- je přitažlivou a vzácnou výtvarnou aktivitou
- prostor, ve kterém žijeme, málokdy skutečně vnímáme (spíše jím procházíme a neuvědomujeme si jeho vlastnosti)
VNÍMÁNÍ PROSTŘEDÍ
- k vnímání okolí napomáhá řada her, výtvarných aktivit a jiných činností
- kromě akčních podnětů zprostředkovává hlubší pochopení souvislostí kresebný záznam prostoru, pohledy z ptačí perspektivy, dokumentární plánky, záznamy zvuků, texty, dramatické a pohybové projevy
SVĚT V JEHO DETAILECH
- děti inspirují skvrny na zdech, suky v dřevěné podlaze, předmět ze všedního prostředí
- výřez nebo detail prostoru umožní,že vnímáme prostředí jakoby poprvé
VYMEZOVÁNÍ PROSTORU
- prostor vymezujeme šňůrou, latěmi, pásy papíru
- z tohoto prostoru můžeme vnímat jeho vůně, pachy, zvuky i se v něm orientovat hmatem
NAHLÍŽENÍ PŘES PROMĚŇUJÍCÍ MEDIUM
- pohled na místnost, kde jsou okna zalepena barevným celofánem, vytváří červený nebo žlutý svět
- svět rozčleněný hustě zavěšenými papírovými pásky – vyvolává chaos, zneklidňuje
- svět přes drátěný plot – pocit omezené svobody
VYTVÁŘENÍ POZMĚNĚNÝCH, NOVÝCH PROSTŘEDÍ
- konfrontace reality a fantazie
- klasické židle a židle polepené novinovým papírem
- hrad ze židlí, stolů, desek, stavebnic,..
- barevný teč, či kruh z větví a známého pokoje
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – SETKÁNÍ S PROSTŘEDÍM
VÝTVARNÁ INSTALACE Z PŘEDMĚTŮ
- Námět: hromada, hrad, spojnice podlahy a stropu
- Výtvarný problém: objekt s průchodnými vnitřními prostorami
- Pojetí úkolu: vystavět z židlí prostorový objekt, vstupovat do jeho dutin, pozorovat místnost otvory mezi židlemi, zabydlet objket představami
DIVOKÁ SKLÁDKA
- Námět: výtvarná instalace v přírodě
- Výtvarný problém: absurdní objekt v krajně
- Pojetí úkolu: využít předmětů ze skládky (z lesa, z koryta potoka), umístit je na kvetoucí louku a pozorovat, jak na sebe vzájemně působí nepatřičný předmět a prostředí
Použitá literatura:
ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 222-226. ISBN 80-902267-1-X.