- zanechávají různorodé stopy
- stopa může být plynulá, složená z kratších tahů, má svou strukturu
- stopy vypovídají o lidské povaze, náladě, výtvarném úmyslu
- výrazné gesto paže může na velkém formátu reprodukovat dětská dlaň nebo materiál namočený v barvě (hrstka sena, štětka, látka, houba, kolečka autíček, kus zmačkaného papíru)
- nezvykle působí opakování linií zanechaných hroty hřebenu, vidličky, stěrky s členitou hranou
- např. hřebík ryje a drásá,protrhává a propichuje a tím vytváří plošné i plastické stopy
- rozdrásaný podklad je sám o sobě dokumentem
- můžeme ho uchovat jako relikt, nebo ho využít jako výtvarný materiál či jako matrici pro tisk
- pro pokusy s nezvyklými nástroji je dobré využívat výtvarné hry zkoumající možnosti stop
- pro posílení výrazu kombinují různé druhy stop nebo stop a materiálů, nebo kombinace nástroje s klasickými kreslířskými či malířskými prostředky
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – NEZVYKLÉ NÁSTROJE
HRY S NÁSTROJEM
- Námět: kouř – v klidném vzduchu,ve vánku, v nárazech větru, v aktivních kráteru sopky
- Výtvarný problém: postupná gradace gesta a odpovídající dynamika kresby
- Pojetí úkolu: hra se stopami nástrojů
GESTO RUKY
- Námět: dotek, otisk, sevření, pohlazení, úder
- Výtvarný problém: uvědomit si gesto ruky a paže a výtvarně posílit jeho účinky
- Pojetí úkolu: otisk netradičního nástroje, opakování otisků, volba barev s významem gesta
VÝTVARNÉ POKUSY
- Námět: výtvarná hra-etuda, návrh designu
- Výtvarný problém: hra s výtvarným rytmem
- Pojetí úkolu: hledání nástrojů a materiálů, kterými lze vytvořit stopy, vytváření vzorníků stop, řešení rytmických variant
Použitá literatura:
ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 202-203. ISBN 80-902267-1-X.