Soukal pavouk nit, až vyrobil síť

  • Výtvarný záměr: pokusit se o spirálovité osnovy sítě z barevných vln na paprskovitě uspořádaná vlákna z větví
  • Výtvarná technika (postup): práce s textilií – vlnou
  • Pomůcky: provázek, rovné silnější větve, nůžky, zbytky barevných vln
 

Motivace a hra

  • Hádanka:
    Motání nitě, krejčí není!
    Plete sítě, rybář není!
    Až své sítě usouká,
    poznáte v něm _ _ _ _ _ _ _. (pavouka)
  • Vyprávění zážitků a prožitků – Kdo se bojí pavouků? Jakého a kde jste viděli pavouka?
  • Vysvětlování – S pavoučími sítěmi přicházíme do styku doma nebo třeba v lese, kdy se nám jemná vlákna lepí na obličej. Brzy po ránu můžeme obdivovat krásné kruhové pavučiny křižáků poseté kapičkami rosy. Přemýšleli jste někdy nad tím, jak pavučina vzniká? Tvoří se u pavouka ve snovacích žlázách, které vyúsťují na konci zadečku. V hotové pavučině potom číhá na svou kořist, kterou pozná podle záškubů. Pavouk pozná, kdy se jedná o hmyz nebo pouze spadlý lísteček, drobná semínka. Protože větší semena i hmyz síť poničí, pavouci si budují nové sítě skoro každý den.
  • Sociogram: Pavučina – Děti si mezi sebou posílají klubíčko vlny. Ten, kdo klubíčko přijal, drží pevně konec provázku a klubko pošle dalšímu dítěti, kterého si vybral. Pavučina je utkaná, jakmile mají všichni vlnu v ruce. Mohou prozradit, od koho klubko dostaly a komu jej poslaly. Pavučinu můžeme nadzvedávat, pomalu s ní točit, pohoupat třeba plyšovou hračku. Na konci se společně pokusíme opět z pavučiny vytvořit klubko.

Realizace výtvarné činnosti

Pedagog v přípravné fázi vytvoří paprskovitou kostru z přibližně 4 – 6  silnějších rovnějších větví, které uprostřed pevně sváže silnějším provázkem. Děti se stanou křižáky, kteří soukají pravidelnou kruhovou pavučinu z barevných vln od středu k vnějšímu okraji větví. Učitelka vlnu uzlem upevní na větev a dítě jejím obtáčením okolo větví vytváří síť. Je potřeba kontroly z důvodu nechtěného vynechání následné větve, napínání vlny a přiměřeně velkých mezer mezi řadami. Pokud děti chtějí vyměnit barvu vlny, vlnu ustřihneme, zavážeme na nejbližší větev a z té samé navážeme novou barevnou vlnu. Děti se střídají v tkaní dle jejich pracovního zájmu. Někdo může utkat 1 kruh, někdo 3 i více kol.

Závěr

  • Praktické zkoumání pavučiny – dotýkáme se sítě, pozorujeme, zda se rozechvěje.
  • Vytvoření pavouků – z malých papírových ruliček, korkových špuntů a černého papíru, zavěšení na síť.
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *