Renesanční malířství

Druhy renesančního malířství

  • nástěnná malba, desková malba, knižní malba, malba na skle

Techniky

  • začíná se používat plátno; rozšiřuje se olejomalba
  • používá se fresková technika a sgrafita, zkouší se enkaustika
  • zářivá teplá barevnost
  • zásada symetrie, perspektiva, kompoziční forma = rovnostranný trojúhelník

Náměty

  • náboženské malby, výjevy z antické mytologie, alegorické a historické obrazy
  • uplatňuje se krajinomalba
 

 RANÁ RENESANCE

MASSACCIO (masáčo)
  • * 1401 – † 1428, Itálie
  • zakladatelem raně renesančního malířství ve Florencii
  • jeho postavy měly nevšední výrazy opravdového citu, což bylo předtím zcela neznámé
  • měl schopnost přenést děj scény do gest svých postav a následně jejich výrazy polidštit
  • dokázal brilantně využívat poměr světla a perspektivy
  • modelace světla a stínu – užíval lomenějších tónů, aby vynikl objem tvaru
  • Vyhnání z ráje
    • 1. renesanční akty muže (Adam) a ženy (Eva)
  • Křest Kristův – zachytil i husí kůži na těle mladíka
  • Svatá Anna Samotřetí
  • Ukřižování
  • Madona s dítětem
  • Zvěstování Panně Marii
  • freska: Svatá Trojice v kostele S. Maria ve Florencii

 

SANDRO BOTTICELLI
  • * 1444 – † 1510, Itálie
  • nejpopulárnější renesanční malíř 15. století
  • vyučený zlatník
  • pracoval na zakázkách rodu Medičejských, pro které vyhotovil bezpočet krásných lyrických maleb plných harmonických barev
  • mytologické náměty a složité alegorie
  • nový idealizovaný typ ženy: úzký obličej, se smutnýma daleko posazenýma očima a dlouhým krkem
  • postavy v nepřirozených postojích
  • v obraze se vznášejí a jejich roucha vlají
  • ilustroval Dantovu Božskou komedii
  • Svěcení jara
  • Klanění tří králů
  • Primavera
  • Zrození Venuše
  • Sv. Šebestián
  • Madona s dítětem
  • Ze života Mojžíšova – nástěnné obrazy v Sixtínské kapli

 

 VRCHOLNÁ RENESANCE

LEONARDO DA VINCI
  • * 1452 – † 1519, Itálie
  • položil základy k malířství vrcholné renesance
  • malíř, sochař, architekt, inženýr, vynálezce (ponorka, vrtulník), hudebník, zpěvák, básník, badatel (anatomie, optika, mechanika) a teoretik umění
  • vyučil se v dílně Verrocchia
  • usiloval o absolutní dokonalost obsahu i formy – pracoval pomalu, neustále zlepšoval a často dílo nedokončil
  • vyjadřoval vnitřní dynamiku postav v esovitém tvaru těla
  • všechny výtvarné práce se vyznačují citem pro tvary lidského těla
  •  byl mu udělen souhlas pitvat lidská těla v nemocnicích
  • vytvořil více než 200 kreseb k teoretické studii anatomie, která byla vydána 161 let po jeho smrti
    •  maloval celé lidské tělo,  kostru, obnažené svaly, vnitřnosti i plod v děloze
  •  studoval také anatomii zvířat: dobytka, ptáků, opic, medvědů i žab,  nejznámější jsou jeho kresby koní
  • Madona ve skalách
    • Leonardo nedomaloval, bratři Predisové ano
    • Predisové měli přehozeného Ježíše s Janem Křtitelem
  • Poslední večeře
    • nástěnná malba (el-fresco) v Milánském klášteře
    • symetricky vyvážená kompozice 13 postav
    • aby zdůraznil postavy, zmenšil stůl
    • pohybem, gesty, výrazem obličej líčí psychologické pochody apoštolů
    • ústřední místo na ose zaujal Kristus – k němu se zbíhají všechny linie
    • Jidáš sedí proti světlu, jeho obličej je tmavý
  • Mona Lisa
    • ztělesnil svůj ideál ženské krásy
    • jemná modelace kolem úst a očí – sfumato
      • nevíme, jak se vlastně tváří
      • namaloval 2 pravé obrazy 
  • Dáma s hranostajem
  • Sv. Jan Křtitel
  • Zvěstování
  • Klanění tří králů

 

MICHELANGELO BUONARROTI
  • * 1475 – † 1564, Itálie
  • italský sochař, malíř, architekt a básník
  • Strop Sixtinské kaple ve Vatikánu
    • v 9 obrazech líčí stvoření světa, prvních lidí, vznik hříchu, boží trest
    • kolem pásu sedí na trůnech 7 proroků a 5 sibyl
    • přehnal určité části těla, aby přitáhl pozornost
    • barevnost potlačena
    • celkem více než 300 postav

 

  • Michelangelo Buonarroti – Strop v Sixtinské kapli
  • Zdroj: artmuseum.cz
RAFFAEL SANTI 
  • * 1483 – † 1520, Itálie
  • stal se dvorním malířem papeže Julia II.
  • dokázal sloučit podněty z díla mistrů VR v obrazy klasické dokonalosti
  • ve Florencii si osvojil sloh:
    • Leonardův (Krásná zahradnice)
    • Michelangelův (Kladení do hrobu)
  • poté si vytváří vlastní styl, jehož cílem je ideální krása a monumentální sloh
  • Disputa
  • Athénská škola (alegorie filosofie)
    • nejslavnější freska
    • nejvýznamnější řečtí filozofové v čele s Platonem a Aristotelem
    • nahoře metafyzikové, dole přírodní filosofové
    • obě skupiny spojuj Diogenes ležící na schodech
  • Parnas (alegorie básnictví)
  • Vysvobození sv. Petra z vězení
  • Sixtinská madona
    • v 19. stol. považována za nejkrásnější obraz malířství
    • Madona kráčí s dítětem po zeměkouli
    • Sixtus a Barbora klečí v oblacích a gestem s námi navazují kontakt
  • Proměnění Krista

 

4.17/5 (6)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *