Dadaismus

  • 1916-1922
  • vytvořil se v 1. světové válce – byly otřeseny všechny lidské hodnoty
  • spojován se vznikem literárního klubu Kabaret Voltaire ve Švýcarsku
  • vůdčí osobností se stal rumunský básník TRISTAN TZARA
  • název vznikl náhodným otevřením slovníku na DADA – princip náhody
  • cílem bylo šokovat, provokovat absurditou
  • odmítli proudy, prostředky
  • vyjádření gest, odporu, negace
  • netradiční materiály a techniky: obrazy ze smetí, používali skutečné předměty

Základní principy

  • využití náhody, nelogických souvislostí a nesmyslu
  • provokativně vyhrocená absurdita
  • znevažování platných norem
  • odmítavý postoj k estetickým hodnotám

KURT SCHWITTERS
  • *1887 – † 1948, Německo
  • používal takzvanou metodu “poezie v klobouku” – sebral nejodlišnější prvky a složil je podle náhodnosti jejich tvaru, barev nebo hmoty
  • využíval vše – kousky dřeva, železa, poštovní známky, kameny, zátky, odstřižky plechu, obálky, lístky z tramvaje, slepičí pírka atd.
  • jeho díla byla jenom z těchto zlomků, které skládal vedle sebe
  • koláže, asambláže, objekty, malby, grafický design, prostorové instalace, happening, poezie
  • jménem Merz označoval svá díla
  • Konstrukce Merz
  • Merzbild Rossfett
  • Merzbau
  • Konstrukce pro urozené dámy

MAX ERNST
  • * 1891 – † 1976, Německo, Francie
  •  patří mezi zakladatele dadaismu a surrealismu
  • ve svém díle používal málo běžné výtvarné techniky (koláž, asambláž, olejomalba), z nichž některé sám vynalezl (frotáž, gratáž, oscilace)
  • těžil s dětských metod, které znal
  • fotomontáž – dal tomu prostor
  • evokuje fantazii, transpozice reality do jiné roviny
  • Koláž bez názvu – letadlo,  neorganické věci, část ruky
  • Žena ve vratké poloze
  • Dada- Gauguin
  • Nový císař
  • Loplop představuje Loplop

MARCEL DUCHAMP
  • *1887 – †1968, Francie
  • V New Yorku založil spolu s Man Rayem dadaistickou skupinu
  • ready made – průmyslově vyrobené předměty prezentoval jako estetické objekty + podpis
  • poskládal lahve a podepsal se pod ně
  • Fontána
  • Nevěsta svlékána svými milenci, dokonce = Velké sklo
  • Stojan na sušení lahví – ready made, originál ztracen
  • Kolo bicyklu – první ready-made

MAN RAY
  • *1890 – † 1976,, USA, Francie
  • procházel rozličnými uměleckými světy, výtvarnými žánry a technikami – od kubismu se obrátil k dadaismu a k surrealismu
  • před vernisáží své výstavy zaplnil celou galerii nafouklými balónky, takže návštěvníci je museli propíchat, aby se dostali k exponátům
  • využívá fotografii k tvorbě dadaistických objektů
  • některé dadaistické objekty prokazují svůj inspirační zdroj ve světě krejčovských figurín, žehliček, jehel, nití, ramínek a odstřižků látek
  •  maloval, konstruoval asambláže
  • Obstrukce
  • Dárek
  • Objekt, který má být zničen

FRANCIS PISABIA
  • *1879 – † 1953, Francie
  • jeho “mechanomorfy“ (mechanické kresby) ho proslavily a staly se symbolem dadaismu
  • přivázal opici k rámu a podepsal se
  • Snoubenka – stroj symbolizoval jeho snoubenku, otiskával části rozebraného budíku
  • Centimetry – koláž
  • Domněnka podobizny Arthura Cravana – postava považována za prototyp dadaisty, který své pohrdání dával najevo tím, že se svlékl před vybranou newyorskou společností, která přišla na jeho přednášku
  • Žena s monoklem – z období nestvůr

  • Francis Pisabia – Snoubenka
  • Zdroj: cojeco.cz
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *