- je na rozhraní kresby a malby
- kreslířský postup v sobě nese malířské rysy – využívá barevnosti, modeluje plochy i objemy a pomocí šrafur vytváří nové barevné odstíny
- pastely se liší podle pojiva – pastely suché, mastné a voskové
- stopa suchého pastelu se při dotyku roztírá, stopa olejového a voskového pastelu zůstává stejná
- účinky pastelu ovlivňuje dále papír a jeho barevný odstín, který pod malou prosvítá
suché pastely |
voskové pastely |
olejové pastely |
- pastely se vyrábí v sadách od 6 do 48 barev
- mísení tónů je omezené a rozšíření barevné škály je malé, proto je dobré mít větší rozsah odstínů
- pokud mají děti méně než 12 odstínů, tak nejde o malbu, ale spíše o nezajímavý dekorativní cvičení
MALBA SUCHÝMI PASTELY
- je řazena mezi klasické malířské techniky
- ve škole malba působí živě a vesele, protože menší sady barev, které děti používají, obsahují spíše pestré tóny
- můžeme použít 3 odlišné způsoby podání
- neroztíranou barevnou kresbu
- barevnou kresbu na roztírané podmalbě
- malba do mokrého podkladu
- všechny tyto 3 způsoby vyžadují na závěr fixaci fixativem nebo lakem na vlasy
neroztíraná malba
- vzniká vrstvením barevných linií, kterých se žák nesmí dotýkat a uchovat stopu pastelu ostrou
- malé roztírání, ke kterému dochází, spojuje barevné linie a dává malbě měkkost
roztírání ploch
- žák vytváří podklad bez detailů
- v rozetřené podmalbě vznikají vznikají nové barevné tóny a původní barva čtvrtky je jen prosvětluje, či tónuje
- na tuto podmalbu pak dítě doplňuje konkrétní motivy pevnou kresbou a snaží se ji udržet čistou a ostrou
- spojení měkké plochy a zřetelné linky je pro začínající žáky nejsnazší
malba do mokrého podkladu
- podklad můžeme navlhčit vodou nebo mlékem
- stopa pastelu se rozpíjí, je náhle hutná a výrazná
- velké plochy svítivých barev, které lze obtížně na vlhkém podkladu mísit, působí dekorativně
KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI
- obvykle se nehodí pro spojení s jinými technikami
- dobře se doplňuje pouze s akvarelem
- pigmenty pastelu výtváří na suché podmalbě stíny, které se spojují s barvami akvarelu a obohacují tak jejich tónovou škálu
- lineární stopa pastelu vnáší do malby akvarelem popis a děj
- pastel je vhodný na malé i velké plochy
METODICKÝ PŘÍNOS
- uvolňuje malířské podání v době, kdy sílí nejistota v malbě s temperou a akvarelem
- malba do mokrého podkladu vyžaduje rychlost při nanášení tónů a zároveň nedovoluje se zabývat detaily
- do ukončené části malby se nelze znovu vracet, proto nedovoluje popisnost
- žák ví, že nedosáhne věrného přepisu skutečnosti, a proto hledá jiné výtvarné hodnoty
- díky uvolněné práci s pastely nachází cestu zpět k malbě
MALBA OLEJOVÝMI PASTELY
- nejvíce vyhovuje dětem extravagantního a smíšeného výtvarného typu
- malba vyznívá přesvědčivě, pokud žák umí na pastel dostatečně přitlačit a nebojí-li se vrstvit linky
- olejové pastely se prodávají v sadách od 6 do 48 barev
- převažují zemité a pastelové tóny, které dávají malbě jiný ráz než pestřejší malba suchým pastelem
- jsou barevně stálé a odolné vůči roztírání
KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI
- spojení s kreslířskými technikami
- aby se žáci neunavili a aby je malba pastelem neodradila, je lepší zpočátku dávat menší formáty
METODICKÝ PŘÍNOS
- nejnáročnější je mísení odstínů olejových pastelů
- vychází z různého hustého překrývání stop ve dvou i více barevných vrstvách
- opatrně pojatá malba pastelem bývá neúčinná, připomíná kresbu pastelkami, kde slabá stopa a plocha vytvářená jedním barevným tónem působí hluše a jednotvárně
- pro seznámení s technikou vyhovuje zařadit barevné etudy s konkrétní motivací (balvan, déšť, hnízdo)
MALBA VOSKOVÝM PASTELEM
- technika je vhodná pro nejmenší děti
- široká stopa barevného roubíku zdůrazňuje kresebnost, uplatňuje detaily i složitý děj
- charakter malby je ovlivněn i kvalitou materiálu
- české voskové pastely jsou barevně příjemné, čiré,tuhé, povrch malby má lesk
- jedinou nevýhodou je pouhých 6 nebo 12 barevných tónů v sadě
- čínské voskové pastely mají širokou barevnou škálu a krásné odstíny, obsahují však nekvalitní pojivo, které teplem ruky taje a tvoří nepříjemné plastické vrstvy
- kvalitní voskové pastely z dovozu jsou cenově nedostupné, nebo obsahují málo vosku a blíží se olejovému pastelu nebo pastelkám Progresu
- české voskové pastely jsou barevně příjemné, čiré,tuhé, povrch malby má lesk
METODICKÉ PROBLÉMY
- s metodickými problémy se u voskového pastelu nesetkáváme
- nicméně pestrá a barevně omezená škála vyhovuje jen malým dětem
- vyspělejší žáci hledající barevné ladění se brzy od voskových pastelů odvracejí
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – MALBA PASTELEM
BAREVNÉ LINKY
- Námět: ptačí zpěv, hluk z ulice, tikot hodin
- Výtvarný problém: lineární reakce na sluchové podněty
- Pojetí úkolu: využití různé barevné intenzity linky, pohybu a prostupování čar, plynutí času
NOVÉ ODSTÍNY OLEJOVÝCH BAREV
- Námět: pohled z výšky na planetu zemi, zátiší s výraznou modelací objemu
- Výtvarný problém: mísení a vrstvení barevných tónů
- Pojetí úkolu: vytváření dynamické, hustě šrafované plochy
ROZTÍRANÝ PASTEL
- Námět: kluziště, první známky jara, závodiště automobilů
- Výtvarný problém: spojení kreslené linky a barevných ploch
- Pojetí úkolu: podmalovat celou plochu čtvrtky suchým pastelem a podklad z rozetřených ploch nebo objemů doplnit lineární kresbou
MALBA SUCHÝMI PASTELY NA MOKRÉM PODKLADU
- Námět: pohádka, kamenná hráz, barevná mozaika
- Výtvarný problém: dekorativní pojetí námětu
- Pojetí úkolu: motiv, předkreslený jedním tónem suché křídy, postupně vlhčit štětcem a vodou, drobné plošky vybarvovat suchými pastely, pokoušet se o mísení dalších odstínů
Použitá literatura:
ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 81-87. ISBN 80-902267-1-X.