Renesance-Benátská škola

Benátská malířská škola

  • je zvláštní, originální umělecký směr od konce 15. století
  • také nazýváno benátskou renesancí
  • vývoj benátské renesanční školy začíná otcem malířské rodiny Belliniů Jacopem Bellinim  a pokračuje jeho dvěma nadanými syny
  • vedoucí osobností školy = GIOVANNI BELLINI
  • benátská škola kladla důraz na barvu, ta byla považována za důležitější než linie
  • benátský styl měl velký vliv na následný vývoj malby

RANÁ RENESANCE V ITÁLII

GIOVANNI BELLINI
  • * 1431 – † 1516, Itálie
  • syn Jacopa Belliniho; zakladatel benátské koloristické tradice
  • dobře promyšlený prostorový vztah předmětu a pozadí bez kontrastů světla a stínu, který pak poskytl prostor k bohatosti a hloubce barev
  • svou světelnou a barevnou atmosférou přispívá k lyrické působivosti výjevů
  • plátna vyzařují mysticismus, intimitu, meditativní náladu
  • náboženské, historické obrazy, portréty, krajiny tvořící součást figurálních kompozic
  • Mrtvý Kristus v hrobě 
  • Mladá žena při toaletě 
  • Madona s dítětem
  • Madona na louce
  • Mrtvý Kristus podepíraný Pannou Marií a sv. Janem 
  • Mrtvý Kristus podepíraný dvěma anděly
  • Hostina bohů
  • Agonie v Getsemanské zahradě
  • Portrét Dóžete Leonarda Loredana

  • Giovani Bellini – Mrtvý Kristus podepíraný Pannou Marií a sv. Janem
  • Zdroj: cs.wikipedia.org
ANTONELLO DA MESSINA
  • * 1430 – † 1479, Itálie
  • přinesl do Benátek techniku nizozemské olejomalby
  • díky této nové technice vyznačují mimořádnou precizností v zaměření na detail a na strukturu materiálů
  • malování oltářních cyklů a portrétů
  • dokázal zkombinovat italský styl se stylem vlámského malířství
  • Ukřižování
  • Sv. Šebestián
  • Mrtvý Kristus podpíraný andělem
  •  Sv. Jeroným ve své pracovně
  • Zvěstování  Panny

  • Antonello da Messina – Mrtvý Kristus podpíraný andělem
  • Zdroj: artmuseum.cz
VITTORE CARPACCIO
  • * 1472 – † 1526, Itálie
  • styl je velmi přímý a je snadné porozumět jeho námětům
  • malíř výpravných obrazů ze života světců, v nichž zobrazuje svěžím narativním stylem benátské interiéry a dobové prostředí
  • Legenda o svaté  Uršule – cyklus 9 oltářních obrazů
  • Let do Egypta
  • Mladý rytíř v krajině
  • Čtoucí panna
  • Sv. Augustus při studiu

  • Vittore Carpaccio – Mladý rytíř v krajině
  • Zdroj: artmuseum.cz

VRCHOLNÁ RENESANCE V ITÁLII

GIORGIONE
  • * 1477 – † 1510, Itálie
  • v jeho díle se poprvé stala malba samostatným uměleckým prostředkem k vyjádření citového prožitku nebo abstraktní poetické představy
  • jeho typické obrazy nemají přímou spojitost s náboženským, žánrovým, historickým či jiným tématem
  • působí hlavně svou atmosférou, duchovním obsahem a estetickou harmonií barev
  • jejich hlavním výrazovým prostředkem je barva a světlo, často ve spojení s hlubokým, průzračným šerosvitem
  • názvy nejslavnějších obrazů přidány dodatečně – o jejich výkladu se vedou spory
  • zemřel mladý na mor
  • Tři filosofové
    • meditují v ranní krajině o podstatě přírody
    • vycházející slunce probouzí předměty k životu
  • Bouře věčné tajemství neustále se obnovujícího života
  • Koncert v přírodě
  • Spící Venuše – spojil postavy s lyricky pojímanou přírodou
  • Tři věky života
  • Západ slunce

TIZIAN
  • * 1485 – † 1576, Itálie
  • považován za největšího malíře všech dob pro:
    • bohatství výrazových prostředků
    • živost barev
    • dokonalou malířskou charakteristiku zobrazovaných předmětů
  • oblíbencem císaře Karla V.
  • ztělesnil ideál lidské krásy a ideální krajinu
  • vycházel ze zrakového dojmu, zobrazoval skutečné barevné hodnoty, které vnímá oko
  • uvedl znovu iluzionismus
  • cílem bylo zobrazování lidí ve významných příbězích
  • Nanebevzetí Panny Marie (Assunta)
    • dokonalý prototyp barokních kompozic
    • pohyb madony vzhůru vyznačil 6 způsoby – např. vznášejícími se anděly, barevnou kompozicí, šikmo letící postavou Boha
  • Bacchus a Ariadna
  • Zavraždění sv. Petra Mučedníka
  • Danaé
  • Venuše urbinská
  • Flora
  • Kladení do hrobu
  • Korunování trním

PALMA IL VECCHIO
  • * 1480 – 1528, Itálie
  • benátský malíř lyricky laděných náboženských, mytologických obrazů a portrétů, které maloval na šerosvitném pozadí v silně idealizované podobě
  • dramatičnosti vyobrazených scén dosahoval lyrickou náladou podpořenou zlatistými odstíny vnášenými do typického benátského koloritu
  • na rozdíl od Tizianovy psychologické malby měla jeho malba dramatičtější podtext
  • Bloňďatá žena
  • Venuše s kupidem
  • Tři sestry 
  • triptych sv. Barbory 
  • Svatá konverzace

POZDNÍ RENESANCE V ITÁLII = MANÝRISMUS

  • malíři napodobovali manýru (způsob) mistrů vrcholné renesance (Rafaela, Michelangela)
  • dlouho se manýristům vytýkalo: nepůvodnost, přehánění, formální a obsahové násilnosti
  • nadřadil nadpozemský život
  • zrušil jednotnou kompozici, perspektivu, tektoničnost
  • umění = výrazem čisté fantazie
  • základem naturalistická abstrakce
  • dlouhé, štíhlé postavy lidské postavy s malou hlavou a dynamické prohnutí do šroubovitého postoje
JACOPO TINTORETTO
  • * 1518 – † 1594, Itálie
  • jeho dílo bylo nezanedbatelnou inspirací pro nastupující baroko
  •  jeho práce byla význačná svou dramatičností, docílenou užitím neobvyklých úhlů pohledu a perspektivy a význačných kontrastů široké škály brilantních světelných efektů a barev
  • maloval obrazy s náboženskou tématikou, zabýval se mytologiemi a portréty (nejznámější jsou jeho portréty starých mužů)
  • Zázrak sv. Marka
    • zobrazil zázračný děj → světec v obraze tělesně přítomen a přesto všem neviditelný
  • Danaë
  • Nelezení těla sv. Marka
  • Bakchus, Venuše a Adriadna
  • Léda a labuť
  • Klanění tří králů
  • Ráj (Dóžecí palác)
    • oddělil pozemský život od věčného
    • ideu nekonečnosti vyjadřuje bílé magické světlo
    • vychází ze světlého kruhu kolem Krista a šíří se do hloubky prostoru
  • Poslední večeře
    • přímým pokračovatelem jeho díla byl El Greco
    • na rozdíl od Leonarda je matka tmavá

PAOLO VERONESE 
  • * 1528 – † 1588, Itálie
  • poslední velký malíř benátského manýrismu
  • dokázal výtečně využívat barvy, kombinace světlých tónu a bohatých odstínů jasných barev
  • byl mistrem vyprávění příběhu, ať již na alegorická, historická nebo náboženská témata
  • zakládal si hlavně na detailním vypracování bohatých kostýmů, kožešin a klenotů
  •  na plátnech se setkávaly společnosti dvořanů, hudebníků, vojáků, koní, psů nebo opic, většinou v prostředí magické monumentální architektury nebo malebné krajiny
  • přilnul ke kouzlu benátského koloritu, ale nepřijal zlatistý tón
  • zůstal věrný:
    • teplé stříbřité dominantě malířství
    • průsvitné barevnosti fresky
  • Svatba v Káně galilejské
  • Pokušení svatého Antonína
  • Hostina v domě Leviho
  • Apoteóza Benátek
  • Večeře v Emauzích
  • Mars a Venuše 

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *