Pastel

  • je na rozhraní kresby a malby
  • kreslířský postup v sobě nese malířské rysy – využívá barevnosti, modeluje plochy i objemy a pomocí šrafur vytváří nové barevné odstíny
  • pastely se liší podle pojiva – pastely suché, mastné a voskové
    • stopa suchého pastelu se při dotyku roztírá, stopa olejového a voskového pastelu zůstává stejná
  • účinky pastelu ovlivňuje dále papír a jeho barevný odstín, který pod malou prosvítá

  • pastely se vyrábí v sadách od 6 do 48 barev
  • mísení tónů je omezené a rozšíření barevné škály je malé, proto je dobré mít větší rozsah odstínů
    • pokud mají děti méně než 12 odstínů, tak nejde o malbu, ale spíše o nezajímavé dekorativní cvičení

 

MALBA SUCHÝMI PASTELY

  • všechny tyto 3 způsoby vyžadují na závěr fixaci fixativem nebo lakem na vlasy
  • je řazena mezi klasické malířské techniky
  • ve škole malba působí živě a vesele, protože menší sady barev, které děti používají, obsahují spíše pestré tóny
  • můžeme použít 3 odlišné způsoby podání
  • neroztíranou barevnou kresbu
  • barevnou kresbu na roztírané podmalbě
  • malba do mokrého podkladu
suché pastely

 

neroztíraná malba

  • vzniká vrstvením barevných linií, kterých se žák nesmí dotýkat a uchovat stopu pastelu ostrou
  • malé roztírání, ke kterému dochází, spojuje barevné linie a dává malbě měkkost

roztírání ploch

  • žák vytváří podklad bez detailů
  • v rozetřené podmalbě vznikají vznikají nové barevné tóny a původní barva čtvrtky je jen prosvětluje, či tónuje
  • na tuto podmalbu  pak dítě doplňuje konkrétní motivy pevnou kresbou a snaží se ji udržet čistou a ostrou
  • spojení měkké plochy a zřetelné linky je pro začínající žáky nejsnazší

malba do mokrého podkladu

  • podklad můžeme navlhčit vodou nebo mlékem
  • stopa pastelu se rozpíjí, je náhle hutná a výrazná
  • velké plochy svítivých barev, které lze obtížně na vlhkém podkladu mísit, působí dekorativně

KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI

  • obvykle se nehodí pro spojení s jinými technikami
  • dobře se doplňuje pouze s akvarelem
    • pigmenty pastelu výtváří na suché podmalbě stíny, které se spojují s barvami akvarelu a obohacují tak jejich tónovou škálu
    • lineární stopa pastelu vnáší do malby akvarelem popis a děj

MALBA VOSKOVÝM PASTELEM

  • kvalitní voskové pastely z dovozu jsou cenově nedostupné, nebo obsahují málo vosku a blíží se olejovému pastelu nebo pastelkám Progresu
  • technika je vhodná pro nejmenší děti
  • široká stopa barevného roubíku zdůrazňuje kresebnost, uplatňuje detaily i složitý děj
  • charakter malby je ovlivněn i kvalitou materiálu
  • české voskové pastely jsou barevně příjemné, čiré,tuhé, povrch malby má lesk
  • jedinou nevýhodou je pouhých 6 nebo 12 barevných tónů v sadě
  • čínské voskové pastely mají širokou barevnou škálu a krásné odstíny, obsahují však nekvalitní pojivo, které teplem ruky taje a tvoří nepříjemné plastické vrstvy
voskové pastely

 

MALBA OLEJOVÝMI PASTELY

  • nejvíce vyhovuje dětem extravagantního a smíšeného výtvarného typu
  • malba vyznívá přesvědčivě, pokud žák umí na pastel dostatečně přitlačit a nebojí-li se vrstvit linky
  • olejové pastely se prodávají v sadách od 6 do 48 barev
  • převažují zemité a pastelové tóny, které dávají malbě jiný ráz než pestřejší malba suchým pastelem
  • jsou barevně stálé a odolné vůči roztírání
olejové pastely

Výtvarné náměty využívající PASTEL

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *