), hudba
– židle poskládáme do kruhu těsně vedle sebe sedadly směrem ven
– když začne hrát hudba, všichni tancují
– jakmile hudba přestane, musí si všichni sednout na některou židli
– na koho nezbude, ten ze hry vypadává a odebere s sebou jednu židli
⇒ Námětová hra: Na jarmark
– pomůcky: makety rohlíků, koláčků, ovoce, malé papírky (=peníze), nákupní košíky
– nejprve předvede uč. v roli prodavače, jak by obchod měl probíhat
– poté určíme prodavače, rozmístíme je po herně
– zbytku dětí rozdáme peníze
– v průběhu hry dohlížíme na průběh (zdravení, slušná komunikace)
– zpětně vybíráme od prodejců peníze zpět, aby hra neskončila předčasně
⇒ PH: Karnevalové hry
- Míčková – Vytvoříme dvojice, které si mezi čela dají míček. Jejich úkolem je tancovat při hudbě s míčem mezi čely a nepomáhat si rukama. Komu míč spadne, vypadává ze hry.
- Kloboukový tanec – Děti vytvoří dvojice. Jedna z dvojic dostane klobouk, který si jeden posadí na hlavu. Během tance se snaží klobouku zbavím tím, že ho předávají z hlavy na hlavu jiným dvojícím. Jakmile přestane hudba hrát, ta dvojice, která v tu chvíli má klobouk na hlavě, vypadává ze hry.
- Lžícovaná
- Test hmatu – roztřídění citronů a pomeranče se zavázanýma očima do ošatky. Lze hrát ve dvojicích – soutěž, kdy každý musí sebrat všechny plody od jednoho druhu.
- Papírové stíhačky – házení papírovými vlaštovkami, kdo nejdál dohodí.
- Házíme míčkem na kuželky / klaunovi do pusy.
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Barvy, najděte se!
– pomůcky: krepové mašle ( červené, modré, žluté, zelené)
– hru můžeme využít po cvičení s mašlemi, či jako rozřazení do skupin
– děti utvoří skupinky dle shodných barev mašlí
⇒ SH: Kdo se skrývá pod maskou
– pomůcky: maska z velkého papírového sáčku (otvor pro oči), či prostěradlo
– jedno dítě (=hadače) pošleme za dveře
– ostatní děti sedí v kruhu
– jednomu dítěti nasadíme masku, či přes něj přehodíme prostěradlo
– přivolaný má zjistit podle hlasu, kdo se pod maskou skrývá
– zeptá se: „Jak se, masko, jmenuješ?“
– odpověď je vždy stejná: „Masopust.“
⇒ SH: Na ševce
– všechny děti se zují, boty dají na hromadu doprostřed herny a ještě je dobře zamíchají
– na povel učitelky se všichni vrhnou k hromadě bot a snaží se co nejrychleji najít ty, které jim patří
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Pantomima povolání
– učitelka předvádí povolání
– pro lepší představivost u dětí využíváme pomůcky (malíř = štětec, kadeřník = nůžky, zedník = kostky, zahradník = konvička)
⇒ DH: Porovnávání lžiček
– pomůcky: lžičky, vidličky, plyšáci,.
– navazujeme na pohádku: O třech medvědech
– porovnávání lžiček (dospělá, dětská, čajová), vidliček
– porovnávání plyšáků dětí
– hledáme nejmenšího a největšího
– porovnáváme 2 libovolné: větší x menší
⇒ DH: Porovnávání lžiček
– pomůcky: lžičky, vidličky, plyšáci,.
– navazujeme na pohádku: O třech medvědech
– porovnávání lžiček (dospělá, dětská, čajová), vidliček
– porovnávání plyšáků dětí
– hledáme nejmenšího a největšího
– porovnáváme 2 libovolné: větší x menší
⇒ DH: Pojmy: vzadu, vpředu, vedle, nahoře, dole, uprostřed
– pomůcky: plyšák, židlička
– plyšák se nám schovává a vždy odněkud vykoukne
– úkolem dětí říct, zda je nahoře, dole,..
MANIPULAČNÍ
⇒ Plníme jitrnice (mačkání papíru)
– děti plní zmačkaným papírem ustřižené válečky hnědých silonových punčoch
– na konce jitrnic uvážeme uzlíky
DECHOVÉ
⇒ Nafukujeme balonky pro klauna (dechové cvičení)
ŘÍKANKY A BÁSNIČKY
Masopust Šašek Cirkus Haló, děti hola, hola, cirkus nás už z dálky volá. Klaun už láká dětičky na cvičené opičky. Baletka dělá parádu a klaun velkou zábavu. | Kašpárek Brzy bude velký bál | Chystá se tu karneval Karneval Dobré ráno, dobrý den, |
HÁDANKY
Rolničky mu zvoní, skáče elce pelce, pro princenu svoji dělá kotrmelce. (šašek) | Stříháme ji papíru, každý se v ní schová, hned jak si ji nasadím, bude ze mě sova. (maska) |
PÍSNIČKY
⇒ Píseň: Kalamajka
– nácvik písně + seznámení s tanečkem (nácvik výkopu a zátočky)
Kala – výkop pravou nohou
majka – výkop levou nohou
mik mik mik – dup dup dup,
ože – výkop pravou nohou
nil se – výkop levou nohou
kominík – dup dup dup,
vzal si ženu Elišku – zátočky za pravou ruku
v roztrhaném kožíšku – zátočky za levou ruku
⇒ Šel zahradník do zahrady
– pohybové ztvárnění (narativní pantomima)
⇒ Jemine, domine
ROZUMOVÁ VÝCHOVA
⇒ RV: Zážitky s karnevalu
– děti jmenují masku, za kterou šly, či jaké znají
– dáme prostor i pro vyjádření, jak karneval probíhal
⇒ RV: Za co půjdu na karneval?
– pomůcky: míček (kamínek, či plyšák)
– kdo má míček, má slovo
– děti sedí v kruhu, předávají si míček a sdělují, za co půjdou na karneval
⇒ RV: Co je masopust?
– též spojen s maskami
– vysvětlení významu: masopust („maso“-„sbohem“)
– předěl mezi zimou a probouzením jara
– přiblížení masopustního průvodu
⇒ RV: Jaké známe masky masopustu?
– tradiční masky: medvěd, kominík, bába s nůší, kobyla, žid, smrt, masky řemeslníků, turci, nevěsta, Strakatý
– možnost ukázat i obrázky pro lepší představu
⇒ RV: Povolání rodičů
– zjišťujeme, zda dětí ví, co jejich maminka a tatínek dělá
⇒ Pexeso klaunů – ke stažení ZDE
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ VV: Masky barev – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Jak šli pejsek s kočičkou na karneval – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Kdo se skrývá za maskou – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Klauni – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Malba kašpárka a šaška
– pomůcky: kelímky na vodu, štětce, tuš, tempery, 2 velké archy papíru, předkreslený šašek a kašpárek
– rozdělení dětí na 2 skupiny
– obtahování linií ředěnou černou tuší
– malba temperami (pozor na černé linie)
⇒ VV: Karnevalové balonky
– pomůcky: černá voskovka, prstové barvy, polovina čtvrtky A4
– černou voskovkou namalujeme vodorovnou šňůru
– z ní povedou jednotlivé svislé provázky, odkud budou viset balonky
– pomocí prstu a různých barev otiskujeme na konce provázků
⇒ VV: Malba nohama
– pomůcky: balicí papír, voskovky
– šaškové jsou plní srandy a proto i my se pobavíme
– zutí ponožek, punčoch
– uchopení voskovky mezi prsty nebo mezi obě chodidla
– pokus o skupinovou malbu
⇒Grafomotorika: Velký a malý medvídek
– postupná názorná ukázka před dětmi
– 3 kruhy pod sebou lišící se velikostí
– začínáme hlavou, v závěru doděláme uši a ruce
– vše krouživými pohyby (klubíčko)
– po dokončení vytvoříme malinkého medvídka a vedle největšího
⇒ PL: Karneval-sledování cesty – ke stažení ZDE
⇒ PL: Karneval – ke stažení ZDE
⇒ PL: Šašek – ke stažení ZDE
⇒ PL: Barevný šašek – ke stažení ZDE
POHÁDKY
⇒ Tři medvědi – ke stažení ZDE