Štědrovečerní večeře

  • Výtvarný záměr: vytvořit barevně harmonický symbolický obraz s propojením prostorových a plošných prvků.
  • Výtvarná technika: kombinovaná technika (asambláž, malba temperami, papírová koláž, muchláž).
  • Pomůcky: papírové talíře, dřevěné příbory, temperové barvy (černá, bílá, zlatá, stříbrná, zelená, červená), štětce, vyražené tvary z papíru v podobných odstínech jako tempery, červený a zelený papír A3, lepidla (tekuté, v tubě), šablony ryby na čtvrtce, černý fix, krepové papíry.

Motivace

  • Jaké vánoční tradice a zvyky dodržujete u vás doma? (pouštění lodiček, rozkrojení jablíčka, šupina pod talířem, lití olova, zapalování svíček každou neděli, vánoční půst, betlémské světlo ….)
  • Vzpomente si, jaké jídlo maminka připravuje na štědrovečerní večeři?

Realizace výtvarné činnosti

Děti si vyberou jednu ze čtyř barev (černá, bílá, zlatá, stříbrná). Zvolenou barvou natřou pouze vrchní část příboru, talíře a určí si barvu podkladu prostírání (červené/zelené), na které učitelka napíše jméno dítěte a položí na něj natřený talíř s příborem. Takto předpřipravené odložíme např. na parapet pro další fázi činnosti.

Učitelka z raznic vyrazí různé tvary (ideálně vánoční motivy, ale nemusí být). Děti by měly sáhnout po stejné barvě jako mají talíř s příborem (netrváme na tom) a papírové tvary lepí pomocí lepidla v tubě kolem dokola barevného papíru. Až po vzniku vzoru prostírání na něj děti přilepí tekutým lepidlem talíř a příbory. Motivujme děti k tomu, že příbory mohou ležet vedle talíře, ale i v talíři.

U mladších dětí učitelka nabídne už vystřihnuté šablony rybiček, které si děti podmalují temperovou barvou a po zaschnutí dokreslí rybě oko, šupiny, paprsky na ploutvích a přilepí si ji do talíře.

Bramborový salát – Učitelka z krepáku ustřihne proužky (fáborky), které nastříhá na čtverečky. Děti je muchlají a přilepují lepidlem v tubě na talíř. U menších dětí lze s muchláním pomoct. Nebazírujeme nad množstvím salátu, na jeho umístění, nad kombinací jednotlivých barev, ale osvědčilo se mi před tím dětem ukázat na fotografii, jak bramborový salát vypadá. Zároveň jsme si řekli, co každá barva v salátu představuje: žlutá= brambory, oranžová = mrkev, zelená = hrášek.

Pracujeme po menších skupinkách, jednotlivé fáze výtvarné činnosti rozdělíme do více dnů.

Závěr

Ač je činnost časově náročnější, 3-5 leté děti toto téma bavilo. Největší motivací byla práce se skutečnými příbory a talířem. Naopak nejmenší výdrž měly u muchlání krepáku.

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *