- nevyžadují žádné klasické výtvarné techniky
- hledají podněty v přírodě, v dílnách, na skládkách
- materiálové podněty jsou skromné – chlad, tvrdost, povrchová struktura, hebkost, tvárnost, barevnost, schopnost uchovat otisk
- k vnímání řeči materiálů je potřeba mít citlivé smysly a ducha
- abychom byli schopni tyto podněty prožívat, musíme s nimi přicházet do kontaktu, učit se je vnímat, rozlišovat a reagovat na ně
- výuka se proto zabývá sbíráním a porovnáváním různých materiálů, jejich proměňováním a kladením do vzájemných vztahů, prožíváním účinků
VYTVÁŘENÍ SBÍREK A JEJICH ADJUSTOVÁNÍ
- sbírané předměty v sobě kromě estetických podnětů skrývají smyslové prožitky
- na sbírání můžeme navázat vymýšlením asociací, příběhů (příběh o zrezivělém plechu, o vláknech koudele, o hrsti obilek, o holém dřevě)
- slovní zájem též může doplnit sbírku materiálů
SPOJOVÁNÍ NESOURODÝCH MATERIÁLŮ
- spojování přináší mnoho hmatových podnětů
- z rozdílných hmatových zážitků vyrůstají silné emotivní impulzy
- dotýkání se kamene přes bláto, od kožešiny k hladké ostrosti střepu
PŘIROZENÉ PROMĚNY MATERIÁLŮ A TKÁNÍ
- v krátkém čase lze sledovat a zaznamenávat proměny – rezavění železa, zakalení a vyjasnění vody, tání ledu, seškvaření umělé hmoty, postupování barvy do květu kopretiny
ZÁMĚRNÉ ZÁMĚNY MATERIÁLŮ
- přinášejí nové významy
- pokryjeme-li měkká látka tvrdý tvar krabice, vnímáme tuto krabici zcela jinak
- materiály můžeme zaměňovat i skutečně: přenášet lesní půdu na louku a naopak, obalovat předměty plechem, igelitem; polepovat čtverce různými materiály
METODICKÁ STRÁNKA
- pozorování a prožívání účinků materiálů je pro všechny přitažlivé
- pro každou věkovou skupinu však musíme volit odlišný způsob motivace odpovídající jejich citové, rozumové a výtvarné vyspělosti žáků
- s obtížemi se setkáváme pouze tam, kde na to děti nejsou psychicky připravené a neklid, nezájem, neporozumění, posměch brání k vytvoření potřebné atmosféry
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – MATERIÁLOVÉ UDÁLOSTI
PŘÍRODNÍ MATERIÁLY
- Námět: materiály živé i neživé přírody
- Výtvarný problém: porovnávat různé druhy materiálu a jejich kvality, odlišit úlomky, tkáně, drobné plody
- Pojetí úkolu: vytvoření sbírky travin, slámy, větviček, sena, pilin, listí, popela, klásků a obilek, vzorků dřeva nebo kůry, šustí,…; každý vzorek uložit do jiného obalu a sbírku uspořádat do stejných krabiček (igelitových sáčků)
HMATOVÉ ETUDY
- Námět: co jsem našel schovaného v sáčku
- Výtvarný problém: vnímání a záznam hmatových podnětů
- Pojetí úkolu: prvotní hmatový zážitek, na který může navazovat kreslířský záznam
Použitá literatura:
ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 214-216. ISBN 80-902267-1-X.