- je na rozhraní kresby a malby
- kreslířský postup v sobě nese malířské rysy – využívá barevnosti, modeluje plochy i objemy a pomocí šrafur vytváří nové barevné odstíny
- pastely se liší podle pojiva – pastely suché, mastné a voskové
- stopa suchého pastelu se při dotyku roztírá, stopa olejového a voskového pastelu zůstává stejná
- účinky pastelu ovlivňuje dále papír a jeho barevný odstín, který pod malou prosvítá
- pastely se vyrábí v sadách od 6 do 48 barev
- mísení tónů je omezené a rozšíření barevné škály je malé, proto je dobré mít větší rozsah odstínů
- pokud mají děti méně než 12 odstínů, tak nejde o malbu, ale spíše o nezajímavé dekorativní cvičení
MALBA SUCHÝMI PASTELY
- všechny tyto 3 způsoby vyžadují na závěr fixaci fixativem nebo lakem na vlasy
- je řazena mezi klasické malířské techniky
- ve škole malba působí živě a vesele, protože menší sady barev, které děti používají, obsahují spíše pestré tóny
- můžeme použít 3 odlišné způsoby podání
- neroztíranou barevnou kresbu
- barevnou kresbu na roztírané podmalbě
- malba do mokrého podkladu
neroztíraná malba
- vzniká vrstvením barevných linií, kterých se žák nesmí dotýkat a uchovat stopu pastelu ostrou
- malé roztírání, ke kterému dochází, spojuje barevné linie a dává malbě měkkost
roztírání ploch
- žák vytváří podklad bez detailů
- v rozetřené podmalbě vznikají vznikají nové barevné tóny a původní barva čtvrtky je jen prosvětluje, či tónuje
- na tuto podmalbu pak dítě doplňuje konkrétní motivy pevnou kresbou a snaží se ji udržet čistou a ostrou
- spojení měkké plochy a zřetelné linky je pro začínající žáky nejsnazší
malba do mokrého podkladu
- podklad můžeme navlhčit vodou nebo mlékem
- stopa pastelu se rozpíjí, je náhle hutná a výrazná
- velké plochy svítivých barev, které lze obtížně na vlhkém podkladu mísit, působí dekorativně
KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI
- obvykle se nehodí pro spojení s jinými technikami
- dobře se doplňuje pouze s akvarelem
- pigmenty pastelu výtváří na suché podmalbě stíny, které se spojují s barvami akvarelu a obohacují tak jejich tónovou škálu
- lineární stopa pastelu vnáší do malby akvarelem popis a děj
MALBA VOSKOVÝM PASTELEM
- kvalitní voskové pastely z dovozu jsou cenově nedostupné, nebo obsahují málo vosku a blíží se olejovému pastelu nebo pastelkám Progresu
- technika je vhodná pro nejmenší děti
- široká stopa barevného roubíku zdůrazňuje kresebnost, uplatňuje detaily i složitý děj
- charakter malby je ovlivněn i kvalitou materiálu
- české voskové pastely jsou barevně příjemné, čiré,tuhé, povrch malby má lesk
- jedinou nevýhodou je pouhých 6 nebo 12 barevných tónů v sadě
- čínské voskové pastely mají širokou barevnou škálu a krásné odstíny, obsahují však nekvalitní pojivo, které teplem ruky taje a tvoří nepříjemné plastické vrstvy
MALBA OLEJOVÝMI PASTELY
- nejvíce vyhovuje dětem extravagantního a smíšeného výtvarného typu
- malba vyznívá přesvědčivě, pokud žák umí na pastel dostatečně přitlačit a nebojí-li se vrstvit linky
- olejové pastely se prodávají v sadách od 6 do 48 barev
- převažují zemité a pastelové tóny, které dávají malbě jiný ráz než pestřejší malba suchým pastelem
- jsou barevně stálé a odolné vůči roztírání
Výtvarné náměty využívající PASTEL
Domečky jedné ulice
Výtvarný záměr: vytvořit společný obraz města, osobitě ztvárnit vlastní prostor....
Přečíst celý článekByl tady zloděj!
Výtvarný záměr: vnímat kontrast světlé a tmavé plochy, vyniknutí barev...
Přečíst celý článekOtrávené jablko pro Sněhurku
Motivace a hra „Zrcadlo, zrcadlo, řekni, kdo je na světě...
Přečíst celý článek