- Výtvarný záměr: nakreslit lepidlem jednoduchou pavoučí síť, posypat ji sypkým materiálem opačné barevnosti než je barva podkladu
- Výtvarná technika (postup): práce se sypkým materiálem
- Pomůcky: bílé a černé čtvrtky formátu A4, lepidlo Herkules, užší kulaté štětce, krupice, mák celý (ne mletý) přesypaný v mističkách, ubrus
Motivace a hra
- Pohybová hra: Pavoučí síť – utkání umělé pavučiny mezi dvěma stromy pomocí provázků s dostatečně velkými oky různé velikosti, tvarů a v přiměřené výšce dětí. Úkolem dětí je po jednom prolézat oky tak, aby se jí nedotkly. Děti si mohou pomáhat, ale nikdo se nesmí dotýkat sítě. Vhodné je předvedení úkolu pedagogem, aby děti měly představu o tom, co se po nich požaduje.
- Ukázka fotografií s různými typy pavoučích sítí
Realizace výtvarné činnosti
Děti si nejprve štětcem a lepidlem nakreslí pavučinu. Začínáme kresbou úhlopříček a pokračujeme vyplétáním pavučiny. Pro inspiraci dejme dětem na vedlejší stoleček nebo tabuli fotografie pavoučích sítí. Ti, kteří pracují na černém papíru, mají práci jednodušší, neboť bílá stopa lepidla je dobře viditelná. Na bílé čtvrtce je kresba méně patrná a děti mají obtíž poznat, které části pavučiny jsou potřeba obnovit lepidlem. Pracujeme ve svižnějším tempu, neboť lepidlo poměrně rychle schne a sypký materiál by se na něj nepřilepil. Pokud i tak zaschne, před sypáním obtáhneme linie, které již uschly. Sypat krupici i mák můžeme přímo na výkres u stolu a přebytečný materiál vysypat zpět do nádob, anebo obrázek vložit do tácu s okrajem, přebytečný sesypaný materiál zůstane tam, který posléze učitelka přesype zpět do mističky. Na bílou čtvrtku sypeme mák (zaprášené staré pavučinky) a na černý papír bílou krupici.
Závěr
- Rozhovor – Jaký pavouk žije/žil v tvé síti (velikost, druh)? Kde tvou pavučinku můžeme najít? (místo)