- Výtvarný záměr: přeměnit sebe samého v klauna s jeho charakteristickými znaky
- Výtvarná technika (postup): počítačová grafika (popř. kresba fixy)
- Pomůcky: fotografie klaunů, počítač/interaktivní tabule s programem Malování, fotografie dítěte, tiskárna (při kresbě fixy –fotografie dítěte vytištěné na čtvrtce A4, barevné fixy)
Motivace a hra
- Pozorování fotografií klaunů – zaměření se na líčení, oblečení, doplňky, barvy.
- Popis vzhledu klauna – vyvození hlavní znaků na základě fotografií (nalíčený obličej, umělý červený nos, pestrobarevné šaty většího čísla s rozličnými vzory, velké záplaty, kšandy, křiklavě barevná paruka na hlavě).
- Neverbální komunikace: Smutný klaun – vybraný hráč sedí na židli a představuje smutného klauna. Ostatní děti k němu postupně přicházejí a snaží se ho rozveselit, nesmí však přitom promluvit. Komu se to podaří, stává se klaunem.
Realizace výtvarné činnosti
Děti baví práce mnohem víc, pokud mohou přeměnit samy sebe v někoho jiného. Děti den předtím vyfotíme, postačí zachytit hlavu a část hrudníku. Kdo nemá ve třídách možnost práci realizovat na PC/interaktivní tabuli, fotografie vytiskneme na čtvrtku A4 a dotváříme je fixami. Výhodou kresby fixy je přesnost, detailnost, rychlost a realizace výtvarné činnosti se všemi dětmi najednou. Nevýhodou je, že chyby již nelze vzít zpět jako u PC, fixy ztrácí na tiskařských barvách svůj odstín a krycí bílá fixa potřebná pro nalíčení klauna v běžných sadách neexistuje. Můžete však zkusit sáhnout po husté bílé tempeře bez použití vody. Při práci na PC je postup stejný jako u námětu: Čerti jsou jen lidé.
Závěr
- Vymysli si své umělecké jméno – např. klaun z balónkova, klaunka Bublinka, Klaun Bimbo, Klaunice parádnice, HugoFugo, Bumbum… atd.
Pingback: Masopust, karneval | Výtvarná výchova