- dialogy s předměty učí vidět v prostých věcech věci pozoruhodné
- předměty a přírodniny upoutávající pozornost děti vyčleňují z jejich přirozeného prostředí
- předměty mimo své prostředí se nazývají OBJEKTY
- v navázání dialogu je potřeba vnímat a objevovat jeho skrytou řeč
- objekt na nás působí svou barvou, tvarem, materiálem, svou funkcí nebo pohyby, kterých je schopen
- nositelem podnětných impulzů jsou smyslové prožitky
- prožitky se pojí s hodnocením nálezu, tak s procesem hledání
HLEDÁNÍ A SBÍRÁNÍ PŘEDMĚTŮ
- aby sbírání nevyznělo samoúčelně, je ho potřeba spojit se závazným tématem
- tematizovat lze tvary, barvy,velikost nebo druh nálezů
- pokud žák začne sbírat stejné nebo příbuzné předměty, využívá jejich množství a odlišnosti
KOMENTOVÁNÍ NÁLEZŮ
- sdělení může zaznít v dialogu nebo ve volném výtvarném přepisu
- na zkoumání objektu můžeme navázat vědeckým popisem ( rozměry, tvary, barvy, hmotnost a další vlastnosti)
AKUMULACE
- hromadí množství stejných či příbuzných předmětů nebo přírodnin
- výtvarným objektem se stává celá sbírka uložená v průhledném obalu nebo skleněné lahvi
- drobné předměty lze využít k opakování, vytvářet z nich kontrastní celky
OBALOVÁNÍ NÁLEZU
- můžeme výtvarně i literárně dokumentovat
- různé možnosti – způsob zabalení, obal, dopracování obalu
- rozbalování neznámého předmětu může prožitek umocnit
ASAMBLÁŽE
- spojení předmětů, které se spolu setkaly
- provazování reality a vlastních představ
- u dospívajících žáků promlouvá symbolika, jinotaj, fantazijní grotesknost
INTERMEDIÁLNÍ OBJEKTY
- spojují předměty s dalšími smyslovými i jinými podněty
- objekty lze zkoumat hmatem, zvukové efekty se objevují při manipulaci s předměty, pohyblivé objekty-mobily
- děti mohou vytvářet jednoduché mobily – klepadla, vahadla, drátěné objekty, objekty s prvky stavebnicového uspořádání
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – DIALOG S PŘEDMĚTY
NÁLEZY
- Námět: předmět, který jsem zvedl ze země (děravá nádoba, smotek drátu,..)
- Výtvarný problém: instalace dokumentující naše životní prostředí
- Pojetí úkolu: vyhledávat zajímavé předměty a přírodniny a vnímat jejich vlastnosti – vyčlenit předmět z jeho prostředí a učinit ho objektem, spojit několik předmětů, pozorování proměn, který způsobil čas
DIALOG MEZI VĚCMI
- Námět: etudy pro věci, které nosíme s sebou – klíč, sáček, kuličky, jablko, krabička, nůžky, provázek, tužka
- Výtvarný problém: významové spojení dvou věcí
- Pojetí úkolu: rozhovory všedních věcí – skládání dvojic, oživování předmětů do improvizovaných loutek, záznam dialogu
AKUMULACE
- Námět: knoflíky, baterie, mince, klíče, sponky
- Výtvarný problém: sbírka předmětů jednoho druhu
- Pojetí úkolu: sbírání a vyhodnocování předmětů a jejich adjustace do stejných sklenic, sypaných hromádek nebo visících igelitových sáčků
Použitá literatura:
ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 217-221. ISBN 80-902267-1-X.