Čtenářské strategie

Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů

Kniha představuje možnosti využívání čtenářských strategií při předčítání dětem předškolního věku a nečtenářům na počátku školní docházky. Cílem metody využívání čtenářských strategií je rozvíjet u dětí plné porozumění textu, tedy i porozumění implicitního významu, a připravit děti pro budoucí samostatné čtení s porozuměním. V teoretické části jsou v jednotlivých kapitolách představeny čtenářské strategie vhodné pro předškolní vzdělávání a také postup, jak s nimi při předčítání efektivně pracovat. V praktické části jsou uvedeny příklady konkrétních čtenářských lekcí s podrobnou metodikou a reflexemi jejich realizace v mateřských školách. Vše je doplněno videoukázkami, na které je v textu odkazováno, videoukázky jsou po zadání kódů z textu dostupné na YouTube.


Kniha osloví pedagogy mateřských škol i prvních ročníků základních škol.

Recenze

Každá učitelka i maminka čte dětem. Ale čtete jim tak, aby textu skutečně porozuměly?

Díky této knize jsem bohužel zjistila, že při četbě pouze ověřuji, zda děti dávaly pozor, co si zapamatovaly (Co měla Karkulka v košíčku?), nebo se snažím rozvíjet znalosti (při četbě o zvířátkách se ptám, jaká další děti znají) a navíc opomíjím práci s ilustrací, která je pro tak malé děti pro porozumění čtenému nepostradatelná. Tyto aktivity lze zařadit, ale až po předčítání, pokud bude vaší snahou plné porozumění textu.

Jak udělat to, aby děti čtení bavilo, aby ho vyhledávaly a textu porozuměly? Jednou z cest jsou ČTENÁŘSKÉ STRATEGIE.  Po přečtení této knihy si uvědomíte, jaký MÁ SMYSL ČÍST S DĚTMI, a ne pouze dětem. Publikace změnila můj pohled na to, jak jinak lze pracovat s texty a věřím, že pomůže i vám.

Ideální je vybírat z neznámých pohádek, u kterých děti neznají děj. Pokud přeci jen sáhnete po známé pohádce, tak je potřeba volit otázky k zamyšlení (př. Co bys dělal, kdyby se s tebou dal vlk do řeči? Jakou udělala Karkulka chybu?) U neznámých se pak ptáme, co si myslí, jak bude děj dál pokračovat (Co myslíš že asi medvěd udělá teď?). Jak lze odtušit, základem jsou OTEVŘENÉ OTÁZKY, které aktivují myšlení, nikoliv paměť. Kromě otázek lze zvýšit zájem o četbu i jinými prostředky, které se dočtete v knize.

Za mě největší přidanou hodnotou jsou odkazy na videa na youtube, která ukazují konkrétní strategie i lekce v praxi. Odkaz je krátký, snadno přepsatelný do vyhledávače. Díky tomuto nápadu autorky si každý dokáže představit, jak v praxi provádět čtení s porozuměním.

Druhá část knihy předkládá 9 podrobně zpracovaných lekcí, které byly realizovány různými učitelkami v mateřských školách. A popsané jsou dokonale, i zde nechybí videoukázky. Kromě časového plánu, očekávaných výstupů a cílů, má každá lekce uvedené činnosti před čtením, čtení příběhu, činnosti po čtení i reflexe učitelky a její doporučení. Pokud byste chtěli některou lekci realizovat, budete potřebovat ilustrace, se kterými se hojně pracuje – i na to autorka myslela a u každé lekce uvedla citaci dětské knihy.  

Publikaci doporučím nejen učitelkám předškolního vzdělávání, ale i učitelkám 1.stupně ZŠ a rodičům, kteří chtějí rozvíjet porozumění textu a zlepšit tak předčítání svým dětem.  

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *