KURT SCHWITTERS - * 1887 – † 1948, Německo
- používal takzvanou metodu “poezie v klobouku” – sebral nejodlišnější prvky a složil je podle náhodnosti jejich tvaru, barev nebo hmoty
- využíval vše – kousky dřeva, železa, poštovní známky, kameny, zátky, odstřižky plechu, obálky, lístky z tramvaje, slepičí pírka atd.
- jeho díla byla jenom z těchto zlomků, které skládal vedle sebe
- koláže, asambláže, objekty, malby, grafický design, prostorové instalace, happening, poezie
- jménem Merz označoval svá díla
- Konstrukce Merz
- Merzbild Rossfett
- Merzbau
- Konstrukce pro urozené dámy
|
|
MAX ERNST - * 1891 – † 1976, Německo, Francie
- patří mezi zakladatele dadaismu a surrealismu
- ve svém díle používal málo běžné výtvarné techniky (koláž, asambláž, olejomalba), z nichž některé sám vynalezl (frotáž, gratáž, oscilace)
- těžil s dětských metod, které znal
- fotomontáž – dal tomu prostor
- evokuje fantazii, transpozice reality do jiné roviny
- Koláž bez názvu – letadlo, neorganické věci, část ruky
- Žena ve vratké poloze
- Dada- Gauguin
- Nový císař
- Loplop představuje Loplop
| |
MARCEL DUCHAMP - * 1887 – † 1968, Francie
- V New Yorku založil spolu s Man Rayem dadaistickou skupinu
- ready made – průmyslově vyrobené předměty prezentoval jako estetické objekty + podpis
- poskládal lahve a podepsal se pod ně
- Fontána
- Nevěsta svlékána svými milenci, dokonce = Velké sklo
- Stojan na sušení lahví – ready made, originál ztracen
- Kolo bicyklu – první ready-made
|
|
MAN RAY - * 1890 – † 1976, USA, Francie
- procházel rozličnými uměleckými světy, výtvarnými žánry a technikami – od kubismu se obrátil k dadaismu a k surrealismu
- před vernisáží své výstavy zaplnil celou galerii nafouklými balónky, takže návštěvníci je museli propíchat, aby se dostali k exponátům
- využívá fotografii k tvorbě dadaistických objektů
- některé dadaistické objekty prokazují svůj inspirační zdroj ve světě krejčovských figurín, žehliček, jehel, nití, ramínek a odstřižků látek
- maloval, konstruoval asambláže
- Obstrukce
- Dárek
- Objekt, který má být zničen
|
|
FRANCIS PISABIA - * 1879 – † 1953, Francie
- jeho “mechanomorfy“ (mechanické kresby) ho proslavily a staly se symbolem dadaismu
- přivázal opici k rámu a podepsal se
- Snoubenka – stroj symbolizoval jeho snoubenku, otiskával části rozebraného budíku
- Centimetry – koláž
- Domněnka podobizny Arthura Cravana – postava považována za prototyp dadaisty, který své pohrdání dával najevo tím, že se svlékl před vybranou newyorskou společností, která přišla na jeho přednášku
- Žena s monoklem – z období nestvůr
|
|