- Výtvarný záměr: seznámit s novým způsobem využití klasickým kříd na chodník, nabídnout prožitek ve venkovním prostředí.
- Výtvarná technika: experimentální malba křídami.
- Pomůcky: chodníkové křídy, uzavíratelné sáčky (např. z Ikey), palička, forma na muffiny, lahev s vodou, silné ploché štětce.
Motivace
Z obyčejné křídy si dnes uděláme kouzelnou barvu. Křídu proměníme na prášek, ten smícháme s vodou a se směsí budeme malovat – ne ale na papír, ale na chodník!
Realizace výtvarné činnosti
Z kelímků děti vyberou krátké křídy (=špačky) a stejné barvy dávají do uzavíratelných pytlíčků. Učitelka/děti je paličkou rozdrží na jemný prášek, který nasypeme do formy na muffiny – každou barvu umístíme do samostatného chlívečku. Učitelka nalije do každého trochu vody a děti směs štětci promíchají. Konzistence by neměla být příliš řídká, aby nestékala, zároveň ale ani příliš hustá a dalo se s ní dobře malovat. Pro každou barvu určíme 2-3 štětce a poučíme děti, aby štětce nenamáčely do jiné barvy než té, pro kterou byl štětec určen. Pokud děti chtějí barvy míchat, tak až na chodníku. Díky smíchání vody s křídou vznikají daleko sytější barvy, kdy i po uschnutí jsou malby více viditelné než pouze při kresbě suchou křídou.
V rámci malby necháme děti experimentovat. Zpravidla u kostek děti sklouzávají k jejich vybarvování, na asfaltu budou mít tendenci malovat různé motivy. Mohou pracovat samostatně, ve dvojicích, skupině, či hromadně.
Závěr
- Společná prohlídka chodníku.
- Pokud děti pouze nevymalovávaly kostky, mohou popsat, co namalovaly a jak se jim s křídovou barvou pracovalo.
- Všímání si vizuálního rozdílu mezi kresbou křídou vs. křídou mokrou.
- Díla můžeme zdokumentovat, společný úklid pomůcek.