- některé podněty v nás vyvolávají bytostné reakce – kámen vyvolává představu neměnnosti či znaku, slunce nese pocit tepla, světla, života
- od nepaměti nás doprovází šumění deště, zpěv ptáků, mihotání stínů a stopy na sněhu
- tyto chvíle potřebujeme, abychom zůstali součástí přírody
- civilizace nás obklopila betonem, ulicemi, hlukem automobilů a televize
- spěch, který nás doprovází, nevytváří podmínky pro klid, soustředění, vnímání či zamyšlení
- tím se člověk přírodě postupně vzdaluje
- jen málokteré dítě ví, jak vypadá hvězdné nebe, jak znějí lístky osiky
LAND-ART
- = ZEMNÍ UMĚNÍ
- zabývá se prožíváním a proměnami přírody
- navazování rituálů, komunikace s přírodou, dotýkání se přírodních materiálů, zanechávání stop v krajině
- výtvarná výchova nezasahuje do krajiny jako zemní umění – nezasahuje do ní tak, aby ji trvale proměnila
ROZHOVORY S PŘÍRODOU
- děti sbírají vzorky nebo frotáže z přírodnin a vytvářejí z nich sbírky
- děti zaznamenávají barvy stromu v letním slunci, zpěv ptáků a šumění lesa, rušivé lidské hlasy, vrčení motorové pily
- pokouší se o diagram letu mouchy či motýla, napodobují rytmus dešťových kapek, zakreslují proměny stínů rostlin
- do krajiny zasahujeme tak, abychom ji neporušili
- kresba praménkem vody, stopami ve sněhu, které roztají; linka v písku, co smyje déšť
- děti řadí list k listu, kamínek ke kamínku a píší dopis lesu, větru, broukům
- kontrast přírody a civilizace: kruhy, čtverce a jiné obrazce z kamenů, šišek, větví umístěných na hladkou podlahu lidského obydlí
DROBNÉ ZÁSAHY
- červený kámen ve skále,či na cestě
- cár hedvábného papíru nebo deska s číslicí zavěšená na borovici
- slovo zima vymodelovat do sněhu, slovo voda vytrhat z hedvábného papíru a pustit ho po hladině potoka
UVĚDOMĚLÉ PROŽÍVÁNÍ PŘÍRODY
- splynutí se stromem, dotýkání se celým tělem skály- nechat se prostoupit chladem a mohutností
- vnímat v přírodě povrchy, objemy, teplotu, zvuky, vůně, barvy
- zážitek přináší pyramida z kamenů jako znamení pravěkého člověka, bílá tyč mezi větvemi jako paprsek světla,..
METODIKA
- důležité volit prostředky, které po pár dnech zmizí – malba temperami, křídami
- pokud použijeme trvalejší materiály, je potřeba počít s tím, že je musíme na závěr uklidit
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – VÝTVARNÉ AKTIVITY V PŘÍRODĚ
ČERVENÝ KÁMEN, MODRÁ VĚTEV
- Námět: prádelní šňůra, papírové obdélníky, deset barevných větví
- Výtvarný problém: linie a plochy v krajině
- Pojetí úkolu: umístění prvku do krajiny, vnímání proměny prostředí
KRESBA DO SNĚHU
- Námět: hry ve sněhu, výtvarné etudy
- Výtvarný problém: pomíjivé stopy ve sněhu a jejich proměny
- Pojetí úkolu: experimenty s kresbou do sněhu – otisky předmětů, stopy bot či lyží, kresba praménkem čisté nebo obarvené vody, linie vyšlapaných stop
DETAILY KRAJINY
- Námět: tvary, textury, náhodné objevy
- Výtvarný problém: objevování podob přírody
- Pojetí úkolu: vyjít do okolí a hledat zajímavé podněty, rámovat detaily papírovými páskami, nálezy dokumentovat
VRSTVY ZEMĚ
- Námět: ukládání vrstev země v lese
- Výtvarný problém: manipulace s vzorky zeminy
- Pojetí úkolu: vrstvení zemí z různých lokalit do prázdného akvária, vytváření kontrastních hrubých či jemných materiálů,, promísení vrstev zeminy, prosakování vody,…
Použitá literatura:
ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 227-231. ISBN 80-902267-1-X.