HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Červení a bílí
– děti rozdělíme na červené a bílé
– sednou si proti sobě vzdáleni asi 4 metry
– učitelka vypráví: „Byla jednou jedna holčička a ta měla ČERVENÉ šatičky!“
– jakmile učitelka řekne červená, musí červení hráči vyběhnout a chytit bílé hráče.
– bílý jsou chyceni, pokud se jich červení dotknou ještě před tím, než vběhnou do domečku. Tím pádem bílý hráč přechází k protihráčům a stává se červeným
– platí to i naopak
– pokračujeme: „ Tato holčička měla krásné zlaté vlásky a v nich …… ZELENOU mašličku, a na té zelené mašličce bily krásné malé boubelaté BÍLÉ puntíčky…….“
– pro oživení hry s barvami otálíme, říkáme i jiné barvy
⇒ PH: Na barevné domečky
– pomůcky: barevné kruhy (žlutá, zelená, modrá, červená)
– učitelka dá do každého rohu herny 1 ze 4 barevných kruhů
– kruhy = domečky
– děti si vezmou libovolný kruh a dle jeho barvy si stoupnou ke svému stejně barevnému domečku
– učitelka zvedá nad hlavu kruhy – ten který je nad hlavou, ta barva vyběhne ze svého domečku a pohybuje se po herně
– pohybovat se můžou 1-4 barvy
– čí barva není nahoře, musí být „schovaný ve svém domečku
– závěr: všechny kruhy jsou nahoře a poté všechny barvy postupně schováme
– hra na pozornost, postřeh, reakce na barvu
⇒ PH: Škatulata, hýbejte se
– po koberci rozházíme různé geometrické tvary a děti se k nim staví podle pokynů
– škatulata, hýbejte se na čtverec ( trojúhelník..)
⇒ PH: Sednutí do tvaru: kruhu, obdélníku, čtverce, trojúhelníku
– všechny děti na koberci
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Čáp ztratil čepičku
– pomůcky: lano
– z lana vytvoříme kruh, okolo kterého se posadíme
– uvnitř kruhu chodí čáp a klape zobákem (natažené ruce, tleskání svisle)
– všechny děti též klapají zobákem a říkají s čápem říkanku: „Čáp ztratil čepičku, jakou měla barvičku. Měla barvu barvičku…“
– a čáp ukáže na libovolné dítě sedící v kruhu
– dítě vysloví barvu a všichni se rozutečou danou barvu hledat
– čáp mezitím honí děti a to které nestačí barvu najít, chytne= to se stává novým čápem
⇒ SH: Barevné hádanky
– do neprůsvitného pytlíku vložíme předměty, které mají pouze jednu typickou barvu (žlutý citron/banán, zelená okurka, oranžová mrkev..)
– dítě nebo učitelka určí barvu a pak sáhne do pytlíku a hledá předmět po hmatu (řekne žlutá, musí najít po hmatu citron)
⇒ SH: Hledání geometrických tvarů ve třídě i mimo ni
– kruh = kulatý stůl, talíř, kolo
– obdélník = televize, okna
– čtverec =kostka, dopravní značka
– trojúhelník = stříška u polic
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Co má stejnou barvu
– pomůcky: barevné kartičky
– sedíme v kruhu
– učitelka má v ruce barevné obdélníčky, které ukazuje dětem
– úkolem je jmenovat co nejvíce předmětů, které danou barvu mají, nikoliv její název
– kdo zná odpověď, přihlásí se
– např.: žlutá (název nesmíme vyslovit) = sluníčko, tričko Kristýnky,…
⇒ DH: Geometrické tvary
– pomůcky: geometrické tvary (např. plastové, papírové)
– učitelka postupně v kruhu obchází děti
– každé dítě si sáhne do pytlíku, vytáhne jeden tvar a pojmenuje ho (případně určí i jeho barvu)
– vrácení tvarů zpět do pytlíku: tvary mi přinesou děti, co mají trojúhelníky/čtverec… případně lze ztížit: děti, co mají žluté obdélníky apod.
⇒ DH: Diktát-geometrické tvary
– děti zapisují do řádku dle zadání (dva čtverce + jeden kruh + jeden obdélník + tři trojúhelníky)
⇒ DH: Porovnávání podle velikosti
– můžeme si připravit tvary z papíru a nebo využít různých předmětů mající daný tvar
– porovnáváme větší- menší kruh, čtverce..
⇒ DH: Barevné geometrické tvary
– pomůcky: tabulka, barevné geometrické tvary nebo pastelky
– děti vkládají do tabulky barevné tvary nebo v případě nakopírování je lze do tabulky dokreslit
MANIPULAČNÍ
⇒ Skládání geometrických tvarů z knoflíků
– děti mají za úkol z knoflíků vytvořit tvary, které učitelka ukazuje nakreslené na papíře
⇒ Přiřazování barev + rozvoj jemné motoriky
– pomůcky: barevný kruh rozdělený na x dílů, kolíčky obarvené shodnou barvou
ŘÍKANKY, BÁSNIČKY
Barvy Červená je třešeň, stříška, rudá polní mák, žlutá citron, pampeliška, černá bručoun mrak. Oranžová pomeranč, nač si zahrajeme, nač? Čáry máry po papíře, zahrajem si na malíře. Zelená je listí, louka, modrá nebíčko, fialová křídla brouka, hnědá kafíčko. Bílá mléko, papír, mouka, o tom si dávno mňouká kotě s kočičkou, kotě s kočičkou. Pastelka jako malíř v paletě. Modré nebe, bílý sníh, rudé máky na polích. Prostě jich je kolem moc, černá ta je jako noc. BARVIČKY Dostal jsem dnes od Lenky krásné nové pastelky. Žlutá, ta je na sluníčko, modrá zase na nebíčko. Zelená je na travičku a hnědá je na kravičku. Červená je na třešničky a ta černá na kočičky. A když vezmu celou tubu, namaluji duhu. | Do červánků s dávkou síly děti otvor prorazily. Zuzka jásá: “Honzíku, červená je v kbelíku.” Na zahrádce starost mají, Ze všech barev, které zbyly, Honzík, Zuzka, malé štěně Tvary Barvičky Mám zelenou barvičku, tou nakreslím travičku. Žlutou tužkou housata, zasvítí jak ze zlata. A červená barvička? Ta nakreslí jablíčka. Už jsou zralá, nízko visí, pojďte děti, kousněte si! | Kruh Kruh je slunce, talíř, tečka, had stočený do kolečka, kruh je volant, koláč, míč, kdopak půjde z kola pryč? Trojúhelník Čtverec Obdélník KULATÁ (V. Ottomanská) Koule, Země, modrá očka, meloun, talíř, taky čočka. Prsten, obruč, hrnek čaje. Sněhulák. Ať neroztaje! Budík, volant, balon v síti, kolo už se na nás řítí. Slunce, Měsíc, mince zlatá, máme všechno dokulata. |
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PL: Učíme se kreslit čtverec – ke stažení ZDE
⇒ PL: Učíme se kreslit obdélník – ke stažení ZDE
⇒ PL: Učíme se kreslit kruh – ke stažení ZDE
⇒ PL: Učíme se kreslit trojúhelník – ke stažení ZDE
⇒ PL: Malý stavitel – ke stažení ZDE
⇒ PL: Co se čemu podobá – ke stažení ZDE
⇒ PL: Barvy (světlá – tmavá) – ke stažení zde
⇒ PL: Sestav obrázek z geometrických tvarů – ke stažení zde
⇒ PL: Tvary (větší – menší, největší – nejmenší) – ke stažení zde
⇒ PL: Dokresli obdélníky – ke stažení zde
⇒ PL: Vybarvování korálků dle barev duhy – pořadí barev dle vzoru
⇒ VV: Barvy duhy – podrobnosti k námětu ZDE
⇒ VV: Stékající barvy – podrobnosti k námětu ZDE
⇒ VV: Písmo duhy – podrobnosti k námětu ZDE
⇒ VV: Geometrické tvary
– každé dítě si sáhne do pytlíku a vyloví si jeden tvar (vystřižený z papíru)
– promyslí, přilepí a dokreslí (dům, auto…) podle své fantazie