- Výtvarná technika (postup): kresba fixem, op-art
- Pomůcky: fixy, barevné papíry A4, čtvrtky A5, šablony různých škrabošek, nůžky, pravítka, tužky, guma, lepidlo
Motivace a hra
- Masky v období masopustu (karnevalu) jsou velmi rozmanité. Mohou mít různé podoby- zvířat, lidí. My však nechceme tvořit nic konkrétního-necháme působit dětskou fantazii a vytvoříme klasickou masku, která může představovat cokoliv a sní se proměnit do libovolné postavy, či zvířete.
- My dnes ale máme jiný záměr s maskami. Za maskami se schovávají lidé, abychom je nepoznali. Ale co kdy se nám schovala sama maska? A jak? Stejně jako zvířata, která se maskují v přírodě svou barevností, aby se skryla před nebezpečím.
Pozn.
- vycházíme ze směru OP-ART: využívá lineární útvary (vodorovné, svislé,šikmé linky, kružnice) a pracuje pouze se 2 barvami pro vytvoření zrakového klamu.
Realizace výtvarné činnosti
- učitelka navrhne nejméně 3 rozdílné tvary škrabošek
- dětem necháme vybrat masku, která se jim nejvíce líbí, a tu jim poté obkreslíme na čtvrtku A5 (starší děti si obkreslí samy)
- děti pracují s pravítkem a tužkou
- úkolem je přes masku narýsovat linky s mírnými odstupy; zda zvolí linky pouze vodorovné, svislé a nebo jejich kombinaci (vznik šachovnice), je zcela na dětech
- poté si vyberou libovolnou barvu fixy, se kterou budou pracovat po celou dobu práce
- děti vedeme k tomu, aby se snažily vykreslovat ob řádek (sloupec), či tvořit šachovnici
- na našem zadání však nelpíme
- u nejmladších dětí (v mém případě 3-letých), které si zvolily šachovnici, je dobré čtverečky k vybarvení označit tečkou
- hotovou masku vystřihneme (opět záleží na věku dětí-starší vystřihují samy, u nejmenších pí. uč.)
- pokud jsou silně viditelné čáry od tužky, můžeme je vygumovat
- aby se mohly masky maskovat, zvolíme pozadí ve stejné barevnosti
- slouží i k poznávání shodných barev
- děti lepí masku na barevný papír na místo dle svého úsudku