Tvoříme s prožitkem – Jak rozvíjet dětskou kreativitu
Kniha Tvoříme s prožitkem od základu změní vaše uvažování o výtvarném tvoření s dětmi. Po jejím přečtení se už nikdy nevrátíte k šablonám, omalovánkám a nástěnkám s výtvory jako přes kopírák. Důležitější než perfektní výsledek je samotný proces tvorby a radost, kterou dětem objevování výtvarného světa přináší.
Díky knize se zorientujete nejen v základních pomůckách a technikách, ale dozvíte se třeba také to, jak si vytvořit domácí galerii. Vyzkoušíte si přes 50 výtvarných projektů, her a kreativních tipů včetně motivačních aktivit, výroby domácích výtvarných materiálů a tvoření v kuchyni. Čeká na vás i podpůrný web s online rozšířením.
Radka Rubešová je lektorkou prožitkového tvoření a arteterapie. Již patnáct let ukazuje rodičům i pedagogům nejen z mateřských škol cestu, jak si užívat tvoření s dětmi s radostí, lehkostí a důrazem na proces. Je spoluautorkou knih Hravé tvoření pro malá stvoření, Nápady pro rodičovskou dovolenou, Výchova prožitkem a autorkou knihy Ruce v hlíně. Ve své páte knize Tvoříme s prožitkem představuje své nejoblíbenější techniky a materiály, které se jí v průběhu let osvědčily také při tvoření doma s jejími třemi dětmi.
Recenze
Když jsem před lety dokončila studium výtvarné výchovy, byla jsem přesvědčená, že výtvarku budu učit naprosto jinak, než jak jsem se s ní setkávala jako dítě. Jak šel ale čas, začala jsem sklouzávat tam, kam sklouzlo plno učitelů výtvarné výchovy.
Publikace „TVOŘÍME S PROŽITKEM“, mi otevřela oči a vrátila mě o mnoho let zpět a já opět začala předkládat takové náměty, aby všechny děti zažívaly radost při tvoření a cítily, že se nemusí výtvarce vyhýbat, pokud jim příliš nejde.
Kniha je rozdělena na dvě části. První část je kratší, teoretická, ale doporučuji si ji přečíst, i když je vaším záměrem čerpat z knihy pouze výtvarnou inspiraci. Dozvíte, proč je důležité tvoření, pochopíte principy prožitkového tvoření v praxi, získáte informace o VÝTVARNÝCH MATERIÁLECH A TECHNIKÁCH i to, jak nakládat s dětskými obrazy. Oceňuji, že autorka stručně a velmi pochopitelně popisuje, jak s jednotlivou technikou pracovat, s jakou další ji kombinovat, na co si dát pozor včetně odkazů na čísla stránek, u jakého výtvarného projektu se technika uplatňuje.
Druhá část, která má bezmála 200 stran, začíná nabídkou 8 DOMÁCÍCH VÝTVARNÝCH MATERIÁLŮ, kdy si z toho, co máte doma, vytvoříte pudinkové i hliněné malování, vaječnou temperu, domácí modelínu, barvy na sklo atd. Následuje 11 VÝTVARNÝCH HER, kdy většinu bych volila spíše pro školáky. Ale najdou se tu i hry pro mladší. Mě zaujaly hry ve dvojicích – např. jeden kreslí omalovánky, druhý je vymaluje; jeden kreslí tečky, druhý je spojuje.
Nejrozsáhlejší část tvoří 25 PROJEKTŮ PROŽITKOVÉ TVOŘENÍ na rozmanitá témata s použitím pestrých technik, které autorka vyzkoušela se stovkami rodičů. Kromě plošných výtvarných děl, autorka zařadila i prostorovou tvorbu (stínítko, ptáčka na kolíčku, ponožkové příšerky a další). Všechny výtvarné aktivity by měly být věkově univerzální. Protože pracuji s věkovou skupinu 3-5 let, myslím, že by některé nezvládly, ale jedná se o menšinu těchto projektů. Kapitola mě obohatila o nové techniky a postupy (a že jich znám myslím dost), o zajímavou kombinace výtvarných materiálů, ale i o konkrétní výtvarné náměty.
Při četbě nevynechejte hostující projekty, díky nim a jejich autorkám s odkazem na jejich sociální sítě a web jsem objevila další várku inspirace. Stejně tak nezavírejte vrátka před tvořením v kuchyni – napadlo by vás potravinářskými barvami malovat na listové těsto nebo malovat čokoládovou polevou na eurofolii?
Knížka je tlustá (287 stran), celobarevná, protkána množstvím fotografií zachycující děti v tvůrčím procesu, díky kterým si uděláte jasnou představu o způsobu tvoření. Nadpisy, podnadpisy jsou barevně odlišené, text je přehledně členěn do odstavců, struktura u námětů je všude stejná. V knize narazíte i na hojný počet recenzí účastnic kurzů.
Knížka mě neskutečně nakopla. Dávám sbohem Pinterestu, kde jsem hledala hodiny inspirace a volím TVOŘENÍ S PROŽITKEM. Během 14 dní jsem realizovala s nadšením 3 projekty, kdy jsem se inspirovala technikou a aplikovala na témata, která jsme s dětmi probírali. Knihu doporučuji všemi 20 prsty.