- Výtvarný záměr: vymezit prostor v přírodě pomocí barevných provázků
- Výtvarná technika (postup): land-art s cizorodými prvky
- Pomůcky: barevné provázky, nůžky, fotoaparát
- Seznámení s úkolem – Pavouci si staví jakousi vlastní architekturu. Každá skupinka se pokusí vytvořit svou síť – vlastní pavoučí teritorium. Úkolem bude síť udělat něčím zvláštní, ale zároveň aby plnila i svou funkci. Vybudujeme pavučinu pro neznámého obřího pavouka. Poté se pokusíme ověřit, zda jsou dostatečně odolné a schopné zachytit kořist.
Realizace výtvarné činnosti
Činnost uskutečňujeme v lese. Děti se rozdělí do početnějších skupin a najdou si místo, kde rostou stromy blíž u sebe. Každá skupina si zvolí provázek odlišné barevnosti. Zdůrazníme, že jak pavoučkové, tak i my bychom měli pavučinu spřádat z jednoho vlákna (lepší pro rozmotávání a zachování provázku). Nejprve omotají 2-4 stromy a vytvoří si tak základní osnovu. Pavučina může být vodorovná (omotávání kmenů ve stejné výšce), nebo svislá (omotávání 2 kmenů v různých výškách). Další průběh síťování necháme na kreativitě skupiny. Provázky proplétáme libovolně mezi vytvořenými osnovami. Některá skupina může mít záměr vytvořit největší pavučinu, jiná se může snažit o propracovanost, zaplnění prostoru. Tvorba vede ke spolupráci a komunikaci ve skupině.
Závěr
-
- Ověřování odolnosti pavučin – Na pavučinu zavěšujeme/pokládáme větvičky, klacíky, mikinu apod. Vydrží i tíhu lidského těla? (Sed, leh na vodorovnou pavučinu, opření celého těla u svislé pavučiny.)
- Pohybová hra: Hustota pavoučí sítě – Vyhledáme ve své pavučině otvor, kterým by se dalo prolézt bez toho, že bychom zavadili o provázky. Děti prolézají po jednom, mohou si navzájem pomáhat, ale nikdo se nesmí sítě dotýkat.
- Závěrečná reflexe – Necháme pavučiny přírodě, aby ji zdobily a zachytávaly do nich své úlovky? Co s nimi musíme udělat? Řešíme problém odhazování odpadků v přírodě