Podzim (plody, listy)

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Sbírej oříšky
– pomůcky: skořápky od ořechů, barevné kruhy
– motivace: „Veverka potřebuje na zimu co nejvíce oříšků, ale má malé packy, a proto může nosit oříšky do doupěte jen po jednom.“
skupiny po 5 dětech, každá skupina =1 barevný kruh (doupě)
děti stojí na startovní čáře, na signál děti vybíhají do hracího pole a sbírají po jednom vlašské ořechy a nosí je do svého doupěte
hra končí, když je hrací pole prázdné
počítání ořechů a pochválení dětí: „Žádná veverka nebude mít hlad!“

⇒ PH: Bába honí Růženky
– určíme 1 babu, která v ruce drží umělou květinu (růži)
– koho se jí dotkne, ten usne (lehne nebo štronzo)
– babu lze v průběhu hry měnit (signál nástroje)

⇒ PH: Hod na cíl kaštanem

⇒ PH: Štafeta s kaštanem
– dvě řady za sebou – běh kolem kuželu s kaštánkem, předávání dalšímu hráči, běžící se zařadí pak na konec řady
– běh popředu, pozadu

 

SMYSLOVÉ

SH: Skleničky přírodnin – průsvity (ZRAK)
– obrazové materiály ke stažení + popis návodu k výrobě i popis činnosti najdete ZDE

Skleničky přírodnin - průsvity

 SH: Kolíčkování: Najdi správný odstín
– obrázky vytiskneme, zalaminujeme, rozstříháme a děti připínají malé kolíčky na odstín totožný s odstínem předmětu

SH: Hmatová krabice s přírodninami (HMAT)
– poznat podle hmatu přírodninu, pojmenovat ji, následně ji vyjmout z krabice, společné vytleskávání slabik

⇒ SH: Hledej oříšek (HMAT)
– pomůcky: 1 oříšek, 2 šátky, lano
– z lana utvoříme kruh, za který si sednou všechny děti
– do kruhu pozveme 2 děti, zavážeme jim oči a hodíme oříšek
– úkolem: najít podle hmatu oříšek jako první 
obměna pro jednotlivce: do obruče umístíme 2 oříšky, dítě je poslepu hledá

⇒ SH: Najdeš po hmatu oříšek? (HMAT)
– na koberec umístíme různé přírodniny + oříšek, vše přikryjeme látkou
– pod látkou hledáme oříšek
– obměna: přírodniny lze umístit do hmatové krabice

⇒ SH: Hledání cizorodých prvků mezi přírodninami ( HMAT)
– do hmatové krabice, kde jsou umístěné přírodniny si děti vloží autíčko (kostku, tužku, panáčka..)
– hledání po hmatu a vyjmutí – hra ve dvojicích u stolečku
– obměna: děti si dávají mezi sebou hádanky: najdi v krabici oříšek, žalud…

⇒ SH: Kimova hra – plody podzimu (ZRAK)
– dětem nejprve ukážeme 5-6 přírodnin, které poté přikryjeme prostěradlem a 1 věc tajně odebereme
– odkrytí látky : Která chybí? 

⇒ SH: Uspořádání plodů v pořadí jako na kartě (ZRAK)
pomůcky: proužky s obrázky přírodnin – KE STAŽENÍ ZDE , skutečné přírodniny (kaštany, žaludy, šišky, oříšky)
– děti skládají přírodniny do řady ve stejném pořadí jako vidá na proužku
– skládání pod proužek

Přírodniny - řazení dle plánku

⇒ SH: Vzbuď se až uslyšíš název přírodniny (SLUCH)
– učitelka říká slova
– děti spí na koberci a poslouchají
– uslyší-li název plodu, byliny – probudí se
– obměna: nespí, ale tlesknou
– SEZNAM: nebe, auto, ostružiny, židle, dům, koberec, šípky, sekačka, hrábě, žaludy, stůl, slunce, kaštany, vidlička, tužka, okno, jeřabiny, hrneček, skříň, ubrus, šiška, kolo, moře, tričko, čepice

⇒ SH:  Růženko, kde jsi? (SLUCH)
– pomůcky: šátek
– vybere 2 děti (Růženka a princ)
– princ má zavázané oči, pro dezorientaci s ním párkrát zatočíme
– Růženku postavíme na libovolné místo (ne však daleko)
– princ, který má zavázané oči, se ptá: „Růženko, kde jsi?“
– Růženka se ozývá a princ k ní podle sluchu přichází
– obě role měníme s každou hrou

⇒ SH: Smyslový chodník (HMAT)
– (kaštany, žaludy, větvičky, písek, mech, trávy, seno, hlína..)
– povídání, co bylo příjemné nepříjemné, tvrdé, měkké apod.

⇒ SH: Oříšky pro veverku (ZRAK / HMAT)
– hledáme v košíku oříšky pro veverku mezi kaštany, šiškami (můžeme i poslepu)

SH: Hledání a třídění barevných listů ke stromům 
– vytištěné barevné stromy (červený, oranžový, žlutý, zelený) a ke každému z nich zalaminované listy ve stejných barvách
– každé dítě si po herně najde 1 list a stoupne si ke stromu se shodnou barvou
– následuje činnost: DH: Vzduchem létají červené a oranžové listy

DIDAKTICKÉ

DH: Vzduchem létají červené a oranžové listy
– obměna hry na domečky
Vzduchem létají červené listy – děti s červenými listy se proletí a vrátí se na signál zpět ke svému stromu
Vzduchem létají oranžové a žluté listy…
– naráz mohou létat všechny barvy a postupně dle pokynů učitelky přestat létat a vrátit se zpět ke stromu
– ukončení: zveme si k sobě jednotlivé barevné listy, co se po odevzdání posadí ke stolečku

DH: Kolíčkování: Ježečkové počítání
– šablonu ke stažení i návod najdete ZDE

Řazení přírodnin dle instrukcí
– pomůcky pro každé dítě: šiška, žalud, oříšek, kaštan, papír s okénky
– kancelářské papíry A4 rozstřiheneme na poloviny a do každého pruhu nakreslíme 4 okénka (1 pruh pro 1 dítě)
– děti zleva doprava umisťují přírodniny dle instrukcí učitelky
– + co jsme dávali jako první, poslední, co je před šiškou, co za žaludem)

Plody podzimu (bludiště)
– dle plánku postupovat bludištěm po správné cestě
– materiály ke stažení – https://edu.ceskatelevize.cz/namet/lekce-do-ms-barevny-podzim-caruje

DH: Jakou barvu má? 
– pomůcky: velké množství pastelek
na koberec vysypeme všechny pastelky
učitelka klade otázky: „Jakou barvu má hruška? Kaštan, jablko, šípek,,…“
– děti hledají danou barvu plodu, byliny v pastelkách a ukazují ji

DH: Přiřazování plodů k listům /skutečných plodů k plodům na obrázku
– skutečné či obrázky
– javor-dvounažky, jírovec-kaštan, dub-žalud, buk-bukvice, jeřáb-jeřabiny

DH: Počítání plodů
– kaštany, žaludy, šišky, ořechy, šípky
– porovnávání: více x méně x stejně

MANIPULAČNÍ

DH: Skládání kaštanů podle předlohy
– 1) NA ČÍSLICE
       – na papírech A4 napsané číslice (1, 2, 3, 4, 5, 6) 
       – práce v 6 členných skupinách 
       – děti pokládají kaštany na linie (1 dítě = 1 číslo)
      – seřazení číslic od 1 do 6

2) DLE PŘEDLOHY
      – karty s různými obrazci  kaštanů
      – úkol: vzít si 1 kartu a vedle složit ze skutečných kaštanů daný vzor

⇒ Vaříme si šípkový čaj
– pomůcky: šípky, cukr, skleněná konvička na čaj, palička na maso, prkýnko, sítko, rychlovarná konvice, voda
děti namotivujeme tím, že se dnes naučí vařit čaj
každé dítě si z pytlíku vyndá šípek, položí na prkénko a paličkou párkrát uděří, aby se rozdrtil a vhodí do sklené konvičky
– každé dítě si takto rozdrtí cca 3 šípky
vysvětlíme dětem, že kdybychom nerozdrtili šípek, neuvolnily by se vitamíny, voda by se nám ani neobarvila, nechutnala by nijak
poté zalejeme šípek teplou vodou (cca 70C), osladíme a než čaj vystydne, věnujeme se jiným činnostem
poté dětem přes sítko lijeme do jejich hrnečků
– kromě šípku lze do džbánku přidat i mátu

Listová housenka
– učitelka vystřihne barevná kolečka z měkkého papíru, uprostřed je propíchne barevným drátkem a zaváže (nos) , dokreslí obličej, udělá z drátku tykadla
– děti venku na drátek navlékají barevné listí a tím se tvoří housenka
– na konci pak zbylý drátek omotáme kolem prstu – naprosto stačí, aby listy nevypadly
– děti si své kousenky vezmou domů

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ RV: Ukázka skutečných plodů x porovnání s obrázky
– kaštan, žalud, jeřabiny, bukvice, ořech (vlašský i lískový), makovice, obilí

Hádanky: Přírodniny
– obrázky přírodnin rozložené ve vnitřku kruhu
– dle popisu učitelky děti odhadují o jakou přírodninu se jedná

POHÁDKY

⇒ Pohádka: Proč se javor na podzim červená?ke stažení ZDE

⇒ Pohádka: Šípková Růženka
– práce s příběhem (zabere cca 2 dny) –  z knihy: Od podzimu do léta pohádka k nám přilétá 
– hádaní pohádky: indicie růže + šípek
– podle jaké květiny se princezna jmenovala? Jmenuj další názvy květin
– relaxační cvičení: dýchání do dlaně
– počítáme  do 17 
– štronzo – usnutí na 100 let, spánek a poslech zpěvu dramatizace ⇓

⇒ Dramatizace: Šípková Růženka
– pomůcky: kůň a koruna pro prince, korunka pro princeznu, šátek a hůl pro babu
děti stojí v kruhu, drží se za ruce
uvnitř (Růženka), další dvě děti (baba a princ) stojí v určeném místě dál od kruhu

Růženka byla líbezná, líbezná, líbezná,
Růženka byla líbezná princezna.

(děti jdou po kruhu, Růženka jde v kruhu v protisměru)

Ó jak jsem krásná, spanilá, spanilá, spanilá,
ó jak jsem krásná, spanilá princezna.

(děti se pustí a dají ruce v bok, pohupují se v kolenou a mírně se natáčejí vpravo, vlevo)

Tu přijel jeden krásný princ, krásný princ, krásný princ,
tu přijel jeden krásný princ, pravil jí:

(děti tleskají do rytmu, princ přijíždí na koni)

Růženko milá, pozor dej, pozor dej, pozor dej,
Růženko milá, pozor dej na babu.

(princ i děti ukazováčkem do rytmu varují Růženku, poté princ odjíždí)

Tu přišla jedna baba zlá, baba zlá, baba zlá,
tu přišla jedna baba zlá, pravila:

(děti zpívají podbarveným hlasem, baba přichází kulhavou chůzí)

Růženko, usni na sto let, na sto let, na sto let,
(baba čaruje před Růženkou, i děti napodobují pažemi čarování)
Růženko, usni na sto let, všechno spí.
(Růženka do lehu, děti do dřepu, baba se zařadí do kruhu k dětem)

A rostlo trní do výše, do výše, do výše
a rostlo trní do výše, vysoko.

(Růženka stále spí, děti pomalu vstávají, ruce do vzpažení, stoj na špičky)

Až přijel zas ten krásný princ, krásný princ, krásný princ,
až přijel zas ten krásný princ, pravil jí:

(děti tleskají do rytmu, princ přijíždí před ležící Růženku)

Růženko milá, probuď se, probuď se, probuď se,
Růženko milá, probuď se z toho snu.

(princ hladí Růženku po vlasech, Růženka se pomalu probouzí, vstává)

A byla svatba veliká, veliká, veliká
a hrála při ní muzika, muzika.

(děti se chytnou za ruce a jdou směrem po kruhu – princ a princezna se točí uprostřed kruhu)

ŘÍKANKY

Stromy
Létá listí mezi stromy,
poletuje mezi domy.
Stromy spolu závodí,
kdo je nejdál odhodí.
Tenké, tlusté, kulaté,
cesty jsou už zaváté.


Stromečku, řekni mi (Michal Černík)
Stromečku, řekni mi,
až přijdou chladné dny,
který lísteček ti na zem
spadne poslední?

Nevím, chlapče, ani já,
musím počkat na vítr,
musím počkat na liják,
až mne otrhají
a budu holý jako stín,
poslední lístek na zem upustím.


Podzimní
Podzim je tu, ze sametu.
Na stromech jsou švestky,
chutnají nám všecky.
Podzim je tu ze zlata,
z kaštanů mám zvířata.
Vlaštovky už odletěly,
vrány zase přiletěly.

Co se děje na dubu
Včera ráno na dubu
řekl žalud žaludu: 
Já už tady nebudu.
Pustím se a spadnu dolů,
zavrtám se do země,
budu spát a odpočívat,
bude mi tam příjemně.


Kaštany
Když kaštany padají, to já bývám rád.
Postavím z nich potají kaštanový hrad.
Na cimbuří naleznu
kaštanovou princeznu.
Bude si tam snad
tancovat a hrát.
Že má hlavu na stranu?
Proč ne? Vždyť je z kaštanu.


Listy vzduchem létají
Listy vzduchem létají,
pochytat se nedají,
jeden směr jim nestačí,
dokola se otáčí.
A když vítr přestane,
všude ticho nastane. 

Žaludová
Žalud sem a žalud tam,
já je všechny spočítám.
Žaludů už mám jen pět,
kdo ty čtyři asi sněd?
Divočák tu běhá kolem,
ryje v zemi horem dolem.
Než bys řekl CHLUP!
Žaludy mi slup!

Lískový oříšek
Byl jeden oříšek
dokola kulatý,
měl hnědý kožíšek
na něm tři záplaty.

PRACOVNÍ A VÝTVARNÉ AKTIVITY

⇒ Grafomotorika: List (čáry)ke stažení ZDE
⇒ PL: Listy a jejich stínyke stažení ZDE
⇒ PL: Počítání oříškůke stažení ZDE
⇒ PL: Kaštánci – 10 rozdílů ke stažení ZDE
⇒ PL: Padající listí
ke stažení ZDE 
⇒ PL: Listy stromůke stažení ZDE
⇒ PL: Spočítej a sečti oříšky
ke stažení ZDE
⇒ VV: Šípkový keř
podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Zámek Šípkové Růženkypodrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Valérové listy podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Krajkové listypodrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Proškrabávané listy
podrobný popis činnosti ZDE

PÍSNIČKY

⇒ HV: Podzim
⇒ HV: Bedla –
noty ke stažení ZDE
⇒ HV: Veselý podzim

⇒ HV: Ptala se Zuzana Kubynoty kde stažení ZDE

⇒ HV: Listí a jehličí (melodizace na píseň : Pec nám spadla)
Listí padá, listí padá,
na podzim to poznáte,
až to listí všechno sletí
budou větve nahaté.

Jehličí se větve drží,
celý rok je huňaté,
když celý den slunce svítí,
když jsou cesty zaváté.

⇒ HV: Hudební hádanky
– učitelka hraje  známé melodie na klavír
– děti hádají píseň (např. Měla babka, V zahradě na hrušce, Koulelo se koulelo..) 

5/5 (7)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *