- pozorné vnímání reakcí vlastního těla navozuje pocit uvědomění si sebe sama, na které navazují další aktivity
POZNÁVÁNÍ VLASTNÍHO TĚLA
- hmatový kontakt s okolím – dotýkání a hlazení tváře, otiskování těla do sněhu či písku, otiskování dlaní,loktů či chodidel do vlhké hlíny nebo na papír
- přepsání rytmu dechu, tepu, chůze
ANTROPOMETRIE
- = výtvarné akce, které měří lidské tělo
- obkreslená silueta těla nebo jeho stínu – siluety můžeme spojit, řadit vedle sebe, vrstvit je na sebe
- negativní siluety – kresby na rozpažení (děti vyplňují plochu okolo vlastního těla)
- stojí předkloněni, sedí, polehávají – vstanou-li, ze šrafur zasvítí stopa jejich těla
HMATOVÉ PROŽITKY
- z doteků vyčteme podobu člověka, z kvality pleti věk, z mimiky emoce
- navazující kresba může zdůraznit roli hmatu (roztírat hlinku prsty a modelovat obličej)
PROŽÍVÁNÍ ZVUKŮ
- poslouchání zvukové kulisy, pohyb zvuků v okolí
- zvuky lze komponovat jako barvy a jejich vztahy zaznamenat
- v kreslené či psané partituře se ozývá výška a hloubka hlasu, rytmus, dynamika
- skladba pro šustění papírových sáčků, duo pro metronom a lidský hlas
VNÍMÁNÍ CHUTÍ A VŮNÍ
- hry na hádanky učí soustředit se, rozeznat různé vůně, hledat barvy – sušené houby, majoránka, tlející země, kapka kolínské, dílek mandarinky, vlhká omítka
PROŽÍVÁNÍ PROSTORU
- k tomu je potřeba místo, kde se dítě cítí dobře a pozice, ve které vydrží delší dobu
- pokud jsou podněty oslovující, zůstává stát, klečet nebo ležet
- i fyzická aktivita (chůze) pomáhá vnímat prostor
PROMĚNA SAMA SEBE
- proměna sebe sama (vzít na sebe jinou tvář, převléknout se) by nestačilo
- je potřeba se vžít do nové podoby, srůst se s ní – změnit identitu
- nejobvyklejší je hra s líčidly, kdy vzniká proměna tváře, či těla
- pokud pracují děti ve dvojici, nevědí, co na jejich tváři vzniká
- může se stát, že dítě svou novou tvář zcela odmítá a prožívá ji jako ztrátu identity
- méně bytostně působí maska zakrývající tvář – s tím souvisí i vytváření převleků
METODIKA
- je dobré uvážit kvalitu barev – mnohé děti jsou alergické na barvy a mohou jim způsobit vyrážku
- dobré je předtím i nanést Indulonu
- pořizování videozáznamu
- mělo by doprovázet každou větší výtvarnou akci
- situace je potřeba snímat zblízka, ale tak aby se děti necítily vyrušovány
- pro prezentaci záznamů učitel sestavuje scénář, z něhož vyplývá volba a možnosti tématu, zkrácený průběh akcí a popř. návaznost na jejich předchozí či následující výtvarné aktivity
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – ZKUŠENOSTI VLASTNÍHO TĚLA
CHYTÁNÍ VŮNÍ
- Námět: ulice v horkém dni, promoklý podzimní les, vůně obchodů
- Výtvarný problém: výtvarná reakce na silný čichový podnět
- Pojetí úkolu: vyhledávat vůně a chytat je do sáčků – po návratu do školy nad sáčkem “přivonět”, zvolit jeden z motivů a namalovat vůni místa
ZANECHANÁ STOPA
- Námět: jak vzniká stopa; ruka, která hladí; záznam pohybu
- Výtvarný problém: přepis činnosti emoce pomocí otisků rukou
- Pojetí úkolu: různé variace otisků
MASKA
- Námět: ptačí svět
- Výtvarný problém: kontrast různých způsobů řešení
- Pojetí úkolu: návrh a výroba kašírované masky – volba tvarů a plasticity, barevné řešení, kontrast barevných ploch a ploch vyplněné ptačím peřím
Použitá literatura:
ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 232-236. ISBN 80-902267-1-X.