1001 her s knížkou

1001 her s knížkou – Jak udělat z dítěte skutečného čtenáře

Láska ke knihám se v dětech dá probudit mnoha různými způsoby. Zdaleka to neobnáší jen předčítat nebo číst text. Jak to udělat? Hrou, kreslením, vymýšlením, mluvením, pantomimou, a to není zdaleka všechno. Bohatě ilustrovaná belgického autora přináší návody,
– jak vytvořit prostředí, které podporuje chuť ke čtení,
– jak vybrat vhodnou knihu,
– jak čtení knihy oživit,
– jak se v množství knih orientovat,
– jak si hrát se slovy a ilustracemi z knihy,
– jak si vymýšlet příběhy inspirované knihami
– a jak s knihami malovat, vyrábět a vynalézat.

Kniha je zaměřená na podporu čtení a rozvoj čtenářství. Je určená rodičům, učitelům, vychovatelům – všem dospělým, kteří chtějí podporovat u dětí radost ze čtení a směrovat je ke čtenářství jako zábavné a objevné aktivitě. Vhodné pro děti od 2 do 8 let.

Recenze

Nedávejte na první dojem!!!  Obálka knihy možná pro některé působí trochu tuctově, nenápadně.  Možná ve vás evokuje, že v knize najdete jednu aktivitu za druhou bez hlubšího smyslu – zkrátka nabušený zásobník nikterak výjimečných her. Přitom se v ní skrývá pravý opak – vlastně bych řekla POKLAD.

Svou dceru vedu od malička ke knížkám, protože k nim mám sama velmi kladný vztah. A snažím se k tomu vést i děti v MŠ – protože láska ke knížkám a četbě je něco, kdy se obohatíte, rozvíjíte svou fantazii, slovní zásobu a na chvíli zapomenete na svět okolo. Ač jsou mé dceři teprve 2 roky, první co po probuzení udělá je (a dělá to i v průběhu dne), že si vezme knížku, posadí se s ní ke stolečku a v tichosti si ji prohlíží anebo nám je nosí a chce z nich číst – a věřte nebo ne, mě to neskutečně těší.

Z toho důvodu jsem moc ráda, že se mi do rukou dostala kniha: 1001 her s knížkou.  Cílem knihy určené od 18 měsíců do 14 let je vzbudit lásku ke knihám. A nepotřebujete k tomu nic jiného než jakoukoliv knihu a popřípadě předměty, které má každý doma.

Kniha je členěná na 10 kapitol, kdy každá z nich obsahuje tolik inspirace, že byste nevěřili, kolik se toho dá vymyslet.  Zaručuji, že vás nabije tolika novými nápady, že nebudete vědět, který s dětmi zkusit dřív. Přehledně oddělené kapitoly, odsazení, tučně zvýrazněné nadpisy her doplněné o vkusné černobílé ilustrace. Už z názvu kapitol se dá dobře odtušit, co v nich najdete, ale mám potřebu vám o nich napsat víc.

  • Jak vytvořit atmosféru, ve které máme chuť si číst – jak si zařídit knihovnu, seřadit knížky, kam je umístit, jak děti neodradit od čtení.
  • Jak (si) číst příběh „jen tak pro radost“ – rady, jak předčítat skupině, jak využít maňáska, pracovat s hlasem, využít při četbě přestrojení, pohyb, neobvyklé místo.
  • Jak oživit čtení knihy? – zabývá se otázkami – jaké máme druhy otázek, jak motivovat děti k vytváření otázek, jak naslouchat otázkám dětí.
  • Jak nezabloudit v knižním lese – hry na třídění knih podle společných znaků (barvy obálky, velikosti knihy, tloušťky, druhu ilustrace, tématu apod.). 
  • Hrajeme si se slovy (v knihách) – přiřazování ilustrací k textu.
  • Hrajeme si s obrázky v knihách – vyhledání v knihách všech stromů, obrázků vyvolávací pocit tepla, vzniklé stejnou technikou; domýšlení (děti vidí jen část ilustrace/ textu, vystřižená ilustrace).
  • Vymýšlíme příběhy a inspirujeme se v knihách – vynecháme začátek nebo konec příběhu = vymýšlení, co bylo předtím, potom; přetváření známé pohádky zasazením do jiného prostředí, přidáním předmětů, změnou charakterových vlastností, propojení s další pohádkou).
  • Jak s knihami malovat, vyrábět a vynalézat – vyrábění knih z neobvyklých materiálů (látky, koberce, bublinové folie, ze slupek, z okvětních lístků); vymýšlení neskutečných knih (bonbónková, neviditelná, mluvící).
  • Kniha na jevišti – nad čím by se měli zamyslet dospělí, než začnou vymýšlet s dětmi divadlo; žánry, nápady na vytvoření japonského divadla, loutek na špejli, prstové loutky z ponožek, využití hraček pro klasickou pohádku aneb táta =robot, děti = medvídek a kuře).
  • Čtenářský inspiromat – kde hledat knihy;  seznam akcí, webů, časopisů, kampaní, organizací na podporu čtení a čtenářské gramotnosti;  seznam metodických příruček i doporučených ilustrovaných knih pro děti.

Knihu maximálně využijete s předškoláky a těmi, co už umí číst a psát. Ač nápadů i pro ty nejmenší je tu dostatek.  Jedno je ale jisté – vzbuzení zájmu o knihy zaručeno, takže za mě: ANO, ANO, ANO.

5/5 (1)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *