Masopust, karneval

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Masopustní štronzo
– cíl: reakce na slovní pokyn
– děti jsou v prostoru herny
– když vedoucí hry zavolá: “maso“, tak se děti pohybují, na zvolání “pust” se zastaví, ustrnou v pohybu

⇒ PH: Medvědí honička
– děti utvoří kruh, drží se za ruce
– jedno dítě je v roli medvěda a sedí v dřepu uprostřed (může mít masku medvěda)
– ostatní děti v kruhu chodí do rytmu říkanky
                 “Ty medvěde chlupatý,
                 co máš kožich na paty,
                 rychle, rychle utíkej,
                 všechny si nás pochytej.
                Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,
                už nás začni honit. Teď!”
– na poslední slovo se všichni rozběhnou a medvěd je honí
– chycený se stává medvědem a hra se opakuje

 

PH: Cvičení motivované masopustem
– pomůcky: krepové mašle ( červené, modré, žluté, zelené) – lze výroba dětmi, vázání uzle
– cíl: poznávání částí těla
– děti si vyberou jednu z barevných mašliček
– zdobíme mašlí různé části těla
– ozdobíme hlavu, koleno, rameno, noc, krk, zadeček,..
– děti přikládají na dané části těla mašličku

⇒ PH: Šašek honí mašličky
– pomůcky: krepové mašličky pro každé dítě
– šašek honí děti, musí se dotknout jejich mašličky (u menších dětí stačí těla)
– koho se dotkne, ten mu dá mašličku a novým šaškem se stává chycené dítě bez mašle

⇒ PH: Na ševce
– všechny děti si zují bačkorky a dají je na hromadu doprostřed herny
– učitelka boty míchá a přitom hru zároveň motivuje:
– „Já, švec, Vám opravil všechny bačkorky, ale jsem nepořádný a všechny se mi v dílně pomíchaly a teď nevím, které jsou čí.“
– na slovní pokyn se všichni vrhnou k hromadě bačkor a snaží se co nejrychleji najít své a ty si následně co nejdříve obout

⇒ PH: Židličková
– pomůcky: židličky (o 1 méně než je dětí), hudba
– židle poskládáme do kruhu těsně vedle sebe sedadly směrem ven
– když začne hrát hudba, všichni tancují
– jakmile hudba přestane, musí si všichni sednout na některou židli
– na koho nezbude, ten ze hry vypadává a odebere s sebou jednu židli

⇒ Námětová hra: Na jarmark
– pomůcky: makety rohlíků, koláčků, ovoce, malé papírky (=peníze), nákupní košíky
– nejprve předvede uč. v roli prodavače, jak by obchod měl probíhat
– poté určíme prodavače, rozmístíme je po herně
– zbytku dětí rozdáme peníze
– v průběhu hry dohlížíme na průběh (zdravení, slušná komunikace)
– zpětně vybíráme od prodejců peníze zpět, aby hra neskončila předčasně

⇒ PH: Karnevalové hry

  • Míčková – Vytvoříme dvojice, které si mezi čela dají míček. Jejich úkolem je tancovat při hudbě s míčem mezi čely a nepomáhat si rukama. Komu míč spadne, vypadává ze hry.
  • Kloboukový tanec – Děti vytvoří dvojice. Jedna z dvojic dostane klobouk, který si jeden posadí na hlavu. Během tance se snaží klobouku zbavím tím, že ho předávají  z hlavy na hlavu jiným dvojícím. Jakmile přestane hudba hrát, ta dvojice, která v tu chvíli má klobouk na hlavě, vypadává ze hry.  
  • Lžícovaná
  • Test hmatu – roztřídění citronů a pomeranče se zavázanýma očima do ošatky. Lze hrát ve dvojicích – soutěž, kdy každý musí sebrat všechny plody od jednoho druhu.
  • Papírové stíhačky – házení papírovými vlaštovkami, kdo nejdál dohodí. 
  • Házíme míčkem na kuželky / klaunovi do pusy.

 SMYSLOVÉ

⇒ SH: Barvy, najděte se!
– pomůcky: krepové mašle ( červené, modré, žluté, zelené)
– hru můžeme využít po cvičení s mašlemi, či jako rozřazení do skupin
– děti utvoří skupinky dle shodných barev mašlí

⇒ SH: Kdo se skrývá pod maskou
– pomůcky: maska z velkého papírového sáčku (otvor pro oči), či prostěradlo
– jedno dítě (=hadače) pošleme za dveře
– ostatní děti sedí v kruhu
– jednomu dítěti nasadíme masku, či přes něj přehodíme prostěradlo
– přivolaný má zjistit podle hlasu, kdo se pod maskou skrývá
– zeptá se: „Jak se, masko, jmenuješ?“
– odpověď je vždy stejná: „Masopust.“

⇒ SH: Na ševce
– všechny děti se zují, boty dají na hromadu doprostřed herny a ještě je dobře zamíchají
na povel učitelky se všichni vrhnou k hromadě bot a snaží se co nejrychleji najít ty, které jim patří

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Pantomima povolání
– učitelka předvádí povolání
– pro lepší představivost u dětí využíváme pomůcky (malíř = štětec, kadeřník = nůžky, zedník = kostky, zahradník = konvička)

⇒ DH: Porovnávání lžiček
– pomůcky: lžičky, vidličky, plyšáci,.
– navazujeme na pohádku: O třech medvědech
– porovnávání lžiček (dospělá, dětská, čajová), vidliček
– porovnávání plyšáků dětí
– hledáme nejmenšího a největšího
– porovnáváme 2 libovolné: větší x menší

⇒ DH: Porovnávání lžiček
– pomůcky: lžičky, vidličky, plyšáci,.
– navazujeme na pohádku: O třech medvědech
– porovnávání lžiček (dospělá, dětská, čajová), vidliček
– porovnávání plyšáků dětí
– hledáme nejmenšího a největšího
– porovnáváme 2 libovolné: větší x menší

⇒ DH: Pojmy: vzadu, vpředu, vedle, nahoře, dole, uprostřed
– pomůcky: plyšák, židlička
– plyšák se nám schovává a vždy odněkud vykoukne
– úkolem dětí říct, zda je nahoře, dole,..

MANIPULAČNÍ

⇒ Plníme jitrnice (mačkání papíru)
– děti plní zmačkaným papírem ustřižené válečky hnědých silonových punčoch
– na konce jitrnic uvážeme uzlíky 

DECHOVÉ

Nafukujeme balonky pro klauna (dechové cvičení)

ŘÍKANKY A BÁSNIČKY

Masopust
Trubka troubí, vytrubuje,
s bubínkem nám oznamuje,
masopust zas přišel k nám,
ten rej masek dobře znám.
Medvěd s dětmi radost mají,
muzikanti k tanci hrají.


Šašek
Když se tahá za šňůru,
(rukama naznačujte tahání)
leze šašek nahoru.
(rukama naznačujte lezení)
Rozhazuje rukama,
(rozpažování rukou do stran)
vyhazuje nohama.
(předkopávání před sebe)
Rolničkami zazvoní
(potřásání hlavou)
a takhle se ukloní.
(úklon dopředu)


Cirkus
Haló, děti hola, hola,
cirkus nás už z dálky volá.
Klaun už láká dětičky
na cvičené opičky.
Baletka dělá parádu
a klaun velkou zábavu.

Kašpárek
Kašpárek si poskakuje,
takhle nožky protahuje.
Ručkama si kývá,
očičkama dívá.
Teď si dřepne, klekne, sedne, lehne
a už se ani nehne.


Brzy bude velký bál
Brzy bude velký bál,
hurá, je tu karneval.
(děti se otočí okolo své osy vpravo, potom vlevo)
Nafoukneme balónky,
ozdobíme záclonky.
(opíšeme ve vzduchu velký kruh, zatřepotáme prsty nad hlavou)
Schováme se za masku,
jsme jak z hadích ocásků.
(zakryjeme si oči dlaněmi, poskakujeme na místě)

Chystá se tu karneval
Dobré ráno, dobrý den,
sníh se ztrácí za oknem.
Sáňky na rok uklidíme,
jak se s zimou rozloučíme?
No tak honem poběž k nám,
do ucha ti zašeptám,
chystá se tu karneval


Karneval

Dobré ráno, dobrý den,
do masek se převlečem.
Pojďte rychle všichni dál,
máme tady karneval!
Masopustní veselí
začne ráno v pondělí,
od pondělka do pátku,
změní třídu v pohádku.

HÁDANKY

Rolničky mu zvoní,
skáče elce pelce,
pro princenu svoji
dělá kotrmelce. (šašek)
Stříháme ji papíru,
každý se v ní schová,
hned jak si ji nasadím,
bude ze mě sova. (maska)

PÍSNIČKY

⇒ Píseň: Kalamajka
– nácvik písně + seznámení s tanečkem (nácvik výkopu a zátočky)
          Kala – výkop pravou nohou
          majka – výkop levou nohou
          mik mik mik – dup dup dup,
          ože – výkop pravou nohou
          nil se – výkop levou nohou
         kominík – dup dup dup,
         vzal si ženu Elišku – zátočky za pravou ruku
         v roztrhaném kožíšku – zátočky za levou ruku

⇒ Šel zahradník do zahrady
   – pohybové ztvárnění (narativní pantomima)

⇒ Jemine, domine

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ RV: Zážitky s karnevalu
– děti jmenují masku, za kterou šly, či jaké znají
– dáme prostor i pro vyjádření, jak karneval probíhal

⇒ RV: Za co půjdu na karneval?
– pomůcky: míček (kamínek, či plyšák)
– kdo má míček, má slovo
– děti sedí v kruhu, předávají si míček a sdělují, za co půjdou na karneval

⇒ RV: Co je masopust?
– též spojen s maskami
– vysvětlení významu: masopust („maso“-„sbohem“)
– předěl mezi zimou a probouzením jara
– přiblížení masopustního průvodu

⇒ RV: Jaké známe masky masopustu?
tradiční masky: medvěd, kominík, bába s nůší, kobyla, žid, smrt, masky řemeslníků, turci, nevěsta, Strakatý
– možnost ukázat i obrázky pro lepší představu

  ⇒ RV: Povolání rodičů
– zjišťujeme, zda dětí ví, co jejich maminka a tatínek dělá

Pexeso klaunůke stažení ZDE

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ VV: Masky barev – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Jak šli pejsek s kočičkou na karneval – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Kdo se skrývá za maskou – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Klauni – podrobný popis námětu ZDE

⇒ VV: Malba kašpárka a šaška
– pomůcky: kelímky na vodu, štětce, tuš, tempery, 2 velké archy papíru, předkreslený šašek a kašpárek
– rozdělení dětí na 2 skupiny
– obtahování linií ředěnou černou tuší
– malba temperami (pozor na černé linie)

⇒ VV: Karnevalové balonky
pomůcky: černá voskovka, prstové barvy, polovina čtvrtky A4
– černou voskovkou namalujeme vodorovnou šňůru
– z ní povedou jednotlivé svislé provázky, odkud budou viset balonky
– pomocí prstu a různých barev otiskujeme na konce provázků

⇒ VV: Malba nohama
– pomůcky: balicí papír, voskovky
– šaškové jsou plní srandy a proto i my se pobavíme
– zutí ponožek, punčoch
– uchopení voskovky mezi prsty nebo mezi obě chodidla
– pokus o skupinovou malbu

⇒Grafomotorika: Velký a malý medvídek
– postupná názorná ukázka před dětmi
– 3 kruhy pod sebou lišící se velikostí
– začínáme hlavou, v závěru doděláme uši a ruce
– vše krouživými pohyby (klubíčko)
– po dokončení vytvoříme malinkého medvídka a vedle největšího

⇒ PL: Karneval-sledování cesty ke stažení ZDE
⇒ PL: Karneval
ke stažení ZDE
⇒ PL: Šašek
ke stažení ZDE
⇒ PL: Barevný šašek
ke stažení ZDE

POHÁDKY

⇒ Tři medvědi ke stažení ZDE

5/5 (5)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *