HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Pantomima povolání
– učitelka předvádí jednotlivá povolání
– děti hádají a následně napodobují učitelku
⇒ PH: Policajt
– pomůcky: vyrobený semafor, malé lístečky (pokuta)
– učitelka = policie, ostatní děti se pohybují po herně
– „červená“ = zůstávají stát bez hnutí na místě
– „oranžová“ = se mohou připravit k pohybu
– „zelená“ = se děti dají opět do pohybu
– policista dává pozor, aby se nikdo nehýbal v okamžiku, kdy je zelená
– dítě, které nerespektuje povel: STÁT, dostává pokutu a jde ze hry ven
⇒ PH: Šijeme
– děti vytvoří kruh, chytnou se za ruce (= látka) a vzpaží (udělají brány)
– 1 dítě představuje jehlu a prošívá, proplétá se mezi děti
– k jehle můžeme navléct i nit ( přidáváme děti)about:blank
⇒ PH: Pošťácké cesty
– pomůcky: barevné obálky, barevné poštovní schránky (z krabic), náčiní pro stavbu překážkové dráhy
– postavíme překážkovou dráhu, kdy na jejím začátku bude koš s barevnými obálkami a na konci barevné poštovní schránky
– děti mají za úkol dopisy po jednom roznosit zdoláním překážkové dráhy a roztřídit do stejně barevných krabic
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Míchám, míchám těsto (sluchová paměť)
– děti sedí v kruhu
– učitelka začíná, ostatní se postupně přidávají
– „Míchám, míchám těsto, přidám do něj všecko: mouku; mouku a cukr; mouku, cukr a vejce,.“
– důležité je si vybavit, jakou ingredienci říkaly jednotlivé děti
⇒ SH: Kam patří nářadí
– pomůcky: nářadí, listy s obrysy jednotlivého nářadí
– učitelka obkreslí na list papíru nářadí, nářadí z papíru odstraní
– úkolem dětí je přijít na to, který obrys patří k jakému nářadí
– nářadí pojmenováváme
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Čelovka
– pomůcky: menší obrázky povolání
– vybereme dítě, kterému nasadíme na hlavu čelovku, za kterou mu umístíme obrázek profese
– úkolem dítěte je formou jednoduchých otázek přijít na povolání, které má znázorněné na kartičce (Mám uniformu? Hasím požáry? Chytám zloděje?..)
⇒ DH: Práce s barevnými knoflíky (zraková percepce)
– pomůcky: papírové dvoubarevné knoflíky lišící se barevně vnitřkem a vnějškem (žádný není stejný) , magnetky
– ukážeme dětem knoflíky, které obsahují základní barvy
– děti hledají 2 stejné knoflíky se stejně barevných středem/ vnějškem
⇒ DH: Co k sobě patří
– na kartičkách jsou nakresleni různí řemeslníci či profese
– na jiných kartičkách jsou obrázky různých nářadí, nástrojů či pomůcek ( lze použít i skutečné)
– děti hrají ve dvojicích
– jedno vybere kartičku a pojmenuje profesi, druhé má za úkol najít předmět, který s touto profesí souvisí
– např. lékař – injekční stříkačka, kominík- kominická štětka, kadeřnice – nůžky…
⇒ DH: Nákup podle seznamu
– pomůcky: předměty z kuchyňky, tašky + nakreslíme na proužky papíru pod sebe obrázkové seznamy potravin (1 rohlík, 2 jablka,..)
– 1 dítě bude prodavač, ostatní půjdou na nákup
– každý z nich si vybere 1 seznam a bude podle něho nakupovat
⇒ DH: Dílna nebo kuchyně?
– připravíme si různé předměty z kuchyně a dílny – pojmenujeme je a roztřídíme
MANIPULAČNÍ
⇒ U kadeřníka
– děti utvoří dvojice, zahrají si na zákazníka a kadeřníka
– zákazník si sedne na židličku, ramena mu kadeřník/ce přikryje ručníkem a začne mu česat vlasy
– zákazník může mít zrcátko
– výměna rolí
⇒ Pletení copánků (kadeřnice)
– děti zkouší dle vzoru splétat cop z bavlnek/provázků
⇒ Preclíky
– pomůcky: modelína, podložka na modelování, obrázek preclíku
– děti vyválí tenké válečky, které dle vzoru zamotají do tvaru preclíku
⇒ Dílna
– poskytneme dětem šrouby, matky, šroubovák, kleště, hřebíky, kladivo
– společně šroubujeme a zatloukáme hřebík (BEZPEČNOST!)
⇒ Do zámku (zámečník)
– do kartonu uděláme dírku = klíčová
– děti se budou střídat v provlékání provázku, který budou protahovat klíčovou dírkou
⇒ Stavíme domy – ze stavebnice, kolektivní činnost
⇒ Skládání obálek
– pomůcky: jednotlivé fáze skládání obálky, lepidla v tubě, čtverec papíru 21 x 21 cm, čtvrtka A4
– na internetu najdeme fáze skládání obálky (4 fáze), nakreslíme, okopírujeme, rozstříháme
– každé dítě poskládá schéma tak, jak by měly jít za sebou a nalepí na čtvrtku A4
– děti si připraví čtverec papíru a postupují ve skládání podle jednotlivých fází, které vidí před sebou
⇒ Barevné pilulky
– pomůcky: barevné korálky/knoflíky, barevné skleničky nebo pixli od kapslí
– třídění barevných pilulek podle barev do stejně barevných skleniček
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ Pexeso: Povolání (zraková paměť)
⇒PV: Rozbitý talíř
– pomůcky: papírové talíře, pastelky /fixy, nůžky
– každé dítě dostane 1 papírový talíř, který si vyzdobí, aby si poznal, že je jeho
– poté si vezme nůžky a rozstříhá ho na cca 4- 5 kusů (lze zezadu nejdříve předmalovat, kudy povede střih)
– úkolem: opětovné skládání talíře, děti si mohou i talíře vyměnit a složit rozbitý talíř kamaráda
⇒VV: Ruce – kopírování
– práce je spojena s rukama – díky nim můžeme vykonávat jednotlivé činnosti
– přesuneme se s dětmi ke kopírce, každé dítě si okopíruje svou ruku
– hotové ruce učitelka vystřihne a umístí je na nástěnku jako rám
– uvnitř se poté budou nacházet výtvory dětí z celého bloku
⇒VV: Pečení koláčů
– pomůcky: připravené kolečka z barevných papírů (červený, oranžový), mák, bílá prstová barva, lepidlo, štětečky, tužka, pravítko
– učitelka vytvoří pro děti různě barevné kruhy, vystřihne
– rozdělí tužkou kruh na 2-4 díly dle přání dětí – záleží na dětech, zda chtějí mít jen makový, či kombinovaný koláč
– mák: děti nanesou lepidlo na 1 dílek a posypou mákem – to stejné provedou i s protilehlým trojúhelníkem
– tvaroh: prstem nanáší bílou barvu na zbývající dílky
⇒ VV: Šiju, šiju…košilku (perforace) – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Nová kolekce letní obuvi – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Hra na klávesy – podrobný popis činnosti ZDE
⇒ VV: V říši hracích karet – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Hrnčíř – malujeme hrnečky barvami na sklo
⇒ VV: Bankovky (děti si prohlédnout fotky bankovek, na obdélníkové kartičky podle vzoru opíší hodnotu bankovky a nakreslí portrét osobnosti z bankovky)
⇒ Grafomotorika: Míchání v hrnci – ke stažení ZDE
⇒ PL: Co kdo dělá – ke stažení ZDE
⇒ PL: Povolání – ke stažení ZDE
⇒ PL: Kde pracují tito lidé? – ke stažení ZDE
⇒ PL: Co kdo potřebuje k práci – ke stažení ZDE
⇒ PL: Práce, povolání – ke stažení ZDE
⇒ PL: Povolání – dvojice – ke stažení ZDE
⇒ PL: U holiče – ke stažení ZDE
⇒ PL: Stavíme si dům – ke stažení ZDE
⇒ PL: V obchodě – ke stažení ZDE
⇒ PL: Domácí pomocníci – ke stažení ZDE
⇒ PL: Nářadí – ke stažení ZDE
⇒ PL: Spoj dvojice stejných knoflíků (švadlenka) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Vybarvi dvojice stejných klíčů (zámečník) – ke stažení ZDE
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ RV: Úvodní motivace k tématu
– pomůcky: obrázky profesí; obrázky věcí, které profese používají
– utvoříme kruh, učitelka do vnitřku rozloží všechny obrázky profesí a zeptá se, co mají obrázky společného?
– “Co je práce?”
– učitelka každému rozdá obrázek věci, dítě má za úkol věc pojmenovat, vytleskat, určit počáteční (konečnou) hlásku a přiřadit k profesi.
⇒ RV: Profese (rodičů)
– Čím je moje mamka, taťka?
– Proč chodí do práce?
– K čemu jsou třeba peníze?
– Mají všichni lidé práci? Co dělají, pokud práci nemají?
– Čím bych chtěl/a být, až budeš velký/á?
⇒ RV: Švadlena
– Co šije švadlena? (jmenujeme jednotlivé oblečení)
– Co potřebuje k práci? (niť, jehlu, látku, nůžky, metr, křídu)
⇒ RV: Co kdo dělá
– přiřazovat k různým řemeslům nebo profesím slovesa, která vyjadřují, co dělají
– učitel – učí, známkuje ; krejčí – šije, stříhá…
⇒ RV: Uniformy v povolání
– jsou povolání, která vyžadují typická oblečení, uniformy
– pojmenuj taková povolání (kominík, kuchař, pošťák, myslivec, doktor, průvodčí ve vlaku, policista, hasič, voják,..)
– co potřebují ke své činnosti?
⇒ RV: Poznávání povolání z obrázků
– učitelka ukazuje obrázky, děti pojmenovávají profese, řemesla
⇒ RV: Montéři – ke stažení ZDE
– povídání si nad profesemi z pracovního listu
– název profese, jaké vybavení ke své práci potřebuje, pracovní oblečení, proč je dobré se na tuto práci převléknout atd.
PÍSNIČKY
⇒ HV: Muzikantská rodina – ke stažení ZDE
⇒ HV: Já jsem muzikant
⇒ HV: Jsou mlynáři
⇒ HV: Učitelky ze školky – ke stažení ZDE
⇒ HV: Šel zahradník do zahrady
⇒ HV: Pekla vdolky
⇒ HV: Pekař peče housky
⇒ HV: Kalamajka mik, mik, mik
⇒ HV: Na řemeslníky
⇒ HV: Ten dělá to a ten zas tohle (Jan Werich)
⇒ HV: Jede, jede poštovský panáček
BÁSNIČKY
Každý má své povolání Kadeřnice Švadlenka Číšník Kuchaři | Zedník Řezník Hokejista Fotograf Opraváři Zmrzlinář | Pilot Prodavačka Hasič Listonoš Co malíř namaloval (Oldřich Syrovátka) A pomněnkám u potoka |
HÁDANKY
Veškeré hádanky na téma: POVOLÁNÍ najdete ZDE
POHÁDKY
⇒ Jak krtek ke kalhotkám přišel
– Jaké poklady v hlíně krtek našel?
– Co toužil mít?
– Jak se jmenovala rostlina, ze které na konec vznikla látka?
– Jaká zvířátka mu pomáhala?