Halloween, dušičky

HRY

POHYBOVÉ

PH: Cvičení s duchem
– zmuchláme kuličku z papíru, obalíme ji kapesníčkem, zavážeme gumičkou
Duch dýchá: nádech nosem (duch se nafukuje), výdech pusou (foukáme na ducha, aby se vznášel)
Duch se probouzí: pomalu zvedáme ducha nad hlavu – nádech, spouštíme dolů = výdech
– Duch maluje kruhy po nebi: kruhy pažemi vpřed a vzad
Duch na rameni: položíme ho na rameno, pohyb hlavou – nahoru, dolů, do stran
Duch na hlavě: rovnováha, ruce rozpažené
Duch mě táhne dolů: duch leží na dlani, pomalu se předkláníme, chce ke špičkám, pomalu se narovnáváme obratel po obratli
Duch sedí v klíně: sed s nataženýma nohama u sebe, duch položený u nártů, předkláníme se a pohladíme ducha
Duch jede na lodičce: sed na zemi, pokrčená kolena,, která si držíme, duch v klíně, pohubujeme se dopředu, dozadu
Duch poletuje kolem nás: leh na zádech, zvednout zadeček, prolétnout
Duch odpočívá: duch na hrudi, oči zavřené, posloucháme, jak duch spí

PH: Duch, svíčka a kostlivci
pomůcky: lucerna/svíčka; obruče /kytičky používané k sezení
– v prostoru herny umístíme tolik obručí/květin (hroby), kolik je dětí (děti = kostlivci)
– jedno z dětí je duch, který drží v ruce svíčku/lucernu
– když 2 x zatleská, děti = kostlivci se rozběhnou po prostoru a mezitím duch položí do jedné z obručí/na květinu svíčku/lucernu a sám obsadí některou další prázdnou obruč a znovu 2 x zatleská
– na tento signál se děti snaží co nejrychleji obsadit zbývající prázdné obruče
– na koho zbyde hrob se svíčkou/lucernou, stává se novým duchem (vezme lucernu do ruky, 2 x zatleská a hra začíná od znovu)

PH: Rozsvícené a zhasnuté světýlko
– každé dítě si vezme 1 hedvábný šátek
– na pokyn „NOC“ si dřepnou a zhasnou (zavřou oči)
– na „DEN“ pomalu vstávají, rozprostřou šátek a „rozsvítí se“

PH: Hořící svíčka
pomůcky: klavír/klávesy
– učitelka hraje na klavír vzestupné a sestupné řady tóny
– nejprve dětem předvede, co jsou to vzestupné a sestupné řady tómů
– když učitelka zahraje vzestupnou řadu = svíčka hoří (stoj na špičkách, vzpažit – „plápolat“, jak když hoří svíčka
– sestupná řada = svíčka zhasíná – vzpažit, spojit dlaně k sobě (vytvořit plamínek), dřep, dlaně na zem
– když učitelka hraje střídavě různé noty, děti se volně pohybují po prostoru

PH: Duch, svíčka a věnec
pomůcky: 3 kartičky s obrázkem (duch, svíčka, věnec), hudba
– ke každé kartičce patří 1 pohyb
– DUCH = děti předvádí let ducha, mohou při tom vydávat i zvuk
– SVÍČKA = stoj, vzpažit, dělat pohyb plápolající svíčky
– VĚNEC = utvořit kruhy (není daný počet, mohou být trojic, čtveřice, dvojice..)
– učitelka karty střídá a při vystřídání vždy zvolá slovo ZMĚNA
– pro vytvoření dušičkové atmosféry pustíme do pozadí jemnou strašidelnou hudbu

PH: Cestička světýlek
pomůcky: 10-15ks LED svíček
„Světýlko se vydalo na cestu – chtělo najít své kamarády. Cesta byla tichá, plná světla. Zkusíme se projít po takové cestičce i my. Naše nožky budou kráčet pomalu, potichu“.
– v prostoru třídy učitelka vytvoří cestu světýlek pomocí LED svíček
– ukáže trasu tím, že ji projde a vysvětlí, aby děti šly tiše, aby světýlka nezhasla
– děti si zují bačkorky a prochází pomalu cestičkou (učitelka jmenovitě s rozestupy posílá děti na trať)

PH: Házení obručí na dýně (=hod na cíl)

PH: Házíme mouchy do pavučiny
– na velkou obruč umístíme mnoho kusů lepenek natažených ze jedné strany na druhou, aby vytvořili hustou síť
– učitelka obruč drží a děti do ní hází větší lehké míčky, které při lehčím hodu se na pavučinu přichytí

PH: Prolézání pavučinou
– židličky rozmístíme do kruhu, motáme je vlnou tak, aby vznikla pavučina
– děti ji prolézají plazením a zároveň ji i prochází zvedáním nohou z jedné strany na druhou

PH: Slalom na koštěti
pomůcky: koště, kužely

PH: Schazování duchů
– obdoba kuželek
pomůcky: papírové kelímky, na které nakreslíme oči = duch, dýně
– kutálení dýně na pyramidu papírových kelímků

⇒ PH: Do nebe
– do padáku vložíme 1-3 míčky jako dušičky
– zvedáme společně padák a vyhazujeme míčky vzhůru
– dobré koordinovat pohyb, tzn.říkáme: jdeme na bobeček, zvedneme se

⇒ PH: Jóga – Plamínek a vítr
pomůcky: klidná relaxační hudba (např. šumění větru)
– učitelka zapálí LED svíčku a vypráví: „Každé světýlko potřebuje klid, aby mohlo svítit. Ale když přijde vítr, začne se plamínek hýbat.
– Pozdrav světlu – stojíme v kruhu, ruce spojené před hrudníkem. .„Nadechnu klid… a vydechnu vše, co mě ruší.“ (opakujeme)
Pozice „Plamínek“ – stojíme s nohama na šířku ramen. Při nádechu pomalu zvedáme ruce nahoru – jako když plamínek roste. Při výdechu je spouštíme dolů – jako když se plamínek ztiší.
Pozice „Vítr“ – rozpažíme ruce do stran a jemně s nimi pohybujeme, jako by foukal vítr + fúúú“ při výdechu. Vítr je nejprve slabý (pomalé pohyby), pak silnější (větší rozsah). Nakonec se vítr uklidní a všichni se znovu postaví do plamínku.
Klidný plamínek – turecký sed, dlaně položené na kolenou.Zavřeme oči a posloucháme svůj dech.

SMYSLOVÉ

SH (zrak): Dýně – skládání dle předlohymateriál ke stažení ZDE

SH (zrak): Kolíčkování na téma Halloween
– hledání shodného počtu, barvy, detailu
– součástí souboru Halloween

SH (zrak): Puzzle ze 6 dílků – duch, čarodějka, dýně
– součástí souboru Halloween

SH (zrak): Kimova hra: Co schoval strašidýlek?
– dětem předložíme několik tematických obrázků (duch, netopýr, dýně, kotlík, pavouk apod.)
– děti mají čas si je prohlédnout a pak je uč. přikryje látkou a jeden odebere
– děti přemýšlí, co zmizelo

SH (zrak): Dýně
– skládání dýňových obličejů dle předloh na kartičkách

Nápis: HALLOWEEN
– přepis písmen dle vzoru

SH (hmat): Strašidelné sklenice
pomůcky: velké sklenice (3- 5 l) obarvené na černo
– do sklenic přidáme umělou pavučinu/piliny/jehličí s vodou/uvařené špagety, kdy do každé přidáme 1 druh cizorodého prvku- např. šišky, autíčka
– učitelky sedí na židličce, před každou 1 sklenice
– na vyzvání chodí děti ke sklenici, nahmatají cizorodý prvek a šeptem sdělí učitelce, o co se jednalo
– následně přechází k druhé sklenici

SH: Sáhni si pro sladkost přes žížaly
– špagety uvaříme v osolené a obarvené vodě potravinářským barvivem
– do špaget shováme bonbónky – děti si je mají za úkol vylovit
– kdo se nebojí, může špagety i ochutnat

DIDAKTICKÉ

Dýňový obr
– pomůcky: dýně odlišných velikostí
– porovnáváme a řadíme dýně podle velikosti, váhy

Společenská hra: Duch

Dýně – počítání do 6stáhnout
– hledání a skládání shodných čísel

  Obr a paleček
– porovnávání hmotnosti dýní, dále seřazení podle velikostí (osvojení pojmů větší/ menší, těžší/ lehčí)

 Dýně a kostky
– porovnávání velikosti dýně stavěním kostek na sebe (osvojování pojmů větší/ menší)

  Minuta ticha
– motivace: Na místech, jako je kostel a hřbitov, je důležité být klidný a potichu. Lidé tam vzpomínají na své blízké, kteří už s nimi nejsou, a chtějí mít klid.
– úkolem je zůstat úplně potichu po dobu jedné minuty
– děti se mohou zkusit soustředit na to, co slyší ve svém okolí

MANIPULAČNÍ

⇒ Pečení: Dýňové muffiny
– 2 vejce, 1/3 hrnku oleje, 1,5 hrnku hladké mouky, 1,25 hrnku cukru, čtvrtka malé dýně, struhadla, košíčky na muffiny

⇒ Dýňová lucerna – dlabání dýně
– děti se u dýně střídají, dlabou pomocí polévkové lžíce

⇒ Čarodějný oobleck (sensory play)
v míse smícháme 2 díly kukuřičného škrobu a 1 díl vody – vznikne hmota, která umí být tekutá i pevná
– když na její hladinu pomalu položíme ruku, proteče nám mezi prsty jako kapalina
– když do ní ale prudce plácnete, chová se jako pevná látka a klade odpor
– hraní s hmotou, experimentování

Duch – stříhání rovných čarstáhnout

LOGOPEDIE

Foukání do dušiček
– igelitové pytlíčky = dušičky, které chtějí létat ve vzduchu
– děti sedí v kruhu, učitelka vždy rozdá např. 5 pytlíků dětem
– ti vystoupí z kruhu, stoupnou si a foukají do nich tak, aby je udržely ve vzduchu co nejdéle
-učitelka dle pořadí dětem pytlíky odebírá a podává dalším dětem po kruhu

Strašidelná oromatorika
– procvičení motoriky mluvidel, dýňové obličeje, napodobování

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

Pohádka O Stětýlku a Strašidýlkovi
– pochopení hlavního rozdílu mezi Dušičkami a Halloweenem
+ rytmizace slov viděných z ilustrace (dýně, duch, klobouk, strom, světýlko,..), určení počet slabik

Dušičky – seznámení
– jsou tradičním českým svátkem, kdy vzpomínáme na ty, které jsme měli rádi, ale už tu s námi nejsou. Lidé chodí na hřbitovy, zapalují svíčky a zdobí hroby květinami. Když zapálíme světýlko, je to, jako bychom jim poslali pozdrav a lásku. Hřbitov není strašidelné místo, ale tiché a klidné, kde lidé vzpomínají. Společně si vyprávíme, jestli někdy byly s rodiči zapálit svíčku a komu.

Halloween – seznámení
Věřilo se, že v noci 31. října se stírá hranice mezi světem živých a mrtvých, že duše se vrací zpět na zem a lidé mohou navštívit podsvětí. Do oken se dávaly lampiony z vydlabaných tuřínů, aby bloudícím duším posvítily na cestu. Na ochranu před zlými silami si lidé pomalovávali obličej a převlékali se do starých hadrů.Tato tradice se dostala do USA, kde se stala populární pod názvem Halloween (Předvečer Všech svatých). Tuřín nahradila dýně, postupně přibyly kostýmy a koledování. Mezi symboly svátku dnes neodmyslitelně patří oranžová a černá barva, duchové, kostlivci, černé kočky, netopýři či pavouci.

Co je Halloween pro dětishlédnout na YouTube

Lexikon kouzel
– zaklínadla říká buď učitelka při pokusech pro navození atmosféry, nebo je lze použít pro rozvoj mluvního projevu
– Hromy, blesky, zaklínání, ať se daří čarování.
– Kouzelná hůlko, slyš mé přání, začaruj každého k nepoznání.
– Hokus pokus, pařát z výra, ať tu máme netopýra.
– Čáry máry, kořen lopuchu, láry fáry, změň se v ropuchu.
– Abraka dabraka, muší očka, ať je z tebe černá kočka.
– Ábr fábr domine, ať zlé kouzlo pomine.
– Čáry máry, žabí břicho, ať je v téhle třídě ticho.
– Hokus pokus, je to jisté, všechny ruce budou čisté.
– Ábr fábr, dračí slina, čarování, to je dřina.

⇒ Rozhovor: Strach
– Čeho se bojíme? Z čeho máme strach? Existují strašidla? Kde se se strašidly setkáváme? 

⇒ Vyprávění: Světýlko nebo dýně?
– děti sedí v kruhu, uprostřed je LED svíčka a dýně
– společné připomenutí, co Světýlko a Dýně znamenají.
– SVĚTÝLKO = vzpomínky, klid, láska; DÝNĚ = veselá, hravá, strašidelná
– děti si postupně vybírají buď Světýlko nebo Dýni, které jim je bližší
– pokud si vybere Světýlko: „Vzpomínám na…, Mám rád…,
– pokud si vybere dýni: ” Chtěl/a bych postrašit…, Bojím se….,
– po každém sdílení zbytek dětí reaguje gestem: SVĚTÝLKO = položení ruky na srdce, DÝNĚ = potlesk

⇒ Zkoumáme dýňová semínka
– po mikroskokem, lupou, očima
– rozpůlíme semínka- pozorujeme strukturu vevnitř i na venek-je stejná?

⇒ Rozhovor: Smrt blízkých
– Pamatuješ si, že někdo z vaší rodiny zemřel? Kdo? (lidé, zvířata) Jak ti bylo, jak ses cítil?
– Co se s nimi pak děje? Směřujeme na téma hřbitov, který s dětmi navštívíme.

⇒ Návštěva hřbitova
– seznámení s chováním na hřbitově

POKUSY

Výbuch
pomůcky: čajová svíčka, voda, sirky, skleněná mísa, 0,5 l zavařovací sklenice, voňavka, popř. potravinářská barva
– vodu nalijeme do mísy, můžeme ji pro větší efekt obarvit
– na hladinu umístíme čajovou svíčku a zapálíme ji
– zavařovací sklenici řádně vystříkáme voňavkou a ihned jí přiklopíme svíčku
– sklenice se začne třást, voda bublat, naplní sklenici vodou

Plamen, co znovu zapálí svíčku (=Fénixův plamen)
– vyšší svíčku necháme chvíli hořet, aby se na povrchu objevil vosk
– zapálíme o plamen špejli, plamen přikryjeme skleničkou (zhasne), odkryjeme
– do rovně stoupajícího kouře co nejrychleji umístíme hořící špejli, kdy plamínek sjede po kouři dolů a opět zapálí svíčku

Bublající lektvar
– soda+ bílek (+ potravinářské barvivo) + ocet

Svíticí mandarinkový obličej
pomůcky: mandarinka – ta co má tlustější slupku, prskavka, černý fix
– mandarince nakreslíme obličej (jako na dýni), zastrčíme do jejího středu prskavku drátkem nahoru a zapálíme
– jakmile se oheň dostane do mandarinky, rozsvítí ji jako lampión

Tančící duchové
– na kapesníček nakreslíme duchy a vystřihneme
– pomocí izolepy je připevníme ke stolu/ k papíru
– nafoukneme balónek a třením o vlasy jej nabijeme statickým nábojem
– když balónek přiblížíme k papírovým duchům, zvednou se ze stolu

Zvětšující se duch
– do 0,5 l skleněné lahve nalijeme do 1/3 ocet
– na bílý nafukovací balónek nakreslíme obličej ducha, nasypeme do něj přes trychtýř 1-2 lžíce jedlé sody
– balonek opatrně nasadíme na hrdlo láhve
– jedno z dětí zvedne balónek tak, aby se soda přesypala do láhve
– vlivem chemické reakce octu se sodou se balónek nafoukne a děti tak mohou pozorovat zvětšujícího se ducha

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

Grafomotorika: Dýněmateriál ke stažení ZDE
Grafomotorika: Plameny svíčky
PL: Halloween sudoku ke stažení ZDE
– v každém sloupci, řadě může být obrázek jen jednou

PL: Soubor 30 pracovních listů- HALLOWEEN
– zrakové vnímání, předmatematické představy, grafomotorika, puzle, kolíčkování, pexeso, stříhání

VV: Pavučina: kresba zmizíkem na inkoustový podklad

⇒ VV: Dýně
– otisk půlky jablíčka natřených oranžovou temperou, černou temperou domalba obličejů

VV: Dýňová písmena
pomůcky: šablona dýně, čtvrtky A4-3, tužky, nůžky, oranžová tempera, štětce, usušená dýňová semínka, lepidlo Herkules,
– děti si vezmou šablonu, obkreslí si ji na čtvrtku, vystřihnou, vymalují na ořanžovo
– po zaschnutí napíší své počáteční písmeno ze svého jména a to polepí dýňovými semínky
– obměna: lze vytvořit slovo: HALLOWEEN  a pověsit jako nadpis nad nástěnku

POHÁDKY

Video: Jak to bylo na Dušičky (Chaloupka na vršku)
četba: Smrt starého dubu (Franz Kett)

PÍSNIČKY

⇒ Míša Růžičková: „Strašidla“, „Bu bu bu“, „Bubáci a Brouci“
⇒ Dáda Patrasová: „Strašidelná“, „Strašidýlko Emílek“
⇒ Miro Jaroš: „Leontýnka“ (z filmu „Ať žijí duchové“)
⇒ Zlobidla S.R.O.: „Haloween song Dýně Klotylda“ (Ši-myši)

BÁSNIČKY

HALLOWEEN
Dýně támhle, dýně tady,
vydlabané mají hlavy.
Je totiž ten svátek známý,
halloween teď každý slaví.

My se duchů nebojíme,
dýně pěkně rozsvítíme.
Ty se leknou, jasná věc,
my si dáme dlabanec.

DUCH
Uch, uch, uch,
v zámku straší duch.
Skučí, hučí, kvílí, ječí,
dělá buch, buch, buch.

Uch, uch, uch,
každou noc ten duch,
straší, dokud nevyplaší
tucet líných much.

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *