KOLÁŽ
- zde se setkává papír, nůžky a lepidlo
- pro koláž můžeme použít různé druhy papíru, které hovoří kontrastními vlastnostmi (povrchem, barevným tónem, průsvitností, tvárností)
- koláže ze svačinového, toaletního papíru, z různých druhů balicího papíru, čtvrtek, lepenek, hedvábného papíru
- využít můžeme i nalezené papírové objekty – jízdenky, účtenky, známky, novinové texty, papírové skládačky nebo obaly
- děti je vlepují do kresby či malby, s kterou nějakým způsobem souvisí
- jiným prvkem pro koláž je tištěné písmo nebo text
- písmo můžeme pojmout jako tvarový element a zkoumat ho v různých variacích
- výběr tvarových variant jednoho písmene
- spojení písmen a obrázků
- vyplnění geometrického tvaru písmeny
- uplatnění proporcí nebo barev písmen, jejich zhuštění a zředění
- písmo můžeme pojmout jako tvarový element a zkoumat ho v různých variacích
- koláž můžeme obohatit dalšími materiály, objekty nebo dalšími výtvarnými postupy
- přestínování ploch perem, či tužkou
- reprodukce fotografií a obrazů
- dobré uplatnit tak, aby nebylo poznat, co jednotlivé ústřižky představovaly
- výraz koláží je závislý na způsobu práce – na stříhání, trhání, mačkání, drásání a pálení papíru
DEKOLÁŽ
- = strhávané koláže
- vedle destrukčních procesů se zde výrazově podílí i obsah, který s v jednotlivých vrstvách papíru postupně odhaluje a mísí
- odkrývá slova, nebo části snímků obsažených v různých vrstvách papíru
ROLÁŽ
- žák rozstříhá jednobarevný geometrický obrazec, dětskou práci či reprodukovaný snímek na úzké proužky a dále s nimi pracuje
- rozsouvání vyvolává pocit pohybu nebo deformuje skutečnost
- vyklápění – žák vyklápí jeden či více vystřižených prvků podél hrany geometrického tvaru do bílé plochy papíru
MUCHLÁŽ (FROAZÁŽ)
- podstatou je gesto ruky mačkající papír
- na zmačkaném a rozbaleném papíru, který je ponořen do velmi řídkého roztoku tuše nebo barvy a vysušen, vyvstávají praskliny
- můžeme s tímto dále pracovat – využít muchláž pro koláže, hledat v ní obrysy známých tvarů a vyplnit je barvou nebo komponovat plochu lavírováním
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – NETRADIČNÍ POSTUPY
RŮZNÉ PODOBY KOLÁŽE
- Námět: ryba, ilustrace, převlek, symbol
- Výtvarný problém: výrazové prostředky různých druhů papíru
- Pojetí úkolu: stříhání, trhání, mačkání, barvení a sešívání papíru, ve vyšších ročnících možnost i propalování
MUCHLÁŽ
- Námět: ryby v akváriu, hrad na skále, geologické vrstvy, dialog tvarů
- Výtvarný problém: inspirace plochou pomačkaného papíru
- Pojetí úkolu: vyhledávání náhodně vzniklých tvarů, kombinace muchláže s kresbou perem a tuší, tónování papíru vodou přibarvenou tuší
DIALOG
- Námět: komunikace mezi zvířaty, mezi dvěma přáteli
- Výtvarný problém: volba různých druhů a tvarů papíru a jejich spontánní tvarování – plastická koláž
- Pojetí úkolu: rozhovor, kde věty nahrazují papíry – střídavé prokládání útržků na plochu balicího papíru, návaznost na kroky protihráče, rozbor výsledků, pokus o dešifrování vztahu
Použitá literatura:
ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 207-212. ISBN 80-902267-1-X.