Ochrana životního prostředí

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH+DH: Odpadkový mišmaš
– pomůcky: židličky, kartičky žluté, modré, zelené (celkem v počtu dětí)
každému dítěti dáme 1 barevnou kartičku
utvoříme s židliček kruh (=židličkovaná) a děti si libovolně sednou na jednu z židlí
zopakujeme, co která barva znamená (zelená=sklo, modrá=papír, žlutá=plast)
– motivace: „Teď jsme se proměnili v kontejnery.“
u malých dětí stejný počet židliček jako dětí
– učitelka dává pokyny: sklo (děti se zelenou kartičkou se zvednou a vymění si místa)
– pokud zazní slovo: mišmaš- všechny děti si vymění místa
– u starších dětí můžeme říkat: noviny, igelitový pytlík, karton, lahev od piva, bublinková folie, sklenice..

PH: Sběr tříděného odpadu 
– obdoba hry: Rybičky, rybáři jedou
– zvolíme 3 děti představující KONTEJNERY (sklo, papír, plast)
– ostatní děti (=TŘÍDĚNÝ ODPAD) stojí  proti nim  na druhé straně herny
– učitelka vypráví příběh, jakmile v něm použije slovo: KONTEJNERY, vyrazí děti s tímto označením na druhou stranu a snaží se posbírat (chytit)  co nejvíce tříděného odpadu
– pochytané děti si sednou na stranu mimo hrací plochu
– hra pokračuje do sebrání (pochytání) všeho tříděného odpadu
– PŘÍBĚH: Na našem sídlišti  jsou umístěné uzamykatelné schránky na kontejnery… někdy však přicházejí s odpadem i malé děti a vysypou mimo, neboť nedosáhnou do kontejneru…to není dobře a proto je nutné uklízet prostor, aby se neproháněli potkani mezi kontejnery…… tříděný odpad nesypeme do běžných kontejnerů… ale třídíme ho podle barev, které označují i naše kontejnery….. rozluštíme naše barvy, žlutou, modrou, zelenou na našich kontejnerech…atd.

 

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Tichá pošta (sluch)
děti se sednou do řady vedle sebe
prvnímu pošeptáme slovo (= výrobek- sklenice, noviny, plastová láhev,…)
děti si slovo předávají šeptem
na konci řekne poslední dítě slovo nahlas a přistoupí k barvě kontejneru, kam výrobek patří
– obměna: může rovnou říci, zda se jedná o plast, sklo, či papír

⇒ SH: Odpadková kimovka (zrak)
– pomůcky: plastová lahev, zavařovací sklenice, sklenička, knížka, plastové autíčko,…
nejprve dětem ukážeme předměty, následně je zakryjeme velkou neprůsvitnou látkou a jeden předmět odebereme
děti hádají, který předmět zmizel
po určení se zeptáme, do jakého kontejneru by patřil
zpočátku dobré ukázat předměty, zakrýt a děti jmenují všechny předměty, které viděly

⇒ SH: Poznávání odpadu (hmat)
– pomůcky: skleněný výrobek (sklenice), plastový výrobek (plastová lahvička), papírový výrobek (papírová krabička)
děti sedí v kruhu
vybereme jedno dítě a položíme mu výrobek do rukou, které má nastavené vzadu
              – (u starších dětí možnost zavázat oči a dát na výběr z více předmětů)
podle hmatu musí určit, o jaký druh odpadu jde (plast, sklo či papír) a do jakého kontejneru patří

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Odpady
– pomůcky: 3 barevné kartičky pro každého, které odpovídají i barevně kontejnerům
              – (modrý – papír, žlutý – plast, zelený – sklo)
každý žák obdrží sadu kontejnerů (=kartiček)
učitel jmenuje různé odpady a žáci zvedají nad hlavu správnou kartičku
– odpady: např. popsaný papír, víčko od jogurtu, použitý papírový kapesník, sklenice, igelitový pytlík, roztrhaná knížka, flaška od piva,…

⇒ DH: Nakrm nás a vyhraješ
– pomůcky: barevné kontejnery (papírové, barevné, nakreslené), různé druhy odpadů
motivace: „Jestli víš, co jedí tři popelnice se jmény Sklář, Plastička a Papírník, tak je nakrm. Protože jsou moc hladové, musíš je nakrmit rychle. Ale pozor! Kontejnery musíš nakrmit jen tím, co opravdu jedí. Když jim dáš něco, co nejedí, tak ti umřou a ty prohráváš. A když je budeš krmit tím, co jedí, budeš se o ně moci starat dále.“

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ PL: Čistě doma, čistě venku ke stažení ZDE
nejprve si s dětmi pojmenujeme odpadky a kontejnery
děti mají za úkol vybarvit kontejner na plast a sklo správnou barvou
po zvládnutí mohou předměty z plastu a skla vybarvit totožnou barvou jako kontejner
rozbitá sklenice (zelená), plastová lahev (žlutá),…

⇒ PL:  Ubližování přírodě ke stažení ZDE
⇒ PL:  Špatné chování v lese ke stažení ZDE
⇒ PL:  Co nepatří do lesake stažení ZDE
⇒ PL:  Barevné kontejnery ke stažení ZDE
⇒ PL:  Třídíme odpadky  ke stažení ZDE

⇒ VV: Kam s ním aneb třídíme odpad podrobnosti k námětu ZDE

PÍSNIČKY

⇒ Píseň: Třídíme odpad text k písni ZDE
na melodii: Prší, prší

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ Kontejnery – etikety 
 – objasnění jednotlivých etiket, které najdeme na každém barevném kontejneru
         – jaké věci tam patří a které naopak ne

⇒ RV: Kam vyhazujeme odpadky?
– pomůcky: papírové kontejnery (žlutý, modrý, zelený, popř. červený); odpadky (papírové ubrousky, odstřižky z VV, papír, kelímky od jogurtů, igelitové sáčky, plastová lahev, ohryzky od jablka, sklenice, časopis,…
děti sedí v kruhu
uvnitř kruhu jsou rozmístěné kontejnery
učitelka vytahuje po jednom předmětu
kdo ví, kam by ho vyhodil, zvedne ruku a jde ho umístit do správného kontejneru
předmět přitom pojmenujeme a řekne, zda patří do plastů, skla či papíru
– Které kontejnery nám zde ještě chybí? (na textil, hliník, elektro, směsný odpad, nebezpečný odpad)
– Když chceme vyhodit nábytek, ledničku,  kameny, barvy, kam jej rodiče odvezou? (sběrný dvůr)

⇒ Pobyt venku: Sběr odpadků
– pomůcky: rukavice, taška
v rámci vycházky sbíráme odpadky kolem MŠ
nasbírané předměty použijeme při výtvarné činnosti: Kam s ním aneb třídíme odpad

⇒ RV: Proč nevyhazujeme odpadky v lese, na cestu?
diskuse o tom, kdo vyhazuje odpadky do přírody; proč se to nedělá, čím a komu tím škodí; co to má za následky pro přírodu,…

⇒ RV: Bioodpad
– Co se dělá se slupkami a jiným přírodním odpadem? Jak se jmenuje místo, kam můžeme vyhodit třeba slupky od brambor a kde se z nic stane hnojivo pro jiné rostliny?
– Jak vypadá kontejner s bioodpadem? Jakou má barvu?
– Co je kompost? K čemu slouží?

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *