Klasicismus

  • vznikl koncem 17. století ve Francii a odtud se rozšířil do celé Evropy
  • pozdnější klasicismus z poloviny 18. a 19. století se označuje jako neoklasicismus
  • jeho nástup ovlivněn objevením Herkulánea a Pompejí
  • reaguje na baroko a na hravé a ozdobné rokoko
  • inspiruje se antickými vzory
  • umění je přímo podřízeno dobovým estetickým požadavky
  • zdůrazňuje střízlivý rozum, racionalitu, uměřenost a strohý až přísný, ale srozumitelný řád   
 

MALÍŘSTVÍ

  • bylo oslavou hrdinů a nadosobních hrdinských činů
  • umělec byl omezován dobovými konvencemi a přáními zákazníka i diváka
  • důraz byl kladen na přesnou a jednoduchou harmonii, vyváženost v modelaci objemu a klasickou figurální kompozici
  • barva sama o sobě neměla na plátně žádnou funkci, sloužila jen jako obarvení předmětu
  • umění bylo formální a chladné, nezaměřovalo se na hlubší emoce
  • klasicismus byl klidný a racionální, odmítal impulzivitu a energii
  • umělci klasicismu viděli svůj naprostý ideál v antice a v poctě novému impériu
JACQUES – LOUIS DAVID
  • * 1748 – † 1825, Francie
  • jako první z akademicky vzdělaných studentů pařížské Akademie odvrhl květnatý styl rokoka a vedl boj za návrat umění ke klasickým ideálům
  • jeho technika byla výtečnou kombinací realismu, silného smyslu pro kompozici a jasné a čisté práce s barvami
  • proslavil se brilantní schopností zachytit dramatický okamžik, znalostí antického ideálu krásy a technicky dokonalou malbou
  • dobové názory odíval do antického roucha
  • skutečnost idealizoval, moralizoval a aktéra zušlechťoval
  • Korunovace Napoleona
  • Napoleon při přechodu Alp
  • Únos Sabinek
  • Přísaha Horáciova
  • Smrt Marata

 

JEAN DOMINIQUE INGRES
  • * 1780 – † 1867, Francie
  • byl předním zastáncem klasicistní portrétní malby
  • studiemi u J. L. Davida se naučil preciznosti
  • dokázal výtečně a s jemnou vytříbeností zachytit nejmenší detail, ale jeho postavy byly svou studenou dokonalostí jakoby zbaveny všech pocitů a výrazů tváře
  • byl výhradním zastáncem akademismu a bojoval všemi silami proti romantismu
  • namaloval spoustu ženských aktů, často se vracel ke stejným postavám
  • Pramen – alegorie
  • Odaliska s otrokem
  • Velká odaliska – deformace těla kvůli okouzlení
  • Turecké lázně
  • Koupající se žena
  • Paní Riviérová

 

MALÍŘSTVÍ V ČESKÉ ZEMI

  • byly zde položeny základy českého krajinářství
  • doba vlády osvíceneckého panovníka Josefa II přinesla mnoho pokrokových reforem
    • (zrušení nevolnictví, toleranční patent, opatření proti morům…)
  • němčina jednotným jazykem
  • touha po obnovení českého jazyka
  • roku 1796 je založena Společnost vlasteneckých přátel umění
    •  = shromažďuje umělecká díla, předchůdkyně dnešní Národní galerie
  • r. 1799 vzniká Akademie
  • 1818 – Vlastenecké muzeum v Čechách 

Pražská Akademie výtvarných umění

  • udávala základní směr vývoje českého klasického malířství
  • byla zaměřena hlavně na kresbu – ředitelem byl JOSEF BERGLER
  • byly položeny základy českého krajinářství a portrétu (Antonín Machek, František Tkadlík)
  • zaměřovala na kopírování kresebných předloh vycházejících z klasicky orientovaných vzorů a na kreslení podle odlitků antických soch
  • až roku 1806 zde vznikla také krajinářská škola, kterou až do konce života vedl KAREL POSTL a která se díky řadě jeho talentovaných žáků stala základem české krajinomalby pro celé 19. století
  • malba přímo pod širým nebem v plenéru 
JOSEF BERGLER
  • * 1753 – † 1829, Salzburg, Praha
  • bavorský malíř, kreslíř a rytec
  • první ředitel Akademie výtvarných umění v Praze
  • v Praze patřil k čelným mistrům monumentální malby, k zakladatelům historismu, k ideovým iniciátorům malířských cyklů a k zakladatelům školy nazarénů
  • skicoval sochařské monumenty a maloval portréty
  • Samson zajat Filištíny
  • Shromáždění olympských bohů oslavuje múzy – návrh opony pro Stavovské divadlo

 

KAREL POSTL
  • * 1769 – † 1818
  • český klasicistní malíř, kreslíř a grafik
  • v jeho díle se prolíná klasicismus a romantismus se vzory vídeňskými a francouzskými
  • v krajinomalbě se zaměřil na panoramatické scenérie Prahy
  • byl i zručným portrétistou
  • podílel se také na tvorbě pohlednic pro některá lázeňská města
  • vedl na Akademii krajinářskou školu
  • Čtyři denní doby (Ráno, Poledne, Večer, Noc)
  • Lesní krajina  

 

ANTONÍN PUCHERNA
  • * 1776 – † 1852, ČR
  • český malíř, grafik, kreslíř, rytec a pedagog
  • s F. K. Wolfem vydávali akvarelem kolorované lepty hradů
  • vytvořil kresby dvanácti pohledů na Prahu
  • jeho veduty (= výsek krajiny s bočním pohledem na město) vycházejí z klasicismu a preromantického vztahu k přírodě
  •  kresba je přesná, dobře pracuje se světlem a dodatečně vložená figurální stafáž je v souladu s vyobrazeným tématem
  •  vytvořil první kresby českých krojů
  • kreslil a ryl pohledy na česká města a hrady
  • Pohled na Libeň
  • Veduta Liběchova  

 

ANTONÍN MÁNES
  • * 1784 – † 1843, Praha
  • vedl Akademii po Karlu Postlovi
  • jeho dílo prošlo vývojem:
    • od komponované klasicistní krajiny s antickými chrámy
    • přes romantické scenerie se zříceninami a bouřlivými mraky (Kokořín, Noc v horách, Krkonoše u Petrovy boudy)
    • ke krajinám velmi realistickým s přirozeným denním světlem (Okoř, Pražský hrad)
  • svěží jsou i jeho akvarely a olejové náčrtky
  • hodně cestoval, měl rád přírodu, jeho děti byly také malíři
  • Křivoklát
  • Alej
  • Krajina s Belvedére

 

FRANTIŠEK TKADLÍK
  • * 1786 – † 1840, Praha
  • byl prvním ředitelem pražské Akademie
  • Tkadlíkovo rozsáhlé dílo začíná portréty a antickými náměty ve stylu klasicismu a empíru
  • Tkadlík, až na jedinou výjimku (Italská krajina), maloval hlavně obrazy s křesťanskou tematikou, historické náměty a vynikl také jako portrétista
  • Enýo – Epilog Napoleonův
  • Potopa
  • sv. Václav  a sv. Ludmila při mši 

 

ANTONÍN MACHEK
  • * 1775 – 1844, ČR
  • český malíř období klasicismu a biedermeieru, zejména portrétista a malíř historických žánrů
  • namaloval množství obrazů náboženských, historických i divadelních dekorací, nejcennější jsou však jeho portréty
  • Oldřich a Božena
  • Podobizna dámy s dopisem
  • Podobizna sochaře Josefa Malinského
  • Josef II. 

 

 

ARCHITEKTURA

  • nejnápadněji se klasicismus projevoval v architektuře
  • navazuje na antiku
  • důraz na jednoduchost a funkčnost, symetrii, geometrii a pravidelnost
  • obdélníkový půdorys, přímé a čisté linie, rozlišení hlavního a zadního průčelí
  • strohost staveb, geometričnost v členění, trojúhelníkové štíty, mohutné sloupy dórského a jónského stavebního řádu
  • antické ornamenty na fasádách – meandr, perlovec, vejcovec, vavřínové věnce
  • střídmá výzdoba působící vznešeností a mohutností
  • taví se: paláce (Louvre), veřejné budovy (Stavovské divadlo), celé čtvrti a plánovitá města (Petrohrad), josefinské kostely (kostel sv. Kříže v Praze Na příkopě), knihovny, kolonády, triumfální oblouky, kasárny, mosty
  • typické jsou francouzské parky a zahrady – symetrický, důmyslný systém cestiček, altány, aleje, vodotrysky, keře a stromy sestříhány do geometrických tvarů (Lednice, zámek Dobříš, zámek Veltrusy)
  • sakrální architektura v omezené míře

  • Pantheon, Paříž
  • kostel sv. Maří Magdalény, Paříž
  • Vítězný oblouk, Paříž
  • vítězný oblouk Carousselu Louvru, Paříž
  • Velké divadlo, Varšava
  • Glyptotéka, Mnichov
  • Braniborská brána, Německo
  • Kapitol ve Washingtonu, USA
  • Petrohrad, Rusko
  • Stavovské divadlo, Praha
  • Zámek Kačina, ČR
  • lázně: Karlovy Vary, Mariánské, Františkovy
  • Lednicko -valtický areál, ČR

  SOCHAŘSTVÍ

  • obliba bílého mramoru, z něhož se dělají dokonale propracované busty a pomníky
  • znaky: vznešenost, ušlechtilost, čistota výrazu bez emocí, neosobní krása
  • náměty: antická mytologie, portréty
  • ornamenty a tvarosloví přejímány z antického Řecka a Říma, v menší míře z umění Babylonie a Mezopotámie
ANTONIO CANOVA
  •  * 1757 – 1822, Itálie
  • italský sochař, hl. představitel klasicismu
  • dokázal nejlépe vyjádřit ideál antických vzorů
  • autor mnoha sousoší s mytologickými náměty, podobizen Napoleona a členů jeho rodiny
  • klade důraz na přesnou kresbu a plastickou modelaci
  • dokonale ovládl techniku tesání do mramoru, občas mu uniká obsah
  • Amor a Psyché
  • Tři Grácie
  • Perseus s hlavou Medúzy
  • Theseus a Kentaur
  • Kající Máří Magdaléna
  • Náhrobek papeže Klementa XIII.

 

5/5 (1)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *