Barvy, geometrické tvary

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Červení a bílí
– děti rozdělíme na červené a bílé
– sednou si proti sobě vzdáleni asi 4 metry
– učitelka vypráví: „Byla jednou jedna holčička a ta měla ČERVENÉ šatičky!“
– jakmile učitelka řekne červená,  musí červení hráči vyběhnout a chytit bílé hráče.
– bílý jsou chyceni, pokud se jich červení dotknou ještě před tím, než vběhnou do domečku. Tím pádem bílý hráč přechází k protihráčům a stává se červeným
– platí to i naopak
– pokračujeme: „ Tato holčička měla krásné zlaté vlásky a v nich …… ZELENOU mašličku, a na té zelené mašličce bily krásné malé boubelaté BÍLÉ puntíčky…….“
– pro oživení hry s barvami otálíme, říkáme i jiné barvy

⇒ PH: Na barevné domečky
– pomůcky: barevné kruhy (žlutá, zelená, modrá, červená)
– učitelka dá do každého rohu herny 1 ze 4 barevných kruhů
– kruhy = domečky
– děti si vezmou libovolný kruh a dle jeho barvy si stoupnou ke svému stejně barevnému domečku
– učitelka zvedá nad hlavu kruhy – ten který je nad hlavou, ta barva vyběhne ze svého domečku a pohybuje se po herně
– pohybovat se můžou 1-4 barvy
– čí barva není nahoře, musí být „schovaný ve svém domečku
– závěr: všechny kruhy jsou nahoře a poté všechny barvy postupně schováme
– hra na pozornost, postřeh, reakce na barvu

PH: Škatulata, hýbejte se
– po koberci rozházíme různé geometrické tvary a děti se k nim staví podle pokynů
– škatulata, hýbejte se na čtverec ( trojúhelník..)

PH: Sednutí do tvaru: kruhu, obdélníku, čtverce, trojúhelníku
– všechny děti na koberci

 

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Čáp ztratil čepičku
pomůcky: lano
– z lana vytvoříme kruh, okolo kterého se posadíme
– uvnitř kruhu chodí čáp a klape zobákem (natažené ruce, tleskání svisle)
– všechny děti též klapají zobákem a říkají s čápem říkanku: „Čáp ztratil čepičku, jakou měla barvičku. Měla barvu barvičku…“
– a čáp ukáže na libovolné dítě sedící v kruhu
– dítě vysloví barvu a všichni se rozutečou danou barvu hledat
– čáp mezitím honí děti a to které nestačí barvu najít, chytne= to se stává novým čápem

⇒ SH: Barevné hádanky
– do neprůsvitného pytlíku vložíme předměty, které mají pouze jednu typickou barvu (žlutý citron/banán, zelená okurka, oranžová mrkev..)
– dítě nebo učitelka určí barvu a pak sáhne do pytlíku a hledá předmět po hmatu (řekne žlutá, musí najít po hmatu citron)

⇒ SH: Hledání geometrických tvarů ve třídě i mimo ni
kruh = kulatý stůl, talíř, kolo
obdélník = televize, okna
čtverec =kostka, dopravní značka
trojúhelník = stříška u polic

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Co má stejnou barvu
pomůcky: barevné kartičky
– sedíme v kruhu
– učitelka má v ruce barevné obdélníčky, které ukazuje dětem
– úkolem je jmenovat co nejvíce předmětů, které danou barvu mají, nikoliv její název
– kdo zná odpověď, přihlásí se
– např.: žlutá (název nesmíme vyslovit) = sluníčko, tričko Kristýnky,…

⇒ DH: Geometrické tvary
pomůcky: geometrické tvary (např. plastové, papírové)
– učitelka postupně v kruhu obchází děti
– každé dítě si sáhne do pytlíku, vytáhne jeden tvar a pojmenuje ho (případně určí i jeho barvu)
vrácení tvarů zpět do pytlíku: tvary mi přinesou děti, co mají trojúhelníky/čtverec… případně lze ztížit: děti, co mají žluté obdélníky apod.

⇒ DH: Diktát-geometrické tvary
– děti zapisují do řádku dle zadání (dva čtverce + jeden kruh + jeden obdélník + tři trojúhelníky)

⇒ DH: Porovnávání podle velikosti
– můžeme si připravit tvary z papíru a nebo využít různých předmětů mající daný tvar
– porovnáváme větší- menší kruh, čtverce..

⇒ DH: Barevné geometrické tvary
pomůcky: tabulka, barevné geometrické tvary nebo pastelky
– děti vkládají do tabulky barevné tvary nebo v případě nakopírování je lze do tabulky dokreslit

MANIPULAČNÍ

Skládání geometrických tvarů z knoflíků
– děti mají za úkol z knoflíků vytvořit tvary, které učitelka ukazuje nakreslené na papíře

Přiřazování barev + rozvoj jemné motoriky
– pomůcky: barevný kruh rozdělený na x dílů, kolíčky obarvené shodnou barvou

ŘÍKANKY, BÁSNIČKY

Barvy
Červená je třešeň, stříška,
rudá polní mák,
žlutá citron, pampeliška,
černá bručoun mrak.
Oranžová pomeranč,
nač si zahrajeme, nač?
Čáry máry po papíře,
zahrajem si na malíře.
Zelená je listí, louka,
modrá nebíčko,
fialová křídla brouka,
hnědá kafíčko.
Bílá mléko, papír, mouka,
o tom si dávno mňouká
kotě s kočičkou,
kotě s kočičkou.

 Pastelka
Jedna hrana,
druhá hrana,
třetí hrana,
čtvrtá hrana.
Čtyři hrany zalepíme,
druhou stranu okrájíme,
do špičata uhladíme –
s pastelkou se pobavíme.

Barev máme na světě
jako malíř v paletě.
Modré nebe, bílý sníh,
rudé máky na polích.
Prostě jich je kolem moc,
černá ta je jako noc.


BARVIČKY
Dostal jsem dnes od Lenky
krásné nové pastelky.
Žlutá, ta je na sluníčko,
modrá zase na nebíčko.
Zelená je na travičku
a hnědá je na kravičku.
Červená je na třešničky
a ta černá na kočičky.
A když vezmu celou tubu,
namaluji duhu.
Do červánků s dávkou síly
děti otvor prorazily.
Zuzka jásá: “Honzíku,
červená je v kbelíku.”

 Na zahrádce starost mají,
jakou barvu kytkám dají.
Honzík Zuzku opraví:
“Zelenou dej do trávy!”

Ze všech barev, které zbyly,
děti duhu nakreslily.
Honzík stojí na voze,
přišil duhu k obloze.

Honzík, Zuzka, malé štěně
hledí z okna spokojeně.
Barvu má už každý květ,
barevný je celý svět.


Tvary
Postavím si domeček,
na spodu je čtvereček.
Na střechu dám trojúhelník,
ať se deštník nehněvá
a střecha je hotová.
Dveře jako nemá nikdo,
velký hnědý obdélník.
Uhádnete nyní děti,
co to na obloze svítí.
Je to velký žlutý kruh,
je to zlaté zrnko?
Co je to? Hmm? Slunko


Barvičky
Mám zelenou barvičku,
tou nakreslím travičku.
Žlutou tužkou housata,
zasvítí jak ze zlata.
A červená barvička?
Ta nakreslí jablíčka.
Už jsou zralá, nízko visí,
pojďte děti, kousněte si!
Kruh
Kruh je slunce, talíř, tečka,
had stočený do kolečka,
kruh je volant, koláč, míč,
kdopak půjde z kola pryč?

Trojúhelník
Trojúhelník, kýho výra,
vypadá jak kousek sýra
nebo značka „přednost dej“,
čekej, nikam nespěchej.


Čtverec
Stejné jsou tu všechny strany,
čtyři rohy, čtyři hrany,
dlaždice či šachovnice
nebo kostka stavebnice.


Obdélník
Dvě strany tu delší jsou
a dvě kratší zůstanou,
dveře, dopis, lednice
či na boty krabice.


KULATÁ (V. Ottomanská)
Koule, Země, modrá očka,
meloun, talíř, taky čočka.
Prsten, obruč, hrnek čaje.
Sněhulák. Ať neroztaje!
Budík, volant, balon v síti,
kolo už se na nás řítí.
Slunce, Měsíc, mince zlatá,
máme všechno dokulata.

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ PL: Učíme se kreslit čtverecke stažení ZDE
⇒ PL: Učíme se kreslit obdélníkke stažení ZDE
PL: Učíme se kreslit kruhke stažení ZDE
PL: Učíme se kreslit trojúhelník ke stažení ZDE
⇒ PL: Malý stavitelke stažení ZDE
⇒ PL: Co se čemu podobáke stažení ZDE
⇒ PL: Barvy (světlá – tmavá)ke stažení zde
⇒ PL: Sestav obrázek z geometrických tvarůke stažení zde
⇒ PL: Tvary (větší – menší, největší – nejmenší) ke stažení zde
⇒ PL: Dokresli obdélníky ke stažení zde
⇒ PL: Vybarvování korálků dle barev duhy – pořadí barev dle vzoru

⇒ VV: Barvy duhy –  podrobnosti k námětu ZDE
⇒ VV: Stékající barvy podrobnosti k námětu ZDE
VV: Písmo duhypodrobnosti k námětu ZDE

VV: Geometrické tvary
– každé dítě si sáhne do pytlíku a vyloví si jeden tvar (vystřižený z papíru)
– promyslí, přilepí a dokreslí (dům, auto…) podle své fantazie

 

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *