Výtvarný záměr: vnímat kontrast světlé a tmavé plochy, vyniknutí barev na tmavém podkladu, seznámení s pastely.
Výtvarná technika: monotyp kolorovaný suchým pastelem.
Pomůcky: černý papír A1-A0, bílá temperová barva, bílá fixa, ploché štětce, suché pastely, fixativ, ubrus.
Motivace
Dnes si zahrajeme na detektivy. Představte si, že v noci někdo prošel tmavým pokojem a zanechal po sobě stopy. Ale než jsme ho stačili chytit, stopy začaly mizet! Kdo to mohl být? Co asi ukradl? My ty stopy zkusíme zachytit, než zmizí docela.
Hledej stopy – na A4 vytiskneme, zalaminujeme a vystřihneme malé stopy od bot, umístíme je do mísy, zasypeme pískem a děti pomocí štětečků po nich pátrají.
Realizace výtvarné činnosti
Na zem položíme černý papír. Na stůl připravíme do mističek bílou temperu a ploché štětce. Každé dítě si u stolečku natře celou dlaň včetně prstů barvou a dojde ji otisknout na libovolné místo na černém papíře. Učitelka bílou fixou napíše jméno dítěte u jeho ruky.
Po zaschnutí dětem připravíme suché pastely (vynecháme bílý a černý pastel, odstraníme papírek, aby děti mohly kreslit s pastelem naplocho). Děti začnou tvořit mezející efekt – kolem prstů i přes ně nanáší a roztírají pastel prsty, snaha o propojení barev, zaplnění celé černé plochy.
Závěr
- Kdo asi zanechal tuto stopu? (ověření, zda si děti pamatují, kde zanechaly svůj otisk)
- Kam asi zloděj šel? (příběh či procvičování směrů)
- Reflexe – Líbilo se ti hrát na detektiva? Co bys dělal, kdybys viděl zloděje?
- Učitelka společnou práci zafixuje fixativem a připevní na nástěnku.
Inspirace z knihy: Tvoříme prožitkem
Sdílet příspěvek