- polovina 80. let 19. století
- ve francouzském malířství tendence kriticky reagující na impresionismus usilující překonat jeho názorovou základnu
- tendence označujeme za POSTIMPRESIONISMUS
- snaha najít pevnější, trvalejší základnu než zrakový vjem
- umění má odpovídat modernímu psychickému a společenskému ustrojení člověka a jeho postavení ve společnosti a v přírodě
- důraz na metodu, intelekt, umělecký program
- umění se staví do opozice proti společnosti, vládnoucí vrstvě
- prokletí umělci (Gogh, Gauguin, Lautrec)
POSTIMPRESIONISTÉ
- všichni umělci se snažili překonat impresionistický způsob malby
- osobnosti = vyhraněné tvůrčí individuality, samotáři
- plátna působila zneklidňujícím dojmem
- základním prvkem obrazu byla skvrna
- do obrazu včleňovali své niterní prožitky a pocity
- zjednodušení tvarů i použití důrazných jasných a plochých barev předznamenaly příchod abstraktního umění
Postimpresionismus zahrnuje:
- Novoimpresionismus (pointilismus, divizionismus) (G.Seraut, P Signác)
- Barevná modulace (P. Cézanné)
- Symbolismus (P. Gauguin, Morea, Redon)
- Expresionismus (V. van Gogh)
- Secesní malba (H.de Toulouse-Lautrec)
- Naivní umění (Rousseau)
NOVOIMPRESIONISMUS
- cílem bylo vytvořit obraz podle určitých pravidel
- malířská forma se stala nástrojem výtvarné myšlenky
- snažil se uplatnit i poznatky z fyziologie vidění a fyzikální optiky
- studiem optiky dospěli k systematické metodě optickým míšením na divákově sítnici
POINTILISMUS
- POINT = tečka, bod
- kladení tisíce teček čistých barev vedle sebe
- simultánní kontrast (předměty položené vedle sebe, každé těleso mění svou barvu vlivem barvy druhého tělesa)
- lokální barva byla rozkládána na obraze na elementární barevné body
DIVIZIONISMUS
- malba čistými barvami, případně jejich komplementárními protějšky
- barevný tón není míchán na paletě, nýbrž se utváří v oku diváka
- určena přesná velikost tečky, jejich vzdálenost + vzdálenost diváka, co pozoruje
GEORGES SEURAT
|
|
PAUL SIGNAC
|
|
SYMBOLISMUS
- literární a umělecké hnutí
- usiluje o výraz duchovních představ
- 5 zásad podle Alberta Auriera – dílo musí být ideistické, symbolistické, syntetické, subjektivní, dekorativní
- tématem je člověk, v magicky tajuplné spojitosti erotiky a smrti, prezentace z mytologie a historie
- obrazy mají morbidní a dekadentní nádech
GUSTAVE MOREAU
|
|
ODILON REDON
|
|
PAUL GAUGUIN
|
|
BAREVNÁ MODULACE
PAUL CÉZANNE
|
|
EXPRESIONISMUS
- pastózní nanášení barev, rázný rukopis, sklon k nadsázce a expresi
- umělecká tendence, která zdůrazňuje psychické momenty tvorby
- dílo se pokládá za projev umělcovy duše
- usiluje o stupňování výrazu i za cenu deformace tvaru
- důležitá je vnitřní výpověď
VINCENT VAN GOGH
Pobyt v Arles – vrcholné období, vybíral prosté motivy, dokázal jim dát sváteční nádheru
|
|
SECESNÍ MALBA
HENRI DE TOULOUSE LAUTREC
|
|
NAIVNÍ UMĚNÍ (INSITNÍ UMĚNÍ)
- umělecká tvorba neškolených umělců, neprofesionálů, diletantů
HENRI ROUSSEAU – řečený Celník
|
|