Barokní malířství

Belgie

  • vznikla zde nejvýznamnější škola radikálního baroka, spojující italské, španělské a holandské vlivy, tzv. vlámská malířská škola
  • malovala hlavně:
    • náboženské a mytologické obrazy
    • krajiny, zátiší, malby zvířat, portréty a žánrové výjevy
    • pijácké výjevy, hospodské rvačky a výjevy z běžného života
  • charakter těchto žánrů je však jiný než v Holandsku
    • malba je bohatá tvarově i barevně
    • působí efektním a okázalým dojmem
    • chybí jí holandská prostota a jasnost.

 

► PETR PAUL RUBENS

  • jeho tvorbu lze rozdělit do 5 období:
  1. 1591 – 1599
  • učí se u různých mistrů (např. Adam van Noort)
  • teprve hledá vlastní výraz

 

  1. 1600 – 1608
  • získával malířské a diplomatické zkušenosti v Itálii a ve Španělsku
  • roku 1600 se stal dvorním malířem Vincenza I. Gonzagy
  • kopíroval slavná díla
  • dělal portréty, náboženské a mytologické obrazy

 

  1. 1609 – 1620
  • rozvíjejí se charakteristické rysy jeho tvorby:
    • náboženské a mytologické obrazy odvážných kompozic, sestavených z křivek mohutně modelovaných těl a drapérií, nabitých velkou silou a dynamikou
    • monumentální kompoziční výstavba obrazů
    • nahá, převážně ženská těla
    • výrazné barvy (svítivé světlé tóny, citlivý šerosvit)
    • obrazy působí dojmem plnosti, nádhery a přepychu
    • temnosvit – mizí hranice mezi světlem a stínem
  • Vztyčení kříže
  • Snímání z kříže
  • Klanění tří králů
  • Venuše před zrcadlem
  • Bitva Amazonek
  • Únos dcer Leukippových
  • Autoportrét s Isabellou Brantovou (byla to jeho žena, obraz je realisticky střízlivý)

 

  1. 1620 – 1630
  • Dvořanské období“
  • namaloval dva cykly obrazů pro Lucemburský palác v Paříži
    • Medicejský cyklus – 21 obrazů ze života Marie Medicejské
    • Cyklus ze života Jindřicha IV. – 3 nedokončené obrazy
  • 1629 – vytvořil 39 nástropních maleb pro kostel Karla Boromejského v Antverpách (zničeno při požáru)

 

  1. 1630 – 1640
  • nejplodnější období
  • maloval hlavně mytologické obrazy, v nichž v mnoha variantách opěvoval krásu ženského těla
    • Paridův soud, Tři grácie
    • Nymfy a satyrové, Zámecký park, Zahrada lásky
  • v tomto období tvoří i krajiny a žánrové obrazy s veselicemi lidu
    • Krajina v bouři, Krajina s duhou, Krajina s vozem při západu slunce

 

► ANTHONIS VAN DYCK /fan dajk/

  • Rubensův žák, jeden z největších světových portrétistů
  • maloval i mytologické a náboženské obrazy a předlohy pro grafické listy
  • po působení v Rubensově dílně pracoval v Italii (Portrét kardinála Quida Bentivoglia), v Antverpách a až do své smrti v Anglii jako dvorní portrétista krále Karla I. (Karel I. na lovu, Děti Karla I.)
    • Snímání z kříže –odvážnější, detailnější kontrasty mezi světlými a tmavými plochami

 

► JACOB JORDAENS /jakop jordáns/

  • tvůrce náboženských a mytologických obrazů
  • proslulý malíř hodovních scén
    • Král pije, Alegorie plodnosti, Umělec s rodinou svého tchána
  • vycházel ze stylu Rubense, ale odlišuje se větší drsností výrazu a temnosvitem

 

► CORNELIS DE VOS /kornelis de fos/

  • malíř podobizen dětí a mladých lidí –Umělcovy dcery
  • je mu připisováno mj. i Klanění tří králu v kostele sv. Matěje v Bechyni

 

► FRANZ SNYDERS /Snajdrs/

  • nejvýznamnější malíř zátiší s květinami, ovocem a loveckými náměty
  • hlavním rysem je přeplněnost důmyslně upravených stolů a vystižení lesku a povrchu předmětu a zvířat

 

► ADRIAEN BROUWER /Brauvr/

  • maloval žánrové obrázky nevelkých rozměrů s náměty z prostředí venkovských hospod, hlavně hořče karet, rvačky sedláků a veselou společnost představitelů nejnižších společenských vrstev
  • usiloval o vyjádření dramatičnosti scén a pudových stránek lidské povahy
  • Hra v karty, Hořký lék, Rvačka sedláků

 

 

Holandsko

  • objednavateli děl byli hlavně příslušníci bohatého měšťanstva
  • malíři znázorňovali hlavně každodenní skutečnost
  • důsledně se ji snažili poznat a malířsky zpracovat
  • zachycovali ji velmi prostě a střízlivě
  • obrazy zdobily hlavně měšťanské interiéry, což ovlivnilo tématiku maleb
  • velmi omezeně se uplatňovaly náboženské scény
  • výrazný rozmach zaznamenalo krajinářství, které realisticky zachycovalo holandské roviny
  • další téma byla zátiší, která na rozdíl od Vlámska zachycují prosté seskupení předmětů, kuchyňského nádobí a zbytky jídel
    • to vše ve střízlivé barevnosti
    • s dokonalým zachycením materiálu a osvětlením
  • rozšířená byla žánrová malba a malba portrétů, hlavně pak skupinové podobizny

 

► REMBRANDT HARMENSZOON VAN RIJN

/Rembrant Harmeson fan Rejn/ 1606 – 1669

  • nejvýznamnější holandský malíř narozený v Leydenu
  • syn městského mlynáře a malířskému řemeslu se učil od čtrnácti let
  • pod vlivem svého učitele Lastmana maloval hlavně biblické příběhy
  • už tehdy byl zaujat motivem smrti a fascinován stářím
  • uplatnil se jako mistr temnosvitu
  • jeho postavy jsou ponořeny do šera a veškeré světlo je soustředěno na ústřední motiv, na zachycení duševního stavu člověka
  • studoval hlavně postavy starců (Modely ze starobince), ale i sebe
  • roku 1626 začal tvořit také grafiky, hlavně mědirytiny
  • Rembrant byl také velkým kreslířem
  • Roku 1631 se přestěhoval do Amsterodamu
  • plnil hlavně společenské objednávky, ale maloval i zátiší a krajiny, biblické náměty a autoportréty
  • Hodina anatomie dr. Tulpa (skupinový portrét na požádání lékařů v Amsterdamu, osvětlení z mrtvoly), Danae, Autoportrét se Saskií na kolenou, Portrét usmívající se Saskie, Samson oslepený Filištíny.

 

  • Noční hlídka
    • obrovský skupinový portrét střeleckého útvaru
    • porušil typické pojetí skupinového portrétu se všemi postavami stejně významnými
    • uspořádal kompozici tak, že vlivem osvětlení se staly některé postavy významnější
    • do davu navíc zamíchal i postavy, které tam nepatří
    • obraz se setkal s nepochopením objednavatelů
    • kupci nechtěli dát malíři požadovanou částku-aukce, změnil se pohled autora-mnoho vrstevnost barev
    • využíval hnědé, šedé, okrové, bílé
    • maloval i špachtlí
    • pro Rembrandta znamenal společenský neúspěch

 

  • v této době objevil význam malířského rukopisu
  • z jeho obrazů mizí nadsázka, efektní gesta, barvy i nádhera oděvů, reálné světlo a objevuje se světlo neskutečné, na obraze bývá několik světelných ohnisek
  • Rembrandt se vrací k biblickým námětům (Betsabé s dopisem od Davida, Jakub žehná Josefovým synům, Návrat marnotratného syna), jež pojímá jako obrazy tíhy lidského údělu a jež maluje podle žebráků z ulice
  • maluje i své dušezpytné podobizny a portréty
    • Představenstvo soukenického cechu, Židovská nevěsta, Rodinný portrét)
  • mytologické a antické náměty na společenskou objednávku
  • Aristoteles přemýšlí nad Homérovou bustou, Homér Alexandr Veliký, Přísaha Batávů

 

Krajinářství:

►JAN VAN GOYEN /Fan Chojen/

  • založil tradici přímořských krajin s úzkým pruhem v popředí, oživené množstvím lidí a vysokým nebem

 

► JACOB VAN RUISDAEL

  • nejvýznamnější holandský krajinář 17. Století
  • předchůdce romantické krajinomalby
  • maloval hlavně letní a zimní krajiny
  • na obrazech ze skutečných složek konstruoval krajinu jako celek již neskutečnou, zaplněnou těžkými mraky, rozsochatými stromy a proudícími vodami
  • často v krajině dominuje větrný mlýn nebo zřícenina

 

Zátiší:

  • malíři hledali krásu v prostých věcech na jídelním stole
  • většinou úzká specializace na malbu květin, ovoce, stolního nádobí,…

► PIETER CLAESZ /pítr klás/

  • zakladatel tohoto stylu malby zátiší.

 

► WILLEM CLAESZ HEDA

  • mistr realistického zátiší
  • perfektní charakteristika materiálů, citlivá práce s barvou a světlem

 

Žánrová malba:

► JAN VERMEER VAN DELFT

  • nejvýznamnější intimista
  • v jeho koloritu převažovala žlutá a modrá barva
  • tématem jeho obrazů byly prosté idylické výjevy z holandského domácího života, které se odehrávají v prosvětlených místnostech
  • snaha zachytit psychiku postav
  • kompozice založené na bočním osvětlení
  • Dívka čtoucí dopis, Atelier, Geograf, Krajkářka, Dívka v turbanu, Pohled na Delft, Ulička, Voják a smějící se dívka, Mlékařka

 

► GERARD TER BORCH

  • výjevy z prostředí zámožné buržoazie, „galantní“ návštěvy v nevěstincích a domácí koncerty

 

► JAN STEEN

  • projevoval na rozdíl od ostatních intimistů smysl pro humor
  • jeho obrazy mají komplikovanou kompozici a pestrou barevnou škálu
  • jsou plné živého pohybu (např.: Serenáda, Kuchyně, aj.).

 

Portrét

► FRANS HALS

  • jeden z největších holandských malířů, ve své době však nepochopený
  • hlavní část tvorby tvoří individuální a skupinové portréty
  • jeho podobizny do roku 1640 se často smějí
    • Smějící se kavalír, Veselý piják, Hostina důstojníků střeleckého spolku sv. Hadriána
  • snaha zachytit člověka v jeho okamžité náladě si vyžadovala rychlou a obratnou techniku ovládání štětce → obdivuhodný malířský rukopis
  • po r. 1640, vlivem chudoby – proměna stylu: portréty úředníků, kupců a teologů
    • barvy šedé, černé, hnědé, žluté a bílé
    • Správcové mužského starobince, Správkyně mužského starobince

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *