- obohacují malbu hustými nánosy barev, přidanými hmotami a vlepenými plastickými prvky
- jiné podněty převzaly podněty ze sochařství – uplatnění skla, drátu, plexiskla, plechu, papíru
- dále práce s ohněm (opalování dřeva a papíru, svařování kovu)
- barva je zde chápána jako hmota, která zanechává ploché i plastické barevné povrchy
DRIPPING – LITÁ KRESBA
- řídká či vazká barva stéká na papír
- lze ji opatrně rozlévat z kornoutku nebo lžíce
- linie odpovídají velikosti otvoru v nádobce a charakteru gesta
- linie lze klást vedle sebe, vrstvit, křížit
DEKALK – VYTVÁŘENÍ OTISKŮ
- barevné skvrny přetištěný na druhý papír nebo na polovinu přeloženého papíru
- obsahují místa s pastózní barvou, která tvoří hřebínky a průsvitná místa
- v posunutém otisku se barevné tóny prostupují a děti v nich objevují snové krajiny
- podobné představy lze najít v otiscích hadru prostoupeného barvou nebo zmačkaného papíru
FROTÁŽE
- zkoumá a zaznamenává sebemenší změny povrchu, proto je vhodná k propojení s haptickými hrami
- současně využívá náhody, která se promítá do vznikajících otisků
- žák snímá frotáže z plastického podkladu na přiložený papír, který po povrchu lehce tře některým kreslířským materiálem
- hotové frotáže mohou být výsledkem nebo je můžeme dále využít např. pro koláž
HUTNÉ BAREVNÉ PASTY
- vznikají přidáváním různých materiálů – písku, popela, sádrové drti,..
- můžeme je nanášet rukou, roztírat špachtlí, prorývat je ostrým nástrojem či vidličkou
- strukturovaná barva v kontrastu s hladkou barevnou plochou umožňuje emocionální přepis pocitů a představ, nebo některých z přírodních motivů
NOVÉ HMOTY
- ve výtvarné výchově se vlivem průmyslu objevují i nové hmoty – laky, pryskyřice, parafíny, molitany, polystyren,…
PŘÍRODNÍ PIGMENTY A PŘÍRODNINY
- užití nalezených přírodních materiálů a jejich stop
- smyslové podněty vyvolávají drcené listy, květy pampelišek hořící dřevo, struktura kamene, pach hlíny nebo chuť a barva ovoce
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – NOVÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY
NÁVRAT K PŘÍRODĚ
- Námět: stopy přírodnin, klíčení a odumírání stromu, oheň
- Výtvarný problém: práce s materiály a nástroji pravěkého člověka
- Pojetí úkolu: kresba zuhelnatělým dřevem, listovou zelení, hlínou a kamenem, lesními plody či květinami
FROTÁŽE
- Námět: náš domov – charakter ulic, domů, bytů
- Výtvarný problém: sbírání a klasifikování otisků
- Pojetí úkolu: dokumentovat milované místo, otisky na lístcích tenkého papíru do sešitu
STRUKTUROVANÁ BARVA
- Námět: země, po které chodím; navátý sníh, řez sopkou
- Výtvarný problém: spojení hladkých a plastických ploch
- Pojetí úkolu: pokus o přepis skutečnosti – mísení barvy s různě hrubými pojivy, vytváření reliéfních nánosů, doplnění malby vlepeným materiálem nebo předmětem
Použitá literatura:
ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 204-206. ISBN 80-902267-1-X.