- vznikl koncem 17. století ve Francii a odtud se rozšířil do celé Evropy
- pozdnější klasicismus z poloviny 18. a 19. století se označuje jako neoklasicismus
- jeho nástup ovlivněn objevením Herkulánea a Pompejí
- reaguje na baroko a na hravé a ozdobné rokoko
- inspiruje se antickými vzory
- umění je přímo podřízeno dobovým estetickým požadavky
- zdůrazňuje střízlivý rozum, racionalitu, uměřenost a strohý až přísný, ale srozumitelný řád
MALÍŘSTVÍ
- bylo oslavou hrdinů a nadosobních hrdinských činů
- umělec byl omezován dobovými konvencemi a přáními zákazníka i diváka
- důraz byl kladen na přesnou a jednoduchou harmonii, vyváženost v modelaci objemu a klasickou figurální kompozici
- barva sama o sobě neměla na plátně žádnou funkci, sloužila jen jako obarvení předmětu
- umění bylo formální a chladné, nezaměřovalo se na hlubší emoce
- klasicismus byl klidný a racionální, odmítal impulzivitu a energii
- umělci klasicismu viděli svůj naprostý ideál v antice a v poctě novému impériu
JACQUES – LOUIS DAVID
|
|
JEAN DOMINIQUE INGRES
|
|
MALÍŘSTVÍ V ČESKÉ ZEMI
- byly zde položeny základy českého krajinářství
- doba vlády osvíceneckého panovníka Josefa II přinesla mnoho pokrokových reforem
- (zrušení nevolnictví, toleranční patent, opatření proti morům…)
- němčina jednotným jazykem
- touha po obnovení českého jazyka
- roku 1796 je založena Společnost vlasteneckých přátel umění
- = shromažďuje umělecká díla, předchůdkyně dnešní Národní galerie
- r. 1799 vzniká Akademie
- 1818 – Vlastenecké muzeum v Čechách
Pražská Akademie výtvarných umění
- udávala základní směr vývoje českého klasického malířství
- byla zaměřena hlavně na kresbu – ředitelem byl JOSEF BERGLER
- byly položeny základy českého krajinářství a portrétu (Antonín Machek, František Tkadlík)
- zaměřovala na kopírování kresebných předloh vycházejících z klasicky orientovaných vzorů a na kreslení podle odlitků antických soch
- až roku 1806 zde vznikla také krajinářská škola, kterou až do konce života vedl KAREL POSTL a která se díky řadě jeho talentovaných žáků stala základem české krajinomalby pro celé 19. století
- malba přímo pod širým nebem v plenéru
JOSEF BERGLER
|
|
KAREL POSTL
|
|
ANTONÍN PUCHERNA
|
|
ANTONÍN MÁNES
|
|
FRANTIŠEK TKADLÍK
|
|
ANTONÍN MACHEK
|
|
ARCHITEKTURA
- nejnápadněji se klasicismus projevoval v architektuře
- navazuje na antiku
- důraz na jednoduchost a funkčnost, symetrii, geometrii a pravidelnost
- obdélníkový půdorys, přímé a čisté linie, rozlišení hlavního a zadního průčelí
- strohost staveb, geometričnost v členění, trojúhelníkové štíty, mohutné sloupy dórského a jónského stavebního řádu
- antické ornamenty na fasádách – meandr, perlovec, vejcovec, vavřínové věnce
- střídmá výzdoba působící vznešeností a mohutností
- taví se: paláce (Louvre), veřejné budovy (Stavovské divadlo), celé čtvrti a plánovitá města (Petrohrad), josefinské kostely (kostel sv. Kříže v Praze Na příkopě), knihovny, kolonády, triumfální oblouky, kasárny, mosty
- typické jsou francouzské parky a zahrady – symetrický, důmyslný systém cestiček, altány, aleje, vodotrysky, keře a stromy sestříhány do geometrických tvarů (Lednice, zámek Dobříš, zámek Veltrusy)
- sakrální architektura v omezené míře
- Pantheon, Paříž
- kostel sv. Maří Magdalény, Paříž
- Vítězný oblouk, Paříž
- vítězný oblouk Carousselu Louvru, Paříž
- Velké divadlo, Varšava
- Glyptotéka, Mnichov
- Braniborská brána, Německo
- Kapitol ve Washingtonu, USA
- Petrohrad, Rusko
- Stavovské divadlo, Praha
- Zámek Kačina, ČR
- lázně: Karlovy Vary, Mariánské, Františkovy
- Lednicko -valtický areál, ČR
SOCHAŘSTVÍ
- obliba bílého mramoru, z něhož se dělají dokonale propracované busty a pomníky
- znaky: vznešenost, ušlechtilost, čistota výrazu bez emocí, neosobní krása
- náměty: antická mytologie, portréty
- ornamenty a tvarosloví přejímány z antického Řecka a Říma, v menší míře z umění Babylonie a Mezopotámie
ANTONIO CANOVA
|
|