HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Pantomima povolání
– učitelka předvádí jednotlivá povolání
– děti hádají a následně napodobují učitelku
⇒ PH: Policajt
– pomůcky: vyrobený semafor, malé lístečky (pokuta)
– učitelka = policie, ostatní děti se pohybují po herně
– „červená“ = zůstávají stát bez hnutí na místě
– „oranžová“ = se mohou připravit k pohybu
– „zelená“ = se děti dají opět do pohybu
– policista dává pozor, aby se nikdo nehýbal v okamžiku, kdy je zelená
– dítě, které nerespektuje povel: STÁT, dostává pokutu a jde ze hry ven
⇒ PH: Šijeme
– děti vytvoří kruh, chytnou se za ruce (= látka) a vzpaží (udělají brány)
– 1 dítě představuje jehlu a prošívá, proplétá se mezi děti
– k jehle můžeme navléct i nit ( přidáváme děti)about:blank
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Míchám, míchám těsto (sluchová paměť)
– děti sedí v kruhu
– učitelka začíná, ostatní se postupně přidávají
– „Míchám, míchám těsto, přidám do něj všecko: mouku; mouku a cukr; mouku, cukr a vejce,.“
– důležité je si vybavit, jakou ingredienci říkaly jednotlivé děti
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Práce s barevnými knoflíky (zraková percepce)
– pomůcky: papírové dvoubarevné knoflíky lišící se barevně vnitřkem a vnějškem (žádný není stejný) , magnetky
– ukážeme dětem knoflíky, které obsahují základní barvy
– děti hledají 2 stejné knoflíky se stejně barevných středem/ vnějškem
⇒ DH: Co k sobě patří
– na kartičkách jsou nakresleni různí řemeslníci či profese
– na jiných kartičkách jsou obrázky různých nářadí, nástrojů či pomůcek ( lze použít i skutečné)
– děti hrají ve dvojicích
– jedno vybere kartičku a pojmenuje profesi, druhé má za úkol najít předmět, který s touto profesí souvisí
– např. lékař – injekční stříkačka, kominík- kominická štětka, kadeřnice – nůžky…
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ Pexeso: Povolání (zraková paměť)
⇒PV: Rozbitý talíř
– pomůcky: papírové talíře, pastelky /fixy, nůžky
– každé dítě dostane 1 papírový talíř, který si vyzdobí, aby si poznal, že je jeho
– poté si vezme nůžky a rozstříhá ho na cca 4- 5 kusů (lze zezadu nejdříve předmalovat, kudy povede střih)
– úkolem: opětovné skládání talíře, děti si mohou i talíře vyměnit a složit rozbitý talíř kamaráda
⇒VV: Ruce – kopírování
– práce je spojena s rukama – díky nim můžeme vykonávat jednotlivé činnosti
– přesuneme se s dětmi ke kopírce, každé dítě si okopíruje svou ruku
– hotové ruce učitelka vystřihne a umístí je na nástěnku jako rám
– uvnitř se poté budou nacházet výtvory dětí z celého bloku
⇒VV: Pečení koláčů
– pomůcky: připravené kolečka z barevných papírů (červený, oranžový), mák, bílá prstová barva, lepidlo, štětečky, tužka, pravítko
– učitelka vytvoří pro děti různě barevné kruhy, vystřihne
– rozdělí tužkou kruh na 2-4 díly dle přání dětí – záleží na dětech, zda chtějí mít jen makový, či kombinovaný koláč
– mák: děti nanesou lepidlo na 1 dílek a posypou mákem – to stejné provedou i s protilehlým trojúhelníkem
– tvaroh: prstem nanáší bílou barvu na zbývající dílky
⇒VV: Šiju, šiju…košilku (perforace) – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Nová kolekce letní obuvi – podrobný popis námětu ZDE
⇒VV: Hra na klávesy – podrobný popis činnosti ZDE
⇒VV: V říši hracích karet – podrobný popis námětu ZDE
⇒ Grafomotorika: Míchání v hrnci – ke stažení ZDE
⇒PL: Co kdo dělá – ke stažení ZDE
⇒PL: Povolání – ke stažení ZDE
⇒PL: Kde pracují tito lidé? – ke stažení ZDE
⇒PL: Co kdo potřebuje k práci – ke stažení ZDE
⇒PL: Práce, povolání – ke stažení ZDE
⇒PL: Povolání – dvojice – ke stažení ZDE
⇒PL: U holiče – ke stažení ZDE
⇒PL: Stavíme si dům – ke stažení ZDE
⇒PL: V obchodě – ke stažení ZDE
⇒PL: Domácí pomocníci – ke stažení ZDE
ROZUMOVÁ VÝCHOVA
⇒ RV: Profese rodičů
– Čím je moje mamka, taťka?
– Proč chodí do práce?
– Čím bych chtěl být, až vyrostu?
⇒ RV: Švadlena
– Co šije švadlena? (jmenujeme jednotlivé oblečení)
– Co potřebuje k práci? (niť, jehlu, látku, nůžky, metr, křídu)
⇒ RV: Co kdo dělá
– přiřazovat k různým řemeslům nebo profesím slovesa, která vyjadřují, co dělají
– učitel – učí, známkuje ; krejčí – šije, stříhá…
⇒ RV: Uniformy v povolání
– jsou povolání, která vyžadují typická oblečení, uniformy
– pojmenuj taková povolání (kominík, kuchař, pošťák, myslivec, doktor, průvodčí ve vlaku, policista, hasič, voják,..)
– co potřebují ke své činnosti?
⇒ RV: Poznávání povolání z obrázků
– učitelka ukazuje obrázky, děti pojmenovávají profese, řemesla
PÍSNIČKY
⇒ HV: Muzikantská rodina – ke stažení ZDE
⇒ HV: Já jsem muzikant
⇒ HV: Jsou mlynáři
⇒ HV: Učitelky ze školky – ke stažení ZDE
⇒ HV: Šel zahradník do zahrady
⇒ HV: Pekla vdolky
⇒ HV: Pekař peče housky
⇒ HV: Kalamajka mik, mik, mik
⇒ HV: Na řemeslníky
⇒ HV: Ten dělá to a ten zas tohle (Jan Werich)
POHÁDKY
⇒ Jak krtek ke kalhotkám přišel
– Jaké poklady v hlíně krtek našel?
– Co toužil mít?
– Jak se jmenovala rostlina, ze které na konec vznikla látka?
– Jaká zvířátka mu pomáhala?
BÁSNIČKY
Každý má své povolání Kadeřnice Švadlenka Číšník Kuchaři |
Zedník Řezník Hokejista Fotograf Opraváři Zmrzlinář |
Pilot Prodavačka Hasič Listonoš Co malíř namaloval (Oldřich Syrovátka)
|
HÁDANKY
Že vám auto nechce jet, Po dortu jak po papíře Kácí stromy, řízy, řízy, Mrká čočkou na děti, Kdo má auto červené, Trámy hoří, Postupně moc věcí stíhá: |
Vezme nůžky…šmiky, šmiky, Do komína štětku vloží Tvář má černou docela, Člověk v bílém, který vaří, Vaří, peče, smaží, dusí, Člověk v bílém, který ví, Když vás někdy v krku pálí, Tento člověk lidem domů Lesem chodí se svou zbraní, |
Kdo pečuje o lesy a louky? Střeží naše bezpečí, Za pultem či u pokladny, Volant drží každý den, Před tabulí často stojí Kdo vás učí počty, děti? Do stavby se pouštějí Oře, seje, sklízí pole – Na pódiu člověk bývá, |